ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2024 року Справа № 160/22268/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіГолобутовського Р.З. за участі секретаря судового засідання Омельченко А.І. представника позивача ОСОБА_1 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України про стягнення податкового боргу,
ВСТАНОВИВ:
16.08.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - позивач) до Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління (далі - відповідач) про стягнення податкового боргу у розмірі 12003539,53 грн шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що заявлений до стягнення податковий борг виник внаслідок несплати підприємством узгоджених податкових зобов`язань за податковими деклараціями, податковими повідомленнями-рішеннями та нарахованої пені. Позивач також зазначив, що контролюючим органом була дотримана процедура, яка передує зверненню до суду з позовом про стягнення в судовому порядку з платника податків податкового боргу. У добровільному порядку відповідач суми заборгованості не сплачує, що обумовило звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.08.2024 відкрито провадження в адміністративній справі №160/22268/24 та призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 03.09.2024, про що повідомлено учасників справи.
03.09.2024 судом отримано клопотання Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління про відкладення розгляду справи та продовження строку проведення підготовчого провадження.
У підготовчому засіданні 03.09.2024 судом ухвалено відкласти підготовче засідання на 10.09.2024, про що повідомлено учасників справи.
06.09.2024 до суду надійшов відзив Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління на позовну заяву, у якому відповідач просив у задоволенні позову відмовити, зазначив, що позов не визнає. Вказує, що Дніпровське КЕУ є бюджетною установою, яка фінансується за рахунок державного бюджету. Рішенням ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 28.11.2016 №1604634600498 відповідачу присвоєно ознаку неприбутковості на підставі пункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 ПК України. Ураховуючи умови воєнного стану кошти державного бюджету перш за все спрямовуються на потреби армії. Розпорядником коштів для сплати земельного податку є Головне управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України, кошти Дніпровському КЕУ для сплати земельного податку не виділялися. Таким чином, у Дніпровського КЕУ відсутня можливість виконати податковий обов`язок в частині сплати суми земельного податку у встановлений законом строк. Тому вимоги позивача є передчасними та суперечать вимогам законодавства. Вимога про стягнення заборгованості по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності, не підлягає задоволенню за строками давності.
06.09.2024 до суду надійшло клопотання Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління про залучення до участі у справі Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача, яке є розпорядником коштів для сплати земельного податку відповідача.
10.09.2024 судом отримано відповідь Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на відзив на позовну заяву, у якій позивач зазначив, що до стягнення заявлена заборгованість, яка нарахована та не оскаржена, самостійно задекларовані суми платником податків повинні сплачуватись добровільно та в самостійному порядку, у зв`язку з несплатою відповідачем у встановлені строки нарахованих сум, грошові зобов`язання набули статусу податкового боргу, просив позов задовольнити у повному обсязі.
У підготовче засідання 10.09.2024 прибули представники позивача та відповідача, судом задоволено клопотання відповідача про залучення Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, про що проголошено вступну та резолютивну частини ухвали, підготовче засідання відкладено на 08.10.2024, про що повідомлено учасників справі, у тому числі залучену третю особу.
Підготовче засідання, призначене на 08.10.2024 відкладено, наступне засідання призначено на 16.10.2024, про що повідомлено учасників справі.
У підготовче засідання 16.10.2024 прибув представник позивача, представники відповідача та третьої особи до суду не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Судом ухвалено закрити підготовче провадження та перейти до розгляду справи по суті. Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.
Від третьої особи заяв по суті спору не надходило.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини справи.
Дніпровське квартирно-експлуатаційне управління (код ЄДРПОУ 08004581) є платником податків та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Судом встановлено, що в інтегрованих картках платника податків Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління обліковується податковий борг на загальну суму 12003539,53 грн, який виник на підставі:
1) по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності, на загальну суму 103427,33 грн згідно:
- податкового повідомлення-рішення №0001661416 від 29.01.2018 на суму 10428,00 грн (за рахунок переплати в ІКП сума боргу становить 103427,99 грн, поновлено за актом минулих років на підставі постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 05.06.2019 №804/4383/18);
- податкового повідомлення-рішення №0001661416 від 29.01.2018 на суму 25857,00 грн за штрафними санкціями;
- нарахованої контролюючим органом пені згідно статті 129 ПК України на суму 40476,34 грн;
2) по земельному податку з юридичних осіб (Тернівський район) на загальну суму 7199,51 грн згідно:
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 24.10.2023, на суму 156,92 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 24.10.2023, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 24.10.2023, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 24.10.2023, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 24.10.2023, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 30.10.2023, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 30.11.2023, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 02.01.2024, на суму 321,31 грн;
- податкової декларації №9281514566 від 24.10.2023, термін сплати 30.01.2024, на суму 321,36 грн;
- податкової декларації №9031860215 від 16.02.2024, термін сплати 01.03.2024, на суму 2236,03 грн;
- податкової декларації №9031860215 від 16.02.2024, термін сплати 01.03.2024, на суму 2236,03 грн;
3) по земельному податку з юридичних осіб (Лозуватська сільська рада) на загальну суму 343,88 грн згідно:
- податкового повідомлення-рішення №00/9147/0412 від 03.05.2023 на суму 340,00 грн за штрафними санкціями;
- податкової декларації №9031856973 від 16.02.2024, термін сплати 01.03.2024, на суму 1,94 грн;
- податкової декларації №9031856973 від 16.02.2024, термін сплати 01.04.2024, на суму 1,94 грн;
4) по земельному податку з юридичних осіб (Довгинцівський район) на загальну суму 7612810,36 грн згідно:
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 268485,47 грн (за рахунок переплати в ІКП сума боргу становить 268062,87 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 30.12.2022, на суму 269463,72 грн;
- податкової декларації №9275736462 від 22.12.2022, термін сплати 30.01.2023, на суму 269463,69 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 11.04.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 11.04.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 01.05.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.05.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.06.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.07.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.08.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 02.10.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.10.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.11.2023, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 02.01.2024, на суму 309873,30 грн;
- податкової декларації №9074943120 від 11.04.2023, термін сплати 30.01.2024, на суму 309873,26 грн;
- податкової декларації №9034492236 від 20.02.2024, термін сплати 01.03.2024, на суму 331062,86 грн;
- податкової декларації №9034492236 від 20.02.2024, термін сплати 01.04.2024, на суму 331062,86 грн;
- нарахованої контролюючим органом пені згідно статті 129 ПК України на суму 41,32 грн;
5) по земельному податку з юридичних осіб (Центрально-Міський район) на загальну суму 4213424,45 грн згідно:
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 108784,20 грн (за рахунок переплати в ІКП сума боргу становить 97835,60 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 22.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9034960576 від 18.02.2022, термін сплати 30.12.2022, на суму 679,45 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 30.12.2022, на суму 161449,51 грн;
- податкової декларації №9034960576 від 18.02.2022, термін сплати 30.01.2023, на суму 679,43 грн;
- податкової декларації №9275735905 від 22.12.2022, термін сплати 30.01.2023, на суму 161449,56 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 02.03.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.03.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 01.05.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.05.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.06.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 31.07.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.08.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 02.10.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.10.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.11.2023, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 02.01.2024, на суму 162128,96 грн;
- податкової декларації №9028873514 від 20.02.2023, термін сплати 30.01.2024, на суму 162128,99 грн;
- податкової декларації №9034512311 від 20.02.2024, термін сплати 01.03.2024, на суму 195819,27 грн;
- податкової декларації №9034512311 від 20.02.2024, термін сплати 01.04.2024, на суму 195819,27 грн;
- нарахованої контролюючим органом пені згідно статті 129 ПК України на суму 1099,22 грн.
З метою погашення податкового боргу 15.03.2019 за №6313-52 контролюючим органом було сформовано податкову вимогу відносно відповідача на суму податкового боргу станом на 14.03.2019 у розмірі 15937,49 грн.
Податкову вимогу направлено на адресу відповідача та згідно рекомендованого повідомлення поштове відправлення вручено 09.04.2019.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податковий борг сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно із пунктом 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Пунктом 57.1 статті 57 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно із пунктом 54.5 статті 54 ПК України якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до пункту 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.
Згідно положень пункту 58.1 статті 58 ПК України контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян).
Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу (пункт 58.3 статті 58 ПК України).
Згідно положень пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо:
54.3.3. згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Відповідно до підпункту 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
Згідно із пунктом 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання (абзац перший пункту 59.3 статті 59 ПК України).
Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу (абзац другий пункту 59.3 статті 59 ПК України).
Згідно із пунктом 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Відповідно до пункту 42.1 статті 42 ПК України податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи з питань адміністрування податків, зборів, платежів, податкового контролю, у тому числі з питань проведення перевірок, звірок, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу і відображатися в електронному кабінеті.
Документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику) (пункт 42.2 статті 42 ПК України).
Відповідно до підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Порядок стягнення податкового боргу платників податків регулюється статтями 95-99 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (пункт 95.2 статті 95 ПК України).
Пунктом 95.3 статті 95 ПК України визначено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Згідно із пунктом 102.4 статті 102 ПК України у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу.
Заявлені до стягнення нараховані суми грошових зобов`язань є узгодженими та несплаченими, що є порушенням обов`язку платника податків.
Направлена податкова вимога також вважається врученою згідно статей 42 та 58 ПК України.
Зважаючи на доведеність несплати відповідачем узгоджених сум грошового зобов`язання, такі суми набули статусу податкового боргу, який стягується з платника податків в судовому порядку.
Належить зазначити, що у межах розгляду справи за позовом суб`єкта владних повноважень про стягнення заборгованості суд позбавлений процесуальної можливості здійснювати правовий аналіз питання правомірності нарахованих контролюючим органом грошових зобов`язань.
У спорах за позовом контролюючого органу про стягнення з платника податку податкового боргу встановленню та дослідженню підлягають, зокрема, факт узгодженості грошового зобов`язання, а саме факт оскарження платником податку у передбаченому Кодексом порядку (адміністративному та/або судовому) податкового повідомлення-рішення, яким контролюючим органом визначене грошове зобов`язання, чи є останнє узгодженим з огляду на наявність (відсутність) процедури оскарження, факт сплати/несплати платником податку узгодженого грошового зобов`язання, зокрема і самостійно визначеного платником податку, протягом строків, визначених законодавством, факт направлення та вручення платнику контролюючим органом податкової вимоги, дотримання позивачем порядку здійснення цього заходу та інше.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 04.02.2020 у справі №817/4186/13-а, від 21.08.2019 у справі №2340/4023/18, від 05.03.2020 у справі №804/8630/16, від 12.07.2022 у справі №160/7345/20, від 15.06.2023 у справі №160/13436/22 та інших.
Суд наголошує, що межах розгляду справи за позовом суб`єкта владних повноважень про стягнення заборгованості суд позбавлений процесуальної можливості здійснювати правовий аналіз питання правомірності нарахованих контролюючим органом грошових зобов`язань, що визначені (нараховані) платнику податковим повідомленням-рішенням. Правомірність та правильність такого нарахування має здійснюватися судом також у провадженні саме за позовом платника податків про оскарження рішень контролюючого органу, або у межах справи про стягнення податкового боргу, де заявлено зустрічний позов.
Суд звертає увагу, що в адміністративному судочинстві діє принцип диспозитивності, який покладає на суд обов`язок вирішувати лише ті питання, про вирішення яких його просять сторони у справі (учасники спірних правовідносин). Під час розгляду справи суд зв`язаний предметом та підставами заявлених позивачем вимог. Вказаний принцип знайшов своє відображення у частині другій статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій вказано, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, та в межах позовних вимог.
Посилання відповідача на відсутність у нього можливості за браку відповідних коштів сплатити заявлені до стягнення суми податкового боргу не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позову, оскільки відсутність коштів не відміняє обов`язку сплати платником відповідних податків до бюджету.
Надаючи оцінку дотриманню контролюючим органом приписів статті 102 ПК України, суд зазначає, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 13.05.2020 №591-IX внесені зміни, зокрема, до Податкового кодексу України щодо термінів зупинення перебігу строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, пунктом 52-2 якого встановлено: «На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу».
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 №651 відмінений з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Тобто, в період з 18.03.2020 по 29.06.2023 перебіг строку звернення до суду з позовними вимогами про стягнення податкового боргу зупинився.
Натомість, з 30.06.2023 перебіг строків, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, відновився.
З даним позовом податковий орган звернувся до суду 16.08.2024, відтак, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області позов заявлено у межах строку давності, визначеного статтею 102 Податкового кодексу України.
Ураховуючи викладене, суд вважає правомірним стягнення з відповідача суми податкового боргу у загальному розмірі 12003539,53 грн, оскільки належних доказів погашення заборгованості відповідачем суду не надано.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд робить висновок про те, що позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658) до Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління (вул. Феодосіївська, буд. 13, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 08004581), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України (вул. Серпова, буд. 3, м. Київ, 03115, ЄДРПОУ 26621716) про стягнення податкового боргу задовольнити.
Стягнути податковий борг з Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління в розмірі 12003539 (дванадцять мільйонів три тисячі п`ятсот тридцять дев`ять) грн 53 коп. шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне рішення складено 25.10.2024.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122649488 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні