Рішення
від 28.10.2024 по справі 480/292/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40602, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 жовтня 2024 року Справа № 480/292/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Павлічек В.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/292/24 за позовом Фермерського господарства "Славія-2020" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, фермерське господарство «Славія-2020» (далі - ФГ «Славія-2020», позивач), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Сумській області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 25.12.2023 № 870918280405 щодо застосування до Фермерського господарства «Славія-2020» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 57087,60 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС у Сумській області проведено камеральну перевірку ФГ «Славія-2020» та складено акт від 21.11.2023 № 7233/А/18-28-04- 05-02/43901948.

Перевіркою встановлено, що позивачем порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємства за 2021 рік,

04.12.2023 позивач звернувся до відповідача з запереченням до акту перевірки, в якому виклав обставини щодо відсутності можливості у ФГ «Славія-2022» виконати податкові зобов`язання.

Натомість 25.12.2023 відповідачем на підставі акту про результати камеральної перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 25.12.2023 № 870918280405, яким до позивача, за затримку від 31 до 149 календарних днів сплати узгодженого грошового зобов`язання в сумі 570876,00 грн. застосовані штрафні (фінансові) санкції в розмірі 10%, що складає 57087,00 грн.

Зазначене рішення позивач вважає протиправним, з огляду на наступне.

Позивач зазначає, що на підставі Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-ІХ із змінами, внесеними згідно Закону № 2142-ІХ від 24.03.2022, № 2260-ІХ від 12.05.2022 (набув чинності з 17.03.2022) для платників податків та контролюючих органів законодавець зупинив перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 102.9 ст. 102 ПК України). Отже, це положення зупиняло у тому числі перебіг строків і для сплати самостійно задекларованих сум грошових зобов`язань.

Законом України від 30.06.2023 № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» внесені зміни до ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI, що набрав чинності 01.08.2023, п. 102.9 ст. 102 виключено.

Таким чином, позивач вважає, що з моменту набрання 17.03.2022 чинності Законом № 2120- IX, яким ПК України доповнено п. 102.9 ст. 102 ПК України та до моменту набрання 01.08.2023 чинності Законом № 3219-ІХ яким, відповідно, вказану норму виключено - зупинено перебіг строків зі сплати грошового зобов`язання.

Позивач стверджує, що ГУ ДПС у Сумській області до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення включено періоди несвоєчасної сплати грошових зобов`язань, що мали бути сплачені до 01.08.2023 за податковою декларацією № 9426590331 від 31.01.2022, а тому штрафні санкції, розраховані за цей період, не можуть бути застосовані до позивача.

Окрім того, позивач зазначає, що згідно до п.п. 112.8.9, п. 112.8. ст. 112 ПК України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) в офіційному листі №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 вказує, що: «ТПП України на підставі ст. ст. 14, 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.97 №671/97-ВР, Статуту ТПП України, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24.02.2022 строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».

Земельні ділянки, орендовані позивачем розташовані у прикордонній смузі, внаслідок щоденних артилерійських, мінометних та ракетних обстрілів, станом на 2022 рік та по теперішній час, фактично неможливо використовувати у сільськогосподарській діяльності ФГ «Славія-2020» (засіювати та збирати врожай). Зазначене призвело до певних збитків та скрутного матеріального становища господарства.

З огляду на те, що воєнні дії, які відбувалися на території Путивльської міської територіальної громади, а так само і за місцем знаходження ФГ «Славія- 2022» закінчилася лише 17.10.2022, у позивача була відсутня можливість у встановлені терміни сплатити (перерахувати) до бюджету грошові кошти щодо узгодженого грошового зобов`язання на прибуток. За тих же обставин, Позивач не мав можливості звернутися до 30.09.2022 з заявою та документами, перелік яких встановлено Порядком № 225 до ГУ ДПС у Сумській області на підтвердження відсутності можливості виконання ФГ «Славія -2020» зобов`язань щодо сплати податкового боргу, зборів та платежів.

Відтак, Позивач вважає, що за вище описаних подій існували обставин непереборної сили, які згідно вимог п.п. 112.8.9, п. 112.8. ст. 112 ПК України є підставами для звільнення його від сплати штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства.

Судом відкрито провадження у цій справі та визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Представник відповідача надав суду відзив на позов, в якому проти позовних вимог заперечує та зазначає, що відповідно до поданої декларації з податку на прибуток за 2021 рік ФГ «Славія-2020» задекларовано до сплати 570 876 грн.

Враховуючи п.57.1 ст. 57 та пп. 49.18.3 п. 49.18 ст. 48 ПК України останній день строку сплати податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємства - 01.03.2022. Водночас, узгоджена сума податкового зобов`язання сплачувалась позивачем, починаючи з 01.09.2022 по 28.12.2022.

Тобто ФГ «Славія-2020» порушено терміни сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік, у зв`язку з чим до нього, враховуючи кількість днів затримки, були застосовані штрафні санкції у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Відповідач звертає увагу, що позивачем заяву про відсутність можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та відповідні підтверджуючі документи в порядку передбаченому наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 255 не подавалась.

Також відповідач зазначає, що настання обставин непереборної сили (форс-мажору) - підтверджується сертифікатом, виданим у порядку та на підставі ст. 14-1 Закону № 671/97-ВР. Водночас, позивач наведений документ на підтвердження свої доводів не надає.

Таким чином, Головне управління ДПС у Сумській області вважає, що позивачем не доведена наявність підстав для звільнення його від відповідальності за невиконання обов`язку зі своєчасної сплати узгодженого податкового зобов`язання.

Представник позивача надав відповідь на відзив, в якій з доводами відповідача не погоджується та наполягає на позовних вимогах.

Відповідач своїм правом щодо надання заперечень на відповідь на відзив, не скористався.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, 21.11.2023 ГУ ДПС у Сумській області проведено камеральну перевірку ФГ «Славія-2020» щодо порушення термінів сплати (перерахування) податків, зборів, платежів ПДВ, за результатами якого складено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів та зборів від 21.11.2023 № 7233/А/18-28-04- 05-02/43901948 (а.с. 13 16, далі - Акт перевірки).

Перевіркою встановлено, що позивачем порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємства за 2021 рік, визначені п. 57.1 ст. 57 ПК України (з урахуванням п.п. 69.2 п. 69) підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме: несвоєчасно сплачено до бюджету в установлений законом строк узгоджене податкове зобов`язання за податковою декларацією від 31.01.2022 № 9426590331. Податкове зобов`язання позивачем сплачено частинами у період з 01.09.2022 по 28.12.2022 із затримкою понад 30 календарних днів, зокрема: 01.09.2022 на суму 10876,00 грн. (прострочено 31 день); 27.09.2022 - 5000 грн. (прострочено 57 днів); 18.10.2022 - 5000 грн. (прострочено 78 днів); 16.11.2022 -20000,00 грн. (прострочено 107 днів); 24.11.2022 - 15000,00 грн. (прострочено 115 днів); 09.12.2022 - 10000,00 грн. (прострочено 130 днів); 22.12.2022 - 200000,00 грн. (прострочено 143 дні); 28.12.2022 - 305000,00 грн. (прострочено 149 днів).

Позивач подав відповідачу заперечення до акту перевірки від 21.11.2023 № 7233/А/18-28-04-05-02/43901948 (а.с. 18 19).

Згідно листа ГУ ДПС в Сумській області № 23003/12/18-28-04-03-04 від 25.12.2023 за результатами розгляду заперечень позивача на акт камеральної перевірки, вирішено висновок Акту від 21.11.2023 № 7233/А/18-28-04-05- 02/43901948 про виявлене порушення залишити без змін (а.с. 20 22).

25.12.2023 ГУ ДПС у Сумській області на підставі Акту про результати камеральної перевірки від 21.11.2023 № 7233/А/18-28-04-05-02/43901948 винесено податкове повідомлення-рішення № 870918280405, яким до позивача на підставі п. 124.1 ст. 124 ПК України за затримку від 31 до 149 календарних днів сплати узгодженого грошового зобов`язання в сумі 570876,00 грн. застосовані штрафні (фінансові) санкції в розмірі 10%, що складає 57087,00 грн (а.с. 23).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).

Згідно пп.16.1.4. п.16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

У відповідності до п. 38.1 ст. 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Згідно п. 54.1 ст. 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до п.57.1 ст. 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У відповідності до пп. 49.18.3 п. 49.18 ст. 48 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює, зокрема, календарному року - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Згідно з п. 124.1 статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Зазначена норма, як виплаває з її змісту, є універсальним приписом, який підлягає застосуванню в будь-яких випадках прострочення сплати узгодженого податкового зобов`язання незалежно від того, з яких причин платником податків було здійснено несвоєчасну сплату. Після фактичного погашення боргу платник податку повинен сплатити суму штрафу в розмірі, який залежить від терміну прострочення.

Верховний Суд в постанові від 10.09.2024 у справі №440/3061/23 дійшов висновку, що відповідальність, передбачена пунктом 124.1 статті 124 ПК України, не пов`язана із встановленням/доведенням вини платника податків у формі умислу у вчиненому діянні (дії або бездіяльності). Для притягнення до фінансової відповідальності платника податків згідно з цією нормою за загальним правилом достатнім є виявлення факту допущення платником податків порушення строку сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.

Разом з тим, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 рокув Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийнялаЗакон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IXпідрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо сплати податків та зборів.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225).

Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.

Згідно Порядку №225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.

Суд зазначає, що позивач не заперечує факт несвоєчасної сплати узгодженого грошового зобов`язання в сумі 570876,00 грн., натомість стверджує, що у ФГ «Славія-2022» була відсутня можливість своєчасно виконати податкові зобов`язання, про що було повідомлено відповідачу у запереченні на акт перевірки.

Разом з тим, до заперечення на акт перевірки позивачем не було додано жодного доказу на підтвердження неможливості виконання податкового обов`язку, зокрема позивач стверджував, що станом на 22.02.2022 вхідний залишок на рахунку підприємства складав 22735,02 грн., натомість жодного доказу на підтвердження відповідачу не надав.

Також в запереченнях на акт перевірки позивач стверджував, що проводить господарську діяльність з вирощування сільськогосподарських рослин на територіях Путивльської, Буринської та Новослобідської територіальної громади, які є прикордонними та протягом 2022 року перебували у зоні бойових дій.

На підтвердження вказаних обставин позивачем до позову було додано Звіти про посівні площі сількогосподарських культур ф.№4-сг (а.с. 29 49). Натомість суд зазначає, що звітний період у наданих Звітах ф№4-сг - 2023 рік, тоді як спірне правопорушення відбулося в 2022 році.

При цьому, позивач впродовж розгляду справи не доводив факту звернення до податкового органу з відповідною заявою на виконання положень Порядку №225, із наданням будь-яких доказів на підтвердження існування таких обставин.

Суд зазначає, що посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків погашення узгодженого податкового зобов`язання, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків погашення узгодженого податкового зобов`язання, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23.

Також суд вважає безпідставним посилання позивача на лист торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022.

Так, Законом України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі - Закон № 671/97-ВР) визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Водночас, у постановах Верховного Суду від 16.07.2019 року по справі №917/1053/18 та від 09.11.2021 року по справі № 913/20/21 зазначено, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс- мажорними саме для даного конкретного випадку.

Відповідно до абз. 3 ч. 3 ст.14 Закону № 671/97-ВР торгово-промислова палата України, зокрема, засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

При цьому, у відповідності до ч. 1 ст. 14-1 Закону № 671/97-ВР торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Викладене свідчить, що настання обставин непереборної сили (форс-мажору) підтверджується сертифікатом, виданим у порядку та на підставі ст. 14-1 Закону № 671/97-ВР.

При цьому, сертифікат має не лише засвідчувати настання форс- мажорних обставин (обставини непереборної сили), але й підтверджувати вплив форс- мажорних обставин на виконання саме податкових обов`язків платника податків щодо сплати податку за певний період.

Водночас, Позивач наведений документ на підтвердження свої доводів не надає, а лист торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, на який посилається ФГ «Славія-2020», в даному випадку не є беззаперечним доказом неможливості своєчасного виконання податкового зобов`язання.

Щодо доводів позивача з приводу зупинення перебігу строків сплати самостійно задекларованих сум грошових зобов`язань на підставі п. 102.9 ст. 109 ПК України суд зазначає наступне.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15 березня 2022 року №2120-ІХ (набрав чинності з 17 березня 2022 року) ст. 102 ПК України доповнено п. 102.9 такого змісту: «102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

В подальшому Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX, пункт 102.9 статті 102 доповнено словами "крім випадків, передбачених цим Кодексом".

Також цим же Законом абзац перший пункту 69 викладено в такій редакції:

"69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті".

При цьому, п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу 10 «Перехідні положення» ПК України (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Отже дія вказаної норми щодо зупинення перебігу строків не розповсюджується на дотримання строків сплати податків та зборів платниками податків.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що підстави для визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 25.12.2023 р. №870918280405 відсутні, а позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

В свою чергу, оскільки у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, згідно вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства "Славія-2020" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 25.12.2023 № 870918280405 щодо застосування до Фермерського господарства «Славія-2020» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 57087,60 грн. відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.О. Павлічек

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122609553
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —480/292/24

Ухвала від 02.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні