ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/7044/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання Маннік М.О.,
представників позивача Басай М.М., Богачонок Д.С.,
представника відповідача Хорішка А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради" до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради" (надалі також позивача) до Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (надалі також відповідач), у якій позивач просить визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про результати моніторингу процедури закупівлі опублікований 04.06.2024 за унікальним номером та датою який розміщений на вебпорталі уповноваженого органу UA-2024-04-17-011395-а.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами моніторингу закупівлі Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради по предмету закупівлі "Автобус, 4000000 UAH, 34120000-4, ДК021, 1, штука" відповідачем 04.06.2024 опубліковано висновок про результати моніторингу закупівлі № UA-2024-04-17-011395-a, який позивач вважає необґрунтованим та таким, що суперечить вимогам законодавства України, та порушує права позивача, оскільки у висновку не йдеться про неефективне, незаконне або нецільове використання бюджетних коштів або ж про встановлення будь-яких дискримінаційних вимог чи обмежень для учасників процедури закупівлі. Зазначає, що замовник має право самостійно визначати умови закупівлі та встановлювати порядок її здійснення. Вказує, що законом визначено, що умови проведення тендерної закупівлі не можуть містити дискримінаційних умов, що можуть поставити учасників не в рівні умови та замовник уповноважений визначати коло вимог, які є суттєвими для проведення конкретної закупівлі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 червня 2024 року позовну заяву залишено без руху.
18 червня 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви до якої додано копію платіжної інструкції №1129 від 06.06.2024 про сплату судового збору у розмірі 3028 грн. /а.с. 22/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/7044/24. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 10:00 год. 18 липня 2024 року. Витребувано докази від відповідача Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області /а.с. 26-28/.
15 липня 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 41-48/, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на те, що Управлінням за результатами моніторингу закупівлі UA-2024-04-17-011395-a складено та підписано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі Комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» UA-2024-04-17-011395-a (далі висновок), який затверджено 04.06.2024 та оприлюднено в електронній системі закупівель 04.06.2024. Вважає, що Управління в ході проведення моніторингу закупівлі UA-2024-04-17- 011395-a та оформлення його результатів діяло відповідно до положень законодавства, що регулює порядок проведення моніторингу процедури закупівлі. Пояснює, що в ході моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-17-011395-a, встановлено порушення замовником чинного законодавства (Закон №922 та Постанова № 1178) в частині складення тендерної документації, а саме: пунктом 5 розділу 6 тендерної документації визначено, що у разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, неукладення договору про закупівлю або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений Законом, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі, строк дії яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених підпунктом 3 пункту 44 Особливостей. Водночас, рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону № 922 та пункту 49 Особливостей, а не відповідно до підпункту 3 пункту 44 Особливостей. Так, пункт 49 Особливостей та стаття 33 Закону №922 стосуються рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем процедури закупівлі, що в свою чергу стосується інформації, викладеної у пункті 5 розділу 6 тендерної документації. В свою чергу, підпункт 3 пункту 44 Особливостей стосується відхилення тендерної документації переможця процедури закупівлі, що відповідно не відноситься до інформації, викладеної у пункті 5 розділу 6 тендерної документації. Таким чином, замовником до тендерної документації включено інформацію, вимоги щодо наявності якої законодавством не передбачені, тобто здійснено посилання на норму законодавства, яка не стосується інформації, викладеної у пункті 5 розділу 6 тендерної документації. Відповідач пояснює, що абзацом 8 підпункту 4 пункту 4 Положення про Держаудитслужби передбачено, що Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за дотриманням законодавства про закупівлі, а пунктом 14 частини першої статті 1 Закону № 922 визначено, що моніторинг процедури закупівлі - це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
12 вересня 2024 року до суду надійшло клопотання представника позивача ОСОБА_1 та клопотання представника позивача ОСОБА_2 про участь у судовому засіданні, призначеному на 18 вересня 2024 року та всіх інших судових засіданнях, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів /а.с. 94, 96/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року клопотання представника позивача ОСОБА_1 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів - задоволено. Клопотання представника позивача ОСОБА_2 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів - задоволено.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу № 440/7044/24 до судового розгляду по суті на 10:30 16 жовтня 2024 року.
18 вересня 2024 року до суду надійшли пояснення представника позивача /а.с. 113-114/, у яких зазначено, що законність та порядок проведення перевірки позивачем не оскаржується. Позивач вважає, що твердження у відзиві на позовну заяву суперечать висновку моніторингу. Вказує, що питання законності відхилення тендерної пропозиції позивачем не було підставою перевірки і не знайшло відображення у оскаржуваному висновку. Окремо зазначає, що вимогами профільного закону встановлений обов`язок уповноваженої особи оприлюднити укладений договір протягом 10 днів з дня його підписання.
24 вересня 2024 року до суду надійшли пояснення відповідача /а.с. 124-125/, в яких зазначено, що положення статті 22 Закону № 922 визначають обов`язковий перелік інформації, яка має міститися в тендерній документації, цей перелік не є виключним та може бути доповнений іншою інформацією, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону №922). Тобто, законодавцем надано замовнику можливість включення до тендерної документації іншої інформації, крім передбаченої приписами статті 22 Закону №922, лише у разі передбаченої законодавством вимоги щодо наявності такої інформації. Водночас, замовником до тендерної документації включено інформацію, вимоги щодо наявності якої законодавством не передбачені, що описано та обґрунтовано Управлінням у відзиві на позов. Вказує, що Управлінням в ході моніторингу процедури закупівлі не встановлювалося та з огляду на це не відображалося у висновку порушення законодавства про закупівлі, яке полягає у невідхиленні тендерної пропозиції.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Комунальним підприємством "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель розміщено оголошення про проведення відкритих торгів UA-2024-04-17-011395-a та тендерну документацію на закупівлю товару "Автобус за кодом за Єдиним закупівельним словником ДК 021:2015: 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб" /а.с. 55-71/.
У пункті 5 "Дії замовника при відмові переможця товарів підписати договір про закупівлю" розділу 6 "Результати торгів та укладення договору про закупівлю" тендерної документації на закупівлю товару "Автобус за кодом за Єдиним закупівельним словником ДК 021:2015: 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб" зазначено таке:
"У разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, неукладення договору про закупівлю або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений Законом, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених підпунктом 3 пункту 44 Особливостей" /а.с. 66/.
14.05.2024 Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області прийнято наказ №43-З "Про початок моніторингу закупівель", за змістом якого відповідно до частини 2 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 №2, наказано почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається /зворот а.с. 53/, а пунктом 4 додатку до наказу від 14.05.2024 №43-З передбачено моніторинг закупівлі щодо оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2024-04-17-011395-a, оприлюдненого 17.04.2024, із таким зазначенням опису підстави для здійснення моніторингу "виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, оприлюдненій в електронній системі закупівель" /а.с. 54/.
У термін з 15.05.2024 по 04.06.2024 відповідачем проведено моніторинг процедури закупівлі Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради UA-2024-04-17-011395-a, за результатами якого складено, підписано та оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-04-17-011395-a, затверджений заступником начальника Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області В. Євтуховим 04.06.2024 /а.с. 72-73/, у пункті 1 якого зафіксовано, що моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Постанові № 1178 встановлено порушення замовником чинного законодавства в частині включення до тендерної документації іншої інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством. Згідно з абзацом 1 пункту 3 Постанови № 1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих Особливостей. Згідно з абзацом 1 пункту 28 Постанови № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. Так, в ході моніторингу встановлено, що в пункті 5 розділу 6 тендерної документації вказано: «У разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, не укладання договору про закупівлю або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений Законом, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених підпунктом 3 пункту 44 Особливостей». При цьому, рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону та пункту 49 Особливостей... аналізом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Постанові №1178 встановлено порушення замовником статті 22 Закону та пункту 28 Постанови № 1178 в частині складання тендерної документації з включенням до неї іншої інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством.
Пунктом 3 цього висновку, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов`язало позивача здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Позивач не погодився з висновком Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-04-17-011395-a, затвердженим заступником начальника Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області В. Євтуховим 04.06.2024, та звернувся до суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному висновку Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-04-17-011395-a, затвердженому заступником начальника Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області В. Євтуховим 04.06.2024, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади на момент оголошення спірної закупівлі визначалися Законом України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року №922-VIII у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин (надалі - Закон № 922-VIII).
Згідно з частиною 1 статті 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.
За приписами статті 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2939-ХІІ) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 5 Закону № 2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Як встановлено судом, 14.05.2024 Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області прийнято наказ №43-З "Про початок моніторингу закупівель", за змістом якого відповідно до частини 2 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 №2, наказано почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається /зворот а.с. 53/, а пунктом 4 додатку до наказу від 14.05.2024 №43-З передбачено моніторинг закупівлі щодо оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2024-04-17-011395-a, оприлюдненого 17.04.2024, із таким зазначенням опису підстави для здійснення моніторингу "виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, оприлюдненій в електронній системі закупівель" /а.с. 54/.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (частина 6 статті 8 Закону №922-VIII).
Вимоги до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі встановлені частиною 7 статті 8 Закону №922-VIII, зокрема, у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Наказом Міністерства фінансів України від 08 вересня 2020 року №552 Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення затверджено форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок його заповнення.
Згідно з розділом IІI Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель У пункті 1 зазначаються: 1) дата закінчення моніторингу процедури закупівлі відповідно до Закону України Про публічні закупівлі; 2) питання, що стало предметом аналізу дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, перелік проаналізованих документів та інформації, інші дії органу державного фінансового контролю, яких було вжито відповідно до законодавства для забезпечення проведення моніторингу процедури закупівлі; 3) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Під час зазначення структурної одиниці закону зазначається лише її заголовок (крім законів про внесення змін); найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).
У пункті 2 заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.
У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
У пункті 2 спірного висновку про результати моніторингу процедури закупівлі зазначено, що за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Постанові № 1178 встановлено порушення статті 22 Закону та пункту 28 Постанови № 1178.
Оцінюючі ці висновки відповідача, суд зазначає наступне.
Вимоги до тендерної документації визначені статтею 22 Закону № 922-VIII.
Так, відповідно частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII у тендерній документації зазначаються такі відомості:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
5) кількість товару та місце його поставки;
6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;
9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;
18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
В силу частини 3 статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону.
Аналізуючи наведену норму суд дійшов висновку, що частиною 2 статті 22 Закону № 922-VIII визначено відомості, які замовник зобов`язаний (встановлено обов`язок) зазначити у тендерній документації, а частина 3 статті 22 Закону № 922-VIII визначає інформацію, яку замовний може (має право) додатково вказати у тендерній документації, при цьому Законом встановлено такі умови для зазначення іншої інформації:
1) вимоги щодо наявності певної інформації передбачені законодавством;
2) замовник вважає за необхідне включити таку інформацію до тендерної документації.
Частиною 7 статті 33 Закону № 922-VIII встановлено, що у разі відмови переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі, неукладення договору про закупівлю з вини учасника або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений цим Законом, або ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію/пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених цією статтею.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 затверджено особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі по тексту - Особливості №1178).
За приписами пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до підпункту 3 пункту 44 Особливостей №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: переможець процедури закупівлі:
відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей;
не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.
Згідно з положеннями пункту 49 Особливостей №1178 рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону та цього пункту.
Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладення договору про закупівлю зупиняється.
У разі відхилення тендерної пропозиції з підстави, визначеної підпунктом 3 пункту 44 цих особливостей, замовник визначає переможця процедури закупівлі серед тих учасників процедури закупівлі, тендерна пропозиція (строк дії якої ще не минув) якого відповідає критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і може бути визнана найбільш економічно вигідною відповідно до вимог Закону та цих особливостей, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених статтею 33 Закону та цим пунктом.
Отже, у разі відмови переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі, неукладення договору про закупівлю з вини учасника або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений цим Законом, або ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію/пропозицію такого учасника, зокрема, на підставі підпункту 3 пункту 44 Особливостей №1178, визначає переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених статтею 33 Закону № 922-VIII та пунктом 49 Особливостей №1178 .
Однак, в пункті 5 "Дії замовника при відмові переможця товарів підписати договір про закупівлю" розділу 6 "Результати торгів та укладення договору про закупівлю" тендерної документації на закупівлю товару "Автобус за кодом за Єдиним закупівельним словником ДК 021:2015: 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб" зазначено таке:
"У разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, неукладення договору про закупівлю або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений Законом, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених підпунктом 3 пункту 44 Особливостей" /а.с. 66/.
У свою чергу підпункт 3 пункту 44 Особливостей №1178 містить виключно підстави відхилення тендерної пропозиції та не містить порядку та умов укладення договору на закупівлю.
З огляду на викладене вище, суд погоджується з висновками відповідача про порушення позивачем статті 22 Закону та пункту 28 Постанови № 1178, що полягає у складанні тендерної документації з включенням до неї іншої інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством.
Доводи позивача про те, що замовник має право самостійно визначати умови закупівлі та встановлювати порядок її здійснення не спростовують висновків відповідача про порушення позивачем статті 22 Закону та пункту 28 Постанови № 1178.
Пунктом 3 цього висновку, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" та статтею 8 Закону України статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов`язало позивача здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Відповідно до пункту 5 частини 7 статті 8 Закону №922-VIII у висновку обов`язково зазначаються: зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Згідно з підпунктом 9 пункту 4 Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (надалі - Положення №43), Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог.
Пунктом 7 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" встановлено, що органу державного фінансового контролю надається право: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Частиною 2 статті 15 цього Закону передбачено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.
У оскаржуваному висновку відповідач вказав, які саме дії повинен здійснити позивач для усунення виявлених порушень. Органом державного фінансового контролю під час визначення способу усунення порушення враховано реальну можливість усунення допущеного порушення, яке, у даному випадку, є можливим шляхом здійснення заходів, направлених на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення.
Суд зазначає, що за визначенням пункту 14 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
В силу приписів частини 1 статті 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Отже, метою здійснення моніторингу закупівлі є аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, під час проведення процедури закупівлі.
Твердження позивача про те, що у висновку не йдеться про неефективне, незаконне або нецільове використання бюджетних коштів або ж про встановлення будь-яких дискримінаційних вимог чи обмежень для учасників процедури закупівлі не спростовують встановленого під час проведення процедури закупівлі факту порушення позивачем законодавства у сфері закупівель та не позбавляють відповідача обов`язку зазначити у висновку зобов`язання щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Інші доводи позивача вказують на власне бачення позивачем результату вирішення цього спору та його особисте тлумачення нормативно-правових актів, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
Підсумовуючи вищевикладене, зважаючи на встановлені у ході розгляду обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовано спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що висновок Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-04-17-011395-a, затверджений заступником начальника Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області В.Євтуховим 04.06.2024, прийнятий відповідачем на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені законодавством України, та обґрунтовано.
Таким чином, позовні вимоги Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" Горішньоплавнівської міської ради (ідентифікаційний код 24388032, вул. Портова, 27, м. Горішні Плавні, Кременчуцький район, Полтавська область, 39803) до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 41127020, вул. Шевченка, 1, м. Полтава, 36011) про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 25 жовтня 2024 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122609025 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні