ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.10.2024м. ДніпроСправа № 904/3026/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бєлік В.Г. за участю секретаря судового засідання Голігорової Т.І., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу:
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Козацької Слави-23", Дніпропетровської області, м. Жовті Води
про встановлення постійного безоплатного сервітуту щодо приміщення підвалу в будинку для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.
Представники:
від позивача: Михайлов Д.В., адвокат;
від відповідача: не з`явився.
ПРОЦЕДУРА
Комунальне підприємство "ЖОВТОВОДСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" Дніпропетровської обласної ради (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Козацької Слави-23" (далі - відповідач), у якій просить встановити постійний безоплатний сервітут щодо технічного підвального приміщення будинку №23 по вулиці Козацької Слави в місті Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче судове засідання на 31.07.2024 о 12:30 год.
29.07.2024 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому позовні вимоги позивача не визнає та просить відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
29.07.2024 від відповідача до суду надійшло клопотання про витребування доказів.
29.07.2024 від відповідача до суду надійшло клопотання про визнання доказу недопустимим/неналежним/недостовірним, у якому просить визнати робочий проект Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області недопустимим та неналежним доказом.
29.07.2024 від відповідача до суду надійшло клопотання про визнання доказу недопустимим/неналежним/недостовірним, у якому просить визнати недопустимими та неналежними докази:
1) Повідомлення від 21.06.2024 №2074 за підписом головного інженера Сергія Степури;
2) Акт про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку від 02.07.2024, підписаний представниками Позивача: начальником виробничо-технічного відділу Ларисою Поляковою, начальником відділу збуту Наталею Кошик, Буряком Андрієм Олександровичем (посада Позивачем не зазначена);
3) Всі письмові додатки до позовної заяви, завірені підписом діловода Мартинко Валерії Петрівни.
29.07.2024 від відповідача до суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника відповідача.
У призначене підготовче судове засідання 31.07.2024 представники відповідача не з`явився.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 31.07.2024 продовжено строк розгляду підготовчого провадження до 09.10.2024 включно та оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 11.09.2024 о 12:00 год.
16.08.2024 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив.
20.08.2024 від відповідача до суду надійшли заперечення, у яких просить залишити без розгляду відповідь на відзив та повернути позивачу.
30.08.2024 від представника відповідача до суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника відповідача.
11.09.2024 від відповідача до суду надійшли письмові пояснення по справі.
У призначене підготовче судове засідання 11.09.2024 представник відповідача не з`явився.
Ухвалами Господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2024 оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 01.10.2024 о 12:30 год.
12.09.2024 від відповідача надійшли заперечення на клопотання (заяву).
17.09.2024 від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів.
30.09.2024 від відповідача надійшла заява про розгляд справи без участі представника.
У призначене підготовче судове засідання 01.10.2024 представник відповідача не з`явився.
У підготовчому судовому засіданні 01.10.2024 представником позивача зазначено, що ним було надано всі можливі та допустимі докази по справі.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.10.2024 о 12:00 год.
14.10.2024 від відповідача надійшла заява про розгляд справи без участі представника.
У призначене судове засідання 05.10.2024 представник відповідача не з`явився.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 15.10.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку №23 по вулиці Козацької Слави в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про встановлення сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.
Позивач не погоджується із запереченнями відповідача та вказує, що ОСББ Б. Хмельницького 26 наділений всіма правами та обов`язками (є належним відповідачем), що виникають у спірних правовідносинах при виконанні вимог ЗУ Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання. Оснащення вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1 має відбуватись за рахунок коштів Дніпропетровської обласної ради, тому такі витрати відносно відображення їх у складі тарифу на відповідну послугу складають нуль гривень. Таким чином, повідомлення про оснащення вузлом комерційного обліку повністю відповідає вимогам, як Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, так і порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку. Прийняття рішення органами місцевого самоврядування про виділення коштів не ставить в залежність від наявності або відсутності у отримувача коштів певних інвестиційних програм. Факт обізнаності відповідача про намір встановлення вузла комерційного обліку підтверджується копією протоколу зборів співвласників, на якому прийнято рішення про заборону доступу позивачу до спільного майна співвласників об`єднання з метою встановлення вузла комерційного обліку комунальної послуги з водопостачання у підвальному приміщенні. Відповідач вказує на те, що уповноваженими представниками позивача складено акт про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку від 02.07.24р. Враховуючи норми ЗУ Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання співвласникам не надано право забороняти, обмежувати або встановлювати додаткові умови для доступу у допоміжні приміщення багатоквартирних будинків виконавців комунальних послуг або їхніх представників для встановлення і зміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань засобів вимірювальної техніки.
Позиція відповідача.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує та вказує на те, що позивач здійснив неналежне повідомлення відповідача про встановлення вузла комерційного обліку, оскільки він не є власником чи співвласником будинку, що на його думку є порушенням ч.3 ст.3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання від 22 червня 2017 року №2119-VШ зі змінами. Вказує, що в порушення вказаного закону в повідомленні про встановлення вузла комерційного обліку позивачем не вказана вартість встановлення вузла комерційного обліку. Зазначає про відсутність у позивача затверджених інвестиційних програм на 2023-2024 роки як на підставу, що перешкоджає встановленню приладів комерційного обліку. Рішенням співвласників від 04.07.24р. заборонено надавати доступ до спільного майна співвласників об`єднання з метою встановлення вузла комерційного обліку комунальної послуги з водопостачання у підвальному приміщенні без дозволу співвласників. Позивачем не надано доказів звернення до співвласників ОСББ з пропозицією укладення договору про встановлення сервітуту.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
Комунальне підприємство Жовтоводський водоканал Дніпропетровської обласної ради (далі - КП ЖВК ДОР, позивач) надає послуги централізованого водопостачання та водовідведення населенню та іншим споживачам на підставі ліцензії Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (рішення №1643 від 09.12.2010р. (переоформлено рішенням від 03.11.2015р. №2701)), керуючись нормами діючого законодавства.
КП ЖВК ДОР (код ЄДРПОУ 32182594) внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
КП ЖВК ДОР створене для задоволення потреб територіальної громади міста Жовті Води шляхом здійснення господарської діяльності, пов`язаної з транспортуванням, підготовкою, знезаражуванням та реалізацією споживачам води питної якості та потреб фізичних та юридичних осіб.
02.08.2017 вступив в силу Закон України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання № 2119-VIII від 22.06.2017 (далі - Закон №2119).
КП ЖВК ДОР виступає оператором зовнішніх інженерних мереж, основним обов`язком якого є оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до його зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу (пункт 2 Розділу IV Прикінцеві та перехідні положення Закону №2119).
Згідно з ч.1 ст.3 Закону №2119 оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
Абзацом 1 ч.3 ст.3 Закону №2119 встановлено, що оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.
Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж: (за своїм вибором) про:
- згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;
- намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п.4 Порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою КМУ від 06.06.2018 №444 (далі - Порядок), повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Так на виконання вимог Закону №2119 та Порядку, 03.04.2024 року на офіційному сайті КП ЖВК ДОР https://www.evk.dp.ua було розміщено інформацію щодо наміру Позивача здійснити обладнання вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання будинку за адресою: м. Жовті Води, вул. Козацької Слави, буд. 23. В додаток до вище зазначеного, про намір здійснити обладнання будинку вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання співвласників було повідомлено шляхом розміщення на дошках оголошень біля під`їздів.
З метою здійснення оснащення будинку № 23 по Козацької Слави міста Жовті Води Дніпропетровської області, вузлом комерційного обліку, підприємством було погоджено робочий проект ІЕ/130423 Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області за адресою: м. Жовті Води, вул. Козацької Слави, буд.23.
Позивач зазначив, що в порушення вимог абзацу 1 ч.3 ст.3 Закону № 2119 Відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах (не надав відповіді на Повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку від 03.04.2024р.), про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку не повідомив.
З огляду на те, що Відповідач письмових заперечень стосовно встановлення вузла комерційного обліку не надав, Позивачем 21.06.2024 року на адресу ОСББ КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ-23 було направлено повідомлення вих. №2074 про те, що 02.07.2024 року о 10-00 год. за адресою АДРЕСА_1 буде встановлено комерційний вузол обліку.
02 липня 2024 року на адресу м. Жовті Води, вул. Козацької Слави, буд. 23 з метою встановлення вузла комерційного обліку прибула бригада КП ЖВКДОР. У час зазначений у повідомленні від 21.06.2024 року вих.№2074 ніхто з представників ОСББ КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ-23 не з`явився, на телефонний дзвінок голова ОСББ КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ-23 не відповіла. Враховуючи вищезазначене, представниками КП ЖВК ДОР складено АКТ про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку.
Станом на 09.07.2024 вузол комерційного обліку на будинок АДРЕСА_1 не встановлений.
Комерційний вузол обліку холодної води повинен бути встановлений в належному технічному підвальному приміщенні будівлі. Монтаж лічильника повинен виконуватися у відповідності до проекту на вузол обліку та експлуатаційної документації на обладнання, яке входить до складу лічильника.
Вузол обліку холодної води повинен бути розташований у зручному, окремому приміщенні, сухому місці та повинен бути захищений від несанкціонованого доступу сторонніх, відповідно до схематичного зображення, наведеного в Схемі підключення, яке додається до Проекту.
Позивач зазначає, що ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з володільцем будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік : у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.
Як зазначає позивач, у нього відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку № 23 по вулиці Козацької Слави в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо технічного підвального приміщення будинку № 23 по вулиці Козацької Слави в місті Жовті Води Дніпропетровської області, що і стало підставою для звернення до суду.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Згідно з нормами ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Пунктом 2 ч.1 ст.395 ЦК України визначено, що речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут).
Відповідно до ч.1 ст.401 ЦК України право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом.
Частиною 1 ст.402 ЦК України унормовано, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду.
У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту (ч.3 ст.402 ЦК України).
Згідно ч. ч. 1, 2, 5 ст. 403 ЦК України сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном.
За змістом ч. ч. 1, 3 ст. 404 ЦК України право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).
Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб заінтересованої особи для ефективного використання належного їй майна; умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.
Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.
Отже, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.
02.08.17р. вступив в силу Закон України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання № 2119-VIII від 22.06.2017.
Згідно з п. 2 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень цього Закону КП ЖВК ДОР виступає оператором зовнішніх інженерних мереж, основним обов`язком якого є оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим законом були приєднані до його зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим законом вийшли з ладу.
Оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг. (ч. 1 ст.3 Закону)
Відповідно до ч. 3 ст. 3 вказаного Закону оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.
Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п. 4 порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою КМУ від 06.06.18р. №444, повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному вебсайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого вебсайту - на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування (п. 5 порядку).
Матеріалами справи підтверджується належне та своєчасне повідомлення відповідача про намір встановлення вузла комерційного обліку.
Згідно з ч. 1 ст. 3 вищевказаного Закону оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
Процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку затверджено Наказом Мінрегіону №206 від 09.08.18р. Про затвердження Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнаннями інженерних систем для забезпечення такого обліку.
Відповідно до пункту 13 цього Порядку вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях.
Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.
Для споживача комунальних послуг, якому послуга з постачання теплової енергії та/або гарячої води постачається зовнішніми інженерними мережами для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності на стороні споживача в кожній точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж. У разі неможливості встановлення вузла комерційного обліку на межі майнової належності вузол комерційного обліку встановлюється за домовленістю сторін в іншому місці якомога ближче до межі майнової належності.
Вузол комерційного обліку встановлюється в окремому приміщенні, що відповідає вимогам, установленим пунктом 15 цього Порядку, державним будівельним нормам і правилам, вимогам експлуатації засобу вимірювальної техніки, визначеним у супровідній документації до нього (за наявності), а вузол комерційного обліку теплової енергії - в приміщенні індивідуального теплового пункту.
Матеріалами справи підтверджується, що з метою здійснення оснащення будинку № 23 по вулиці Козацької Слави в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку підприємством погоджено робочий проект 1Е/130423 Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області за адресою: м. Жовті Води, вул. Козацької Слави, буд. 23.
Комерційний вузол обліку холодної води повинен бути встановлений в належному технічному підвальному приміщенні будівлі. Монтаж лічильника повинен виконуватися у відповідності до проекту на вузол обліку та експлуатаційної документації на обладнання, яке входить до складу лічильника.
Вузол обліку холодної води повинен бути розташований у зручному, окремому, сухому місці та повинен бути захищений від несанкціонованого доступу сторонніх, відповідно до схематичного зображення, наведеного в схемі підключення В1, який додається до проекту.
Як зазначає позивач, що в порушення вимог абзацу 1 ч. ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах (не надав відповіді на повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку від 03.04.2024р.), а про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку не повідомив.
Абзацами 3, 4 ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання визначено, що у разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення власник (співвласники) не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку в установленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку в установленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дня повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.
У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди встановленню вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.
Заперечуючи заявлені позовні вимоги позивача відповідач вказує на те, що він не є власником будинку, тому питання про використання спірного майна приймають тільки співвласники.
Але суд не погоджується з такими твердженнями відповідача з наступних підстав.
Згідно ч. 2 ст. 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Статтею 15 цього Закону на співвласників покладено обов`язок дотримуватися вимог правил утримання житлового будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм.
Відповідно ч. 1 до ст. 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.
Пунктом 6 ч. 1 ст. 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та ч. 2 ст. 382 Цивільного кодексу України передбачено, що спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків. До повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про розпорядження спільним майном багатоквартирного будинку, встановлення, зміну та скасування обмежень щодо користування ним.
Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 17.05.2005 № 76: утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.
Таким чином, ОСББ створюється для забезпечення належного утримання та використання спільного майна, передбачених законодавством та статутними документами. З огляду на вище викладене посилання відповідача на те, що він не є власником будинку є необґрунтованим, оскільки власники квартири шляхом створення юридичної особи ОСББ надали повноваження здійснювати від їх імені управління, утримання і використання спільним майном. Решта доводів відповідача, судом оцінюється критично та спростовуються матеріалами справи.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з володільцем будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку водопостачання, проте відповідач згоди позивачу на встановлення відповідного вузла не надав, самостійно вузол комерційного обліку теплової енергії у строки, передбачені законом не встановив, що не заперечується відповідачем, а тому у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинків вузлами комерційного обліку іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо технічного підвального приміщення у будинку.
В матеріалах справи наявний наданий відповідачем витяг з протоколу №5 від 24.06.2024 загальних зборів багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 , яким погоджено заборону в доступі до спільного майна співвласників об`єднання з метою встановлення вузла комерційного обліку комунальної послуги централізованого водопостачання у підвальному приміщенні.
Згідно абз. 4 ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання: у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди встановленню вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.
Враховуючи те, що з моменту повідомлення співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення відповідного оголошення на сайті позивача будь-яких рішень з самостійного встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю відповідачем не прийнято, суд дійшов погоджується з доводами позивача щодо виникнення у останнього обов`язку з його встановлення згідно вищенаведених приписів Закону. Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування учасників процесу, судом розглянуті, але на результат вирішення спору не впливають.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч.1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України). Чинне господарське процесуальне законодавство ґрунтується на принципі змагальності сторін, а у ч. 2 ст.74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.
Належними у розумінні ч.1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Згідно з ч.2 ст.76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами ч. 1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування (ч.1 ст.79 Господарського процесуального кодексу України).
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Щодо судового збору.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 028,00 грн покладаються на відповідача.
Позивачем визначено попередній (орієнтовний) розмір витрат на професійну правничу допомогу 5000,00 грн.
Відповідно до п. 8 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити в зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо) Такі докази подаються до закінчення судових дебатів справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Встановити Комунальному підприємству «Жовтоводський водоканал» Дніпропетровської обласної ради (52204, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Березнева, буд. 40а, код ЄДРПОУ 32182594) постійний безоплатний сервітут щодо технічного підвального приміщення будинку №23 по вулиці Козацької Слави в місті Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.
Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Козацької Слави-23" (52204,м. Жовті Води, вул. Козацької Слави, буд. 23, код ЄДРПОУ 40214735) на користь Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради (52204, м. Жовті Води, вул. Березнева, буд. 40а, код ЄДРПОУ 32182594) витрат на сплату судового збору у розмірі 3 028,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано - 28.10.2024.
Суддя В.Г. Бєлік
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 29.10.2024 |
Номер документу | 122592905 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні