Рішення
від 14.10.2024 по справі 389/608/24
ЗНАМ’ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

14.10.2024

Провадження №2/389/161/24

ЄУН 389/608/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 жовтня 2024 року Знам`янський міськрайонний суд

Кіровоградської області

у складі:

головуючого судді Українського В.В.,

за участю секретаря судового засідання Гой І.С.,

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_3 , інтереси якої представляє адвокат Белашов Костянтин Вадимович, до Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Хлібодар», про визнання протиправним та скасування рішення, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_3 звернулася в суд з позовом, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення дев`ятнадцятої сесії восьмого скликання Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 04.02.2022 №2713 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_4 ». Скасувати реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості про реєстрацію речового права - право власності ОСОБА_4 на земельну ділянку кадастровий номер 3522280400:02:000:5271, номер відомостей про речове право 49201365.

Свої вимоги мотивувала тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 21.08.2017 №11-6923/14-17-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення» затверджено проект землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Кіровоградської області Знам`янського району Богданівської сільської ради. Надано ОСОБА_3 у власність земельну ділянку площею 1,5000 га в тому числі: рілля площею 1,5000 га (кадастровий номер 3522280400:02:000:5271) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у резерві, без зміни цільового призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Кіровоградської області Знам`янського району Богданівської сільської ради.

При зверненнідо державногореєстратора іззаявою прореєстрацію прававласності навказану земельнуділянку отрималавідмову узв`язкуз наявнимисуперечностями «міжзаявленими тавже зареєстрованимиречовими правамина нерухомемайно таїх обтяженнями».Позивач з`ясувала,що рішеннямвісімнадцятої сесіївосьмого скликанняСуботцівської сільськоїради Кропивницькогорайону Кіровоградськоїобласті від23.12.2021№2525«Про наданнядозволу навиготовлення проектуземлеустрою щодовідведення земельноїділянки уприватну власністьгр. ОСОБА_4 »,надано ОСОБА_4 дозвіл навиготовлення проектуземлеустрою щодовідведення земельноїділянки уприватну дляведення особистогоселянського господарства(кодКВЦПЗ 01.03)загальною площею1,5000га,в томучислі ізних:-1,5000га зарахунок земельсільськогосподарського призначенняСуботцівської сільськоїради,на територіїСуботцівської сільськоїради,Кропивницького району,Кіровоградської області.Відведення здійсненоіз ранішесформованої земельноїділянки кадастровийномер 3522280400:02:000:5271.

В подальшому,рішенням дев`ятнадцятоїсесії восьмогоскликання Суботцівськоїсільської радиКропивницького районуКіровоградської областівід 04022022№2713«Про затвердженняпроекту землеустроющодо відведенняземельної ділянкиу приватнувласність гр. ОСОБА_4 »,затверджено проектземлеустрою щодовідведення земельноїділянки гр. ОСОБА_4 уприватну дляведення особистогоселянського господарства(кодкласифікації видівцільового призначенняземель -0103)на територіїСуботцівської (Богданівської)сільської ради,Кропивницького районуКіровоградської областіза рахунокземель сільськогосподарськогопризначення.Передано ОСОБА_4 у приватнувласність земельнуділянку загальноюплощею 1,5000га,в томучислі ізних:-1,5000га дляведення особистогоселянського господарства(кодкласифікації видівцільового призначенняземель -01.03)за рахунокземель сільськогосподарськогопризначення натериторії Суботцівської(Богданівської)сільської ради,Кропивницького району,Кіровоградської області, кадастровий номер 3522280400:02:000:5271.

Позивач вважаєрішення дев`ятнадцятоїсесії восьмогоскликання Суботцівськоїсільської,ради Кропивницькогорайону Кіровоградськоїобласті від04.02.2022№2713 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність гр. ОСОБА_4 » незаконним.

Відповідач Суботцівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області надавала відзив на позов, відповідно до якого вимоги позову не визнала та просить відмовити в його задоволенні. Заперечення обґрунтувала тим, що ОСОБА_4 звернувся до Суботцівської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою та в подальшому про затвердження проекту та передачу у приватну власність з дотриманням ст.116,118 ЗК. Підстав для відмови не було. У зв`язку з відсутністю підстав для відмови у наданні дозволу, а згодом про передачу у приватну власність, Суботцівською сільською радою були прийняті наступні рішення: №2525 від 23.12.2021 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_4 » та рішення №2713 від 04.02.2022 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_4 ». До заяви ОСОБА_4 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки було додано копію витягу з ДЗК в якому в розділі «форма власності» вказано - Інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня. Згідно розділу «Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якого здійснена державна реєстрація земельної ділянки» вказано- Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 29.11.2016 року; фізична особа підприємець ОСОБА_5 . Відомості щодо обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані.

Інших відомостей, стосовно належності чи інших вагомих складових правового становища земельної ділянки в Інформації про земельну ділянку не містяться. Так чином, через зволікання позивача зареєструвати земельну ділянку у відповідному державному реєстрі, у сільської ради не було законних підстав відмовити ОСОБА_4 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність. Таким чином відповідачем законно винесе оскаржуване рішення, яке не підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги позову та просить його задовольнити.

Представник сільської ради в судовому засіданні заперечив проти задоволенні позову та просить відмовити позивачу в його задоволенні.

Інші учасники судового процесу в судове засіданні не з`явилися. Про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки не повідомили, відзив та заперечення не надали.

Вислухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши у судовому засіданні матеріали справи, суд вважає позов обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню за таких підстав.

Частинами 1, 2 статті 2 ЦПК України визначено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Згідно з ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч. ч. 1 та 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до ч.1 ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, не визнання або оспорювання, крім цього ст.16 ЦК України зазначає, що кожна особа має право звернутися за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу і одним із способів такого захисту цивільних прав та інтересів є визнання права.

Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_3 26.05.2016 звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 1,5 га, в тому числі ріллі - із земель запасу (резервного фонду) Богданівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 18.07.2016 №11-6958/14-16-СГ«Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано ОСОБА_3 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності що перебувають у резерві, розташованої на території Кіровоградської області Знам`янського району Богданівської сільської ради. Орієнтовний розмір земельної ділянки 1,4935 га, в тому числі: 1,4935 га - рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. Позивачем на підставі вказаного наказу замовлено розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Державним підприємством«Кіровоградський науково-досліднийта проектнийінститут землеустрою»розроблено проектземлеустрою щодовідведення земельноїділянки державноївласності сільськогосподарськогопризначення (резерву)у власність ОСОБА_3 загальноюплощею 1,5000га дляведення особистогоселянського господарства(кодКВЦПЗ-01.03)на територіїБогданівської сільськоїради Знам`янськогорайону Кіровоградськоїобласті.Відповідно допояснювальної запискизазначеного проектуземлеустрою,земельна ділянкамає простуконфігурацію іпід`їзнішляхи тана моментрозроблення проектуземлеустрою буларозташована наземлях державної власності сільськогосподарського призначення на території Богданівської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Кадастровий номер земельної ділянки відсутній.

Згідно звисновком пророзгляд проектуземлеустрою щодовідведення земельноїділянки від04квітня 2017року №569/82-17,аналіз проектуземлеустрою навідповідність земельномузаконодавству таприйнятим відповіднодо ньогонормативно-правовимактам,Проект землеустроющодо відведенняземельної ділянкиу власністьдля веденняособистого селянськогогосподарства ОСОБА_3 ,яка розташованаза межаминаселених пунктівна територіїБогданівської сільськоїради Знам`янськогорайону кіровоградськоїобласті відповідає вимогам чинного земельного законодавства. Підсумкова оцінка проекту землеустрою: Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність погоджується. Строк дії висновку необмежений.

Відповідно доВисновку державноїекспертизи землевпорядноїдокументації від06липня 2017року №810,проект землеустроющодо відведенняземельної ділянки сільськогосподарського призначеннядержавної власності(резерву)у власністьгр. ОСОБА_3 загальноюплощею 1,5000га дляведення особистогоселянського господарства(кодКВЦПЗ-01.03)на територіїБогданівської сільськоїради Знам`янськогорайону Кіровоградськоїобласті підготовленийзгідно звимогами законодавства,встановленими стандартами,нормами іправилами, позитивно оцінюється та погоджується.

Відведеній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3522280400:02:000:5271.

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-3504644502017 від 31.07.2017, державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 3522280400:02:000:5271 здійснена 31.07.2017 на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Наказом Головногоуправління Держгеокадаструу Кіровоградськійобласті від21.08.2017№11-6923/14-17-СГ«Про затвердженнядокументації ізземлеустрою танадання земельноїділянки увласність беззміни цільовогопризначення» затвердженопроект землеустроющодо відведенняземельної ділянкиу власністьдля веденняособистого селянськогогосподарства натериторії Кіровоградськоїобласті Знам`янськогорайону Богданівськоїсільської ради. Надано ОСОБА_3 у власність земельну ділянку площею 1,5000 га в тому числі: рілля площею 1,5000 га (кадастровий номер 3522280400:02:000:5271) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у резерві, без зміни цільового призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Кіровоградської області Знам`янського району Богданівської сільської ради.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області Мирошніченка Олександра №71427930 від 05.02.2024 відмовлено в проведенні реєстраційних дій у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №363585672, сформованої державним реєстратором 29.01.2024, право власності на земельну ділянку кадастровий номер 3522280400:02:000:5271 зареєстроване за ОСОБА_4 , на підставі рішення Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області №2713 від 04.02.2022 .

Рішенням дев`ятнадцятоїсесії восьмогоскликання Суботцівськоїсільської радиКропивницького районуКіровоградської областівід 04.02.2022№2713«Про затвердженняпроекту землеустроющодо відведенняземельної ділянкиу приватнувласність ОСОБА_4 »,затверджено проектземлеустрою щодовідведення земельноїділянки ОСОБА_4 у приватнудля веденняособистого селянськогогосподарства (кодкласифікації видівцільового призначенняземель 01.03)на територіїСуботцівської (Богданівської)сільської ради,Кропивницького районуКіровоградської областіза рахунокземель сільськогосподарськогопризначення.Передано ОСОБА_4 у приватнувласність земельнуДілянку загальноюплощею 1,5000га,в томучислі ізних:-1,5000га дляведення особистогоселянського господарства(кодкласифікації видівцільового призначенняземель -01.03)за рахунокземель сільськогосподарськогопризначення натериторії Суботцівської(Богданівської)сільської ради,Кропивницького району,Кіровоградської області, кадастровий номер 3522280400:02:000:5271.

Суд вважає оскаржуване рішення сільської ради неправомірним виходячи з наступного.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 року №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до частин першої,другоїстатті 78 ЗК Україниправо власності наземлю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної ікомунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю) (частина перша статті 81 ЗК України).

Відповідно до пункту «а» частини третьоїстатті 22 ЗК Україниземлі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються укористування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно з пунктом «в» частини третьоїстатті 116 ЗК Українибезоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Земельний кодекс України встановлює, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах зазначених норм, провадиться один раз по кожному виду використання, при цьому особа може скористатись правом на безкоштовну приватизацію землі по кожному з видів цільового призначення.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального, дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Абзацом першим частини 7 статті 118 ЗК України, в редакції чинній на час звернення позивача зі зазначеним клопотанням, передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно частин восьмої-десятої статті 118 Земельного кодексу України (чинної на час виникнення спірних відносин) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до ст.186-1 ЗК України (редакція якої діяла на час звернення із клопотанням про затвердження проекту землеустрою) органи, зазначені в частинах 1-3 цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

У висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений). Органами, зазначеними в частинах 1-3 цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

Частина 9 ст.118 ЗК України встановлює, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до частини першої статті 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ч. 1 - 5 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до частини першоїстатті 50 Закону України «Про землеустрій»проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першоїстатті 3 ЦК України). На будь-якому етапі надання земельної ділянки у власність чи користування сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності.

Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.

Отже, рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод. Зазначений інтерес, у разі формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту. Погодження та затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована напідставі проєкту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності увласність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України), першочергове право на таке отримання має особа, напідставі проєкту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього немає законнихперешкод.

Суд зауважує, що відповідно достатті 118 ЗК Українизавершальним етапом отримання земельної ділянки шляхом безоплатної приватизації є саме затвердження проєкту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність на підставі погодженого проєкту землеустрою, розробленого відповідно до вимог законодавства.

Статтею 319 ЦК Українивизначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства.

Згідно ч.1ст.321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно зістаттею 328 ЦК Україниправо власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно з вимогами статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Факт набуття права власності не ототожнюється із фактом його державної реєстрації.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Касаційний господарський суд Верховного Суду у постанові від 10.11.2021 у справі №911/2216/19 зокрема зазначив, що «державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право.

Отже, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є юридичним фактом, який полягає в офіційному визнанні та підтвердженні державою набутого особою речового права на нерухомість та є елементом в юридичному складі (сукупності юридичних фактів), який призводить до виникнення речових прав. При цьому реєстрація права власності хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на нерухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Законом України «Про центральні органи виконавчої влади» визначено, що діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, в тому числі і відповідача, ґрунтується на принципах верховенства права, забезпечення дотримання прав і свобод людини і громадянина, безперервності, законності, забезпечення єдності державної політики, відкритості та прозорості, відповідальності.

Матеріалами справи підтверджується, що позивачу затверджений проєкт землеустрою та передана земельна ділянка у власність на підставі погодженого проєкту землеустрою, розробленого відповідно до вимог законодавства та земельній ділянці присвоєний кадастровий номер раніше, ніж відповідачу ОСОБА_4 . Позивач ОСОБА_3 набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3522280400:02:000:5271 на підставі наказу Головного управління держгеокадастру у Кіровоградській області №11-6923/14-17-СГ від 21.08.2017, тому надання у приватну власність ОСОБА_4 цієї ж земельної ділянки порушує право та законні інтереси позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст.259, 263, 265, 273, 353 ЦПК України, суд,

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення дев`ятнадцятої сесії восьмого скликання Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 04.02.2022 №2713 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_4 ».

Скасувати реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості про реєстрацію речового права - право власності ОСОБА_4 на земельну ділянку кадастровий номер 3522280400:02:000:5271, номер відомостей про речове право 49201365.

Стягнути з Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області на користь ОСОБА_3 судовий збір в розмірі 1211,20 гривень.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Кропивницького апеляційного суду в тридцятиденний строк з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач ОСОБА_3 місце проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач Суботцівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області місце знаходження с. Суботці Кропивницького району Кіровоградської області вул. Центральна, 24, код ЄДРПОУ 04365106.

Відповідач ОСОБА_4 місце проживання АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 .

Третя особа на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Хлібодар» місце знаходження с. Суботці Кропивницького району Кіровоградської області вул. Дружби, 46, код ЄДРПОУ 32315956.

Повний текст рішення складений 22.10.2024.

Суддя В.В.Український

СудЗнам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення14.10.2024
Оприлюднено29.10.2024
Номер документу122589500
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —389/608/24

Рішення від 14.10.2024

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Український В. В.

Рішення від 14.10.2024

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Український В. В.

Ухвала від 28.02.2024

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Український В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні