Рішення
від 30.10.2024 по справі 161/14436/24
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/14436/24

Провадження № 2/161/4026/24

ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

30 жовтня 2024 року Луцький міськрайонний суд Волинської області

в складі:

головуючого - судді Рудської С.М.

при секретарі - Коржик Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Луцьку цивільну справу за позовом Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги,

В С Т А Н О В И В:

30.07.2024 року позивач Департамент соціальної політики Луцької міської ради (далі - Департамент) звернувся до суду з вищевказаною позовною заявою в обґрунтування зазначивши, що відповідачка з березня 2005 року перебуває в Департаменті як отримувач допомоги на дітей, як одинокій матері (далі - допомога). На підставі поданої останньою 03.01.2020 року заяви Департаментом було призначено та виплачено ОСОБА_1 допомогу на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року в розмірі 6654 грн., тобто по 2218 грн. на кожну дитину. Надалі, виплата допомоги була продовжена до 31.07.2020 року. 02.07.2020 року відповідачка повторно звернулася із заявою про призначення допомоги та надала декларацію про доходи з якої слідує, що у власності останньою перебуває дві квартири, що є однією із підстав для припинення соціальних виплат. Враховуючи наведене, ОСОБА_1 за липень 2020 року було надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги в розмірі 6654 грн. У зв`язку з цим, Департаментом було направлено на адресу відповідачки вимогу про повернення надміру виплачених коштів допомоги, однак така останньою на даний час не виконана. Просить суд стягнути із ОСОБА_1 на користь Департаменту надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги на дітей, як одинокій матері в розмірі 6654 грн., а також судові витрати по справі в сумі 3028 грн.

В судове засідання представник позивача не з`явився, до початку судового засідання подав суду заяву, в якій просив справу слухати за його відсутності, позовні вимоги підтримав у повному обсязі, не заперечував проти заочного розгляду справи.

Відповідач в судове засідання повторно не з`явилася, причини неявки суду не повідомила, про день, час, місце слухання справи повідомлялася належним чином, клопотання про відкладення розгляду справи, відзив на позовну заяву від неї на адресу суду не надходили.

Статтею 280 ЦПК України закріплена можливість ухвалення заочного рішення на підставі наявних у справі доказів, у разі належним чином повідомленого відповідача про дату, час та місце судового засідання.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши письмові докази у справі, суд приходить до висновку, що позов підставний та підлягає до задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з березня 2005 року перебувала на обліку в Департаменті соціальної політики та ветеранської політики Луцької міської ради, як отримувач допомоги на дітей, як одинокій матері (а.с. 21-24).

Порядок призначення та виплати допомоги на дитину, як одинокій матері, регулюються ЗУ «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-ХІІ, зі змінами та доповненнями, (далі - Закон № 2811-ХІІ), та Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751, зі змінами та доповненнями, які діяли на момент спірних правовідносин (далі - Порядок № 1751).

Відповідно до ст. 18-1 ЗУ «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини) відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Право на допомогу на дітей одиноким матерям (батькам) має мати (батько) дітей у разі смерті одного з батьків, яка (який) не одержує на них пенсію в разі втрати годувальника, соціальну пенсію або державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену ЗУ «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю».

Згідно п. 34 Порядку № 1751, допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід).

Допомога на дітей одиноким матерям призначається на кожну дитину.

Відповідно до поданої 03.01.2020 року заяви та документів Відповідачці було призначено допомогу на трьох дітей, як одинокій матері, на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року в розмірі 6654,00 грн. щомісячно, тобто по 2218,00 грн. на кожну дитину (а.с. 19-21).

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632, внесено ряд змін до Порядку № 1751, які застосовуються з 1 липня 2020 року, зокрема: відповідно до п. 35-1 Порядку (в редакції чинній на момент спірних правовідносин) допомога на дітей одиноким матерям, яку призначено за умовами, що діяли до 30.06.2020 року (включно), виплачується до закінчення строку її призначення.

Згідно п. 32-2 Порядку № 1751, допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у власності сім`ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території в Донецькій та Луганській областях, АР Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири), за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року № 264 з метою посилення соціального захисту населення на період вжиття заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, на Період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, строк виплати допомоги на дітей одиноким матерям продовжено на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяць без Звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення).

Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року № 211 та від 20.05.2020 року № 392 (зі змінами) на всій території України встановлено карантин відповідно з 12.03.2020 року до 22.05.2020 року та з 22.05.2020 року до 31.07.2020 року.

У зв`язку з цим ОСОБА_1 автоматично було продовжено виплату допомоги на дітей, як одинокій матері з 01.07.2020 року по 31.07.2020 року (а.с. 11-12, 18).

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632 з 01.07.2020 року призначення і виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні - червні 2020 року, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Також даною постановою Кабінету Міністрів України передбачено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та допомога на дітей одиноким матерям для осіб, які звернулися за її призначенням у липні - серпні 2020 року, призначається і виплачується починаючи з липня 2020 року.

02.07.2020 року ОСОБА_1 повторно звернулась до Департаменту з заявою про призначення допомоги на дітей, як одинокій матері та надала декларацію про доходи та майновий стан сім`ї відповідача (а.с. 13-17).

На підставі поданої заяви та враховуючи декларацію про доходи ОСОБА_1 , Департаментом встановлено, що у власності відповідача є дві квартири, що є однією з підстав припинення виплати їй допомоги на дітей, як одинокій матері, передбаченою у п. 32-2 Порядку № 1751.

Рішенням Департаменту від 07.08.2020 року ОСОБА_1 було відмовлено у призначенні державної допомоги на дітей одиноким матерям, у зв`язку з тим, що у власності сім`ї відповідача є більше однієї квартири (а.с. 10).

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року № 264 передбачено, що якщо за результатами проведеного перерахунку не підтверджується право на отримання допомоги або її розмір буде меншим від виплаченої під час карантину допомоги, органи соціального захисту населення:

визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної соціальної допомоги, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю;

встановлюють строки повернення коштів, які підлягають поверненню залежно від матеріального стану багатодітної сім`ї;

повідомляють отримувачу допомоги про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

Враховуючи те, що постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632 застосовується з 01.07.2020 року, а виплата коштів допомоги за липень 2020 року відповідачу була проведена на початку місяця, їй було надміру виплачені кошти допомоги на дітей, як одинокій матері в розмірі 6654,00 грн.

Рішенням Департаменту про визначення обсягу надміру виплачених коштів від 10.08.2020 року було визначено обсяг надміру виплачених коштів допомоги на дітей, як одинокій матері в розмірі 6654 грн. та встановлено відповідачці термін для повернення надміру виплачених коштів до 05.11.2020 року.

На адресу Відповідача 12.08.2020 року (за № 11.5-7/3801/2020) та повторно 02.11.2023 року (№ 11.2-8.6/10149/2023) були направлені повідомлення про повернення надміру виплачених коштів.

Однак, на даний час ОСОБА_1 надміру виплачені кошти допомоги на дітей, як одинокій матері в розмірі 6654 грн. в добровільному порядку позивачу не повернуті.

Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала..

Таким чином, із ОСОБА_1 на користь Департаменту слід стягнути надміру виплачені кошти соціальної допомоги в розмірі 6654 грн.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Із наведеного слідує, що з відповідачки на користь позивача слід також стягнути судовий збір в розмірі 3028 грн.

За наведених обставин, суд вважає заявлені позовні вимоги Департаменту до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення у повному обсязі.

На підставі ст.ст. 1212-1215 ЦК України, керуючись ст.ст. 10, 12, 27, 77, 81, 141, 247, 263-265, 280 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради (код ЄДРПОУ: 03191963) надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги в загальному розмірі 6654 (шість тисяч шістсот п`ятдесят чотири) грн.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради (код ЄДРПОУ: 03191963) судовий збір в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради, адреса місцезнаходження: Волинська обл., м. Луцьк, пр-т Волі, 4-А, код ЄДРПОУ: 03191963.

Відповідач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .

Повний текст рішення складений 30 жовтня 2024 року.

Суддя Луцького міськрайонного

суду Волинської області С.М. Рудська

СудЛуцький міськрайонний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122641607
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —161/14436/24

Рішення від 30.10.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Рудська С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні