Рішення
від 25.10.2024 по справі 703/4016/24
СМІЛЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 703/4016/24

2/703/1357/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 жовтня 2024 року м. Сміла

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області в складі судді Биченка І.Я., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу за позовом Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення суми соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, отриманої без достатньої правової підстави,

встановив:

Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради звернулось до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області з позовом до ОСОБА_1 про стягнення 7475,67 грн. соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, отриманої без достатньої правової підстави.

Позовна заява обґрунтована тим, що ОСОБА_1 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради із заявою призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. За результатами розгляду заяви та доданої до заяви декларації про доходи та майновий стан осіб за призначенням усіх видів соціальної допомоги, відповідачу було призначено до виплати допомогу відповідно до рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на період з 01.02.2021 по 31.07.2021 в розмірі 1214 грн 67 коп. щомісячно.

Відповідно до повідомлення про результати на відповідність повідомленої реципієнтом інформації даним, що обробляються стосовно цього в інформаційно-аналітичній платформі електронної верифікації та моніторингу, відповідно до ст.10 ЗУ «Про верифікацію та моніторинг державних виплат» проведеної 13 липня 2021 року відносно відповідачки, було встановлено, що особа, яка входить до складу малозабезпеченої сім`ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, здійснила купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), транспортного засобу (механізму) на суму, яку на дату купівлі, оплата перевищує 50 тисяч гривень.

Про цей факт в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, повідомлено не було.

05 серпня 2021 року відповідачем була подана заява на ім`я начальника Управління, де вона письмово підтвердила факт порушення, визнала борг та зобов`язалася його повернути.

З 01 листопада 2021 року відповідачу припинено нарахування і здійснення державної виплати за результатами проведеної перевірки та виставлено переплату за період її отримання з 01 лютого 2021 року по 31 липня 2021 року в сумі 7475 грн 67 коп.

Для вирішення питання в досудовому порядку та з метою повернення безпідставно отриманих державних коштів на адресу відповідача були направлені повідомлення про борг від 22 грудня 2021 року, 22 лютого 2022 року, 18 квітня 2023 року та 13 травня 2024 року.

Оскільки відповідач на повідомлення про повернення надміру виплачених коштів не реагує, позивач звернувся до суду з позовом в якому просить стягнути із ОСОБА_1 суму отриманої без достатньої правової підстави державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 7745 грн 67 коп. та понесені судові витрати.

Ухвалою Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 29 липня 2024 року постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Згідно з ч. 13 ст. 7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Клопотань від учасників справи про проведення судового засідання з повідомленням (викликом) сторін відповідно до частини 5 статті 279 ЦПК України не надходило.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву до суду подала, будь-яких клопотань чи заяв про неможливість подання відзиву у встановлений судом строк від відповідача не надходило.

Частиною 8 статті 178 ЦПК України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

За відсутності доказів поважності причин неподання учасниками розгляду заяв по суті справи, суд вирішив розглянути справу за наявними матеріалами справи. Водночас, суд враховує, що з моменту відкриття провадження у справі сплив достатній строк, для подання всіма учасниками справи своїх доводів, заперечень, відзивів, доказів тощо.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

У зв`язку з ненаданням відповідачем відзиву, зважаючи на те, що позивач у поданій до суду заяві не висловив своїх заперечень проти заочного розгляду справи, розгляд справи проведено в порядку заочного розгляду, передбаченого гл. 11 ЦПК України, про що судом постановлено ухвалу.

Дослідивши та оцінивши наявні у справі докази, суд приходить до наступного.

Судом встановлено, що 16 лютого 2021 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Черкаської області із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги , компенсацій та пільг.

Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_1 зазначено, що за період з 01 липня 2020 року по 31 грудня 2020 року вона має дохід у виді заробітної плати та отримує допомогу. Інших доходів не має. Підприємницькою діяльністю не займається. В центрі зайнятості на обліку не перебуває. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про відсутність таких. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 липня 2020 року по 31 грудня 2020 року.

Рішенням Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради від 15 березня 2021 року ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 01 лютого 2021 року по 31 липня 2021 року в сумі 1214 грн 67 коп.

Як вбачається з акту перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 05 серпня 2021 року встановлено, що ОСОБА_1 з 01 лютого 2021 року не мала права на призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, оскільки було виявлено факт здійснення заявницею одноразових покупок (оплати послуг) через банківські установи на суму понад 50 тисяч гривень протягом 12 місяців перед зверненням, про що не було зазначено в поданій декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів допомог від 16 лютого 2021 року.

Як вбачається із заяви ОСОБА_1 від 05 серпня 2021 року, остання підтвердила оплату послуг 23 серпня 2020 року одноразово на суму 2190 доларів США та 21 вересня на суму 1790 доларів США. Також у вказаній заяві зазначено, що ОСОБА_1 зобов`язується, у разі виникнення переплати по допомозі малозабезпеченим сім`ям, повернути переплачені кошти.

Рішенням Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради припинено нарахування і здійснення державної виплати за результатами проведеної перевірки, розпочатої після надання рекомендації Мінфіном. Сума коштів, що підлягають поверненню 7475 грн 67 коп.

Листами від 22 грудня 2021 року, 22 лютого 2022 року, 18 квітня 2023 року та 13 травня 2024 року ОСОБА_1 повідомлено про необхідність повернення безпідставно нарахованих коштів державної соціальної допомоги, однак такі повернуті не були.

Відповідно до ч.1 ст.2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Нарахування та виплата допомоги малозабезпеченим сім`ям проводиться у відповідності до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.

Відповідно до положень ст.1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення.

Згідно ст.13 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», контроль за правильністю призначення і виплати державної соціальної допомоги, використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання такої допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки.

Відповідно до п.6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі Порядок) для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію продоходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).

Згідно п.16 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 (Порядок), виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється, якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули чи могли вплинути на встановлення прав на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру.

Згідно з п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Тобто, механізм повернення надмірно сплачених сум допомоги передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини громадянина, а саме через його зловживання.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до ч.1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно зі статтею 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Отже, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

Зазначений правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року у справі № 6-91цс14 та у постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 545/163/17 (провадження № 61-33727сво18).

З матеріалів справи вбачається, що в заяві від 05 серпня 2024 року ОСОБА_1 визнала факт оплати нею послуг 23 серпня 2020 року одноразово на суму 2190 доларів США та 21 вересня на суму 1790 доларів США. Також у вказаній заяві зазначено, що ОСОБА_1 зобов`язується, у разі виникнення переплати по допомозі малозабезпеченим сім`ям, повернути переплачені кошти.

Ураховуючи те, що соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям була надмірно виплачена в зв`язку з неповідомленням обставин, які вплинули на отримання відповідачем даного виду допомоги, а також те, що на вимогу органу, який призначив допомогу, остання не повернула надміру виплачену суму соціальної допомоги, суд приходить до висновку, що сума надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї має бути повернута у примусовому порядку, як така, що одержана без належної правової підстави.

З огляду на дані обставини справи та вимоги законодавства, суд приходить до висновку про обгрунтованість позовних вимог позивача та наявність підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України судові витрати пов`язані з розглядом справи покладаються у разі задоволення позову на відповідача.

Таким чином, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 3028 грн 00 коп.

Керуючись ст.ст. 259, 263 - 265 ЦПК України, суд,

ухвалив :

Позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення суми соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, отриманої без достатньої правової підстави задоволити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської суми отриманої без належної правової підстави державної соціальної допомоги у розмірі 7745 грн 67 коп. та 3028 грн 00 коп. судового збору, а всього 10773 (десять тисяч сімсот сімдесят три) грн 67 (шістдесят сім) коп.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення може бути оскаржене позивачем безпосередньо до Черкаського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного тексту.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом цих строків не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Повне судове рішення складено 25 жовтня 2024 року.

Учасники справи:

позивач Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Смілянської міської ради, місцезнаходження: м. Сміла, Черкаський район, Черкаська область, вул. М.Дорошенка, 4, ЄДРПОУ 03195791;

відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя: І.Я. Биченко

СудСмілянський міськрайонний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення25.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122606370
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —703/4016/24

Ухвала від 25.10.2024

Цивільне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Биченко І. Я.

Рішення від 25.10.2024

Цивільне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Биченко І. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні