СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2024 року Справа № 480/2153/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Соп`яненко О.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2153/24 за позовом Виконувача обов`язків керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Шосткинської районної державної адміністрації (Шосткинської районної військової адміністрації) до Відділу освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Сумської області, третьої особи Шалигинської селищної ради про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Виконувач обов`язків керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Шосткинської районної державної адміністрації (Шосткинської районної військової адміністрації) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою, і просить суд:
- зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Шосткинського району Сумської області привести у стан готовності відповідно до "Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69589, розташоване за адресою: вул. Шкільна, 2, смт. Шалигине, Шосткинського району, Сумської області з метою використання її за призначенням.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на території Шалигинської селишної ради розташоване, протирадіаційне укриття № 69589, яке перебуває у власності відповідача і згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 13.11.2022, від 30.06.2022, від 18.08.2023 та від 25.12.2023 є обмежено придатним до експлуатації.
Оскільки вимоги щодо приведення укриття у стан готовності відповідачем проігноровані, на думку прокурора, наявні підстави для зобов`язання відділ освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Шосткинського району Сумської області вжити відповідних заходів задля приведення укриття № 69589 у стан готовності, тобто у стан можливості використання за призначенням.
Ухвалою суду від 21.03.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Надано відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач у відзиві (а.с.162-165) просить задовольнити позов частково та зазначає, що категорично не погоджується з доводами, викладеними в позовній заяві, стосовно тривалого характеру порушень щодо готовності захисної споруди та невжиття балансоутримувачем заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення сховища у придатний для використання за призначенням стан оскільки, як вбачається зі змісту представлених документів кількість порушень суттєво зменшилась.
25.12.2023 за результатами проведення оцінки стану готовності захисної споруди № 69589 це укриття оцінено як обмежено готове для використання за призначенням. Рекомендовано передбачити встановлення примусової вентиляції з механічним спонуканням при реконструкції або капітальному ремонті, обладнати автоматичною системою пожежної сигналізації, доукомплектувати ємностями для нечистот з щільно закриваючими кришками та додатковими місцями для лежання.
Тобто всі інші порушення, зазначені в попередніх документах перевірки, та викладених позивачем в позовній заяві, відповідачем було усунуто до 25.12.2023.
Від третьої особи надійшов відзив, в якому підтримує позицію відповідача та просить задовольнити позов частково. (а.с.184-187)
Позивач надіслав відповідь на відзив, в якому просить задовольнити позовні вимоги. Повідомляє, що згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 18.03.2024 протирадіаційне укриття №69589 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням. З листів Шосткинського районного управління ГУ ДСНС України у Сумській області від 28.09.2022 №1149, від 29.05.2023 №63.25.01-1-209/6325, від 26.06.2023 №63.25.01-1-291/6325, від 27.09.2023 №63.25.1-1-630/6325 вбачається, що в ході роботи комісії було виявлено ряд суттєвих порушень з питань утримання та експлуатації захисних споруд. Не зважаючи на проведену відповідачем роботу з метою приведення сховища у придатний до використання за призначенням стан, порушення щодо готовності не усунуті та продовжують існувати. (а.с.210-213)
Відповідач заперечує проти відповіді на відзив та зазначає, що згідно даних технічного паспорту в підвальному приміщенні взагалі не передбачено примусової вентиляції з механічним спонуканням. Саме тому, у акті від 18.03.2024 рекомендовано передбачити встановлення такої вентиляції при реконструкції або капітальному ремонті закладу. Проведення реконструкції чи капітального ремонту захисної споруди з метою облаштування її примусовою вентиляцією з механічним спонуканням та автоматичною системою пожежної сигналізації не вбачається можливим, оскільки територія Шалигинської селищної ради відноситься до зони можливих бойових дій. (а.с.216-218)
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне.
На території Шалигинської селищної ради за адресою: вул. Шкільна, 2, смт. Шалигине, Шосткинського району, Сумської області розташоване протирадіаційне укриття № 69589.
Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту, протирадіаційне укриття № 69589 має загальну площу 60 кв.м., місткість 40 осіб та належить до комунальної власності Шалигинської селищної ради з 01.01.2017, дана захисна споруда цивільного захисту передана на баланс та в оперативне управління Відділу освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Сумської області.
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 25.12.2023, протирадіаційне укриття № 69589 не готове до використання за призначенням.
Поряд з цим, акт містить відмітку представників Шосткинського районного управління ГУ ДСНС України у Сумській області, з якої вбачається що захисна споруда станом на 25.12.2023 вважається обмежено готова до використання за призначенням. (а.с.132)
Враховуючи введення на території України воєнного стану, а також приймаючи до уваги те, що відповідач встановлені перевіркою недоліки захисної споруди не усунув, що призводить до порушення прав людей на забезпечення безпеки життя та здоров`я, прокурор звернувся до суду з позовом що розглядається.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно із положеннями статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Сумській області. Разом з тим, знаючи про невиконання Відділом освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Сумської області вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття №69589, ГУ ДСНС України у Сумській області не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022., від 07.11.2022 № 757/2022.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.
Станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №69589, що розміщене за адресою: вул. Шкільна, 2, смт. Шалигине, Шосткинського району, Сумської області перебувала в стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №68400 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).
Згідно із частинами 1 та 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.
З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Виконувача обов`язків керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Шосткинської районної державної адміністрації (Шосткинської районної військової адміністрації) до Відділу освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Сумської області, третьої особи Шалигинської селищної ради про зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Шалигинської селищної ради Шосткинського району Сумської області (вул. Центральна, 11, смт. Шалигине, Шосткинський район, Сумьска область, 41470, код ЄДРПОУ 41065771) привести у стан готовності відповідно до "Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69589, розташоване за адресою: вул. Шкільна, 2, смт. Шалигине, Шосткинського району, Сумської області з метою використання її за призначенням.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Соп`яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122609427 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні