ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21.10.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/743/24
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовської Л. М., при секретарі судового засідання Андріїв Л. Я., розглянувши у спрощеному позовному провадженні з повідомленням (викликом) сторін справу
за позовом: Акціонерного товариства "Укртрансгаз", Кловський узвіз, буд. 9/1, м. Київ, 01021,
про стягнення 240928,66 грн, з яких 204414,54 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за жовтень, листопад, грудень 2016 року, січень, лютий, березень 2017 року, 8573,79 грн 3% річних, 27940,33 грн інфляційних втрат,
за участі:
від позивача: Онищук Мар`яна Борисівна,
від відповідача: не з`явилися,
встановив: Акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської рад про стягнення 204414,54 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за жовтень, листопад, грудень 2016 року, січень, лютий, березень 2017 року, 8573,79 грн 3% річних, 27940,33 грн інфляційних втрат.
Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 21.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі; відповідно до приписів ст. 252 ГПК України, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами; встановив відповідачу строк для подання відзиву на позов та запропонував сторонам у разі наявності заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження подати заяву з відповідним обґрунтуванням своїх заперечень.
27.08.2024 від Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до суду надійшло клопотання (вх. № 13589/24) про розгляд справи з повідомленням (викликом) учасників справи.
Ухвалою від 05.09.2024 клопотання (вх. №13589/24 від 27.08.2024) Акціонерного товариства "Укртрансгаз" про розгляд справи з повідомленням (викликом) учасників справи задоволено. Судом постановлено здійснювати розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено розгляд справи по суті.
09.09.2024 від Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради до суду надійшов відзив на позовну заяву від 09.09.2024 (вх.№14104/24).
16.09.2024 від Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до суду надійшли відповіді на відзив від 16.09.2024 (вх.№14368/24, вх.№ 14370/24).
В судовому засіданні 21.10.2024 розгляд справи по суті завершено, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Позиція позивача.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що у спірний період відповідач мав договірні відносини з постачання природного газу з АТ "НАК "Нафтогаз України", натомість постачальник не здійснив постачання відповідачу природного газу в обсягах 4,873 тис.куб.м у жовтні 2016 року, 6,569 тис.куб.м у листопаді 2016 року, 9,052 тис.куб.м у грудні 2016 року, 10,285 тис.куб.м у січні 2017 року, 13,321 тис.куб.м у лютому 2017 року, 6,227 тис.куб.м у березні 2017 року, внаслідок чого КП "Водотеплосервіс" у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому та березні 2017 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу позивача загальним обсягом 50,327 тис.куб.м без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування. Вартість вказаних обсягів компенсується позивачу відповідно до порядку встановленого частиною 2 статті 8 Закону України №1730 "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення". Отже, в силу вимог Закону України №1730 у відповідача виникло зобов`язання компенсувати позивачу вартість відібраних у жовтні, листопаді, грудня 2016 року та у січні, лютому, березні 2017 року, без номінацій обсягів природного газу. Відповідач в порушення наведених положень законодавства не здійснив оплату вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, внаслідок чого утворився борг в сумі 204414,54 грн.
За прострочення виконання зобов`язання, позивачем нараховано відповідачу 8573,79 грн 3% річних, 27940,33 грн інфляційних втрат.
Позиція відповідача.
У відзиві на позов зазначає, що заборгованість перед позивачем виникла у зв`язку з недостатністю коштів на рахунках з спеціальним режимом використання, що в свою чергу обумовлено неплатежами різних категорій споживачів та не профінансованими пільгами і житловими субсидіями населенню, а сплатити суму боргу в розмірі з власних коштів КП "Водотеплосервіс" не мало можливості, так як щодо КП "Водотеплосервіс" на виконанні перебуває три зведених виконавчих провадження. Таким чином, у зв`язку із арештом рахунків КП "Водотеплосервіс" та неможливістю самостійного фінансування та проведення банківських операцій з коштами, підприємство немає можливості погасити заборгованість перед позивачем.
Обставини справи, дослідження доказів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд встановив наступне.
Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (Оператор ГТС/позивач) до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи та суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (п. 19 ч. 1 ст. 1 Законом України "Про ринок природного газу").
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17" покладено на НАК "Нафтогаз України" обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювального сезону 2016/17 безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах, у тому числі, КП "Водотеплосервіс".
Відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року" на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та постачальників природного газу до початку опалювального сезону 2016/17 року (далі - опалювальний сезон) покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 № 357 "Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії", та з дотриманням принципу недискримінації.
Отже, на підставі вказаного розпорядження, яке є обов`язковим до виконання, на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та постачальників природного газу покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону.
Як вбачається з матеріалів справи, між КП "Водотеплосервіс" та АТ "НАК "Нафтогаз України" укладено договори: від 20.09.2016 №5121/1617-ТЕ-15, від 31.10.2016 №5246/1617-БО-15 постачання природного газу.
За результатом опрацювання поданих номінацій, позивачем встановлено відсутність поданих номінацій АТ "НАК "Нафтогаз України", у спірний період у вказаних обсягах для КП "Водотеплосервіс".
Також, позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсягах 4,873 тис.куб.м у жовтні 2016 року, 6,569 тис.куб.м у листопаді 2016 року, 9,052 тис.куб.м у грудні 2016 року, 10,285 тис.куб.м у січні 2017 року, 13,321 тис.куб.м у лютому 2017 року, 6,227 тис.куб.м у березні 2017 року на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування до відповідача.
Загальний обсяг відбору у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому, березні 2017 року без подання номінацій складає 50,327 тис. куб. м.
Вказані обсяги відбору відповідачем природного газу підтверджуються:
- інформацією ПАТ "Івано-Франківськгаз" про реєстри обсягів, газу, що були використані споживачами по договорах з НАК "Нафтогаз України" з мереж ПАТ "Івано-Франківськгаз" в жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні та лютому 2017 року. Згідно з якими у графі "Обсяг згідно алокації" зазначено загальний обсяг відбору КП "Водотеплосервіс" природного газу у вказаних місяцях;
- алокацією (звітом) про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ "Івано-Франківськгаз", між замовниками послуги транспортування (постачальниками) за березень 2017 року із додатком Звітом про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу (56ZG-DSO-160000O), між замовниками послуги транспортування (постачальниками) за березень 2017 року. Відповідно до якого фактичний обсяг відбору КП "Водотеплосервіс" за березень 2017 року склав 557,534 тис.куб.м.
- скріншотом із системи SAP про протранпортовані обсяги природного газу для КП "Водотеплосервіс" у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому та березні 2017 року.
- реєстрами реалізації природного газу за прямими договорами з НАК "Нафтогаз України" теплопостачальним підприємствам у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому та березні 2017 року, де відображено обсяги відбору природного газу КП "Водотеплосервіс" у наведений період за підтвердженими номінаціями.
Різниця між даними загального відбору КП "Водотеплосервіс" у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому та березні 2017 року та даними відбору природного газу КП "Водотеплосервіс" у наведений період за підтвердженими номінаціями складає обсяг його відбору без подання номінацій.
Таким чином, у спірний період відповідач мав договірні відносини з постачання природного газу з АТ "НАК "Нафтогаз України", натомість постачальник не здійснив постачання відповідачу природного газу в обсягах 4,873 тис.куб.м у жовтні 2016 року, 6,569 тис.куб.м у листопаді 2016 року, 9,052 тис.куб.м у грудні 2016 року, 10,285 тис.куб.м у січні 2017 року, 13,321 тис.куб.м у лютому 2017 року, 6,227 тис.куб.м у березні 2017 року, внаслідок чого КП "Водотеплосервіс" у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому та березні 2017 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу позивача загальним обсягом 50,327 тис.куб.м без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.
За розрахунком позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому, березні 2017 року в обсязі 850,327 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів (за інформацією АТ "НАК "Нафтогаз України" щодо цін на природний газ для виробників теплової енергії), реалізований за договорами постачання природного газу з АТ "НАК "Нафтогаз України" загалом складає 445 995,29 грн (з ПДВ).
Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 6194,38 грн.
Станом на 24.07.2024 строк оплати (за 01.10.2021 01.07.2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, в силу вимог Закону України №1730, а тому у відповідача виникло зобов`язання сплати 204414,54 грн.
За прострочення виконання зобов`язання, позивачем нараховано відповідачу 8573,79 грн 3% річних, 27940,33 грн інфляційних втрат.
Норми права та мотиви, якими суд керувався при прийнятті рішення. Висновок суду.
Відносини, які виникли між сторонами врегульовані приписами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України "Про ринок природного газу", Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2493 (надалі - Кодекс ГТС).
Згідно із статтею 5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС, номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період.
Відповідно до статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС, оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.
Отже, подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для споживання природного газу. Це зумовлено тим, що газотранспортна система є технологічним комплексом, до якого входить окремий магістральний газопровід з усіма об`єктами і спорудами, пов`язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу (частина 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу"). А функції з транспортування, розподілу та постачання природного газу розділені між різними суб`єктами ринку. Зазначене зумовлює необхідність координації та співпраці таких суб`єктів.
Відповідно до Ліцензії НКРЕКП Серії АЕ № 194511 від 28.02.2013 АТ "Укртрансгаз" до 31.12.2019, тобто до часу створення та початку функціонування окремого суб`єкта на ринку природного газу України оператора ГТС, виконував функції оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
Частиною 1 статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.
Такі спеціальні обов`язки визначені Кабінетом Міністрів України в наступних постановах:
- від 01.10.2015 № 758 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період)» (далі - Постанова № 758);
- від 22.03.2017 № 187 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі - Постанова № 187).
- від 19.10.2018 № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі - Постанова № 867).
Відповідно до вказаних постанов ПАТ "НАК "Нафтогаз України" було зобов`язане постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів. До таких виробників належав і відповідач. Незважаючи на це, постачання природного газу повинно було відбуватися з урахуванням вимог, які визначалися чинними нормативно-правовими актами: Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом ГТС.
З метою запровадження комплексу організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, в Україні ухвалено Закон України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" від 03.11.2016 № 1730-VIII (далі - Закон № 1730), а згодом Закон України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" від 14.07.2021 № 1639-IX (далі - Закон № 1639).
Враховуючи те, що на практиці виникали ситуації, коли ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не подавав номінацій оператору ГТС, а виробники теплової енергії продовжували споживати природний газ, АТ "Укртрансгаз" довелося балансувати газотранспортну систему за рахунок власного природного газу. Враховуючи ці обставини, законодавець визначив умови та суб`єкта ринку природного газу, якому споживач повинен сплатити вартість спожитого природного газу за відсутності підтверджених номінацій.
Законом № 1639 було внесено зміни до Закону № 1730, розширивши сферу його дії, у тому числі шляхом викладення статті 2 в новій редакції, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та послуги з його розподілу і транспортування, за теплову енергію, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію.
Відповідно до частини 2 статті 8 Закону № 1730, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води (послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води), які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником газу номінацій та у яких відсутні підписані акти приймання-передачі природного газу з постачальником щодо таких обсягів, зобов`язані, незалежно від включення до реєстру, укладення договору реструктуризації та підписання акта звіряння взаєморозрахунків, протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати (оплатити) особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положеннями про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України "Про ринок природного газу", чинними протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.
Тобто, зі змісту вказаної норми закону вбачається, що підприємства, які виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, мають обов`язок оплатити особі, яка виконувала функції оператора ГТС до 31.12.2019, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за наявності таких умов: учасники процедури: платник - підприємства ПЕК; отримувач - Оператор газотранспортної системи, який здійснював вказані функції до 31 грудня 2019 року; відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015-31.12.2019; відбір природного газу відбувся без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів.
Згідно матеріалів справи, КП "Водотеплосервіс" у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому та березні 2017 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу позивача загальним обсягом 50,327 тис.куб.м без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.
Отже, у спірному періоді відповідач здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником та підтверджених оператором ГТС номінацій, що порушує приписи статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС та з огляду на частину 2 статті 8 Закону №1730 (в редакції Закону №1639) є підставою для виникнення у КП "Водотеплосервіс" обов`язку компенсувати АТ "Укртрансгаз" вартість відібраного у листопаді 2016 року без номінацій обсягів природного газу в строки, визначені законом.
Згідно з ч. 3 ст. 8 Закону України № 1730 (зі змінами та доповненнями) обсяги природного газу, зазначені в частині другій цієї статті, визначаються як різниця між обсягами фактично спожитого природного газу на підставі алокацій/звітів операторів газорозподільних систем та обсягами поставленого/придбаного природного газу на підставі договорів купівлі-продажу/постачання природного газу та актів приймання-передачі природного газу за відповідний період споживання.
У зв`язку з зазначеним вище, за розрахунком позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у жовтні, листопаді, грудні 2016 року, січні, лютому, березні 2017 року в обсязі 850,327 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів (за інформацією АТ "НАК "Нафтогаз України" щодо цін на природний газ для виробників теплової енергії, реалізований за договорами постачання природного газу з АТ "НАК "Нафтогаз України") загалом складає 445 995,29 грн (з ПДВ), яку відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити позивачу.
Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 6 194,38 грн.
Згідно ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно приписів статей 525, 526 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно положень ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Згідно вимог ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Станом на 24.07.2024 строк оплати (за 01.10.2021 - 01.07.2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому відповідач зобов`язаний був сплати 204414,54 грн.
Доказів сплати компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу відповідач до суду не надав.
При цьому, заперечення відповідача викладені у відзиві на позов не спростовуються обґрунтувань позивача щодо наявності обов`язку сплатити вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу.
Також, питання щодо наявності підстав для стягнення вартості відібраного з газотранспортної системи природного газу без поданих постачальником номінацій у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 04.05.2023 у справі №914/1940/22.
Перевіривши розрахунок компенсації за вказаний позивачем період з 01.10.2021 по 01.07.2024, суд встановив, що останній є обґрунтованим та відповідає вимогам чинного законодавства, отже, заявлена до стягнення з відповідача компенсація вартості відібраних номінацій обсягів природного газу підлягає задоволенню у заявленому розмірі.
Також позивачем заявлено вимоги про стягнення з відповідача 8573,79 грн 3% річних та 27940,33 грн інфляційних втрат.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлено договором або законом.
Здійснивши перевірку розрахунку 3% річних та інфляційних втрат на предмет правильності та обґрунтованості, суд дійшов висновку про правомірне здійснення нарахування позивачем зазначених сум, отже, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Відповідно до ст.77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 86 ГПК України).
За встановлених судом обставин справи, позов слід задовольнити в повному обсязі.
Судові витрати.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи задоволення позову, судовий збір слід стягнути з відповідача на користь позивача.
Керуючись статтями 73, 74, 76-80, 129, 232, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради про стягнення 240928,66 грн - задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради, вул. Окружна, буд. 8, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300 (ідентифікаційний код 32364207) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз", Кловський узвіз, буд. 9/1, м.Київ, 01021 (ідентифікаційний код 30019801) 204414 (двісті чотири тисячі чотириста чотирнадцять) грн 54 коп. компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, 8573 (вісім тисяч п`ятсот сімдесят три) грн 79 коп. 3% річних від простроченої суми, 27940 (двадцять сім тисяч дев`ятсот сорок) грн 33 коп. інфляційних втрат, 2891 (дві тисячі вісімсот дев`яносто одну) грн 14 коп. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 28.10.2024.
Суддя Неверовська Л. М
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 29.10.2024 |
Номер документу | 122593384 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні