Справа № 444/3256/23
Провадження № 2/444/148/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(ЗАОЧНЕ ПОВНЕ)
09 жовтня 2024 року Жовківський районний суд Львівської області у складі:
головуючого судді Олещук М. М.,
секретар судового засідання Мачіха Г.В.,
з участю прокурора Клак Ю.Г. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Жовква Львівської області цивільну справу за позовом Жовківської окружної прокуратури, яка діє в інтересах держави в особі Львівської обласної ради Львівського району Львівської області, до ОСОБА_2 , третя особа, на стороні позивача: Жовківське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП "Галсільліс", про витребування земельної ділянки,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - керівник Жовківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Львівської обласної ради Львівського району Львівської області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 , Львівської районної військової (державної) адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третя особа, на стороні позивача: Жовківське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП "Галсільліс" про визнання недійсним розпорядження та скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалою судді Жовківського районного суду Львівської області від 19.10.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче судове засідання (арк. спр. 137-138, том 1).
03.04.2024 року ухвалою Жовківського районного суду Львівської області прийнято змінені позовні вимоги щодо предмета розгляду подані Жовківською окружною прокуратурою в цивільній справі.
Позивач, з урахуванням змінених позовних вимог щодо предмету спору, просить витребувати на користь Львівської обласної ради від ОСОБА_2 земельну ділянку кадастровий номер 4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га цільове призначення - для індивідуального дачного будівництва, що фактично належить до земель лісогосподарського призначення, яка знаходиться на території Жовківської міської ради.
Позивні вимого обґрунтовані тим, що в ході досудового розслідування кримінального провадження №42016141150000047 від 15.09.2016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України встановлено, що ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку з кадастровим №4622787200:22:000:0016 (державний акт серії ЯЛ № 428358) з порушенням Земельного та Лісового кодексів України.
Так, 02.11.2000 року Рішенням Львівської обласної ради № 366 «Про відведення земель ЛГП «Галсільліс»» затверджено проекти відведення земельних ділянок для несільськогосподарських потреб та надано обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» (ЛГП "Галсільліс") для ведення лісового господарства в постійне користування 55731,41 га земель, що знаходяться за межами населених пунктів, з них 52471,18 га лісових земель, 3216,63 га чагарників і 43,6 га інших земель, у тому числі за рахунок земель Жовківського району 6102,17 га, земель Золочівського району 1622,0 га, земель Перемишлянського району 3427,24 га, земель Самбірського району 686,0 га, земель Сколівського району 33315,5 га та земель Яворівського району 10396,5 га згідно додатком № 1. Як вбачається з додатку № 1 до вищевказаного рішення в межах Зіболківської сільської ради ЛГП «Галсільліс» надано в постійне користування 436,5 га лісових земель. В подальшому, 28.12.2000 року Рішенням Львівської обласної ради №409 «Про внесення змін до рішення Львівської обласної ради про виділення земель ЛГП «Галсільліс»» зокрема п. 3 внесено зміни до пунктів 1, 3, 5 рішення Львівської обласної ради від 2 листопада 2000 року № 366 «Про відведення земель ЛГП «Галсільліс», та викладено їх у такій редакції: п.1. Затвердити проекти відведення земельних ділянок за межами населених пунктів та надати їх дочірнім підприємствам ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства в постійне користування згідно з додатком №3: зокрема, Жовківському дочірньому лісогосподарському підприємству ЛГП «Галсільліс» 6102,17 га лісових земель за рахунок земель Жовківського району, в тому числі і по Зіболківській сільській раді 436,5 га, в тому числі і земельна ділянка з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006.
Згідно довідки Жовківського відділу земельних ресурсів від 14.10.2005 № 1973 про кадастровий номер земельної ділянки, земельна ділянка з кадастровим № 4622787200:24:000:0006 площею 148,1797 га, знаходиться на території Зіболківської сільської ради (із реалізацією реформи децентралізації влади - на території Жовківської міської ради), землекористувачем якої є Жовківське ДЛГП ЛГП «Галсільліс».
Розпорядженням голови Жовківської районної державної адміністрації від 16.05.2006 року № 455 «Про затвердження технічних документацій на земельні ділянки Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства та видачі державних актів на право постійного користування землею» затверджено технічні документації на земельні ділянки зайняті лісовим масивами Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства та залишено у постійному користуванні земельні ділянки, серед яких і земельна ділянка з кадастровим номером №4622787200:24:000:0006.
Отже, у постійному користуванні Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» перебуває земельна ділянка площею 148,1797 га, яка згідно матеріалів лісовпорядкування належала до земель лісового фонду.
Як вбачається з інформації Львівської обласної державної адміністрації № 5/9-14422/0/2121/7-16 від 10.12.2021 та №02-вих-1513 від 04.09.2023 земельна ділянка з кадастровим № 4622787200:24:000:0006 передана у постійне користування Жовківському дочірньому лісогосподарському підприємству "Галсільліс" на підставі розпорядження голови Жовківської районної державної адміністрації від 16.05.2006 № 455.
Жовківське ДЛГП «Галсільліс» є дочірнім підприємством із статусом юридичної особи Обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Галсільліс». За своїм правовим статусом ОКС ЛГП «Галсільліс» є комунальним, унітарним підприємством і діє за принципом повного господарського розрахунку.
Отже, земельні ділянки, які перебувають у користування Жовківського ДЛГП «Галсільліс» відносяться до комунальної форми власності, розпорядником яких виступає Львівська обласна рада.
Відповідно до інформації №187 від 13.12.2021 Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», наданої на запит Жовківської окружної прокуратури №14.53/03-38-3400 вих-21 від 29.11.2021 щодо накладання земельних ділянок фізичних осіб на земельну ділянку лісового фонду Жовківського ДЛГП «Галсільліс» з кадастровим № 4622787200:24:000:0006 повідомлено: рішень про надання згоди на вилучення/припинення права постійного користування Жовківським ДЛГП «Галсільліс» при передачі фізичним особам у приватну власність земельних ділянок, що накладаються на земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006 не приймали; заходів для усунення порушень вимог законодавства не вживали.
В ході досудового розслідування кримінального провадження №42016141150000047 від 15.09.2016 встановлено, що розпорядженням голови Жовківської районної державної адміністрації № 1288 від 10.12.2010 «Про затвердження проекту із землеустрою» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 у власність для індивідуального дачного будівництва площею 0,10 га на території Зіболківської сільської ради. На підставі даного рішення ОСОБА_2 зареєструвала право власності на земельну ділянку кадастровий №4622787200:22:000:0016 (державний акт серії ЯЛ № 428358).
В ході аналізу та обробки координат поворотних точок (кутів) меж земельної ділянки, що належить лісовому фонду, кадастровий № 4622787200:24:000:0006 та меж земельної ділянки з кадастровим № 4622787200:22:000:0016, що належить ОСОБА_2 встановлено, що межі даних земельних ділянок перетинаються. Площа накладення становить 0,0177 га (177 кв. м.). Крім цього, під час проведення дослідження на земельній ділянці кадастровий №4622787200:22:000:0016 не виявлено будівель, споруд та інших об`єктів нерухомості. Крім цього, при проведенні огляду земельної ділянки в ході проведення експертизи встановлено, що досліджувана земельна ділянка межовими знаками не закріплена. На час проведення огляду дана земельна ділянка поросла деревами, кущами та багаторічними травами. Частина спірної земельної ділянки знаходиться в єдиному лісовому масиві Жовківського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» Жовківського лісництва. ОСОБА_2 проявивши розумну обачність, не могла не знати про незаконність набуття цієї земельної ділянки, яка була частково заліснена, тому не може вважатися такою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій органу.
Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером №4622787200:24:000:0006, на яку накладається частина земельної ділянки з кадастровим №4622787200:22:000:0016, що належить ОСОБА_2 належить до земель лісового фонду спільної власності територіальних громад та перебуває в користуванні Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», то рішення про вилучення цієї земельної ділянки із земель лісового фонду мала приймати Львівська обласна рада, за погодженням з землекористувачем, станом на час виникнення спірних правовідносин.
Земельна ділянка з кадастровим номером №4622787200:24:000:0285 площею 0,0177 знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером №4622787200:24:000:0006 лісового фонду, розташована на території Зіболківської сільської ради Жовківського району Львівської області, після адміністративно-територіальної реформи - на території Жовківської міської ради Львівського району Львівської області, за межами населеного пункту, частково неправомірно вибула із володіння держави та землекористувача Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», оскільки при її вилученні у попереднього користувача та при зміні її цільового призначення Жовківською районною державною адміністрацією не було дотримано вимог ст. 149 ЗК України та вимог ст. 59 ЛК України.
Позивач зазначає, що повернення земельної ділянки, незаконно відчуженої фізичній особі, переслідує легітимну мету контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів у тому, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель лісогосподарського призначення.
З урахуванням вищенаведеного, земельна ділянка, що передана у приватну власність ОСОБА_2 частково накладається на земельну ділянку лісогосподарського призначення, яка перебуває у постійному користуванні Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» та згода на її вилучення користувачем та власником не надавалась, а розпорядження такими землями не відносилось до повноважень Жовківської районної державної адміністрації.
Оскільки ОСОБА_2 поділила земельну ділянку, яка є предметом спору на дві інших і на даний час на землі лісогосподарського призначення накладається лише земельна ділянка кадастровий №4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га, то саме вона підлягає витребуванню.
Прокуратура звертається до суду в інтересах держави в особі Львівської обласної ради як органу уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, а також залучає в якості третьої особи Жовківське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП «Галсільліс», як постійного користувача землями лісогосподарського призначення, на яких знаходиться спірна земельна ділянка з кадастровим номером 4622787200:22:000:0016, у зв`язку з бездіяльністю позивача.
У зв`язку з наведеним, керівник Жовківської окружної прокуратури просить витребувати на користь Львівської обласної ради від ОСОБА_2 земельну ділянку кадастровий номер 4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га цільове призначення - для індивідуального дачного будівництва, яка знаходиться на території Жовківської міської ради.
23.07.2024 року ухвалою Жовківського районного суду Львівської області закрито підготовче провадження в справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні (арк. спр. 135-136, том 2).
Відповідачка ОСОБА_2 , яка належним чином була повідомлена про час, дату та місце проведення судового засідання, в судове засідання не з`явилась, про причини неявки суд не повідомила, відзив на позов не подала.
Відповідно до ч. 3 ст. 131 ЦПК України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про причини неявки у судове засідання. У разі неповідомлення суду про причини неявки вважається, що учасники судового процесу не з`явилися в судове засідання без поважних причин.
Представник третьої особи, на стороні позивача: Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП "Галсільліс" в судове засідання не прибув, хоча про час та місце розгляду справи ЛГП "Галсільліс" було повідомлено належним чином.
Львівська обласна рада Львівського району Львівської області була належним чином повідомлена про час, дату та місце проведення судового засідання, однак жодних заяв та клопотань до суду не подано.
А тому, суд приходить до висновку про можливість розгляду справи без участі відповідачки, представника третьої особи, які не з`явилися в судове засідання, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення такого, та, зважаючи на думку позивача, суд проводить заочний розгляд справи в порядку, встановленому ст. 280 ЦПК України.
Представник Жовківської окружної прокуратури в судовому засіданні 09.10.2024 року позовні вимоги підтримав, просив такі задовольнити.
Дослідивши матеріали справи та перевіривши їх доказами, а відтак, з`ясувавши дійсні обставини справи, суд приходить до наступного висновку.
Статтею 13 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
У Конституції України (статті 13, 14) передбачено, що земля, водні ресурси є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом ст.ст 4, 5 ЗК України, завданням земельного законодавства, яке включає цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема, поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.
Прийняття рішення про передачу у приватну власність землі державної чи комунальної власності позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі, відповідно, державної чи комунальної власності. В цьому контексті у сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).
Отже, правовідносини, пов`язані з вибуттям земель із державної чи комунальної власності, становлять "суспільний", "публічний" інтерес, а незаконність (якщо така буде встановлена) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, на підставі якого земельна ділянка вибула з державної чи комунальної власності, такому суспільному інтересу не відповідає.
Ст. 19 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що відповідно до цільового призначення всі землі України поділяються на землі сільськогосподарського призначення, житлової та громадської забудови, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, лісового та водного фонду, промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно із ч.ч. 1, 2, 7 ст. 20 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 55 ЗК України, до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення належать землі, зайняті зеленими насадженнями в межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
До земель комунальної власності, які не можна передавати у приватну власність, належать землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених ЗК України (пункт "г" частини 3 статті 83 цього Кодексу у редакції чинній, на час виникнення спірних правовідносин).
З матеріалів справи встановлено, що 02.11.2000 р. рішенням Львівської обласної ради №366 «Про відведення земель ЛГП «Галсільліс»» затверджено проекти відведення земельних ділянок для несільськогосподарських потреб та надано обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» (ЛГП «Галсільліс») для ведення лісового господарства в постійне користування 55731,41 га земель, що знаходяться за межами населених пунктів, з них 52471,18 га лісових земель, 3216,63 га чагарників і 43,6 га інших земель, у тому числі за рахунок земель Жовківського району 6102,17 га, земель Золочівського району 1622,0 га, земель Перемишлянського району 3427,24 га, земель Самбірського району 686,0 га, земель Сколівського району 33315,5 га та земель Яворівського району 10396,5 га згідно з додатком № 1.
В межах Зіболківської сільської ради ЛГП «Галсільліс» надано в постійне користування 436,5 га лісових земель. В подальшому, 28.12.2000 р. рішенням Львівської обласної ради №409 «Про внесення змін до рішення Львівської обласної ради про виділення земель ЛГП «Галсільліс»» зокрема п. 3 внесено зміни до пунктів 1, 3, 5 рішення Львівської обласної ради від 2 листопада 2000 року № 366 "Про відведення земель ЛГП «Галсільліс», та викладено їх у такій редакції: п.1. Затвердити проекти відведення земельних ділянок за межами населених пунктів та надати їх дочірнім підприємствам ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства в постійне користування згідно з додатком №3: зокрема, Жовківському дочірньому лісогосподарському підприємству ЛГП «Галсільліс» 6102,17 га лісових земель за рахунок земель Жовківського району, в тому числі і по Зіболківській сільській раді 436,5 га, в т.ч. земельна ділянка з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006.
Розпорядженням голови Жовківської районної державної адміністрації від 16.05.2006 року № 455 «Про затвердження технічних документацій на земельні ділянки Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства та видачі державних актів на право постійного користування землею» затверджено технічні документації на земельні ділянки зайняті лісовим масивами Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства та залишено у постійному користуванні земельні ділянки, серед яких і земельна ділянка з кадастровим номером №4622787200:24:000:0006.
Відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2001 та 2011 років вищевказана земельна ділянка лісового фонду з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006 знаходиться в користуванні Жовківського ДЛГП «Галсільліс».
Як вбачається з інформації Львівської обласної державної адміністрації №5/9-14422/0/2121/7-16 від 10.12.2021 та №02-вих-1513 від 04.09.2023 земельна ділянка з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006 передана у постійне користування Жовківському дочірньому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» на підставі розпорядження голови Жовківської районної державної адміністрації від 16.05.2006 №455. Жовківське ДЛГП «Галсільліс» є дочірнім підприємством із статусом юридичної особи Обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Галсільліс". За своїм правовим статусом ОКС ЛГП «Галсільліс» є комунальним, унітарним підприємством і діє за принципом повного господарського розрахунку.
Отже, земельні ділянки, які перебувають у користування Жовківського ДЛГП «Галсільліс» відносяться до комунальної форми власності, розпорядником яких виступає Львівська обласна рада. Відтак, прийняття розпорядчих документів щодо вилучення земельних ділянок чи припинення права постійного користування земельними ділянками не відноситься до повноважень обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації №187 від 13.12.2021 Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» наданої на запит Жовківської окружної прокуратури №14.53/03-38-3400 вих-21 від 29.11.2021 щодо накладання земельних ділянок фізичних осіб на земельну ділянку лісового фонду Жовківського ДЛГП «Галсільліс» з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006 повідомлено: рішень про надання згоди на вилучення/припинення права постійного користування Жовківським ДЛГП «Галсільліс» при передачі фізичним особам у приватну власність земельних ділянок, що накладаються на земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006 не приймали; заходів для усунення порушень вимог законодавства не вживали; відповідно до рішення Львівської обласної ради № 409 від 28.12.2000 року «Про внесення змін до рішень Львівської обласної ради про відведення земель ЛГП «Галсільліс» затверджено проекти відведення земельних ділянок за межами населених пунктів та надано їх в користування дочірнім підприємствам ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства в постійне користування. Так Жовківському ДЛГП «Галсільліс» надано 6102,17 га, в т.ч. і по Зіболківській сільській раді 436,5 га, в т.ч. і земельна ділянка з кадастровим номером 4622787200:24:000:0006; відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2001 року та 2011 року вищевказана земельна ділянка лісового фонду знаходиться в користуванні Жовківського ДЛГП «Галсільліс».
Розпорядженням голови Жовківської районної державної адміністрації № 1288 від 10.12.2010 «Про затвердження проекту із землеустрою» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 у власність для індивідуального дачного будівництва площею 0,10 га на території Зіболківської сільської ради. На підставі даного рішення ОСОБА_2 зареєструвала право власності на земельну ділянку кадастровий №4622787200:22:000:0016 (державний акт серії ЯЛ № 428358).
За результатами проведеної в межах кримінального провадження судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою встановлено, що: зокрема в ході аналізу та обробки координат поворотних точок (кутів) меж земельної ділянки, що належить лісовому фонду, кадастровий № 4622787200:24:000:0006 та меж земельної ділянки з кадастровим №4622787200:22:000:0016, що належить ОСОБА_2 встановлено, що межі даних земельних ділянок перетинаються. Площа накладення становить 0,0177 га (177 м.кв.).
Крім цього, під час проведення дослідження на земельній ділянці кадастровий №4622787200:22:000:0016 не було виявлено будівель, споруд та інших об`єктів нерухомості.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 1 Лісового кодексу України, ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
У ст. 7 Лісового кодексу України закріплено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.
При цьому у ст. 8 Лісового кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності.
Право державної власності на ліси набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій відповідно до закону.
За змістом ст. 9 Лісового кодексу України, у комунальній власності перебувають ліси в межах населених пунктів, крім лісів, що перебувають у державній або приватній власності. У комунальній власності можуть перебувати й інші ліси, набуті або віднесені до об`єктів комунальної власності в установленому законом порядку. Право комунальної власності на ліси реалізується територіальними громадами безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування.
Разом із тим у статті 11 Лісового кодексу України передбачено правові підстави набуття права комунальної власності на ліси, зокрема право комунальної власності на ліси набувається при розмежуванні в установленому законом порядку земель державної і комунальної власності, а також шляхом передачі земельних ділянок з державної власності в комунальну та з інших підстав, не заборонених законом.
Заволодіння приватними особами земельними ділянками, які перебувають під посиленою правовою охороною держави, всупереч чинному законодавству, зокрема без належного дозволу уповноваженого на те органу, може зумовлювати конфлікт між гарантованим ст. 1 Першого протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпечне довкілля, особливо коли в силу об`єктивних, видимих природних властивостей земельної ділянки особа, яка набувала право приватної власності на земельну ділянку, проявивши розумну обачність, могла та повинна була знати про те, що спірні земельні ділянки належать до земель лісогосподарського призначення (висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 15 травня 2018 року у справі № 372/2180/15-ц, від 22 травня 2018 року у справі № 469/1203/15-ц, від 30 травня 2018 року у справі № 469/1393/16-ц, від 14 листопада 2018 року у справі 183/1617/16).
З матеріалів справи встановлено, що відповідачкою ОСОБА_2 поділено земельну ділянку кадастровий номер - 622787200:22:000:0016 площею 0,1 га на дві окремі земельні ділянки, а саме земельну ділянку кадастровий номер 4622787200:22:000:0284 площею 0,0823 га та земельну ділянку кадастровий номер 4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га. Те, що лише земельна ділянки кадастровий номер 4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га знаходиться в межах земель лісового фонду і саме вона підлягає витребуванню.
У зв`язку з чим прокурор змінив позовні вимоги та просив витребувати від ОСОБА_2 лише земельну ділянку, яка накладається на землі лісового фонду площею 0,0177 га кадастровий номер 4622787200:22:000:0285, цільове призначення - для індивідуального дачного будівництва, що фактично належить до земель лісогосподарського призначення.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна із чужого незаконного володіння (ст. 387 ЦК України) та усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (ст. 391 ЦК України, ч. 2 ст. 152 ЗК України). Наведені способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.
Власник земельної ділянки може вимагати, зокрема, усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою (частина 2 статті 152 ЗК України).
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України).
Заволодіння громадянами та юридичними особами землями, на які поширюється чітка заборона на передання їх у приватну власність з метою індивідуального дачного будівництва всупереч вимогам ЗК України та ЛК України є неможливим (аналогічні висновки Великою Палатою Верховного Суду сформульовано у постановах від 28 листопада 2018 року у справі № 504/2864/13-ц, від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц щодо земель водного фонду).
Власник земельної ділянки лісогосподарського призначення може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи повернути такі ділянки (пункт 143 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц, пункт 46 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07 квітня 2020 року у справі № 372/1684/14-ц).
Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером № 4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га, належить до земель лісового фонду спільної власності територіальних громад та перебуває в користуванні Жовківського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», тому суд приходить до висновку, що змінені позовні вимоги прокурора слід задовольнити повністю.
Відповідно до ст. 141 ЦПКУкраїни, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду з позовом через систему «Електронний суд» позивачем сплачено 4294 грн. 40 коп. судового збору, що підтверджується платіжним дорученням (арк. спр. 16, том 1), враховуючи заявлені первинно дві позовні вимоги. Ураховуючи, що позивачем змінено позовні вимоги, які суд прийняв до розгляду, думку прокурора, який у зв`язку з цим просив повернути половину із суми сплаченого судового збору з державного бюджету, а іншу половину стягнути з відповідачки, суд дійшов висновку про те, що 2147, 20 грн. судового збору належить повернути позивачу із державного бюджету, а 2147,20 грн. судового збору стягнути з відповідачки ОСОБА_2 в користь позивача.
Керуючись ст.ст. 4, 6, 7, 12, 13, 76, 77, 81, 141, 258-259, 263, 264, 265, 268, 280-283 ЦПК України, суд,-
У Х В А Л И В :
Позов Жовківської окружної прокуратури, яка діє в інтересах держави в особі Львівської обласної ради Львівського району Львівської області, до ОСОБА_2 , третя особа, на стороні позивача: Жовківське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП "Галсільліс", про витребування земельної ділянки - задовольнити.
Витребувати на користь Львівської обласної ради від ОСОБА_2 земельну ділянку кадастровий № 4622787200:22:000:0285 площею 0,0177 га цільове призначення - для індивідуального дачного будівництва, що фактично належить до земель лісогосподарського призначення, яка знаходиться на території Жовківської міської ради.
Повернути Львівській обласній прокуратурі (юридична адреса: 79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19; отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UA138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Київ) з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого позивачем при поданні позову згідно з платіжною інструкцією №2008 (внутрішній номер 293719338) від 12.09.2023 року, тобто 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )в користь Львівської обласної прокуратури (юридична адреса: 79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19; отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UA138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Київ) сплачений позивачем при поданні позову судовий збір, що становить 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
Роз`яснити відповідачу, що заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку, встановленому ЦПК України. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому ЦПК України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Повне найменування учасників справи:
Позивач: Жовківська окружна прокуратура, юридична адреса: 80300, Львівська область, м.Жовква, вул.Св.Трійці, 10, ЄДРПОУ 0291003124">0291003124, e-mail: zhovkva@oblprok.lviv.ua, яка діє в інтересах держави в особі Львівської обласної ради Львівського району Львівської області, юридична адреса: 79008, м. Львів, вул.Винниченка, 18, ЄДРПОУ 22340506, e-mail: info@lvivoblrada.gov.ua.
Відповідач: ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 .
Третя особа, на стороні позивача: Жовківське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП "Галсільліс", юридична адреса: 80300, м. Жовква, вул. Св.Трійці, 3Г, Львівського району Львівської області, ЄДРПОУ 31091763, електронна пошта: zhovkvagalsillis@gmail.com.
Повне рішення суду складено 21.10.2024 року.
Суддя: Олещук М. М.
Суд | Жовківський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122598211 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Жовківський районний суд Львівської області
Олещук М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні