Рішення
від 24.10.2024 по справі 580/9300/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2024 року справа № 580/9300/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Янківської В.П.,

розглядаючи у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу до Черкаської міської ради, Комунального підприємства Дирекція парків Черкаської міської ради третя особа без самостійних вимог на предмет спору Управління екології та природних ресурсів Черкаської ОДА про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

09 жовтня 2023 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов Заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу до Черкаської міської ради, в якому просить:

1) визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради (вул. Б. Вишневенького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 25212542) та комунального підприємства Дирекція парків Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 168, код ЄДРПОУ 21368856) щодо незабезпечення організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га, координації здійснення землеустрою цієї земельної ділянки та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності;

2) зобов`язати Черкаську міську раду організувати проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га, координувати здійснення землеустрою цієї земельної ділянки, контролювати використання і охорону земель комунальної власності;

3) визнати протиправною бездіяльність комунального підприємства Дирекція парків Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 168, код ЄДРПОУ 21368856) щодо незабезпечення режиму охорони та збереження об`єкта ПЗФ, проведення робіт із винесення, меж ботанічної пам`ятки природи, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка;

4) зобов`язати комунальне підприємство Дирекція парків Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 168, код ЄДРПОУ 21368856) та Черкаську міську раду (вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 25212542), з метою забезпечення режиму охорони та збереження об`єкта ПЗФ, провести роботи із винесення меж ботанічної пам`ятки природи, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що через тривалу бездіяльність відповідачів щодо виконання вимог чинного законодавства, охоронного зобов`язання та Положення про об`єкт природно-заповідного фонду, на даний час межі ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га не визначені, територія об`єкту до даних Державного земельного кадастру не внесена.

Внаслідок наведеного існує небезпека використання землі на території ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га не за цільовим призначенням, неможливості збереження природно-заповідного фонду, тому наявні підстави для зобов`язання відповідачів вжити відповідних заходів по винесенню меж меж ботанічної пам`ятки природи, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка.

Ухвалою судді від 16.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.

Черкаська міська рада надала до суду відзив на позовну заяву (з врахуванням заяви про зміну предмету позову), в якому зазначила, що позовна заява не містить обставини та докази, які б давали підстави для висновку про невиконання або неналежне виконання Державною екологічною інспекцією Центрального округу, яка є самостійною юридичною особою з повним обсягом процесуальної дієздатності, своїх функцій щодо захисту інтересів держави. Сама по собі обставина не звернення Державною екологічною інспекцією Центрального округу з позовом до суду, відсутність інформації про проведення планових та позапланових перевірок, без з`ясування фактичного стану правовідносин між сторонами спору, не свідчить про неналежне виконання таким органом своїх функцій із захисту інтересів держави. Прокурором не надано до матеріалів справи доказів щодо проведення ним перевірки компетентного органу з питань дотримання законодавства, а також щодо встановлення Фактів неналежного виконання таким компетентним органом своїх Функцій. які є підставою для представництва інтересів держави прокурором або звернення прокурора до суду, як позивача у справі. Крім того, Черкаська міська рада на виконання приписів Закону України «Про місцеве самоврядування» вчинила дії щодо створення КП «Дирекція парків» Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 21368856), яке є окремою юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки, наділене правами та обов`язками, може бути позивачем та відповідачем у судових спорах. В матеріалах справи наявне Охоронне зобов`язання № 240 від 26.12.2012, яке видане Державним управлінням охорони навколишнього природнього середовища в Черкаській області - Комунальному підприємству «Дирекція парків». Як вбачається з охоронного зобов`язання №240 від 26.12.2012, КП «Дирекція парків» дає зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» в межах м. Черкаси, загальною площею 27.0 га. Виходячи з вищевикладеного, відповідно до Охоронного зобов`язання №240 від 26.12.2012 та Положення про ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» КП «Дирекцію парків» зобов`язано встановити межі в натурі (на місцевості) пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» з нанесенням їх на планово-картографічні матеріали та встановити інформаційні, охоронні знаки встановленого законодавством зразку та вищевказаними рішеннями Черкаської міської ради надано дозволи на розробку проекту землеустрою. Після виконання визначених охоронним зобов`язаннями зобов`язань та рішення ЧМР про надання дозволу на розробку проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, а саме розроблення КП «Дирекція парків» проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27,0 га та подання проекту на розгляд сесії ради, тільки тоді це стосуватиметься повноважень Черкаської міської ради в частині прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою.

Позивачем 13.11.2023 подано до суду відповідь на відзив, в якій просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 постановлено здійснити розгляд справи № 580/9300/23 за правилами загального позовного провадження.

Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації 19.12.2024 подало до суду пояснення щодо позову, в яких просить позов задовольнити повністю.

Державна екологічна інспекція Центрального округу 19.12.2023 подала до суду клопотання, в якому просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 24.01.2024 залучено до участі в адміністративній справі № 580/9300/23 в якості другого відповідача Комунальне підприємство «Дирекція парків» Черкаської міської ради.

Комунальне підприємство «Дирекція парків» Черкаської міської ради 09.02.2024 надало до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову. В обгрунтування своєї позиції зазначило, що спірна земельна ділянка перебуває у комунальній власності Черкаської міської ради, якою не вжито заходів щодо формування земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав на момент передачі Ботанічної пам`ятки на баланс КП «Дирекція парків» Черкаської міської ради. Також відповідач зазначив, що ні рішенням Черкаської міської ради №2-926 від 19.07.2007, ні охоронним зобов`язанням не встановлено строку протягом якого відповідач зобов`язаний розробити проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду щодо Ботанічної пам`ятки.

Комунальним підприємством «Дирекція парків» Черкаської міської ради та Черкаською міською радою 08.02.2024 та 08.04.2024 подано клопотання про закриття провадження у справі на підставі п. 8 ст. 238 КАС України, оскільки ними усунуто порушення, які стали підставою для звернення до суду з даним позовом.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити повністю.

Представники відповідачів у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову повністю.

Усною ухвалою суду від 25.09.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, постановлено здійснювати подальший розгляд справи у письмовому провадженні за наявними у справі доказами.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

Черкаською окружною прокуратурою в ході моніторингу використання земельних ділянок на території Черкаської міської ради виявлено факт порушення законодавства в сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду.

Так, рішенням Виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 21.11.1984 № 354 «Про мережу територій і об`єктів природно- заповідного фонду області» затверджено мережі територій і об`єктів природно- заповідного фонду місцевого значення згідно діючої класифікації (додатки № 1 - 4).

Згідно додатку до рішення Виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 21.11.1984 № 354 ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27 га оголошено об`єктом природно-заповідного фонду.

Вказана пам`ятка природи характеризується тим, що там знаходяться вікові дерева сосни віком 180 років з підростом (станом на 1984 рік), красивий ландшафт на високому правому березі Дніпра, місце масового відпочинку. Розташований у Соснівському районі міста Черкаси, колишній квартал № 23 Дахнівського лісництва та знаходиться у віданні Черкаської міської ради.

Комунальному підприємству «Дирекція парків» Державним управлінням охорони навколишнього природнього середовища в Черкаській області видано охоронне зобов`язання № 240 від 26.12.2012.

Як вбачається з охоронного зобов`язання №240 від 26.12.2012, КП «Дирекція парків» дає зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» в межах м. Черкаси, загальною площею 27.0 га.

Відповідно до пункту 1 Охоронного зобов`язання №240 від 26.12.2012 КГІ «Дирекція парків» зобов`язується:

- дотримуватись встановленого режиму охорони та збереження території;

- забезпечити охорону та збереження цінних природних комплексів та об`єктів у межах території;

- дотримуватись вимог ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», Положення про ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни»;

- встановити межі в натурі (на місцевості) з нанесенням їх на планово-картографічні матеріали та встановити інформаційні, охоронні знаки встановленого законодавством зразку;

- не здійснювати діяльність, що може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження цінності території;

- у разі погіршення стану природних комплексів та об`єктів у межах території, забезпечити проведення природоохоронних заходів щодо відтворення природних комплексів та об`єктів.

Відповідно до пункту 2 Охоронного зобов`язання, контроль за виконанням Охоронного зобов`язання та дотримання природоохоронного законодавства у межах ботанічної пам`ятки природи забезпечується Державною екологічною інспекцією у Черкаській області.

Відповідно до пункту 3 Охоронного зобов`язання, зємлекористувач/землевласник (КП «Дирекція парків) несе повну відповідальність за охорону та збереження території, що перебуває у його користуванні/власності.

Відповідно до пункту 1.1 Положення, Ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» (далі - пам`ятка природи) оголошено рішенням Виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 21.11.1984 №354. Площа пам`ятки 27,0 га.

Згідно пункту 1.3 Положення про ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» (далі - Положення), пам`ятка природи розташована в бувшому кв.23 Дахнівського лісництва та знаходиться у віданні КІІ «Дирекція парків».

Відповідно до пункту 1.4 Положення, територія, якій надано статус пам`ятки природи, не вилучається з користування КП «Дирекція парків», який здійснює на ній свою діяльність згідно з цим Положенням.

Пунктом 1.5 Положення визначено, що, КП «Дирекція парків» на території пам`ятки природи в своїй діяльності керується Конституцією України, ЗУ «Про охорону навколишнього природнього середовища», ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», іншими законодавчими і нормативно-правовими актами та цим Положення, забезпечує і несе відповідальність за належний стан та додержання режиму території парку-пам`ятки.

Пунктом 1.5 Положення визначено, що межі пам`ятки природи встановлюються в натурі, оформляються відповідними знаками та інформаційними матеріалами, наносяться на планово-картографічні матеріали лісовпорядкування з детальною характеристикою в таксаційних описах, територіальних органів Держземагенства та КП «Дирекції парків», відображаються у відповідних формах статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма №6-зем) та землевпорядній документації, обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій.

Пунктом 3.4 Положення визначено, що пам`ятка охорони охороняється КП «Дирекція парків» і утримується за його кошти.

Пунктом 3.5 Положення визначено, що забезпечення режиму охорони території земельних ділянок у межах пам`ятки здійснюється КП «Дирекція парків».

Пунктом 3.6 Положення визначено, що на КП «Дирекція парків» у межах пам`ятки природи оформляється охоронне зобов`язання щодо додержання встановленого режиму території.

Пунктом 3.8 Положення визначено, що державний контроль за додержанням режиму території пам`ятки природи здійснюється Державною екологічною інспекцією у Черкаській області.

Відповідно до пункту 5.1 Положення, зміна меж пам`ятки природи здійснюється відповідно до природоохоронного законодавства України.

Згідно з інформації Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 20.09.2023 № 10-23-0.2-5264/2-23 в Державному земельному кадастрі відомості про ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27 га на підставі документації із землеустрою не вносилися, кадастровий номер не присвоювався.

Також, відсутня інформація щодо встановлення меж ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27 га в Управлінні екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації.

Черкаською міською радою 30.07.2024 розглянувши проект землеустрою КП «Дирекція парків» щодо відведення земельної ділянки площею 28,9600 га в постійне користування під ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни», було прийнято рішення Черкаської міської ради від 30.07.2024 №61-21, яким вирішено:

1. Зареєструвати право комунальної власності за територіальною громадою міста Черкаси на земельні ділянки площею 8,0213 га (кадастровий номер 7110136700:02:003:0070) та площею 20,9387 га (кадастровий 7110136700:02:001:0012), в межах, визначених документацією із землеустрою.

2. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 28,9600 га, в постійне користування під ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни», якарозташована між вулицями Праслав`янська, вул. Підгірна, вул. Соснівська та вул. Митрополита Липківського м. Черкаси, Черкаська обл., цільове призначення 04.10 Для збереження та використання пам`яток природи.

3. Надати КП «ДИРЕКЦІЯ ПАРКІВ» ЧМР (код ЄДРПОУ - 21368856) земельні ділянки площею 20,9387 га (кадастровий номер 7110136700:02:001:0012) та площею 8,0213 га (кадастровий номер 7110136700:02:003:0070) у постійне користування під ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» за рахунок земель Черкаської міської ради.

На земельну ділянку площею 20,9387 га наявні наступні містобудівні обмеження: охоронна зона пам`ятки культурної спадщини, пам`ятка природи на частині земельної ділянки площею 18,6286 га.

На земельну ділянку площею 8,0213 га наявні наступий містобудівні обмеження: охоронна зона пам`ятки культурної спадщини, пам`ятка природи на частині земельної ділянки площею 7,2932 га, водоохоронна зона на частині земельної ділянки площею 2,4113 га, прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах на частині земельної ділянки площею 2,3058 га.

Земельні ділянки віднести до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.

Цільове призначення земельних ділянок для збереження та використання пам`яток природи (код КВЦПЗ - 04.10).

КП «Дирекція парків» на підставі розробленого проекту землеустрою проведено державну реєстрацію земельної ділянки, на якій розміщено ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» в Державному земельному кадастрі, а саме земельні ділянки площею 20,9387 га (кадастровий номер 7110136700:02:001:0012) та площею 8,0213 га (кадастровий номер 7110136700:02:003:0070), що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру НВ-1200527162024 від 02.07.2024 р. та НВ-1200519342024 від 27.06.2024 р. відповідно.

Відповідно до п. 2 рішення Черкаської міської ради №61-21 від 30.07.2024 р. «Про надання КП «Дирекція парків» земельної ділянки в постійне користування в районі вул. Праслав`янська, вул. Підгірна, вул. Соснівська та вул. Митрополита Липківського (ботанічна пам`ятка природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни») вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 28,9600 га, в постійне користування під ботанічну пам`ятку природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни», яка розташована між вулицями Праслав`янська, вул. Підгірна, вул. Соснівська та вул. Митрополита Липківського м. Черкаси, Черкаська обл., цільове призначення 04.10 Для збереження та використання пам`яток природи.

КП «Дирекція парків» зареєстровано право постійного користування вказаними земельними ділянками в Державному реєстрі речових прав, що підтверджується витягами №394586510 від 12.09.2024 р. та №394580012 від 12.09.2024.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Щодо представництва прокурором в межах спірних правовідносин, суд зазначає, що відповідно до статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України № 1697-VII від 14.10.2014 «Про прокуратуру» відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 вказаного Закону).

Згідно частини 3 статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу (частина 4 вказаної статті).

Аналіз положень ч.ч. 3, 4 ст. 53 КАС України у взаємозв`язку із змістом ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

У постанові від 26.05.2020 №912/2385/18 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що прокурор, подаючи позов до суду, повинен обгрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

У рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 №3-рп/99, Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття «інтереси держави», висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3).

Надаючи правову оцінку щодо наявності інтересів держави при зверненні Черкаської окружної прокуратури з позовом до суду суд зазначає, що правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів врегульовує Закон України «Про природно-заповідний фонд України» № 2456-XII від 16.06.1992.

Вказаним Законом передбачено, що природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Отже порушення особливого режиму охорони території природно-заповідного фонду комплексної пам`ятки природи «Урочище «Маяк» та «Вороного» є порушенням інтересів держави, тому прокурор наділений повноваженнями звернутись до суду з позовом про їх захист.

Судом встановлено, що листом від 24.05.2023 № 54-166-2833 вих-23 Черкаською окружною прокуратурою повідомлено Державну екологічну інспекцію Центрального округу про порушення вимог природоохоронного законодавства в частині не встановлення меж території ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» в натурі (на місцевості) та з метою встановлення підстав для вжиття прокуратурою заходів представницького характеру витребовувалась інформація про вжиті інспекцією заходи, в тому числі в судовому порядку, щодо усунення виявленого порушення та про причини їх не вжиття.

Згідно інформації Державної екологічної інспекції Центрального округу від 28.06.2023 № 07-10/2555 встановлено, що заходи щодо захисту інтересів держави вказаним органом не здійснювались.

Зважаючи на бездіяльність Державної екологічної інспекції Центрального округу щодо незабезпечення організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га, координації здійснення землеустрою цієї земельної ділянки та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності суд дійшов висновку про наявність у заступника керівника Черкаської окружної прокуратури права на звернення до суду із заявленим позовом.

Щодо виявлених порушень суд зазначає таке.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наразі, спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України), Законом України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 № 2456-XII (далі Закон № 2456), Законом України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV (далі Закон № 858).

Відповідно до ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 43 ЗК України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Згідно зі ст. 45 ЗК України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Так, приписами статті 7 Закону № 2456 визначено, що землі природно-заповідного фонду це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

С т. 8 Закону 2456 визначено, що збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду забезпечується шляхом розробки проектної і проектно-планувальної документації.

Статтею 53 Закону № 2456 встановлено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Статтею 60 Закону № 2456 визначено, що охорона природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, а також ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків, управління якими здійснюється спеціальними адміністраціями, покладається на служби їх охорони, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України затверджується Кабінетом Міністрів України.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природо-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Законом, що визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування є Закон України «Про землеустрій».

Відповідно до ст. 1 вказаного Закону № 858 проект землеустрою сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

Приписами частини 2 статті 25 Закону № 858 визначено види документації із землеустрою, зокрема і проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Відповідно до ст. 47 Закону № 858 проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г) проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду розробляються для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків на землях та земельних ділянках, що включаються до складу цих територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.

Отже, рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

При цьому, ст. 19 Закону № 858 визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: а) організація і здійснення землеустрою; б) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Згідно зі ст. 26 Закону № 858, замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Відповідно до п. 34 та п. 37 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні.

Отже, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що у даному спорі на Черкаську міську раду, як на землевласника, покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27 га, а саме формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру, тобто здійснення землеустрою цієї земельної ділянки; координація здійснення такого землеустрою та контроль за використанням і охороною земель комунальної власності.

В той же час, згідно з положеннями Статуту комунального підприємства «Дирекція парків» Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 28.03.2023 власником та одноосібним Засновником КП є територіальна громада міста Черкаси в особі Черкаської міської ради (надалі Власник), органом управління КП є Департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради.

Головною метою діяльності КП є організація та проведення робіт з благоустрою та утримання парків, скверів та пляжів в належному санітарно - технічному стані для активного відпочинку та розваг мешканців міста, задоволення культурних запитів різноманітних груп населення та створення умов для відновлення фізичних і духовних сил, спілкування людей у сфері дозвілля, збереження «зелених легенів міста» для майбутніх поколінь громади міста.

Відповідно до п. 4.3. розділу 4 Статуту майно закріплене Власником за КП на праві господарського відання є власністю Черкаської міської територіальної громади. Підприємство володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном, з обмеженням правомочності, щодо такого майна, та у відповідності до чинного законодавства та цього Статуту.

Крім того, КП здійснює володіння, користування землею, надрами та іншими природними ресурсами відповідно до мети своєї діяльності та чинного законодавства України. Вирішення питання щодо оформлення зазначених правовідносин, в тому числі отримання, вилучення або відмови від земель, наданих в постійне користування КП здійснюється відповідно до чинного законодавства України. (п. 4.7. розділу 4 Статуту).

Пунктом 5.5. розділу 5 Статуту до виключної компетенції Власника віднесено розгляд звітів про виконання та затвердження планових показників на наступний рік щодо фінансових (а при необхідності інших) бюджетів КП, а також делегування функцій контролю за їх поточним виконанням виконавчим органам Черкаської міської ради (Департаменту економіки та розвитку Черкаської міської ради); надавати КП допомогу у вигляді грошових коштів, майна, обладнання та інших матеріальних цінностей, необхідних для його діяльності.

Таким чином, зі змісту вище зазначених норм законодавства вбачається, що для організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27 га, а саме формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру, тобто здійснення землеустрою цієї земельної ділянки; координації здійснення такого землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності, забезпечення режиму охорони та збереження об`єкта природно -заповідного фонду власники або користувачі такого об`єкту зобов`язані вжити всіх необхідних заходів, передбачених Законом України «Про природно-заповідний фонд України», зокрема вжити заходів для визначення та встановлення в натурі (на місцевості) меж території об`єкту природно-заповідного фонду, встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка.

Відсутність вчинення таких заходів свідчить про протиправну бездіяльність відповідачів, що, зважаючи на правовий статус території природно-заповідного фонду, порушує встановлений порядок його охорони та використання, тому позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Клопотання відповідачів про закриття провадження у справі задоволенню не підлягають, з огляду на те, що дії які здійсненні відповідачами є лише передумовою винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення «Ландшафтне насадження вікової сосни» площею 27 га, координації здійснення землеустрою цієї земельної ділянки та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності, а тому порушення, які були підставою для звернення до суду не усунуто.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись ст. 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради (вул. Б. Вишневенького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 25212542) та комунального підприємства Дирекція парків Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 168, код ЄДРПОУ 21368856) щодо незабезпечення організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га, координації здійснення землеустрою цієї земельної ділянки та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності.

Зобов`язати Черкаську міську раду організувати проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Ландшафтне насадження вікової сосни площею 27 га, координувати здійснення землеустрою цієї земельної ділянки, контролювати використання і охорону земель комунальної власності.

Визнати протиправною бездіяльність комунального підприємства Дирекція парків Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 168, код ЄДРПОУ 21368856) щодо незабезпечення режиму охорони та збереження об`єкта ПЗФ, проведення робіт із винесення, меж ботанічної пам`ятки природи, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка;

Зобов`язати комунальне підприємство Дирекція парків Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 168, код ЄДРПОУ 21368856) та Черкаську міську раду (вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 25212542), з метою забезпечення режиму охорони та збереження об`єкта ПЗФ, провести роботи із винесення меж ботанічної пам`ятки природи, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Суддя Валентина ЯНКІВСЬКА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122609685
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом

Судовий реєстр по справі —580/9300/23

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Рішення від 24.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ЯНКІВСЬКА

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ЯНКІВСЬКА

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні