РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2024 року справа № 580/8357/24
09 годин 00 хвилин м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової за участі секретаря судового засідання В.С.Олійник розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу №580/8357/24 за позовом обслуговуючого кооперативу «Сумгаїтський» (вул. Сумгаїтська 52/2, м. Черкаси, 18014, код ЄДРПОУ 45534264) [представник позивача адвокат Тертицький Вадим Олександрович, ордер серії ВІ №1224583] до Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) [представник відповідача Любченко Марія Ігорівна на підставі довіреності від 08.09.2023] про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.
І. ПРОЦЕДУРА /ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
22.08.2024 вх.№40142/24 представник позивача адвокат Тертицький В.О. (ордер серії ВІ №1224583) у позовній заяві просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС У Черкаській області №2423014600049 від 10.06.2024 про відмову у включенні обслуговуючого кооператива «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області прийняти рішення про включення та включити обслуговуючий кооператив «Сумгаїтський» (код ЄДРПОУ 45534264) до Реєстру неприбуткових установ та організацій (ознака неприбутковості (0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані у порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації) з дня державної реєстрації обслуговуючого кооператива «Сумгаїтський» - 03.06.2024.
26.08.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №580/8357/24 за позовом обслуговуючого кооператива «Сумгаїтський» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, розгляд справи з урахуванням клопотання вирішив здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) учасників справи.
Відповідно до ч.2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті, зміст якої відповідає змісту ч. 4 ст. 12 КАС України. Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (ч.1 ст.258 КАС України).
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
В обґрунтуванні позовних вимог позивач зазначає, що 13.06.2024 06.06.2024 подано реєстраційну заяву платника податку (форма 1-РН), проте ОК «Сумгаїтський» отримав від Головного управління ДПС у Черкаській області рішення від 10.06.2024 №2423014600049 про відмову у включенні ОК «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій, підстава відмови - невідповідність неприбуткової організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України. 15.07.2024 представником ОК «Сумгаїтський» від Державної податкової служби України отримано рішення про результати розгляду скарги від 15.08.2024 №24917/6/99-00-06-03-03-06, яким відмовлено у задоволенні скарги, яке обґрунтоване тим, що згідно статуту кооперативу (п.5.2.1, п.5.3.1, п.5.3.6), одним з предметів (напрямів)/видів господарської діяльності кооперативу є організація та проведення будівництва, тому не надавши ГУ ДПС у Черкаській області підтверджуючих документів щодо завершеного будівництва та прийнятого в експлуатацію об`єкта, що буде обслуговуватись кооперативом, ГУ ДПС у Черкаській області прийняте рішення про відмову у включенні ОК «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій від 10.06.2024 №2423014600049. ОК «Сумгаїтський» вважає, що оскаржуване рішення суперечить законодавству, є незаконним, необґрунтованим, що порушує право позивача бути включеним до реєстру неприбуткових установ та організацій та бути звільненим від сплати податку на прибуток, а тому (на думку позивача, представника позивача) належить скасуванню. Позивач звертає увагу, що ОК «Сумгаїтський» є обслуговуючим кооперативом (код за КОПФГ 320), а не житлово-будівельним кооперативом (код за КОПФГ 321), тому не повинен надавати копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку. Відповідач не вказав яким саме вимогам пункту 133.4 ст.133 Податкового кодексу України (далі - Кодекс №2755) не відповідає ОК «Сумгаїтський».
23.09.2024 вх.№45083/24 у додаткових поясненнях зазначає, що строк для надання відзиву 11.09.2024, проте станом на 24.09.2024 відзиву в ЄСІТС немає. Представник позивача вважає, що вимога зобов`язального характеру до вимоги відповідно до п.2 ч.1 ст.5 КАС України є похідною.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
Відповідач у судовому засіданні повідомив, що позов не визнає, представник у судовому засіданні пояснила, що відзив направлявся, проте через перебої в електропостачанні не має можливості надати доказ про відправку в ЄСІТС. У рішенні чітко зазначений мотив відмови в реєстрації неприбутковою організацією - невідповідність неприбуткової організації вимогам, установленим пунктом 133.4 ст.133 Кодексу №2755, що підтвердив позивач у позовній заяві.
27.09.2024 вх.№45719/24 подав додаткові пояснення у справі. Відповідно до даних ІКС ДПС видами діяльності ОК «Сумгаїтський» є будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); комплексне обслуговування об`єктів; купівля та продаж власного нерухомого майна. Згідно з п.5.2 ст.5 статуту предметом (напрямом) діяльності кооперативу є забезпечення будівництва об`єкту відповідно до цього статуту, виключно за рахунок власних, кредитних або позикових коштів та/або майна. Згідно з п.5.3 ст.5 статуту одним із основних видів діяльності ОК «Сумгаїтський» є: «організація та проведення будівництва об`єкту, як замовник будівництва, відповідно до цього Статуту» та «будівництво» відповідно. Оскільки ОК «Сумгаїтський» має право перебувати в реєстрі неприбуткових установ та організацій лише до початку будівництва або після закінчення будівництва (або придбання) і здачі такого об`єкта (багатоквартирного житлового будинку) в експлуатацію, то у разі здійснення будівництва таких об`єктів кооператив позбавляється статусу неприбуткової організації. Враховуючи обрані види діяльності позивачем, відсутні підстави для внесення ОК «Сумгаїтський» до початку будівництва об`єктів в реєстр неприбуткових установ та організацій. На момент надання документів для реєстрації 03.06.2024 ОК «Сумгаїтський» не надані підтвердні документи щодо завершеного будівництва та прийнятого в експлуатацію об`єкта, що буде обслуговуватись ОК «Сумгаїтський», тому підстави для включення до реєстру за таких ознак - відсутні. Відповідач вважає, що прийняте рішення від 10.06.2024 №2423014600049 про відмову у включенні ОК «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій у зв`язку з недотриманням вимог п.133.4 ст.133 ПК України є правомірним.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Суд встановив, що позивач 03.06.2024 зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Обслуговуючий кооператив «Сумгаїтський» (№ запису 1011101020000000782), організаційно-правова форма - обслуговуючий кооператив (код за КОПФГ 320).
06.06.2024 Головою Правління ОК «Сумгаїтський» ОСОБА_1 (у межах 10 денного строку з дня державної реєстрації (абз. 22 пункту 4 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2016 №440) до Головного управління ДПС у Черкаській області подана реєстраційна заява платника податку (форма 1-РН) разом з засвідченими і засвідчені підписом керівника та скріпленими печаткою копіями установчих документів неприбуткової організації ОК «Сумгаїтський» (статут, виписка, опис з кодом доступу до документів на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»). Строк звернення з формою 1-РН і прийняття рішення сторони не піддають сумніву.
10.06.2024 Головним управлінням ДПС у Черкаській області прийняте рішення №2423014600049 про відмову у включенні ОК «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підстава відмови - невідповідність неприбуткової організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
13.06.2024 позивач отримав рішення від 10.06.2024 №2423014600049 (сторони визнають).
17.06.2024 подана скарга до ДПС України на рішення від 10.06.2024 №2423014600049 про відмову у включенні до реєстру неприбуткових установ та організацій ОК «Сумгаїтський».
25.06.2024 представник ОК «Сумгаїтський» отримав повідомлення від ДПС України про продовження строку розгляду скарги (сторони визнають).
15.08.2024 рішенням ДПС України №24917/6/99-00-06-03-03-06 відмовлено у задоволенні скарги, обґрунтоване тим, що згідно Статуту Кооперативу (п.5.2.1, п.5.3.1, п.5.3.6) одним з предметів (напрямів)/видів господарської діяльності Кооперативу є організація та проведення будівництва, тому не надавши ГУ ДПС у Черкаській області підтверджуючих документів щодо завершеного будівництва та прийнятого в експлуатацію об`єкта, що буде обслуговуватись Кооперативом, ГУ ДПС у Черкаській області прийняте правомірне рішення про відмову у включенні ОК «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій від 10.06.2024 №2423014600049 - у задоволенні скарги відмовлено.
Розглянувши подані документи і матеріали, перевіривши повідомлені аргументи щодо обставин справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що позов не належить до задоволення з огляду на таке.
V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Основні засади господарювання в Україні, регулювання господарських відносин, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб`єктами господарювання, а також між цими суб`єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання, визначаються Господарським кодексом України (далі ГК України). Згідно з пунктом 2 ст. 3 ГК України господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність). Відповідно до ч.1 ст.42 ГК України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом (ч.1 ст.83 ЦК України). Відповідно до ст.85 ЦК України ч. 1- непідприємницькими товариствами є товариства, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками; ч.2 - особливості правового статусу окремих видів непідприємницьких товариств встановлюються законом. Згідно із ст.87 ЦК України юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації. Відповідно до ч.4 ст.163 ЦК України правовий статус виробничих кооперативів, права та обов`язки їх членів встановлюються цим Кодексом та іншим законом.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.1 Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва.
Будівельні роботи, що не передбачають втручання у конструктивні елементи будівлі (перепланування), не потребують отримання дозвільних документів на проведення таких робіт (постанова ВС від 28.04.2020 у справі № 727/11479/17). Згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) в обов`язковому порядку подається як для розміщення нових, так і для реконструкції існуючих об`єктів будівництва (висновки ВС у справі № 1940/1891/18). Законодавством передбачено обов`язок замовника, який має намір забудови земельної ділянки, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, реконструкція відноситься до поняття забудови території, тому замовник має обов`язок з укладення відповідного договору (висновки ВС у справі № 922/3049/18).
Правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні передбачені Законом України від 10.07.2003 №1087-IV «Про кооперацію» зі змінами і доповненнями (далі Закон №1087). Відповідно до ст. 5 Закону №1087 законодавство про кооперацію базується на нормах Конституції України і Цивільного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів з питань кооперації. Згідно зі ст. 9 Закону №1087 державна реєстрація кооперативу проводиться в порядку, передбаченому законом. Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі: виробничі, обслуговуючі та споживчі відповідно; за напрямами діяльності кооперативи можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо (ст. 6 Закону №1087). Відповідно до ст.2 Закону №1087 обслуговуючий кооператив - кооператив, що утворюється шляхом об`єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу. Відповідно до ст.23 Закону №1087 кооперативи мають право провадити будь-яку господарську діяльність, передбачену статутом і не заборонену законом; кооператив має право відкривати свої філії, відділення, представництва без створення юридичної особи; виробничі кооперативи провадять господарську діяльність з метою одержання прибутку - інші кооперативи надають послуги своїм членам, не маючи на меті одержання прибутку; оподаткування, облік і звітність у кооперативі здійснюються у порядку, передбаченому законодавством.
Відповідно до наказу від 29.09.2014 № 271 Про затвердження Статистичного класифікатора організаційних форм суб`єктів економіки (СКОФ), що втратив чинність на підставі наказу Державної служби статистики від 09.06.2016 № 88 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Держстату від 29 вересня 2014 року № 271 "Про затвердження Статистичного класифікатора організаційних форм суб`єктів економіки (СКОФ)"» були передбачені коди: 300 - кооперативи; 310 - виробничий кооператив; 320 - обслуговуючий кооператив; 321 - житлово-будівельний кооператив; 322 - гаражний кооператив; 330 - споживчий кооператив.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (пп.133.4.5 п.133.4 ст.133 Кодексу №2755). Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 неприбутковим організаціям присвоюється ознака неприбутковості (0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу №2755, утворені та зареєстровані у порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру 3 затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року №440 зі змінами та доповненнями (далі - Порядок №440). Включення неприбуткової організації до Реєстру здійснюється контролюючим органом з присвоєнням їй ознаки неприбутковості згідно з п.4 Порядку №440 (п. 5 Порядку №440). Згідно з п.6 Порядку №440 для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» (далі - Закон №755-IV), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом. Згідно з п.8 Порядку №440 контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі: подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених п.6 цього Порядку: невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.
Облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на контролюючі органи (п.63.1 ст.63 Кодексу №2755). Відповідно до п.63.11 ст.63 Кодексу №2755 контролюючі органи забезпечують достовірність даних про платників податків в Єдиному банку даних про платників податків - юридичних осіб та Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, реєстрі платників податку на додану вартість, реєстрі неприбуткових організацій та інших реєстрах, що формуються та ведуться контролюючими органами згідно з цим Кодексом, їх захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних.
Відповідно до п.38 ч.1 ст.1 Закону України від 6 грудня 2019 року № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» неприбуткові організації - юридичні особи, крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності, що не є фінансовими установами, створені для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів, без мети отримання прибутку.
Відповідно пп.14.1.121 п.14.1 ст.14 Кодексу №2755 неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Відповідно до пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 Кодексу №2755 неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована у порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, та житлово-будівельні кооперативи; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Відповідно до пп.133.4.2 п.133.4 ст.133 Кодексу №2755 доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Відповідно до пп.133.4.6 п.133.4 ст.133 ПК України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи, громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачне-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Під час вибору і застосування норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч.5 ст.242 КАС України).
Верховний Суд у справі № 810/2843/17 висновує: вимоги, на відповідність яким, контролюючий орган перевіряє організації під час включення їх до Реєстру визначені пунктом 7 Порядку №440 і такі вимоги узгоджуються із вимогами, визначеними підпунктом 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (далі - Кодекс №2755). Згідно з пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення ПК України (в редакції, яка діє з 01.01.2017) неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 01 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підприємство, установа та організація може бути визнана неприбутковою за наявності дотримання одночасно всіх вимог, встановлених положеннями пункту 133.4 статті 133 ПК України, статутні документи мають бути приведені у відповідність із вищезазначеними нормами у визначений цим кодексом строк та подані до контролюючого органу.
Верховний Суд у справі № 0340/1350/18 зазначив: судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є обслуговуючим кооперативом, а не житлово-будівельним; установчі документи Кооперації приведені у відповідність до вимог пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
Згідно частини 5 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, що застосовують у діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Надаючи оцінку доказам та доводам, аргументам позивача і відповідача, суд зазначає про таке.
Верховний Суд у справі № 640/11938/20 зазначає: порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх судом протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу на захист якого поданий позов.
Верховний Суд 11 вересня 2023 року у справі №420/14943/21 (адміністративне провадження №К/990/8225/23) сформулював правовий висновок про те, що критеріями обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень є: 1) логічність та структурованість викладення мотивів, що стали підставою для прийняття відповідного рішення; 2) пов`язаність наведених мотивів з конкретно наведеними нормами права, що становлять легітимну основу такого рішення; 3) наявність правової оцінки фактичних обставин справи (поданих заявником документів, інших доказів), врахування яких є обов`язковим у силу вимог закону під час прийняття відповідного рішення суб?єкта владних повноважень; 4) відповідність висновків, викладених у такому рішенні, фактичним обставинам справи; 5) відсутність немотивованих висновків та висновків, що не ґрунтуються на нормах права.
Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (п.19 ч.1 ст.4 КАС України).
Велика Палата Верховного Суду у справі № 9901/415/18 вважає, що законодавчі обмеження стосовно можливості оскарження актів індивідуальної дії не шкодять самій суті права на доступ до суду, оскільки ці акти можуть бути оскаржені у суді їхніми адресатами, тобто суб`єктами, для яких відповідні акти створюють права та/чи обов`язки.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним. Аналогічна правова позиція висловлювалась Верховним Судом у постановах від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
Процедури й питання, що потребують розгляду, залежать від того, чи стосується адміністративне рішення індивідуальних або колективних інтересів. Мотиви здійснення органами публічної влади власних повноважень мають відповідати мотивам, з якими ці повноваження були надані законом (https://rm.coe.int/handbook-administration-and-you/1680a06311).
Верховний Суд у справі № 814/152/18 у п.47 висновує: відсутність матеріально-правової заінтересованості позивача є підставою для відмови у задоволенні позову незалежно від правомірності чи неправомірності оскарженого рішення.
Позивач у позові стверджує, що обслуговуючий кооператив утворений для потреб, пов`язаних із сприянням у створенні та розвитку інфраструктури міста, будівель, будинків, будівельних комплексів, що будуються, реконстуюються та експлуатуються. Обслуговуючий кооператив має код 320 за класифікацією організаційно-правових форм господарювання (КОПФГ, ДК 002:2004) Державного класифікатора України, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28.05.2004 №97. Житлово- будівельні кооперативи мають код 321, але в КОПФГ зазначено: державна реєстрація нових бридичних осіб з такими організаційно-правовими формами не передбачається (стор.4 адміністративного позову), проте не враховує, що на заміну Державного класифікатора «Класифікація організаційно-правових форм господарювання» затверджений Статистичний класифікатор організаційних форм суб`єктів економіки (СКОФ) наказом Державної служби статистики від 29.09.2014 № 271, що втратив чинність.
Згідно Статуту Кооперативу передбачено, що ОК «Сумгаїтський» утворений для спільної некомерційної діяльності з метою задоволення потреб, пов`язаних із сприянням у створенні та розвитку інфраструктури міста, будівель, будинків, будівельних комплексів, що будуються, реконстуюються та експлуатуються згідно з концепцією розвитку території з урахуванням містобудівної документації. Відповідно до п.1.4 кооператив створено шляхом обєднання осіб, які не мають на меті одержання прибутку для його розподілу між ними - кооператив є непідприємницьким товариством; п.1.5 - забороняється розподіл отриманих кооперативом доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників - членів кооперативу) та членів кооперативу, працівників, членів органів управління кооперативу та інших пов`язаних з ними осіб; п.1.16 кооператив не є житлово-будівельним кооперативом, проте, проте серед видів діяльності, що планує за статутом здійснювати обслуговуючий кооператив є будівництво - роботи, а не послуги членам кооперативу. У п.1.21.1 використаний термін: об`єкт будівництва- громадські будівлі, житлові будинки, нежитлові будівлі, багатоквартирні будинки, будівлі, комплекси у місті Чекаси, що будуються, реконструюються та експлуатуються згідно з концепцією розвитку території.
Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться у поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Кодексом та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Оскільки деякі положення Статуту обслуговуючого кооперативу «Сумгаїтський» суперечать сутності поняття неприбуткової організації - передбачають виконання будівництва - будівельних робіт (здійснення іншої комерційної діяльності пов`язаної з отриманням прибутку, зокрема як виробничим кооперативом та/або товариством у розумінні ЦК України), а не наданням послуг виключно у межах кооперації, то відмова відповідача як суб`єкта владних повноважень у формі рішення від 10.06.2024 №2423014600049 є правомірною, проте доводи позивача з покликанням на нормативно-правові акти, що втратили чинність є необгрунтованими.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до ч.2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, у межах позовних вимог.
Відповідно до п.5.2.1 Статуту предметом діяльності кооперативу є: забезпечення будівництва об`єкту відповідно до Статуту; п.5.3.1 - організація та проведення будівництва об`єкту як замовник будівництва; п.5.3.6 - основним видом діяльності кооперативу є будівництво (а.с.19-20).
Позивачем як юридичною особою не доведено наявність у нього усіх ознак неприбуткової організації, позаяк в абзаці третьому підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу №2755 йдеться про заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), проте п.1.5 Статуту містить інше формулювання стосовно учасників - членів кооперативу, але у ЦК не йдеться про обслуговуючі кооперативи, що надають послуги (п.1.17 Статуту - кооператив надає виключно безоплатні послуги зміст яких обумовлений метою та напрямами діяльності, визначеними цим Статутом), а лише виокремлені виробничі кооперативи і товариства, тому підстав для визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС У Черкаській області №2423014600049 від 10.06.2024 про відмову у включенні обслуговуючого кооператива «Сумгаїтський» до Реєстру неприбуткових установ та організацій суд не встановив.
Представник позивача помилково вважає, що вимога зобов`язального характеру до cамостійної вимоги відповідно до п.2 ч.1 ст.5 КАС України є похідною, позаяк під час обрання іншого способу захисту згідно з п. 4 ч.1 ст.5 КАС України похідною є вимога зобов`язального характеру, що кореспондує повноваженням суду відповідно до п.4 ч.2 ст.245 КАС України і не є тотожним реалізації судом дискреційних повноважень (п.10 ч.2, ч.3 ст.245 КАС України). Адвокат помилково стверджує, що у випадку задоволення вимоги про визнання протиправним та скасування рішення та не задоволення вимоги про зобов`язання прийняти відповідне рішення, позивач вимушений буде знову звертатися до відповідача, проте позивач не бере до уваги необхідність приведення у відповідність змісту Статуту для можливості присвоєння ознаки неприбутковості.
В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп вказано, що «… за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію». У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008 у справі № 1-10/2008 зазначено, що під час визначення природи «правового акта індивідуальної дії» правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що «правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)» стосуються окремих осіб, «розраховані на персональне (індивідуальне) застосування» і після реалізації вичерпують свою дію.
Верховний Суд у справі № 520/12022/17 ЄДРСР 85412892 зазначає: відмінність між встановленою судом незаконністю (протиправністю) актів індивідуальних та нормативно-правових є істотною і полягає, зокрема, у моменті втрати чинності такими актами. У разі визнання незаконним (протиправним) індивідуальний акт є таким, що не діє з моменту його прийняття, а нормативно-правовий, якщо інше не встановлено законом або не зазначено судом, втрачає чинність після набрання законної сили судовим рішенням.
У п.64 постанови Верховного Суду у справі № 160/9717/21 зазначено: ненормативним (індивідуальним) правовим актам притаманні такі ознаки: а) спрямовуються на врегулювання конкретних (одиничних) актів соціальної поведінки; б) поширюються лише на персонально визначених суб`єктів; в) містять індивідуальні приписи (веління, дозволи), розраховані на врегулювання лише окремої, конкретної життєвої ситуації, тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією; г) не передбачають повторного застосування одних і тих самих юридичних засобів; д) не мають зворотної дії в часі.
Суд не встановив порушеного права позивача у спірних правовідносинах, відповідач ухвалив законне, обгрунтоване, логічне рішення - діяв у межах повноважень, у порядку та у спосіб, що передбачені нормативно-правовими актами, з метою забезпечення достовірності даних про юридичну особу, з урахуванням усіх обставин і дотриманням принципу пропорційності стосовно обліку як платника податків, який має використовувати розділ ІІІ, V (з урахуванням обсягу) Кодексу №2755 для цілей оподаткування із визначення податку на прибуток підприємств, ПДВ в установленому порядку та не має одночасно усіх ознак згідно з п.133.4 статті 133 Кодексу №2755 щодо визначення ознаки неприбутковості (0048) для позивача, тому суд доходить висновку про необгрунтованість позовних вимог, відтак наявні підстави для відмови у задоволенні адміністративного позову.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється під час розгляду справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові. Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі № 826/4406/16, від 15 серпня 2019 року у справі № 1340/4630/18, від 23 грудня 2019 року у справі № 712/3842/17, від 27 лютого 2020 року у справі № 500/477/15-а.
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначений порядок розподілу судових витрат. Відповідно до частин 1, 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних із розглядом справи.
Керуючись статтями 2, 5-16, 19, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Судові витрати не розподіляються.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо у судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити сторонам справи:
позивач: обслуговуючий кооператив «Сумгаїтський» [вул. Сумгаїтська 52/2, м. Черкаси, 18014, код ЄДРПОУ 45534264];
відповідач: Головне управління ДПС у Черкаській області [вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663].
Рішення суду складене 25.10.2024 (протягом п`яти робочих днів з дати проголошення вступної і резолютивної частин рішення суду з урахуванням перебування судді на лікуванні 10-18.10.2024).
Суддя Лариса ТРОФІМОВА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122609672 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Лариса ТРОФІМОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні