Рішення
від 28.10.2024 по справі 160/14973/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2024 рокуСправа №160/14973/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідача-2: військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування наказів,-

ВСТАНОВИВ:

10.06.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла сформована 09.06.2024 року через систему Електронний суд позовна заява ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідача-2: військової частини НОМЕР_1 , в якій представник позивача з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (зареєстровано судом 21.06.2026 року) просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 (ЄДРПОУ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 ) від 06.05.2024 року (з основної діяльності) Про призов резервістів і військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації в частині призову та направлення для проходження військової служби під час мобілізації, в особливий період, ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , який зареєстрований у житловому масиві Тополя-2 будинок АДРЕСА_2 );

- визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) (по стройовій частині) від 07.05.2024 року в частині зарахування до списків військової частини та призначення на посаду ОСОБА_1 та приступлення його до виконання службових обов`язків за посадою.

В обґрунтування позову зазначено наступне. ОСОБА_1 , 1976 року народження, працював на посаді провідного адміністратора системи ТОВ НП Діджитал, Київ, Столичне шосе, будинок 103, код ЄДРПОУ 44440191, та був заброньованим як працівник критичної сфери відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 Деякі питання реалізації положень Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час, листа Генерального штабу Збройних Сил України від 07.02.2024 року № 300/1/С/7065. Проте, 06.05.2024 року ОСОБА_1 працівниками ІНФОРМАЦІЯ_3 поставлений на військовий облік у вказаному відділенні ІНФОРМАЦІЯ_4 і призваний на військову службу за мобілізацією. Після чого доставлений до військової частини НОМЕР_1 , зарахований у списки її особового складу та призначений на посаду. Так, 12.01.2024 року Міністерством цифрової трансформації України прийнято наказ № КВ2 Про визначення підприємств, установ і організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з доданим Переліком підприємств, установ і організацій, які визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (надалі наказ № КВ5). Відповідно до наказу № КВ5 ТОВ НП Діджитал визначено таким, що відповідає критеріям, зазначеним Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 та віднесено до підприємств, установ і організацій критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Міністерство цифрової трансформації України відповідно до пунктів 4, 8 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76, подало до Генерального штабу ЗС України на погодження списки військовозобов`язаних підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період відповідно до рішень Міністерства, Генеральним штабом. Листом №1801/01-юр від 18.01.2024 року ТОВ НП Діджитал на ім`я Віце-прем`єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Міністра цифрової трансформації на виконання пункту 8 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 надіслано список осіб - працівників підприємства для бронювання, у якому зазначений позивач - ОСОБА_1 . Рішенням Генерального штабу ЗС України список заброньованих осіб погоджено і ОСОБА_1 заброньований на період мобілізації та на воєнний час в порядку, встановленому Кабінетом міністрів. Згідно записам у військовому квитку серії НОМЕР_5 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , на сторінці 2 у графі 10 здійснено запис: "7.05.2024 року на підставі Указу ПУ від 24.02.2022 №65/2022 призвано до ЗСУ. Начальник майор підпис". Запис засвідчений гербовою печаткою ІНФОРМАЦІЯ_3 , ЄДРПОУ НОМЕР_2 . На сторінці 4 цього ж військового квитка у розділі 15 здійснений запис: "А3435 ВОС 100221 Курсант. Зарахований у військову частину 7.05.2024 Наказ №130". На сторінці 26 вказаного військового квитка знаходиться штамп "Взято на військовий облік військовозобов`язаних третім відділом ІНФОРМАЦІЯ_3 " ІНФОРМАЦІЯ_6 та "Знято з військового обліку військовозобов`язаних третім відділом ІНФОРМАЦІЯ_3 " без дати 05.2024. Згідно з довідкою №1678/43 командира військової частини НОМЕР_1 від 15.05.2024 солдат ОСОБА_1 з 07.05.2024 перебуває на військовій службі у військовій частині НОМЕР_1 у АДРЕСА_3 . Отже, на момент призову позивача на військову службу під час мобілізації відповідно до вимог статті 23 Закону №3543-ХІІ позивач мав відстрочку від призову на військову службу у строк до 21.08.2024 включно, як заброньованого працівника ТОВ "НП Діджитал", а отже не підлягав відстрочку призову на військову службу під час мобілізації. Відповідно до п. 8 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. №154 виконання завдання з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, призову громадян на військову службу покладені саме на районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки. Однак, відповідно до запису у його військовому квитку, та довідці з місця служби позивача призвано та направлено для проходження військової служби. Таким чином, ІНФОРМАЦІЯ_7 не було належним чином з`ясовано, що позивач, як заброньована особа, не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, та що позивачу надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців. Позивач ОСОБА_1 повідомляв про наявність у нього відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

10.07.2024 року від представника військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_3 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача-2 заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції представник відповідача-2 зазначив наступне. Само по собі скасування наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 06.05.2024 року (з основної діяльності) «Про призов резервістів і військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації» не є підставою для скасування наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) № 130 від 07.05.2024 року. ОСОБА_1 , в складі команди, прибув до військової частини НОМЕР_6 , в прямому підпорядкуванні якої є відповідач-2. На виконання наказу командира військової частини НОМЕР_6 № 149 від 01.05.2024 року військовою частиною НОМЕР_1 (на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 662 від 02.05.2024 року), в період з 06 травня по 12 травня 2024 року, було організовано приймання особового складу військових команд, які прибули до військової частини НОМЕР_1 . Старшим військової команди, до складу якої входив ОСОБА_1 , під час приймання військовозобов`язаних 07.05.2024 року, відповідальним посадовим особам військової частини НОМЕР_1 , були надані: військовий квиток на ім`я ОСОБА_1 серії НОМЕР_5 ; обліково-послужна картка до військового квитка серії НОМЕР_5 ; довідка військово-лікарської комісії № 2417 від 06.05.2024 року (згідно з даною довідкою ОСОБА_1 визнаний придатним до військової служби); поіменний список військовозобов`язаних, які призвані ІНФОРМАЦІЯ_3 вих. № 1159/9/4147 від 06.05.2024 року (в списку, під номером 3 зазначений ОСОБА_1 ). Таким чином, після здійснення приймання особового складу, наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) №130 від 07.05.2024 року ОСОБА_1 був зарахований до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 та призначений на посаду курсанта навчального взводу навчальної батареї зенітного ракетного дивізіону військової частини НОМЕР_1 (витяг з наказу №130 від 07.05.2024 року). Жодних заяв або повідомлень від ОСОБА_1 на адресу військової частини НОМЕР_1 не надходило. Повноваження щодо перевірки підстав для відстрочки військовозобов`язаних від мобілізації, а також повноваження щодо перевірки законності дій ІНФОРМАЦІЯ_8 під час проведення мобілізаційних заходів, у військової частини НОМЕР_1 відсутні. Отже, військовою частиною НОМЕР_1 під час приймання ОСОБА_1 та його зарахування до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 , не допущено жодних порушень вимог законодавства України, а наказ № 130 від 07.05.2024 року, виданий командиром військової частини НОМЕР_1 на підставі і в порядку передбачених законодавствам України та в межах компетенції відповідача-2 і підстави для його скасування відсутні. З приводу позовних вимог ОСОБА_4 щодо скасування наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 06.05.2024 року в частині призову на військову службу ОСОБА_1 слід зазначити, що згідно частини 1 статті 39 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Статтею 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» встановлені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, серед яких, зокрема, передбачено, що громадяни зобов`язані з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період», а також передбачено, що «Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійсняють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно- рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту)». Отже, враховуючи положення частини 5 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», призов громадян на військову службу під час мобілізації здійснюють виключно територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, а військовою частиною НОМЕР_1 будь - яких порушень законодавства, що стосуються призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язаного ОСОБА_1 не допущено. Крім того, частиною 9 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначено, зокрема, що військовослужбовці - особи, які проходять військову службу. Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 24 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» початком проходження військової служби вважається день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу. З аналізу вище зазначених норм випливає, що військовозобов`язані, які були призвані на військову службу під час мобілізації в особливий період, набувають нового юридичного статусу - військовослужбовці. При цьому особа, яка має право на відстрочку/бронювання, не повинна підлягати призову на військову службу під час мобілізації. Таким чином, оскільки ОСОБА_1 був призваний на військову службу під час мобілізації в особливий період, він набув нового юридичного статусу військовослужбовця, що унеможливлює реалізацію права на відстрочку від призову на військову службу. Тобто, виконання рішення суду щодо часткового визнання недійсним наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 06.05.2024 року, якщо його буде прийнято на користь позивача, є неможливим, оскільки ОСОБА_4 зарахований до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 , є військовослужбовцем і вже не має права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі бронювання.

18.07.2024 року від представника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача-1 заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції представник відповідача-1 зазначив наступне. У своїй діяльності, спрямованій на укріплення обороноздатності України, ІНФОРМАЦІЯ_7 керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами та директивами Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, Міноборони, Міністра оборони, Головнокомандувача Збройних Сил, Генерального штабу Збройних Сил, іншими нормативно-правовими актами, а також забезпечує виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, з дотриманням вище перелічених правових норм. 06.05.2024 року під час проведення військовослужбовцями ІНФОРМАЦІЯ_9 заходів оповіщення військовозобов`язаних, у смт. Славське Львівської області, ОСОБА_1 був запрошений до ІНФОРМАЦІЯ_9 для уточнення облікових даних. Далі, ОСОБА_1 , в усній формі, заявив представникам ІНФОРМАЦІЯ_3 , що йому надано право на відстрочку строком на 6 місяців (до 21 серпня 2024 року) на підставі наказу Міністерства економіки України про бронювання військовозобов`язаних №4799 від 21.02.2024 року, а також повідомив, що перебуває на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 ( АДРЕСА_3 ). В цей же день, ОСОБА_1 звернувся до начальника ІНФОРМАЦІЯ_9 про зарахування його на облік до ІНФОРМАЦІЯ_3 . На підставі цієї заяви ОСОБА_1 був скерований на військово-лікарську комісію, спеціалістами якої був визнаний придатним до військової служби, а в подальшому позивача було призвано за загальною мобілізацією до ЗС України та направлено у проходження військової служби до в/ч НОМЕР_6 . Підстави для призову ОСОБА_1 за загальною мобілізацією та відмови у постановці на спеціальний облік. Облікові дані ОСОБА_1 : з 10.03.2009 року перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 , підлягає призову на військову службу, в розшуку не перебуває. Відомості з військового квитка серії НОМЕР_7 , виданого 27.12.1994 року ІНФОРМАЦІЯ_10 : військове звання - «рядовий», військово-облікова спеціальність - 999 000А. Заява ОСОБА_1 від 06.05.2024 року на ім`я начальника ІНФОРМАЦІЯ_9 про зарахування його на облік до ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відсутність документальної інформації в ІНФОРМАЦІЯ_11 щодо бронювання ОСОБА_6 . Висновок військово-лікарської комісії №605 від 06.05.2024 року - придатний до військової служби. Витяг з наказу Міністерства економіки України №4799 від 21.02.2024 року: військово-облікова спеціальність - 651 244А. військове звання «солдат», працює - ТзОВ «НП Діджиталь», код ЄДРПОУ - 44440191, строк відстрочки - 6 місяців. З означених документів вбачається невідповідність у облікових даних щодо ОСОБА_1 , зокрема невідповідність даних військово-облікової спеціальності, які зазначені у військовому квитку серії НОМЕР_7 та наказі Міністерства економіки України №4799 від 21 лютого 2024 року. Відповідно до ст. 3 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» мобілізаційна підготовка та мобілізація є складовими частинами комплексу заходів, які здійснюються з метою забезпечення оборони держави. Згідно з п. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України на спеціальному військовому обліку. Постановою Кабінету Міністрів України №76 від 27 січня 2023 року затверджений Порядок бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану (далі - Порядок), зокрема п. 3 встановлено, що керівники органів державної влади, інших Постановою Кабінету Міністрів України №76 від 27 січня 2023 року затверджений Порядок бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану (далі - Порядок), зокрема п. 3 встановлено, що керівники органів державної влади, інших Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку. державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відповідають за включення військовозобов`язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам. У разі потреби звіряння відповідності військово- облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам та з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, розвідувального органу Міноборони, в яких вони перебувають на військовому обліку, здійснюється в установленому законодавством порядку. Пунктом 11 Порядку встановлено, що зазначення в рішенні Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного неправильної інформації про його прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), рік народження, військово-облікову спеціальність (профіль), найменування (повне та скорочене) та місцезнаходження органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, код згідно з ЄДРПОУ (за наявності) може бути підставою для відмови у зарахуванні такого військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік. Отже, Порядок надає чіткий перелік помилок, а саме: неправильна інформація про прізвище, ім`я, по-батькові особи, рік народження, ВОС (профіль), назва підприємства (повна та скорочена), його місцезнаходження та код ЄДРПОУ підприємства, що унеможливлює для ТЦК та СП внесення ОСОБА_6 до переліку осіб, які перебувають на спеціальному військовому обліку. До того ж, протягом тривалого часу (з 21 лютого 2024 року - дата видання наказу Міністерством економіки України про бронювання військовозобов`язаного до 06.05.2024 року - дата призову) не спромігся уточнити свої облікові дані та на законних підставах отримати бронювання від мобілізації. Відтак, під час призову на військову службу до ЗС України військовозобов`язаного ОСОБА_1 , порушень чинного законодавства України з боку ІНФОРМАЦІЯ_3 , допущено не було.

22.07.2024 року від представника позивача ОСОБА_2 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій було зазначено про те, що відповідач-2 не подав будь - якого доказу на спростування зазначених в позовній заяві обставин. Отже висновки, зазначені у відзиві на позовну заяву є необґрунтованими.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.06.2024 року зазначена вище справа розподілена та 11.06.2024 року передана судді Пруднику С.В.

17.06.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду означену позовну заяву було залишено без руху. Позивачу надано було строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 5 (п`яти) робочих днів, з моменту отримання копії даної ухвали, шляхом надання до суду: доказів сплати судового збору у розмірі 1937,92 грн. або документів (посвідчення або іншого документу), які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору; доказів, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 (ЄДРПОУ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 ) від 06.05.2024 (з основної діяльності) Про призов резервістів і військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації в частині призову та направлення для проходження військової служби під час мобілізації, в особливий період, ОСОБА_1 та наказ командира військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) (по стройовій частині) від 07.05.2024 року в частині зарахування до списків військової частини та призначення на посаду ОСОБА_1 та приступлення його до виконання службових обов`язків за посадою, яким порушені права позивача).

На виконання вимог ухвали суду від 17.06.2024 року від представника позивача ОСОБА_2 19.06.2024 року до суду надійшло клопотання щодо долучення доказів як супровідного листа ІНФОРМАЦІЯ_3 №5901 від 17.06.2024 року та Витягу з Наказу №246 Начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 06.05.2024 року про призов ОСОБА_1 . Натомість, означені додатки були відсутні.

Також, на виконання вимог ухвали суду від 17.06.2024 року від представника позивача ОСОБА_2 19.06.2024 року до суду надійшло клопотання щодо долучення доказів як відповіді ІНФОРМАЦІЯ_3 №5901 від 17.06.2024 року адвокату Леонтьєву О.В.

21.06.2024 року від представника позивача ОСОБА_2 до суду надійшла заява про усунення недоліків, до якої було надано наступні документи: військовий квиток серії НОМЕР_5 на ім`я ОСОБА_1 з відмітками про його призов і зарахування у списки військової частини НОМЕР_1 та призначення на посаду довідку форми №5 вих.№1678/43 від 15.05.2024 про те, що солдат ОСОБА_1 являється військовослужбовцем військової частини НОМЕР_1 та проходить військову службу. Також, до означеної заяви було долучено клопотання про витребування доказів, яке аналогічне за змістом клопотанню, яке було долучено до позовної заяви.

Також, 21.06.2024 року від представника позивача ОСОБА_2 до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог.

Отже, в установлений ухвалою суду від 17.06.2024 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.

26.06.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновлено ОСОБА_1 строк звернення до суду із позовною заявою. Прийнято до свого провадження означену позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Клопотання представника позивача ОСОБА_2 про витребування доказів задоволено. Витребувано у ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_4 ), належним чином засвідчені копії наступних документів: картку обстеження та медичного огляду з мстою визначення ступеня придатності за станом здоров`я з метою проходження військової служби у лавах ЗСУ на ім`я ОСОБА_1 , 1976 року народження; постанову військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 оформлену довідкою про придатність ОСОБА_1 , 1976 року народження, до військової служби; наказ (витяг з наказу) начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 06.05.2024 чи 07.05.2024 в частині призову ОСОБА_1 , на військову службу під час мобілізації та його направлення (переміщення) для проходження військової служби до Військової частини НОМЕР_1 . Витребувано у військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 ) засвідчені належним чином копії наступних документів: наказ (витяг з наказу) начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 6.05.2024 чи від 7.05.2024 у в частині призову ОСОБА_1 , 1976 року народження , на військову службу під час мобілізації та його направлення (переміщення) для проходження військової служби до Військової частини НОМЕР_1 ; наказ командира військової частини НОМЕР_1 про призначення та зарахування до списків особового складу військової частини солдата ОСОБА_1 , 1976 року народження. Витребувано у 1) Міністерства оборони України, 2) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 4) військової частини НОМЕР_1 засвідчені належним чином копії наступних документів: лист Генерального штабу Збройних Сил України від 07.02.2024 року № 300/1/С/7065; наказ № КВ2 від 12.01.2024 року Міністерством цифрової трансформації України прийнято Про визначення підприємств, установ і організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з доданим Переліком підприємств, установ і організацій, які визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (надалі наказ № КВ5); наказ № КВ5 ТОВ НП Діджитал, який визначено таким, що відповідає критеріям, зазначеним Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 та віднесено до підприємств, установ і організацій критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період; лист №1801/01-юр від 18.01.2024 року ТОВ НП Діджитал на ім`я Віце-прем`єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Міністра цифрової трансформації на виконання пункту 8 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 надіслано список осіб - працівників підприємства для бронювання, у якому зазначений позивач - ОСОБА_1 ; рішення Генерального штабу ЗС України щодо списку заброньованих осіб, яким погоджено, що і ОСОБА_1 заброньований на період мобілізації та на воєнний час в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів. Судом зобов`язано витребувані судом докази подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (також шляхом направлення на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (inbox@adm.dp.court.gov.ua; inboxdoas@adm.dp.court.gov.ua) ) у строк до 26.07.2024 року. Судом попереджено Міністерство оборони України, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , та військову частину НОМЕР_1 про можливість застосування судом заходів процесуального примусу, зокрема накладення штрафу та винесення окремої ухвали у разі невиконання вимог даної ухвали суду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.07.2024 року у задоволенні заяви представника військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_3 про залишення позовної заяви без розгляду відмовлено повністю.

В період з 05.08.2024 року по 06.09.2024 року суддя Прудник С.В. перебував у щорічній основній відпустці.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.09.2024 року витребувано у 1) ОСОБА_1 , 2) Міністерства оборони України, 3) ІНФОРМАЦІЯ_1 , 4) військової частини НОМЕР_1 засвідчені належним чином копії наступних документів: лист Генерального штабу Збройних Сил України від 07.02.2024 року № 300/1/С/7065; наказ № КВ2 від 12.01.2024 року Міністерством цифрової трансформації України прийнято Про визначення підприємств, установ і організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з доданим Переліком підприємств, установ і організацій, які визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (надалі наказ № КВ5); наказ № КВ5 ТОВ НП Діджитал, який визначено таким, що відповідає критеріям, зазначеним Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 та віднесено до підприємств, установ і організацій критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період; лист №1801/01-юр від 18.01.2024 року ТОВ НП Діджитал на ім`я Віце-прем`єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Міністра цифрової трансформації на виконання пункту 8 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 надіслано список осіб - працівників підприємства для бронювання, у якому зазначений позивач - ОСОБА_1 ; рішення Генерального штабу ЗС України щодо списку заброньованих осіб, яким погоджено, що і ОСОБА_1 заброньований на період мобілізації та на воєнний час в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів. Судом зобов`язано витребувані судом докази подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (також шляхом направлення на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (inbox@adm.dp.court.gov.ua; inboxdoas@adm.dp.court.gov.ua) ) у строк до 09.10. 2024 року. Судом попереджено Міністерство оборони України, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , та військову частину НОМЕР_1 про можливість застосування судом заходів процесуального примусу, зокрема накладення штрафу та винесення окремої ухвали у разі невиконання вимог даної ухвали суду. Провадження по адміністративній справі №160/14973/24 за позовною заявою ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідача-2: військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування наказів зупиннено до отримання витребуваних доказів по справі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.10.2024 року поновлено провадження в адміністративній справі №160/14973/24, розгляд справи продовжено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , працював на посаді провідного адміністратора системи ТОВ НП Діджитал, Київ, Столичне шосе, будинок 103, код ЄДРПОУ 44440191, та був заброньованим як працівник критичної сфери відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 Деякі питання реалізації положень Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час, листа Генерального штабу Збройних Сил України від 07.02.2024 року № 300/1/С/7065.

12.01.2024 року Міністерством цифрової трансформації України прийнято наказ № КВ2 Про визначення підприємств, установ і організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з доданим Переліком підприємств, установ і організацій, які визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (надалі наказ № КВ5).

Відповідно до наказу № КВ5 ТОВ НП Діджитал визначено таким, що відповідає критеріям, зазначеним Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 та віднесено до підприємств, установ і організацій критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Міністерство цифрової трансформації України відповідно до пунктів 4, 8 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76, подало до Генерального штабу ЗС України на погодження списки військовозобов`язаних підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період відповідно до рішень Міністерства, Генеральним штабом.

Листом №1801/01-юр від 18.01.2024 року ТОВ НП Діджитал на ім`я Віце-прем`єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Міністра цифрової трансформації на виконання пункту 8 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 надіслано список осіб - працівників підприємства для бронювання, у якому зазначений позивач - ОСОБА_1 . Рішенням Генерального штабу ЗС України список заброньованих осіб погоджено і ОСОБА_1 заброньований на період мобілізації та на воєнний час в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів.

Як зазначив представник позивача у відповіді на відзив щодо позовної заяви, 06.05.2024 року, позивач, ОСОБА_1 , знаходячись у відпустці та маючи підставу на бронювання від компанії ТОВ «НП Діджитал», в якій він працює (ТОВ «НП Діджитал» входить до групи компанії Нової пошти) йшов по дорозі по м. Славське пішки зі своєю дружиною. Бронь позивача була оформлена третій раз поспіль, тому останній був повністю спокійний. Спеціальність у бронюванні відповідала спеціальності, зазначеній в обліковій картці в військоматі, на звірку даних в ТЦК позивач збирався направитися після вступу в силу оновленого Закону про мобілізацію, тобто після 18.05.2024 року. Позивача зупинила військова машина з чорними номерами з 2 військовими та поліцейським, попросили показати документи. Оскільки за законодавством воєнний квиток потрібно мати з 18 травня, позивач повідомив, що з собою військового квитка та витягу по бронюванню немає, є копії в електронному вигляді. Вони попросили показати паспорт, щоб перевірити дійсність бронювання. Подзвонили комусь і на тому кінці відповіли, що в базі такий є, але бронь по ньому в електронній системі відсутня. Позивач відповів, що його компанія оформлює на нього броні вже третій раз (треті 6 місяців) і потім НП Діджитал самостійно замовними листами відправляє їх до військомату, де позивач обліковується (у м. Дніпро). Оскільки фактично позивач проживає в Київській області, до військомату не було можливості потрапити. Позивач збирався це робити з 18 травня, коли за обов`язком нового Закону всі повинні оновити свої дані. Показав скан військового квитку, вони звернули увагу, що він оновлювався останній раз в 2005 року і що там є якісь ручні зміни. Сказали, що цього папірця про бронювання недостатньо, що позивачу повинен був йти в військомат, показувати там цю бронь і ставити якийсь штрих-код, в якому документі такий обов`язок зазначено, повідомити відмовились. Сказали, що зараз потрібно поїхати в ТЦК це зробити, щоб більше ні у кого таких питань не було. Запропонували підвезти до будинку, де стояла машина позивача, і супроводити до ТЦК м. Сколе (майдан Незалежності 4). Силу не застосовували. Оскільки позивач був впевнений, що бронь законна, є всі витяги НП Діджитал, відповіді Міністерства оборони України, позивач погодився поїхати в ТЦК. Близько 12:00 год. позивач зайшов в ТЦК. Через годину позивача повідомили, що забирають телефон, позивач встиг попередити про це дружину, яка залишались чекати його в машині. Дружина позивача після цього звернулася до юриста НП Діджитал, а той запропонував звернутися до поліції і повідомити про незаконне утримання. Дружина подзвонила в поліцію, вони приїхали, дружині повідомили, що немає ніякого незаконного утримання, сила не була застосована і що позивач нібито сам винний, що своєчасно не оновив свій військовий квиток і не вклеїв штрих-код. І що в позивача в військовому квитку вписана та спеціальність, якої більше не існує, а в обліковій картці та броні інша спеціальність, тому бронь не дійсна. Позивач просив поліцію посприяти в поверненні йому його власності - мобільного телефону та його документів (військового квитку та бронювання), але вони відмовилися, тому що не мають на це відповідних повноважень. Кілька годин позивач сидів в ТЦК в м. Сколе без телефона, там відмовлялися подивитися на накази та все листування компанії по бронюванню, ніхто не запропонував оновити дані та вписати в військовий квиток нове кодування позивача військової спеціальності. Погрожували, якщо позивач буде робити супротив, будуть оформлювати ухилянтом по 336 статті. Тримали весь день з 12:00 до 19:00, нічого не говорили, на питання відповідали, що вони не уповноважені щось говорити. Посадили до машини і повезли проходити ВЛК. Поміряли тиск (він виявився підвищеним, оскільки позивач має проблеми зі здоров`ям з цього приводу). Позивач повідомив, що має також великі проблеми із зором (всі довідки про це були вдома в м. Вишневе). Лікар збиралася закапати позивачу очі для розширення зіниць та спробувати зробити діагностику зору без будь-яких спеціальних приладів (все, що вона мала у наявності - це таблиця Сивцева). Позивач відмовився робити діагностику таким чином і що він відмовляється від подальшого проходження тут ВЛК, а згодний пройти його по місцю проживання. Тут більше ні на чому не наполягали, інших ніяких медичних обстежень позивач не проходив і нічого не підписував. Позивачу повідомили, що тоді в ТЦК він напише заяву, що відмовляється проходити ВЛК в м. Сколе та його направлять проходити її за місцем позивача проживання та відпустять. Привезли назад до ТЦК. Замість заяви про відмову проходити ТЦК, посадили в автобус. На питання, куди везуть, нічого не відповіли. Дружині, яка залишилась в машині без права керування нею, не дозволили навіть віддати ключ від будинку в м. Славське, де позивач з дружиною наймав житло у відпустці. Виявилось, що вже позивач вважається мобілізованим, незважаючи на його бронювання та його везуть в навчальний центр. Окрім того, на момент призову позивача на військову службу під час мобілізації відповідно до вимог ст. 23 Закону №3543-ХІІ позивач мав відстрочку від призову на військову службу строком на 6 місяців від 21.02.2024 року, тобто до 21.08.2024 року включно, як броньованого працівника ТОВ "НП Діджитал", а отже не підлягав призову на військову службу під час мобілізації. До того ж, позивач не входить в перелік відповідно до листа Міністерства оборони України від 11.03.2022 року № 220/1469 Головнокомандувача Збройних Сил України щодо заборони бронювання військовозобов`язаних, які мають дефіцитні для Збройних Сил України військово-облікові спеціальності.

Судом установлено, що на виконання наказу командира військової частини НОМЕР_6 №149 від 01.05.2024 року військовою частиною НОМЕР_1 (на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 662 від 02.05.2024 року), в період з 06 травня по 12 травня 2024 року, було організовано приймання особового складу військових команд, які прибули до військової частини НОМЕР_1 .

Старшим військової команди, до складу якої входив ОСОБА_1 , під час приймання військовозобов`язаних 07.05.2024 року, відповідальним посадовим особам військової частини НОМЕР_1 , були надані: військовий квиток на ім`я ОСОБА_1 серії НОМЕР_5 ; обліково-послужна картка до військового квитка серії НОМЕР_5 ; довідка військово-лікарської комісії № 2417 від 06.05.2024 року (згідно з даною довідкою ОСОБА_1 визнаний придатним до військової служби); поіменний список військовозобов`язаних, які призвані ІНФОРМАЦІЯ_3 вих. № 1159/9/4147 від 06.05.2024 року (в списку, під номером 3 зазначений ОСОБА_1 ).

06.05.2024 року під час проведення військовослужбовцями ІНФОРМАЦІЯ_9 заходів оповіщення військовозобов`язаних, у смт. Славське Львівської області, ОСОБА_1 був запрошений до ІНФОРМАЦІЯ_9 для уточнення облікових даних.

Далі, ОСОБА_1 , в усній формі, заявив представникам ІНФОРМАЦІЯ_3 , що йому надано право на відстрочку строком на 6 місяців (до 21.08.2024 року) на підставі наказу Міністерства економіки України про бронювання військовозобов`язаних №4799 від 21.02.2024 року, а також повідомив, що перебуває на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 ( АДРЕСА_3 ).

В цей же день, ОСОБА_1 звернувся до начальника ІНФОРМАЦІЯ_9 про зарахування його на облік до ІНФОРМАЦІЯ_3 . На підставі цієї заяви ОСОБА_1 був скерований на військово-лікарську комісію, спеціалістами якої був визнаний придатним до військової служби, а в подальшому позивача було призвано за загальною мобілізацією до ЗС України та направлено у проходження військової служби до в/ч НОМЕР_6 .

Облікові дані ОСОБА_1 : з 10.03.2009 року перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 , підлягає призову на військову службу, в розшуку не перебуває. Відомості з військового квитка серії НОМЕР_7 , виданого 27.12.1994 року ІНФОРМАЦІЯ_10 : військове звання - «рядовий», військово-облікова спеціальність - 999 000А. Заява ОСОБА_1 від 06.05.2024 року на ім`я начальника ІНФОРМАЦІЯ_9 про зарахування його на облік до ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відсутність документальної інформації в ІНФОРМАЦІЯ_11 щодо бронювання ОСОБА_6 .

Відповідно до висновку військово-лікарської комісії №605 від 06.05.2024 року ОСОБА_1 придатний до військової служби.

Відповідно до витягу з наказу Міністерства економіки України №4799 від 21.02.2024 року: військово-облікова спеціальність - 651 244А. військове звання «солдат», працює - ТзОВ «НП Діджиталь», код ЄДРПОУ - 44440191, строк відстрочки - 6 місяців.

З витягу з наказу ІНФОРМАЦІЯ_1 (з основної діяльності) від 06.05.2024 року №246 «Про призов військовозобов`язаних сержантського та солдатського складу до Збройних Сил України за загальною мобілізацією» вбачається, що відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №65/2022 «Про загальну мобілізацію», відповідно до Законів України «Про військовий обов`язок і військову службу» та «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» - 1. Нижчепойменованих військовозобов`язаних з 06 травня 2024 року призвати за загальною мобілізацією на військову службу до Збройних Сил України. 1.1. Виключити з обліку в ІНФОРМАЦІЯ_13 та направити: у військову частину НОМЕР_6 : 1.1.3. Солдат ОСОБА_1 , 1976 року народження, ВОС-651. Підстава: іменний список №1159/9/4147 від 06.05.2024 року.

З витягу із наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 07.05.2024 року №130 убачається, що відповідно до п. 12 на виконання вимог Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 року №69/2022 та з метою недопущення рівня боєздатності військових частин Збройних Сил України та інших військових формувань, поповнення некомплекту особового с кладу військових частин (підрозділів), установ Збройних Сил України та інших військових формувань відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки до списків особового складу частини та на всі види забезпечення, а на котлове забезпечення з 08.05.2024 року. Відповідно до розпорядження Генерального штабу Збройних Сил України від 04.05.2024 року №6629/дск, - з 07.05.2024 року вважати призначеними на відповідні посади: 12.158. рядовий ОСОБА_1 , - курсантом навчального взводу навчальної батареї навчального зенітного ракетного дивізіону, ВОС 100221, з посадовим окладом 2470,00 гривень на місяць, шпк «солдат». ІНФОРМАЦІЯ_5 , НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_14 . Вважати що з 07.05.2024 року справи та посаду прийняв. Виплачувати надбавку за особливості проходження військової служби в розмірі 65% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислуги років. Підстава: Указ Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 року №69/2022, наказ командира військової частини НОМЕР_6 від 06.05.2024 року №265, іменні списки.

Згідно записам у військовому квитку серії НОМЕР_5 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , на сторінці 2 у графі 10 здійснено запис: "7.05.2024 року на підставі Указу ПУ від 24.02.2022 №65/2022 призвано до ЗСУ. Начальник майор підпис". Запис засвідчений гербовою печаткою ІНФОРМАЦІЯ_3 , ЄДРПОУ НОМЕР_2 . На сторінці 4 цього ж військового квитка у розділі 15 здійснений запис: "А3435 ВОС 100221 Курсант. Зарахований у військову частину 7.05.2024 Наказ №130". На сторінці 26 вказаного військового квитка знаходиться штамп "Взято на військовий облік військовозобов`язаних третім відділом ІНФОРМАЦІЯ_3 " ІНФОРМАЦІЯ_6 та "Знято з військового обліку військовозобов`язаних третім відділом ІНФОРМАЦІЯ_3 " без дати 05.2024.

Згідно з довідкою №1678/43 командира військової частини НОМЕР_1 від 15.05.2024 року солдат ОСОБА_1 з 07.05.2024 року перебуває на військовій службі у військовій частині НОМЕР_1 у АДРЕСА_3 .

Позивач вважаючи спірні накази безпідставними та протиправними, звернувся до суду із даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з того, що відповідно до пункту 6 частини 1статті 92 Конституції Україниоснови соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Нормами статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів визнано обов`язком громадянина України. Громадяни відбувають на військову службу відповідно до закону.

Вказане кореспондується з положеннями частини 1 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон №2232).

Згідно частини 2 статті 1 Закону №2232 військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Частиною 3 статті 1 Закону №2232 передбачено, що військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (частина 5 статті 1 Закону №2232).

До видів військової служби, згідно частини 6 статті 2 Закону №2232, належить, зокрема, військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 24 лютого 2022 року, який в подальшому було продовжено та наразі триває.

Воєнний стан в розумінні положень статті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Окрім того, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.

Спірні правовідносини виникли в період дії в Україні воєнного стану та проведення загальної мобілізації.

Відповідно до частини 1 статті 39 Закону №2232 призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні визначає Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-XII (далі Закон №3543).

Положеннями статті 22 вказаного законодавчого акту визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, які передбачають, серед іншого, з`явитися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів та визначення їх призначення на особливий період.

Відповідно до вимог Закону №2232, на військову службу за призовом під час мобілізації приймаються громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років.

Частиною 5 статті 22 Закону №3543 передбачено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Вказане узгоджується також з положеннями частини 10 статті 1 Закону №2232, відповідно до яких громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, в тому числі, прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів.

Отже, вищезазначеними законодавчими нормами передбачено, що з метою доукомплектування військових посад, передбачених штатами воєнного часу, у терміни, визначені мобілізаційними планами Збройних Сил України та інших військових формувань, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки здійснюють призов військовозобов`язаних на військову службу.

Вказане кореспондується з повноваженнями та завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, визначеними Положенням про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154.

Протиправність призову на військову службу позивач обґрунтовує тим, що на момент виникнення спірних правовідносин він був заброньованим, що, відповідно до вимог Закону №3543, є підставою для відстрочки від призову.

Надаючи оцінку цьому твердженню позивача суд виходить з такого.

Нормами статті 23 Закону №3543 врегульовано питання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. Так, відповідно до вказаної законодавчої норми не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, в тому числі, заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно статті 24 Закону №3543 бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.

Так, відповідно до частини 1 статті 25 Закону №3543, бронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють:

1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;

2) на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);

3) на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань;

4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок та організація бронювання, переліки посад і професій військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. Під час дії воєнного стану бронювання військовозобов`язаних може також здійснюватися за списком військовозобов`язаних, поданим у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку відповідним органом державної влади, іншим державним органом, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією, зазначеними в частині першій цієї статті (ч. 3 ст.25 Закону №3543).

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року №76 затверджено Порядок бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану (далі - Порядок бронювання), який визначає механізм бронювання під час дії воєнного стану військовозобов`язаних за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час.

Відповідно до пункту 2 Порядку бронювання, бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, погодженими Генеральним штабом Збройних Сил.

Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

У рішенні Мінекономіки зазначається строк дії відстрочки, який не може перевищувати:

- строку проведення мобілізації - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Порядку;

- шість місяців - для військовозобов`язаних, зазначених в абзацах третьому - п`ятому пункту 1 цього Порядку.

Згідно пункту 3 Порядку бронювання керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій відповідають за включення військовозобов`язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.

Нормами пункту 8 Порядку бронювання визначено, що підприємства, установи і організації, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, подають список до центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, або відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, або відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської військової/військово-цивільної адміністрації (у разі її утворення), на території юрисдикції якої вони розташовані.

Список подається за формою згідно з додатком 1 в паперовій та/або електронній формі разом з відповідним обґрунтуванням та довідкою про кількість військовозобов`язаних за формою згідно з додатком 2.

Центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, або обласна, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, або обласна, Київська та Севастопольська міські військові/військово-цивільні адміністрації (у разі їх утворення), МЗС, Секретаріат Кабінету Міністрів України проводять перевірку повноти заповнення списку, наявності наданого до нього обґрунтування, дотримання вимог щодо кількості військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню, та подають його у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня отримання списку на погодження Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).

Відповідно до п.9 Порядку бронювання, з метою погодження списки, подані відповідно до пунктів 4-8 цього Порядку, розглядаються щодо повноти заповнення та наявності обґрунтувань Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) у строк не більше ніж 10 робочих днів з дня їх отримання. Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) подає погоджені відповідно до абзацу першого цього пункту списки до Мінекономіки.

За результатами перевірки списків, поданих відповідно до пункту 9 цього Порядку, щодо повноти їх заповнення, наявності обґрунтувань та погодження Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) Мінекономіки приймає у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня отримання зазначених списків рішення про бронювання військовозобов`язаних (п.10 Порядку бронювання).

Згідно пункту 11 Порядку бронювання з метою оформлення військовозобов`язаним відстрочок Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов`язаних органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки, а також Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).

Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) у триденний строк доводить зазначене рішення до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки).

Орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа і організація видає військовозобов`язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3.

Витяг, завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки.

Витяг видається військовозобов`язаному під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 4.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації у п`ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов`язаному надсилають до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки), повідомлення про бронювання військовозобов`язаного за формою згідно з додатком 5 для зарахування його на спеціальний військовий облік.

Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідний підрозділ Центрального управління та/або регіональний орган СБУ, відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки), на підставі рішення про бронювання військовозобов`язаних зараховує у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня його отримання такого військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік.

Тобто, з метою ведення районними територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки спеціального обліку військовозобов`язаних, які мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на останніх покладено обов`язок із своєчасного повідомлення органу, в якому вони перебувають на військовому обліку, про наявність таких підстав.

Отже, право на відстрочку від призову на військову службу повинно бути реалізоване військовозобов`язаним шляхом вчинення ним активних дій та оформлення його у відповідний спосіб уповноваженим органом (зокрема, районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки). При цьому реалізація такого права може бути здійснена лише до моменту набуття ним статусу військовослужбовця.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, наведеною в постанові від 18 січня 2024 року у справі №280/6033/22.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так, в контексті доводів позову суд звертає увагу, що матеріали справи не містять доказів того, що під час проведення мобілізаційних процедур 06.05.2024 року позивач надавав відповідачу-1 належний документ для підтвердження наявності у нього підстав для відстрочки від мобілізації у зв`язку з бронюванням (витяг з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного згідно Додатку 3 до Порядку бронювання) та оформлення права на відстрочку від призову на військову службу у встановлений законодавством спосіб.

Доказів того, що станом на 06.05.2024 року в Єдиному Державному реєстрі військовозобов`язаних містилась інформації про перебування військовозобов`язаного ОСОБА_1 на спеціалізованому обліку (бронь) матеріали справи не містить, та позивач їх не надав.

Представник відповідача-1 у відзивівказував на те, що протягом тривалого часу (з 21 лютого 2024 року - дата видання наказу Міністерством економіки України про бронювання військовозобов`язаного до 06.05.2024 року - дата призову) не спромігся уточнити свої облікові дані та на законних підставах отримати бронювання від мобілізації.

Отже суд вважає, що позивач можливістю реалізації права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та оформлення його у відповідний спосіб не скористався.

Таким чином, за результатами розгляду даної адміністративної справи протиправність дій відповідачів щодо призову в порядку мобілізації та зарахування позивачадо складу особового складу військової частини НОМЕР_1 не знайшли свого підтвердження, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Крім того, суд звертає увагу, що скасування оскаржуваних наказів не призводить до автоматичного звільнення з військової служби позивача та не поновлює його права в разі їх порушення.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову судові витрати з відповідача не стягуються.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, а також враховуючи те, що в силу положень Закону України «Про судовий збір», судовий збір позивачем не сплачувався розподіл судових витрат в порядку статті 139 КАС України судом не проводиться.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідача-2: військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування наказів відмовити повністю.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122608262
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/14973/24

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні