РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
22 жовтня 2024 р. Справа № 120/6971/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б.,розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центру надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Центру надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області, в якому просить:
-визнати протиправною бездіяльність Центру надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області пов`язану з не розглядом, в установленому законом порядку, заяви від 10 листопада 2023 року про скасування реєстрації прав власності та оренди;
- зобов`язати Центр надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області розглянути в установленому законом порядку заяву від 10 листопада 2023 року про скасування реєстрації прав власності та оренди.
Ухвалою судді Вінницького окружного адміністративного суду від 29.05.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, даною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 .
27.06.2024 надійшов відзив на позовну заяву, в якій представник відповідача просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. Обґрунтовуючи свою позицію, заперечує свою бездіяльність, вказує, що відповіддю відділу з питань надання адміністративних послуг селищної ради від 23.11.2023 №2/07.01-08 на заяву ОСОБА_1 від 10.11.2023 стосовно скасування прав, зазначених в рішенні Оратівського районного суду Вінницької області від 23.02.2021 у справі №141/892/20, заявника повідомлено про те, що для вчинення реєстраційних дій йому необхідно особисто подати відповідну заяву у спосіб, що дозволить встановити особу заявника, обсяг його повноважень та подати документ, що підтверджує сплату адміністративного збору.
Отже, враховуючи те, що заява ОСОБА_1 від 10.11.2023 року розглянута та за вих. № 2/07.01-08 від 23.11.2023 відповідь направлена позивачу, сторона відповідача вважає, що доводи ОСОБА_1 про протиправну бездіяльність відділу з питань надання адміністративних послуг селищної ради є необґрунтованими та безпідставними.
Не погодившись з позицією відповідача, ОСОБА_1 27.06.2024 подав відповідь на відзив, в якій переконує, що відповідь відділу з питань надання адміністративних послуг селищної ради від 23.11.2023 №2/07.01-08 на заяву від 10.11.2023 стосовно скасування прав, зазначених в рішенні Оратівського районного суду Вінницької області від 23.02.2021 у справі №141/892/20, не отримував. Крім того, вказує, що жодний з документів наданих відповідачем, не містить послідовних/однакових заперечень та підстав щодо розгляду його заяви від 10.11.2023.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Рішенням Оратівського районного суду Вінницької області від 23.02.2021 у справі №141/892/20 позов задоволено частково.
Визнано недійсним розпорядження Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області від 05 вересня 2012 року № 348 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки (паї) на територіях Животівської, Якимівської, Підвисоцької, Зарудянської, Юшковецької сільських рад» в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності громадянки ОСОБА_3 на земельні ділянки (паї) номер 260 площею 3,5848 га та номер 261 площею 3,5190 га на території Підвисоцької сільської ради.
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ № 208881, що виданий Оратівською районною державною адміністрацією Вінницької області 25 жовтня 2012 року на підставі розпорядження Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області від 05 вересня 2012 року № 348 і зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 052310001003221, про право власності ОСОБА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , жительки АДРЕСА_1 , на земельну ділянку кадастровий номер 0523184100:02:002:0090 площею 3,5848 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області.
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ № 208882, що виданий Оратівською районною державною адміністрацією Вінницької області 25 жовтня 2012 року на підставі розпорядження Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області від 05 вересня 2012 року № 348 і зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 052310001003222, про право власності ОСОБА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , жительки АДРЕСА_1 , на земельну ділянку кадастровий номер 0523184100:02:002:0091 площею 3,5190 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію, вчинену реєстраційною службою Оратівського районного управління юстиції Вінницької області 22.01.2014 року ( номер запису про право власності: 4388816), про право приватної власності ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 275487005231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0090 площею 3,5848 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію, вчинену реєстраційною службою Оратівського районного управління юстиції Вінницької області 22.01.2014 року (номер запису про право власності: 4389154), про право приватної власності ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 275505905231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0091 площею 3,519 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області.
Визнати недійсним договір оренди землі № 127 від 06 грудня 2012 року, укладеного між ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 та АКПП «Золота нива» с. Балабанівка Оратівського району Вінницької області, ЄДРПОУ: 03733105, про оренду належної ОСОБА_3 земельної ділянки кадастровий номер 0523184100:02:002:0090 площею 3,5848 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області.
Визнати недійсним договір оренди землі № 128 від 06 грудня 2012 року, укладеного між ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 та АКПП «Золота нива» с. Балабанівка Оратівського району Вінницької області, ЄДРПОУ: 03733105, про оренду належної ОСОБА_3 земельної ділянки кадастровий номер 0523184100:02:002:0091 площею 3,5190 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію іншого речового права, вчинену реєстраційною службою Оратівського районного управління юстиції Вінницької області 05.02.2014 року ( номер запису про інше речове право: 4637367), про реєстрацію права оренди орендарем Виробничим кооперативом «Агрокооператив приватних пайовиків «Золота нива» с. Балабанівка, код ЄДРПОУ: 03733105, об`єкту нерухомого майна: 275487005231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0090 площею 3,5848 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області, яка належить орендодавцю ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 .
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію іншого речового права, вчинену реєстраційною службою Оратівського районного управління юстиції Вінницької області 05.02.2014 року ( номер запису про інше речове право: 4637064), про реєстрацію права оренди орендарем Виробничим кооперативом «Агрокооператив приватних пайовиків «Золота нива» с. Балабанівка, код ЄДРПОУ: 03733105, об`єкту нерухомого майна: 275505905231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0091 площею 3,519 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області, яка належить орендодавцю ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 .
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
З метою скасування реєстрації відповідних прав, про які зазначено в рішенні Оратівського районного суду Вінницької області від 23.02.2021 у справі № 141/892/20, звернувся із заявою від 10.11.2023 року до Центру надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області, в якій просив:
1)Провести скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію, вчинену реєстраційною службою Оратівського районного управління юстиції Вінницької області 22.01.2014 року (номер запису про право власності: 4388816), про право приватної власності ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , на об?єкт нерухомого майна реєстраційний номер 275487005231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0090 площею 3,5848 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області та (номер запису про право власності: 4389154), про право приватної власності ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , на об?єкт нерухомого майна реєстраційний номер 275487005231, на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 275505905231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0091 площею 3,519 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області;
скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію іншого речового права, вчинену реєстраційною службою Оратівського районного управління юстиції Вінницької області 05.02.2014 року (номер запису про інше речове право: 4637367), про реєстрацію права оренди орендарем Виробничим кооперативом «Агрокооператив приватних пайовиків «Золота нива» с. Балабанівка, код ЄДРПОУ: 03733105, об`єкту нерухомого майна: 275487005231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0090 площею 3,5848 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області, яка належить орендодавцю ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 та (номер запису про інше речове право: 4637064), про реєстрацію права оренди орендарем Виробничим кооперативом «Агрокооператив приватних пайовиків «Золота нива» с. Балабанівка, код ЄДРПОУ: 03733105, об`єкту нерухомого майна: 275505905231, яким є земельна ділянка кадастровий номер 0523184100:02:002:0091 площею 3,519 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Підвисоцької сільської ради Оратівського району Вінницької області, яка належить орендодавцю ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 .
2) При необхідності проведення оплати, просив повідомити на мобільний телефон або на електронну адресу, що зазначені вище про дані рахунку та розмір оплати;
3) Про результати розгляду даного звернення просив повідомити в установленому законом порядку.
До заяви позивач додав необхідні, на його думку, документи.
Листом Відділу з питань організації надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради від 23.11.2024 №2/07.01-08 ОСОБА_1 роз`яснено порядок звернення особи для вчинення реєстраційних дій.
На думку позивача, відповідачем допущено бездіяльність щодо не розгляду, в установленому законом порядку, заяви від 10.11.2023 про скасування реєстрації прав власності та оренди.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав врегульовано положеннями Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV (далі Закон №1952), а умови, підстави та процедуру проведення відповідно доданого Закону, зокрема, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав врегульовано в Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (далі Порядок №1127, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 553).
В частині першій статті 2 вказаного Закону визначено: 1) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
8) реєстраційна справа - сукупність документів, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документів, сформованих у процесі проведення таких реєстраційних дій, що зберігаються у паперовій та електронній формі.
9) реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону №1952 право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості.
У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі. У Державному реєстрі прав також реєструються передбачені законом речові права та їх обтяження на об`єкти незавершеного будівництва та майбутні об`єкти нерухомості (частина перша статті 5 Закону №1952).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 6 Закону №1952 до організаційної системи державної реєстрації прав входять суб`єкти державної реєстрації прав, а саме, виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації.
Державна реєстрація прав може проводитися за заявою заявника шляхом звернення до центрів надання адміністративних послуг, що забезпечують прийняття та видачу відповідно до цього Порядку документів під час державної реєстрації прав. У разі подання заяви та документів, необхідних для державної реєстрації прав, до центру надання адміністративних послуг адміністратор такого центру вчиняє усі дії щодо прийняття та видачі документів для державної реєстрації прав, передбачені цим Порядком та здійснення яких покладається на державного реєстратора. (пункт 26 Порядку №1127).
При цьому, у відповідності до пункту 1 частини першої статті 10 Закону №1952 державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.
Державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса (пункт 6 Порядку №1127).
Згідно з частиною першою статті 20 Закону №1952 заява на проведення реєстраційних дій подається заявником у паперовій формі, а у випадках, передбачених законодавством, - в електронній формі разом з оригіналами документів, необхідних для проведення реєстраційних дій, чи їх копіями, засвідченими державними органами, органами місцевого самоврядування (якщо оригінали таких документів відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування).
Заява на проведення реєстраційних дій у паперовій формі подається за умови встановлення особи заявника. Встановлення особи громадянина України здійснюється за паспортом громадянина України або за іншим документом, що посвідчує особу, передбаченим Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус".
Порядок подання заяв у сфері державної реєстрації прав та повідомлення власника об`єкта нерухомого майна, а також відповідного користувача, обтяжувача про подані заяви визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року № 553) (далі Порядок №1127).
Відповідно до пунктів 27, 28 Порядку №1127 заява, зареєстрована у базі даних заяв, та скановані копії документів, поданих заявником для державної реєстрації у паперовій формі, виготовлені з дотриманням вимог, передбачених Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 86, ст. 3145; 2018 р., № 52, ст. 1827), та долучені до такої заяви, передаються адміністратором центру надання адміністративних послуг за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на розгляд суб`єкту державної реєстрації прав.
Заява, документи, подані заявником для державної реєстрації прав, документ про сплату адміністративного збору, а також інші додаткові документи, подані заявником під час розгляду відповідної заяви, зберігаються у центрі надання адміністративних послуг.
Державний реєстратор під час розгляду заяви використовує скановані копії документів, що долучені до заяви, зареєстрованої в базі даних заяв, та за необхідності запитує у відповідного центру надання адміністративних послуг такі документи у паперовій формі.
Частиною дев`ятою статті 18 Закону №1952 визначено, що заява про державну реєстрацію прав подається окремо щодо кожного об`єкта нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
При цьому, згідно з частиною п`ятнадцятою статті 18 Закону №1952 вимоги до оформлення заяв, а також вимоги до оформлення рішень державних реєстраторів, що приймаються за результатом їх розгляду, їх форми затверджуються Міністерством юстиції України.
Так, зазначені вимоги затверджені наказом Міністерства юстиції України від 21.11.2016 № 3276/5, відповідно до пунктів 1, 3, 5 якого заяви у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - заява) оформлюються за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), а в разі подання заяви в електронній формі - за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг чи інших інформаційних систем, що забезпечують ідентифікацію користувача з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, для подання заяв у сфері державної реєстрації прав в електронній формі, забезпечення доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації прав, отримання відомостей з Державного реєстру прав.
Заява містить відомості, передбачені Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141.
Заява в паперовій формі оформлюється шляхом її друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу форматом А4 (210 Ч 297 міліметрів). На заяві в паперовій формі проставляється підпис заявника (заявників).
Зокрема, згідно з пунктом 6 зазначеного Порядку формування заяв у сфері державної реєстрації прав у базі даних заяв здійснюється шляхом внесення відомостей про:
1) тип заяви, а саме: про державну реєстрацію прав; про виправлення технічної помилки, відомостей у Державному реєстрі прав; про виключення з Державного реєстру прав відомостей про поновлення договору; про скасування; про заборону вчинення реєстраційних дій; про відкликання заяви; про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; інший. Під час формування заяви зазначається один із передбачених цим підпунктом типів заяви;
2) заявника: прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); реквізити документа, що посвідчує особу заявника: - назва документа; - серія документа (за наявності); - номер документа; - дата видачі документа; - уповноважений суб`єкт, що видав документ; - строк дії документа (за наявності); - додаткові відомості про документ (за наявності); реквізити документа, що підтверджує повноваження заявника, що є уповноваженою особою (у разі подання заяви уповноваженою особою): - назва документа; - серія документа (за наявності); - номер документа; - дата видачі документа; - уповноважений суб`єкт, що видав документ; - строк дії документа (за наявності); - додаткові відомості про документ (за наявності);
3) суб`єкта, від імені якого діє заявник, що є уповноваженою особою: для фізичних осіб: - прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності); - унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); - реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі відсутності у фізичної особи реєстраційного номера облікової картки платника податків через свої релігійні переконання, про що офіційно повідомлено відповідному контролюючому органу, додатково вносяться відомості про реквізити паспорта громадянина України: - серія документа (за наявності); - номер документа; - дата видачі документа; - уповноважений суб`єкт, що видав документ; - строк дії документа (за наявності); - додаткові відомості про документ (за наявності); для юридичних осіб: - повне найменування юридичної особи; - ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ (для юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України); - податковий номер, присвоєний контролюючим органом відповідно до законодавства України (для юридичних осіб, створених відповідно до законодавства іноземної держави);
4) засоби зв`язку із заявником (абонентський номер мобільного телефона та/або адреса електронної пошти);
5) реквізити платежу про справляння адміністративного збору (у разі справляння адміністративного збору у випадках, передбачених законом). Відомості про заявника та/або суб`єкта, від імені якого діє заявник, що є уповноваженою особою, зазначаються у випадках звернення відповідних осіб за отриманням адміністративних послуг у сфері державної реєстрації прав. У разі формування заяви, що подається кількома заявниками, чи заявником, що є уповноваженою особою від кількох суб`єктів, відомості, передбачені підпунктами 2 і 4 цього пункту, зазначаються щодо кожного такого заявника, а відомості, передбачені підпунктом 3 цього пункту, - щодо кожного суб`єкта, від імені якого діє заявник.
Частиною 5 статті 20 Закону №1952 та пунктом 5 Порядку №1141 визначено, що у разі подання заяви про проведення реєстраційних дій у паперовій формі така заява формується, реєструється у базі даних заяв із зазначенням дати і часу реєстрації та скріплюється особистим підписом заявника, крім випадків, передбачених статтями 27-2, 27-3, 31-2 цього Закону.
З документів, поданих заявником для проведення реєстраційних дій у паперовій формі, виготовляються електронні копії шляхом сканування, які долучаються до заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав, та до реєстраційної справи в електронній формі.
Частиною першою статті 27 Закону №1952 передбачено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться, зокрема, на підставі:9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.
Частиною 4 статті 20 Закону №1952 передбачено, що заява про проведення реєстраційних дій, надання інформації з Державного реєстру прав не приймається в разі:
1) відсутності документа, що підтверджує оплату адміністративних послуг, або внесення відповідної плати не в повному обсязі;
2) невстановлення особи заявника чи обсягу його повноважень на подання відповідної заяви;
3) відсутності в Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку (у разі державної реєстрації прав на земельну ділянку).
Відповідно до частини першої статті 11 Закону №1952 державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
При цьому, пунктами 18, 19 Порядку №1127 визначено, що за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за умови вчинення дій та/або процедур, передбачених цим Порядком під час розгляду заяви, приймається державним реєстратором у будь-який час до закінчення строку державної реєстрації прав.
Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав відкриває розділ в Державному реєстрі прав та/або вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права, обтяження речових прав.
У випадках, передбачених законом, державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав також закриває розділ в Державному реєстрі прав.
Відповідно до пункту 23 Порядку №1127 за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Проаналізувавши зазначені вище правові норми, суд зауважує, що процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, в тому числі порядок дій суб`єкта, що бажає здійснити таку реєстрацію, державного реєстратора чітко та конкретно визначена положеннями Закону №1952 та Порядку №1127. Зокрема, зазначені правові норми передбачають, що для реєстрації такий суб`єкт подає державному реєстратору/до центру надання адміністративних послуг заяву встановленої форми, яка обов`язково має містити відомості, передбачені Порядком №1141, пакет документів, визначений нормами вказаний законодавчого та підзаконних актів, а також документ про сплату адміністративного збору.
За результатом розгляду означених документів, державним реєстратором приймається відповідне рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації. При цьому, у випадку недодержання вимог частини 4 статті 20 Закону №1952 реєстратор не приймає заяву про проведення реєстраційних дій.
У разі прийняття позитивного рішення заявнику видається витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав шляхом його друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу формату А4 (210 x 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, з проставленням підпису та печатки адміністратора центру надання адміністративних послуг, а у випадку відмови - рішення державного реєстратора щодо відмови в державній реєстрації прав шляхом його друку за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на аркушах паперу формату А4 (210 x 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, з проставленням підпису та печатки.
Дослідивши матеріали позовної заяви та поданого відповідачем відзиву, суд зазначає про відсутність доказів, які б свідчили про звернення позивача до відповідача із заявою про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, оформленої у відповідності до вимог постанов Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1125 та від 26.11.2011 №1141, разом з пакетом документів, передбачених означеними нормативно-правовими актами та положеннями Закону №1952, а також документом, що підтверджує сплату адміністративного збору.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до відповідача з приводу скасування реєстрації права власності не у порядку та без додержання вимог, встановлених Законом №1952 і Порядком №1127, а із заявою в довільній формі щодо можливості здійснення таких реєстраційних дій та з наданням документів, які, на йому думку, є достатніми для розгляду такого запиту.
Тобто, оскільки заява встановленої форми із визначеним пакетом документів не була подана позивачем державному реєстратору, то заява від 10.11.2023 з довільним переліком документів, не може бути підставою для розгляду державним реєстратором питання реєстрації/відмови у реєстрації скасування права власності на нерухоме майно; таку заява, відповідно частини 4 статті 20 Закону №1952 реєстратор не приймає для проведення реєстраційних дій.
Позивач у позовній заяві також посилається на те, що відповідно до статті 31-1 Закону №1952 реєстраційні дії на підставі судових рішень проводяться виключно на підставі рішень, отриманих у результаті інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень, без подання відповідної заяви заявником.
Проте суд зазначає, що пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» № 1666-VIII від 06.10.2016, до запровадження інформаційної взаємодії між Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Єдиним державним реєстром судових рішень, передбаченої Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а також у разі проведення реєстраційних дій на підставі рішень судів, що набрали законної сили, до запровадження відповідної інформаційної взаємодії реєстраційні дії на підставі рішень судів проводяться за зверненням заявника.
При цьому, як зазначено вище, звернення повинне відбуватися з додержання вимог, встановлених Законом №1952 і Порядком №1127.
Суд також зауважує, що аргументи позивача зводяться до констатації наявності у нього права на державну реєстрацію скасування права власності на нерухоме майно.
Натомість у даному випаду, позивачем не дотримано процедури звернення до відповідача.
Верховний Суд в постанові від 18 січня 2023 року у справі №580/1300/22 сформулював правовий висновок стосовно застосування принципу легітимних очікувань, що, головним чином, походить від англійського терміну legitimate expectations як розумні, небезпідставні або обґрунтовані очікування. Зокрема, Суд зазначив, що принцип легітимних очікувань широко застосовується у судовій практиці та ґрунтується на низці конституційних положень, які гарантують захист права власності (стаття 41 Конституції України) та передбачуваність (прогнозованість) законодавства, яким визначаються обмежувальні заходи (статті 22, 57, 58, 94 та 152 Конституції України);
реалізація принципу легітимних очікувань полягає у досягненні бажаного результату шляхом вчинення правомірних дій з огляду на заздалегідь передбачені ймовірні наслідки; втілення легітимних очікувань унеможливлюється, зокрема, у випадку, коли особа не може досягнути прогнозованого результату внаслідок зміни правової основи у такі строки, що не є розумними та обґрунтованими;
правовим підґрунтям (основою) для виникнення в особи легітимного очікування можуть бути: норма права (законодавство), судова практика, акт індивідуальної дії, конкретне судове рішення, що набуло законної сили, або умови договору;
відсутність у законі безпосередніх приписів щодо певного права, яке, однак, слідує із загальних конституційних принципів або природного права, або відсутність закону, що визначає механізм реалізації такого права, самостійно не може свідчити про відсутність правового підґрунтя для виникнення в особи легітимного очікування щодо реалізації такого права.
Водночас, Суд звернув увагу, що легітимні очікування не можна ототожнювати із сподіваннями, що виникають на підставі особистого сприйняття або помилкової оцінки певних обставин чи норм права (законодавства); не можуть виникати легітимні очікування, якщо існує реальний спір щодо правильного тлумачення та застосування національного законодавства; обов`язковою умовою, за наявності якої певне сподівання (вимога) особи набуває ознак легітимного очікування є те, що таке очікування (вимога) має належне правове підґрунтя, тобто наявне достатнє джерело для відповідного очікування (вимоги).
Аналіз прецедентної практики ЄСПЛ дає підстави для формування позиції, що при вирішенні питань щодо порушення державами-учасницями Ради Європи положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї велика увага акцентується на дотриманні державою принципу «правомірних або законних очікувань» та захисту прав людини через призму цього принципу.
Правомірні очікування виникають в особи, якщо вона дотримала всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому мала всі підстави вважати таке рішення дійсним і розраховувати на певний стан речей. Тобто в своїх рішеннях ЄСПЛ неодноразово установив, що наявність «правомірних (законних) очікувань» є передумовою для відповідного захисту. У свою чергу, умовою наявності «правомірних очікувань» у розумінні практики ЄСПЛ є достатні законні підстави. Інакше кажучи, «правомірні (законні) очікування» - очікування можливості здійснення певного права як прямо гарантованого, так і опосередкованого, у разі якщо особа прямо не виключена з кола осіб, які є носіями відповідного права.
З огляду на зазначені правові норми та встановлені обставини, суд дійшов висновку що у даному випадку, відповідач жодних неправомірних дій чи бездіяльності у межах заявлених позовних вимог не допустив.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, на підставі зібраних та досліджених доказів, аналізу чинного законодавства, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для відмови у задоволенні позовних вимог.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач: Центр надання адміністративних послуг Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області (вул. Героїв Майдану, 82, смт Оратів, Вінницького району, Вінницької області, код ЄДРПОУ 04327985)
СуддяМультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122600966 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні