ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.10.2024м. ДніпроСправа № 904/3695/24Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Золотарьової Я.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) представників сторін, справу:
до Приватне акціонерне товариство "ІНГУЛЕЦЬКИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.
про стягнення заборгованості
ПРОЦЕДУРА
20.08.2024 до Господарського суду Дніпропетровської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства Українська залізниця до Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення заборгованості у розмірі 62 818,32 грн., яка складається з: 10 806,00 грн. збору за зберігання вантажу, 52 012,32 грн. плати за користування вагонами, та витрати на судовий збір.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 23.08.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
06.09.2024 відповідач подав відзив на позов.
11.09.2024 позивач подав відповідь на відзив.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.
Судова система не припиняє працювати, але значна кількість повітряних тривог, відключення електроенергії, призводить до збільшення часу розгляду судових справ.
Судом враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Згідно частини 1 статті 4 Господарського процесуального кодексу України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
При цьому, згідно з практикою Європейського суду з прав людини щодо тлумачення положення "розумний строк" вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ.
Так, справа розглядається за наявними в ній матеріалами, визнаними судом достатніми, в порядку статті 178 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України, суд прийняв рішення по справі у нарадчій кімнаті.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача, викладена у позові
Несвоєчасне забирання з колій станції Інгулець одержувачем ПрАТ «Інгулецький ГЗК» вагонів, які прибували на його адресу, є порушенням вимог п. 33 Правил видачі вантажу, ст. ст. 46, 47, 125 Статуту залізниць України, п.7 Договору про експлуатацію № ПР/М-20 240/НЮдч від 20.03.2020.
За час перебування вагонів на станції з вини вантажовласника було нараховано плату за користування спірними вагонами по відомостях плати ф.ГУ-46 в сумі 52 012, 32 грн з ПДВ та збір за зберігання вантажу по накопичувальних картках в сумі 10 806,00 грн.
Позиція відповідача, викладена у відзиві
Відповідач з позовом не погоджується. Вказує про те, що плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу були нараховані неправомірно. Зазначене підтверджується запереченнями представників Відповідача у відомостях ф. ГУ-46, зазначена обставина в свою чергу також вказує на неправомірність дій зі сторони Позивача в частині стягнення з Відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.
Позиція позивача, викладена у відповіді на відзив
Позивач вказує про те, що забезпечення вантажовідправників власними вагонами здійснює власник вагонів на підставі укладених ним з вантажовідправником договорів без участі залізниці. Тобто, залізницею виконується лише роль перевізника по доставці вантажу, зазначеного в накладній.
При цьому комбінат не забирає з колій станції Інгулець вагони, що прибули на його адресу, в тому числі, що були «актовані раніше», чим ускладнює роботу станції щодо приймання, відправлення поїздів та проведення інших технологічних операцій з вагонами.
В пункті 14 договору № ПР/М-20240/НЮдч зазначено, що власник колії сплачує залізниці збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для Власника під`їзної колії згідно з діючими нормативно правовими актами.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ
Відповідно до електронного повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №45-00190905/2020-0001 від 30.06.2020 року АТ «Укрзалізниця» засвідчило прийняття від ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ІНГУЛЕЦЬКИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
Отже, ПРАТ «ІНГУЛЕЦЬКИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» було приєднано АТ «Українська залізниця» до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
За пунктом 1.1. предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Згідно з пунктом 1.4. надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.
Відповідно до пункту 2.1 договору від 30.06.2020 замовник зобов`язаний, зокрема, сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.п. 2.1.4); відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.п. 2.1.5); у строки, встановлені розд. 4 договору, підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості. Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу замовника - підписувати та надавати перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги (п.п. 2.1.7).
Відповідно до п.2.3.2. договору залізниця зобов`язана Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів. Розрахунки за Договором здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (пункт 4.1 Договору).
Відносини щодо подачі і забирання вагонів між Регіональною філією «Придніпровська залізниця» та ПрАТ «Інгулецький ГЗК» здійснюється на підставі договору № ПР/М-20 240/НЮдч від 20.03.2020 «Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства «Інгулецький гірничо - збагачувальний комбінат», яка примикає до станції Інгулець регіональної філії «Придніпровська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - Договір про експлуатацію).
На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084 (зі змінами та доповненнями). Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. ... Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.
Пунктом 6.4 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 28.09.2004р. № 856 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.10.2004р. за № 1316/9915 (зі змінами та доповненнями) встановлено, що перевезення власних вагонів у завантаженому і порожньому стані у всіх випадках (передислокація, ремонт тощо) оформляється перевізним документом (накладною) в електронному (із накладенням електронного цифрового підпису) або паперовому вигляді згідно з правилами оформлення перевізних документів.
Згідно п. 1.5 Правил оформлення перевізних документів перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 "Найменування вантажу" відправником зазначається: для локомотивів і завантажених вагонів - "Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, державної вагонної компанії, оператора, орендаря)"; для порожніх вагонів - "Порожній власний (орендований) вагон. З-під... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, державної вагонної компанії, оператора або орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо)".
Порядок та розмір нарахування плати за перевезення власних приватних порожніх вагонів встановлений у п. 14 розділу 2 Тарифного керівництва 1.
В травні, червні 2024 року за накладними №№88411, 87906, 646927, 88320, 88327, 88330, 88347, 88355, 88364, 88357, 88366, 54599, 54601, 54598, 87422, 87428, 87427, 86961, 87247, 87426, 88329, 646935, 88352, 88358, 88367, 88365, 88371, 87578, 87579, 54643, 14605, 693879, 87568, 87572, 54975, 54974, 54973, 54972, 54969, 54926, 54925, 54921, 54924, 54923, 54922, 87892, 87905, 87907, 87908, 87893, 87904, 87226, 87102, 87082, 87875, 88377, 88321, 88333, 88339, 88337, 88336, 88335, 88332, 88334, 88338, 88331, 88317, 88318, 88324, 88322, 88344, 88345, 88349, 88326, 88323, 88328, 88348, 88346, 88359, 88356, 88361, 88353, 88375, 88376, 88362, 87910, 87899, 87901, 87902, 87903, 87898, 87900, 87706, 87705, 87430, 87109, 86838, 87327, 54587, 646992, 54519, 88533, 88530, 88529, 88510, 88531, 88532, 88508, 88526, 88528, 88523, 88522, 86936, 87502, 88387, 88391, 88388, 88381, 88383, 88410, 88382, 88384, 88390, 88389, 88413, 88368, 88369, 88354, 88363, 88378, 88380, 87896, 648992, 624973, 625087, 625095, 87253, 88379, 88373, 88351, 54530, 54531, 54532, 54533, 54534, 54535, 54536, 54537, 54510, 54507, 54570, 88416, 88414, 88412, 88415, 88385, 88386, 88539, 88537, 88507, 88524, 88534, 88525, 88538, 88546, 54588, 38232146, 38120739, 38242483, 38495115, 38495123, 38495636, 42113159, 32380230, 32380214, 37985231, 42321877, 42249383, 42304451, 42321943, 42336131, 42336156, 42202671, 42243709, 42248294, 42248476, 42339887, 42339895, 42339879, 42339903, 42339937, 42336172, 42339945, 42336180, 42339861, 42339986, 42339994, 42340018, 42340026, 42340042, 42340067, 42340059, 42339952, 42339960, 42339978, 42352963, 42370809, 42370825, 42370890, 42373340, 42340083. 42340117, 42340125, 42352948, 42395897, 42397307, 42404400, 42411991, 42412007, 42412015, 42412023, 42382630, 42391847, 42391904, 42412171, 42412148, 42412098, 42412163, 42412445, 42412031, 42412064, 42412080, 42412072, 42412569, 42412544, 42412577, 42412585, 42412460, 42412486, 42412494, 42412536, 42412528, 42413245, 42413237, 42413195, 42413203, 42413252, 42413328, 42412593, 42413187, 42413138, 42413401, 42413443, 42413492, 42413500, 42413567, 42413575, 42413369, 42413344, 42413377, 42415596, 42415539, 42421529, 42421537, 42421545, 42413625, 42415380, 42415448, 42415497, 42415521, 42421800, 42421784, 42421792, 42421776, 42421560, 42421552, 42421578, 42421586, 42421768, 42421974, 42421966, 42421982, 42421990, 42422006, 42421917, 42421933, 42421941, 42421958, 42430306, 42430314, 42430322, 42430330, 42430348, 42430355, 42422055, 42422063, 42422071, 42430454, 42430447, 42430439, 42430462, 42430363, 42430470, 42430371, 42430405, 42430421, 42430413, 42431098, 42431080, 42431072, 42431114, 42434480, 42430488, 42430504, 42430512, 42431056, 42436170, 42436204, 42436188, 42436212, 42436196, 42434522, 42435552, 42435164, 42436253, 42436246, 42436261, 42436279, 42436287, 42436295, 42436220, 42436238, 42436360, 42436352, 42436378, 42436386, 42436303, 42436311, 42436329, 42436345, 42438598, 42438465, 42436436, 42441626, 42441634, 42436394, 42436402, 42436410, 42436428, 42441709, 42441717, 42441725, 42441733, 42441642, 42441659, 42441667, 42441683, 42441691, 42441832, 42441857, 42441758, 42441873, 42441881, 42441766, 42441774, 42441790, 42441816, 422443903, 42443895, 42443911, 422443929, 422443937, 42441907, 42443861, 42443879, 42443887, 42443994, 42444000, 42443986, 42444018, 42444026, 42443945, 42443960, 42443952, 42443978, 42444091, 42444083, 42444109, 42445403, 42445411, 42444042, 42444034, 42444059, 42444075, 42444067, 42445478, 42445452, 42445460, 42445486, 42445494, 42445502, 42445429, 42445437, 42445445, 42445569, 42445551, 42445544, 42445577, 42445593, 42445585, 42445528, 42445536, 42445650, 42445643, 42445635, 42445668, 42445676, 42445601, 42445619, 42445627, 42446971, 42446997, 42446989, 42447003, 42447011, 42446872, 42446880, 42446898, 42446963, 42447060, 42447078, 42447086, 42447094, 42447334, 42447102, 42447037, 42447052, 42447045, 42449173, 42449181, 42449199, 42449207, 42449140, 42449132, 42449165, 42449157, 42449256, 42449264, 42449272, 42449280, 42449298, 42449215, 42449231, 42449223, 42449249, 42449348, 42449330, 42449355, 42449363, 42449371, 42449389, 42449306, 42449322, 42449314, 42450437, 42450452, 42450486, 42450460, 42450361, 42450387, 42450395, 42450403, 42450411, 42450551, 42450544, 42450536, 42450569, 42450494, 42450502, 42450510, 42450528, 42450619, 42450601 ,42450627, 42452243, 42471193, 42450577, 42471243, 42450593, 42450585, 42490441, 42490417, 42490516, 42490540, 42471268, 42471292, 42471417, 42473819, 42473827, 42501692, 42501684, 42501700, 42494799, 42496422, 42499301, 42501593, 42501668, 42501676, 42501817, 42501809, 42501825, 42501833, 42501841, 42501767, 42501718, 42501783, 42501791, 42510149, 42510131, 42510156, 42510164, 42510180, 42501858, 42501882, 42501874, 42510123, 42510420, 42525667, 42525683, 42525675, 42525691, 42510388, 42510339, 42510396, 42510412, 42510404, 42525832, 42531285, 42525824, 42531301, 42525774, 42525790, 42525808, 42525816, 42531400, 42531517, 42531475, 42531319, 42531327, 42531350, 42531368, 42531376, 42533778, 42533752, 42533786, 42533794, 42533802, 42531533, 42531525, 42533745, 42538710, 42533877, 42538686, 42538736, 42538751, 42533836, 42538769, 42533844, 42533851, 42538819, 42538827, 42538835, 42538843, 42538850, 42538777, 42538785, 42537798, 42538801, 42538918, 42538900, 42538934, 42538942, 42542951, 42538868, 42543017, 42538876, 42538884, 42538892, 42548081, 42543132, 42543140, 42548099, 42548107, 42548115, 42543025, 42543058, 42543066, 42543074, 42548172, 42548313, 42554675, 42554725, 42554733, 42554741, 42548123, 42548149, 42548156, 42554816, 42554824, 42554840, 42554873, 42554881, 42554758, 42554766, 42554774, 42554790, 42554782, 42554956, 42554964, 42554972, 42555888, 42554899, 42555896, 42554907, 42554923, 42554931, 42555946, 42555938, 42555953, 42555979, 42556001, 42555995, 42555904, 42555912, 42555920, 42556050, 42556068, 42556076, 42556084, 42556100, 42556019, 42556027, 42556043, 42556035, 42556159, 42556167, 47732185, 47732219, 47732292, 42556118, 47732417, 42556126, 42556134, 47759287, 47761036, 47761135, 47764113, 47746144, 47764121, 47758487, 47759147, 47758636, 47764238, 47764196, 47764170, 47765367, 47777446, 47777453, 47764147, 47764162, 47764154, 47777495, 47779111, 47777461, 47779467, 47777479, 47777941, 47777966, 47777974, 47777487, 47796453, 47826474, 47826490, 47835285, 47833728, 47794342, 47782156, 47789094, 47782164, 47789110, 47858303, 47856893, 47858287, 47858451, 47858337, 47878525, 47837083, 47837125, 47856349, 47879879, 47878731, 47899810, 47901871, 47894084, 47878723, залізницею було прийнято до перевезення на адресу одержувача ПрАТ «Інгулецький ГЗК» порожні власні вагони.
По прибуттю вагонів на станію Інгулець, у відповідності з п.4 Правил користування вагонами, вантажоодержувача було повідомлено про прибуття вагонів на станцію призначення Інгулець та готовність подавання вагонів залізницею, про що зроблені відповідні записи в Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2. Окрім цього, повідомлення одержувача про прибуття підтверджується відмітками у графі 49 накладних внутрішнього сполучення і графі 35 накладних міжнародного сполучення (Е-повідомлення).
Вагони, що прибули на станцію призначення Інгулець своєчасно не забиралися комбінатом на під`їзну колію, про що були складені акти загальної форми ГУ-23: №3052 від 24.05.2024, №3058 від 25.05.2024, №3073 від 25.05.2024, №3076 від 26.05.2024, №3084 від 26.05.2024, №3086 від 26.05.2024, №3074 від 25.05.2024, №3090 від 27.05.2024, №3111 від 28.05.2024, №3112 від 28.05.2024, №3151 від 29.05.2024, №3152 від 29.05.2024, №3156 від 29.05.2024, №3157 від 29.05.2024, №3164 від 30.05.2024, №3165 від 30.05.2024, №3169 від 30.05.2024, №3174 від 30.05.2024, №3185 від 30.05.2024, №3189 від 31.05.2024, №3050 від 24.05.2024, №3171 від 30.05.2024, №3173 від 30.05.2024. Зазначені акти ф.ГУ-23 підписано представником ПрАТ «Інгулецький ГЗК» із запереченнями, оскільки не погоджується із затримкою вагонів з вини комбінату.
Несвоєчасне забирання з колій станції Інгулець одержувачем ПрАТ «Інгулецький ГЗК» вагонів, які прибували на його адресу, є порушенням вимог п. 33 Правил видачі вантажу, ст. ст. 46, 47, 125 Статуту залізниць України, п.7 Договору Договір про експлуатацію № ПР/М-20 240/НЮдч від 20.03.2020.
За час перебування вагонів на станції з вини вантажовласника було нараховано плату за користування спірними вагонами по відомостях плати ф.ГУ-46 в сумі 52 012, 32 грн з ПДВ та збір за зберігання вантажу по накопичувальних картках в сумі 10 806,00 грн.
Відомості плати за користування вагонами та накопичувальні картки підписані відповідачем із запереченнями.
Відмова відповідача здійснити оплату зазначених сум стало підставою для звернення позивача до суду.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до положень частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Пунктом 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, (далі - Статут), визначено взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
Відповідно до пункту 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Пунктом 119 Статуту визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Пунктом 6.4. Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів встановлено, що порожні власні вагони перевозяться за перевізними документами, в яких у графі "найменування вантажу" вказується: "Власник вагона (найменування власника). Направляється до пункту навантаження (у ремонт тощо)". Порядок та розмір нарахування плати за перевезення власних приватних порожніх вагонів встановлений у пункті 17 розділу 1 Тарифного керівництва № 1.
Отже, порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов`язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов`язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов`язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці чи на станціях підходу, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом № 1, а також інші права та обов`язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.
Як зазначено у п.14 договору про експлуатацію, власник колії сплачує залізниці: за користування вагонами згідно Правил користування вагонами та контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1); збір за зберігання вантажів - у разі затримки їх з причин, залежних від Власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів.
Відповідно до підпункту 2.1. пункту 2 розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009р. №317, збір за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях (з одиниці) справляється в розмірі 5,9 грн. за добу; при зберіганні вантажів у вагонах 4,0 грн. за одну тонну. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.
Відповідно до абзацу третього пункту 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 864/5085) усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Правилами користування вагонами чітко встановлено порядок і умови обліку вагонів, які були затриманими на підходах до станції призначення.
Відповідно до пунктів 6, 8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акту про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом) (пункти 9, 10 Правил).
Облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23 (пункт 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113).
Відповідно до пункту 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Вагони, що прибули на станцію призначення Інгулець своєчасно не забиралися комбінатом на під`їзну колію, про що були складені акти загальної форми ГУ-23.
Акти було підписано представником ПрАТ «Інгулецький ГЗК» із запереченнями, оскільки відповідач не погоджується із затримкою вагонів з вини комбінату.
Враховуючи, що в обґрунтування своїх позовних вимог позивачем надано належні та допустимі докази на підтвердження того, що затримка вагонів на підходах до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - акціонерним товариством "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, які складені відповідно до встановлених законодавством вимог, суд вважає що позивачем правомірно нарахована відповідачу плата за користування вагонами.
Виходячи з положень пунктів 8, 10 договору про експлуатацію, подавання вагонів на під`їзну колію і здавання вагонів з під`їзної колії на стацію Інгулець здійснюється за повідомленнями власника колії відповідальному працівнику залізниці, яке передається в телефонному режимі не пізніше ніж за 1 годину до готовності прийняти або здати вагони залізниці. Таким чином, на підставі повідомлення про готовність прийняти (здати) вагони, певна колія, на яку планується приймання поїзду, заздалегідь резервується; це є гарантією того, що вантаж вчасно, без перешкод буде виставлено та відправлено (прийнято).
Визначення можливості або неможливості доставити на станцію призначення затримані вагони у певний інтервал часу відноситься до технології роботи залізниці, для чого необхідні спеціальні знання диспетчера з руху поїздів.
Наявність на станції призначення відповідача незабраних вагонів надає позивачу достатньо підстав вважати, що наступні поставлені вагони також будуть скупчуватися на коліях.
Суд приходить до висновку, що позивачем доведено, що прийняті до перевезення позивачем спірні вагони були затримані на шляху прямування через скупчення на станції призначення вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, тобто з вини відповідача.
При цьому, позивачем дотримано порядок дій та складено відповідні акти на засвідчення зазначених обставин відповідно до вимог чинного законодавства, а відповідачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження вчасного вивільнення ним колій станції призначення від вантажу, що прибув на його адресу, а приймання потягів визначається диспетчером з урахуванням цілої низки поточних факторів, а не тільки наявністю вільних колій на станції.
Приймаючи рішення у даній справі, судом також враховано, що пунктом 14 договору передбачено, що власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами та плату за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї), згідно з Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України та Правилами зберігання вантажів.
У постановах Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.06.2018 у справі № 904/7360/17 та від 22.06.2018 у справі №904/7535/17 викладено правову позицію про наявність вини відповідача у затримці вагонів на станціях підходу і правомірність нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вагонів, як вантажу.
Крім того, наявність вільних під`їзних колій на станції за обставин відсутності з боку відповідача доказів на підтвердження прийняття ним передбачених договором та вказаними нормативними документами заходів до забирання вагонів зі станції призначення, що прибули на його адресу, є свідченням саме його вини у такому скупченні внаслідок допущеної бездіяльності у забиранні вагонів зі станції призначення.
Слід також зазначити, що зайнятість приймально-відправних колій по станції призначення згідно технологічного процесу роботи станції планує поїзний диспетчер залізниці з урахуванням підводу під навантаження порожніх вагонів парку "Укрзалізниці" і власних, вагонів з вантажем на адресу підприємства, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів з Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій станції тощо.
Підпунктом 14.2.1. пункту 14.2. Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України (затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язків України від 31.08.2005 № 507) визначено, що приймання поїздів на станцію має проводитись тільки на вільні колії, які призначені для цього технічно розпорядчим актом станції.
Відповідно до пункту 16.4 Правил технічної експлуатації залізниць України (затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.1996р. № 411) черговий по станції зобов`язаний забезпечити наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів.
Визначення можливості або неможливості доставити на станцію призначення затримані вагони відноситься до технології роботи залізниці, для чого необхідні спеціальні знання.
Жодним нормативним актом чи будь-яким іншим документом не передбачено, що за умов проведення технологічних операцій з прибуття та відправлення поїздів всі колії станції повинно бути зайнято.
Отже, на станції призначення, окрім зайняття колій під технологічними операціями з вагонами, має бути забезпечено і наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів.
З огляду на наведене та встановивши, що затримка вагонів на підходах до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником (відповідачем) і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача 10 806,00 грн. збору за зберігання вантажу, 52 012,32 грн. плати за користування вагонами.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно 3 028, 00 грн слід покласти на відповідача.
Керуючись статями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" (50064, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Рудна, 47, ідентифікаційний код 00190905) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжі Гедройця, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49605, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код 40081237) 10 806,00 грн. збору за зберігання вантажу, 52 012,32 грн. плати за користування вагонами та судовий збір у розмірі 3 028, 00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.
Суддя Я.С. Золотарьова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122636657 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні