Рішення
від 29.10.2024 по справі 160/23423/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2024 року Справа № 160/23423/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ількова В.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу №160/23423/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

28.08.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оформлені листом №0400-010307-8/146276 від 15.07.2024. щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу за Списком №1 періодів роботи з 25.03.2010 по 29.06.2010 та з 01.04.2011 по 13.10.2014;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області:

з 24 листопада 2022 року зарахувати позивачу ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком №1 періоди роботи з 25.03.2010 по 29.06.2010 та з 01.04.2011 по 13.10.2014;

з 24 листопада 2022 року обчислити пенсію за віком позивача ОСОБА_1 , із зарахуванням до пільгового стажу за Списком №1 періодів роботи з 25.03.2010 по 29.06.2010. з 01.04.201 1 по 13.10.2014 та виплатити її з урахуванням раніше виплачених сум.

Ухвалою суду від 03.09.2024 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, відповідно до ст. 262 КАС України.

Також ухвалою суду від 03.09.2024 року витребувано у відповідача додаткові докази по справі, а саме копії:

- пенсійної справи позивача;

- заяви позивача про перерахунок пенсії, враховуючи спірні періоди його роботи;

- листи/відмови (рішення)Пенсійного органу на звернення позивача щодо здійснення такого перерахунку;

- відомості/інформацію щодо підстав незарахування спірного періоду роботи позивача та всі докази щодо суті спору.

08.10.2024 року відповідачем долучені до матеріалів справи витребувані судом додаткові докази.

У відповідності до приписів статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

У відповідності до вимог ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Отже, рішення у цій справі приймається судом 29.10.2024 року, тобто у межах строку встановленого ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що протиправні дії Пенсійного органу порушують право позивача на достатній рівень пенсійного забезпечення.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Ухвалою суду від 03.09.2024 року відкрито провадження в цій адміністративній справі, та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, відповідно до ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цією ухвалою суду від 03.09.2024 року, відповідачу було запропоновано надати відзив на позовну заяву позивача по справі №160/23423/24.

Відповідачем отримано вказану вище ухвалу суду, що також підтверджується матеріалами справи.

Згідно із ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно положень ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач є належно повідомленим про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Суд, дослідив матеріали справи, з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, оцінив докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізував застосування норм матеріального та процесуального права, встановив таке.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1 відповідно до статті 114 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058), з 24.11.2022 року.

05 липня 2024 року адвокат в інтересах позивача звернулась до відповідача із адвокатським запитом про надання копій документів пенсійної справи позивача та просила надати інформацію щодо пенсійного забезпечення позивача.

15.07.2024 року відповідачем було надано відповідь на звернення представника позивача за №0400-010307-8/146276 від 15.07.2024 року, у якому повідомлено про те, що в електронній пенсійній справі наявні довідки уточнюючі пільговий характер робіт від 22.11.2022 року №435, за періоди роботи з 28.07.1998 по 23.11.1998 р.р., з 10.05.2007 по 31.03.2011 р.р., з 04.11.2014 по 22.11.2022р.р., яка видана ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" та від 14.12.2022 року №74, за період роботи з 01.04.2011 по 13.10.2014 р.р., яка видана ПАТ "Електромашпромсервіс".

Вищезазначені довідки з метою перевірки достовірності даних було направлено до управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Довідку від 22.11.2022 №435 перевірено, про що складено акт від 21.09.2023 № 0400-011004-1/15594.

Згідно довідки уточнюючої пільговий характер робіт від 22.11.2022 року № 435 виданої ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" з 28.07.1998 по 23.11.1998 р.р., з 10.05.2007 по 31.03.2011 р.р., з 04.11.2014 по 22.11.2022 р.р. ОСОБА_1 працював у шкідливих умовах праці за Списком № 1.

Атестація робочих місць за умовами праці на ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" проведена згідно наказів: № 641 від 29.07.1998р., № 553 від 25.03.2005р., № 1003 від 30.06.2010р., № 622 від 30.06.2015р., № 557 від 22.06.2020р., тому, до пільгового стажу роботи за Списком № 1 незараховано період роботи з 25.03.2010 по 29.06.2010.

Страховий стаж з 01.01.2004 року зараховано згідно наявних відомостей про сплату страхових внесків з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Після надходження результатів перевірки довідки від 14.12.2022 №74 пенсійну справу буде переглянуто.

За матеріалами електронної пенсійної справи загальний страховий стаж, зараховано по 31.12.2022 року, становить 41 рік 0 місяців 22 дні, в тому числі пільговий стаж за Списком № 1 -11 років.

Загальний розмір пенсійної виплати, станом на 01.07.2024 року, становить 7208,92 гривень.

Позивач вважає, протиправними дії відповідача щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу за Списком №1 через прострочену атестацію періоду роботи з 25.03.2010р. по 29.06.2010р. в ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» згідно довідки від 22.11.2022 № 435, а також щодо відмови у зарахуванні до пільговою стажу за Списком №1 періоду роботи з 01.04.2011 по 13.10.2014 р.р. в ПАТ «Електромапіиромсервіс» згідно довідки від 14.12.2022 № 74, тому звернувся до суду із цією позовною заявою за захистом своїх порушених прав.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладених в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел передбачено Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV (далі по тексту Закон № 1058-IV).

Згідно з п.2 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-ІV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовам праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та трудового стажу, передбаченого Законом № 1788-XII.

Відповідно до положень п.16 Розділу ХУ «Прикінцеві положення» Закону № 1058-ІV положення Закону № 1788-XII застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.

Частиною 1 статті 114 Закону України № 1058-ІV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України № 1058-ІV передбачено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Аналогічна норма закріплена в п. "а" ст. 13 Закону України № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 року (далі - Закон України № 1788-ХІІ).

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 № 1788-XII передбачено, що основним документом, який підтверджує наявний трудовий стаж, є трудова книжка.

Відповідно до п.10 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 р. №383 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2005 р. за №1451/11731) (далі по тексту Порядок №383) передбачено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 №637.

Також, згідно п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

З аналізу наведених норм вбачається, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є формальна констатація факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у відповідному Списку, що підтверджується записами в трудовій книжці, а в разі відсутності в трудовій книжці відповідних відомостей, подається уточнююча довідка, а також після 21.08.1992 року документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Як встановлено судом, до пільгового стажу позивача Пенсійним органом не було зараховано періоди його роботи, зокрема з 25.03.2010 р. по 29.06.2010р. в ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» згідно довідки від 22.11.2022 № 435 через прострочену атестацію, а також період роботи позивача з 01.04.2011 по 13.10.2014 р.р. в ПАТ «Електромапіиромсервіс» згідно довідки від 14.12.2022 № 74.

Так, слід вказати про те, що записами 24-26 трудової книжки НОМЕР_1 підтверджується, що ОСОБА_1 з 10.05.2007 по 31.03.2011 р.р. працював слюсарем черговим та з ремонту устаткування енергетичної служби дробильної фабрики у ВАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» з правом пільгового пенсійного забезпечення за Списком №1 згідно наказу про атестацію №553 від 25.03.2003.

Запис №25 трудової книжки НОМЕР_1 містить відомості про атестацію робочого місця за Списком №1 згідно наказу №1003 від 30.06.2010.

Записи трудової книжки НОМЕР_1 оформлені належним чином згідно вимог п. 2.2, 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників та воші містять відомості про роботу позивача 10.05.2007 по 31.03.2011- слюсарем черговим та з ремонту устаткування енергетичної служби дробильної фабрики у ВАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат», що визначає його право на пільгову пенсію на пільгових умовах за Списком № 1.

Встановлено, що на підтвердження пільгового стажу за Списком №1 позивачем було надано довідку від 22.11.2022 року № 435 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видану ПрАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат», а також витяги з наказів «Про затвердження результатів атестації робочих місць за умовами праці на комбінаті»: № 641 від 29.07.1998, № 553 від 25.03.2005, № 1003 від 30.06.2010, № 622 від 30.06.2015, № 557 від 22.06.2020 року.

Довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 22.11.2022 року № 435 підтверджено, що позивач працював повний робочий день на Криворізькому державному Центральному гірничо-збагачувальному комбінаті (перетворений у Відкрите акціонерне товариство наказом ФДМ України № 89 від 26.12.1996 року, перейменований з 01.04.2011 року у Публічне акціонерне товариство «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» на підставі рішення загальних зборів акціонерів, протокол № 1 від 25.03.2011 року, перейменований з 05.05.2016 року в Приватне акціонерне товариство «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» на підставі рішення загальних зборів акціонерів, протокол № 1 від 27.04.2016 року):

у виробництві: Рудопідготовка, збагачення, окускування, випалювання руд і нерудних копалин, що передбачено: Списком №1 розділ II, п.2а-3б. позиція 1030300а-19254; затвердженого постановою КМУ № 36 від 16.01.2003 року; затвердженого постановою КМУ№ 1644 від 13.12.2004 року; з 10.05.2007 року по 31.03.2011 року - слюсарем черговим та з ремонту устаткування енергетичної служби дробильної фабрики.

Повний робочий день був зайнятий ремонтом устаткування в місцях його встановлення на дільницях (робочих місцях) діючих виробництв, основні робітники яких користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1.

Підстава: Особова картка, особові рахунки, атестація робочих місць з умов праці наказ № 641 від 29.07.1998 року (атестовано вперше), наказ № 553 від 25.03.2005 року, лист № 003/07-1-91 від 24.03.2010 року «Про продовження терміну дії раніше проведеної атестації робочих місць за умовами праці», наказ № 1003 від 30.06.2010 року, наказ № 622 від 30.06.2015 року, наказ № 557 від 22.06.2020 року, технологічний процес роботи цеху.

Таким чином, довідкою від 22.11.2022 № 435 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній підтверджено, що позивач у періоди з 10.05.2007 по 31.03.2011 (в тому числі у спірний період з 25.03.2010 по 29.06.2010р.р.) працював повний робочий день у шкідливих умовах за Списком № 1 в ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат».

Однак, відповідачем незараховано до пільгового стажу за Списком № 1 період роботи позивача з 25.03.2010 по 29.06.2010 р.р. ,як зазначено у листі № 0400-010307-8/146276 від 15 липня 2024 року, з підстав простроченої атестації робочих місць на підприємстві.

Слід вказати про те, що у довідці від 22.11.2022 року № 435 виданій ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат», також містяться посилання на атестацію робочих місць за умовами праці: наказ № 553 від 25.03.2005, лист № 003/07-1-91 від 24.03.2010р. «Про продовження терміну дії раніше проведеної атестації робочих місць за умовами праці», наказ №1003 від 30.06.2010 року.

Витягом з наказу про атестацію № 553 від 25.03.2005 року «Про підтвердження результатів атестації робочих місць з умов праці на комбінаті» підтверджено право слюсаря чергового та з ремонту устаткування на пільгове пенсійне забезпечення за Списком №1. розділ II. п. 2а затвердженим постановою КМУ №36 від 16.01.2003 року.

Витягом з наказу про атестацію № 1003 від 30.06.2010 року «Про підтвердження результатів атестації робочих місць з умов праці на комбінаті» підтверджено право слюсаря чергового та з ремонту устаткування на пільгове пенсійне забезпечення за Списком №1. розділ II, п.2а- 36, затвердженим постановою КМУ №36 від 16.01.2003 року.

Відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442. пенсії за віком на пільгових умовах призначаються за результатами атестації робочих місць, яка також надає інші пільги і компенсації, передбачені законодавством, а саме надбавка за роботу в зазначених умовах, право на скорочений робочий день, додаткову відпустку й одержання лікувально-профілактичного лікування. Атестація повинна проводитися на підприємстві не рідше одного разу на п`ять років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації. Контроль за проведенням атестації, правильністю застосування Списків покладено на Державну експертизу умов праці.

Основна мета атестації, як випливає із зазначених нормативних актів, полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації та підпункту 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року № 41 (далі - Методичні рекомендації) визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років.

Результати атестації використовуються при встановленні пенсій за віком на пільгових умовах, пільг і компенсацій за рахунок підприємств та організацій, обгрунтуванні пропозицій про внесення змін і доповнень до списків № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, а також для розробки заходів щодо поліпшення умов праці та оздоровлення працюючих.

Відповідно до пункту 3 Порядку застосування списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Мінпраці від 18.11.2005 № 383 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.12.2005 за № 1451/1 1731). при визначенні права па пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

У пункті 4.2 зазначеного Порядку застосування списків йдеться про те. що результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умов і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Атестація має проводитися у передбачені пунктом 4 Порядку проведення атестації строки, а відповідальність за своєчасність та якість її проведення покладається на керівника підприємства, організації.

Разом з цим, якщо чергова атестація була проведена з порушенням передбачених пунктом 4 Порядку проведення атестації строків, а працівник до її проведення виконував роботу, яка дає право па пенсію за віком на пільгових умовах, цей період його роботи має бути зарахований до пільгового стажу за результатами попередньої атестації.

Так, згідно матеріалів справи, чергова атестація робочих місць на комбінаті позивача була проведена 30.06.2010 року, а попередня - 25.03.2005 року.

Позивач до чергових атестацій, проведених з порушенням передбачених пунктом 4 Порядку проведення атестації строків, виконував роботу, яка дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1, а відтак період його роботи з 25.03.2010 по 29.06.2010 р.р. має бути зараховані до пільгового стажу за Списком №1 за результатами попередніх атестацій.

Верховний Суд України у постанові по справі №21-307а 14 від 16 вересня 2014 року прийшов до наступного висновку: «Якщо чергова атестація була проведена з порушенням передбачених пунктом 4 Порядку проведення атестації строків, а працівник до її проведення виконував роботу, яка дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, цей період його роботи має бути зарахований до пільгового стажу за результатами попередньої атестації.»

Такого ж висновку прийшов Верховний Суд також у постанові від 10 липня 2018 року у справі №227/545/17 адміністративне провадження №К/9901/22421/18.

Велика Палата Верховного Суду у постанові по справі №520/15025/16-а від 19.02.2020 року прийшла до висновку, що на працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за не проведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Не проведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контролі, за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці. Велика Палата Верховного Суду вважає, що непроведения або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за непроведения або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.

Таким чином період роботи позивача з 25.03.2010 по 29.06.2010 в ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» згідно довідки від 22.11.2022 № 435 має бути зарахований до пільгового стажу за Списком №1.

Щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу за Списком №1 періоду роботи з 01.04.2011 року по 13.10.2014 року в ПАТ «Електромашпромсервіс» згідно довідки від 14.12.2022 року, слід ззаначити про таке.

Як зазначалось вище, у відповіді відповідача № 0400-010307-8/146276 від 15 липня 2024 року зазначено, що довідка уточнююча пільговий характер робіт від 14. 12.2022 № 74. за період роботи з 01.04.201! по 13.10.2014. яка видана ПАТ «Електромашпромсервіс» з метою перевірки достовірності даних було направлено до управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та після надходження результатів перевірки пенсійну справу буде переглянуто.

Так, згідно висновків здійснених у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду21 лютого 2020 року по справі № 291/99/17 (адміністративне провадження №К/9901/24469/18) відповідно до яких, перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі не можуть бути підставою для відмови неврахування зазначених документів при призначенні пенсії.

Записами 28-30 трудової книжки НОМЕР_1 підтверджується, що позивач: 01.04.2011 прийнятий в ПАТ «Електромашпромсервіс» електромонтерний цех № 3 слюсарем черговим та з ремонту устаткування 4 розряду в енергетичну службу (дробильної фабрики) ПАТ «ЦГЗК» з правом пільгового забезпечення за Списком №1;

03.09.2012 переведений там же слюсарем черговим та з ремонту устаткування 5 розряду в енергетичну службу (дробильної фабрики) ПАТ «ЦГЗК» 3 правом пільгового забезпечення за Списком № 1:

13.10.2014 звільнений за власним бажанням згідно ст. 38 КЗпП України.

Відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2.2. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України. Міністерства соціального захисту населення України 29.07.93 № 58 (далі - Інструкція від 29.07.93 № 58), до трудової книжки вносяться:

відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження;

відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення:

відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України;

відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.

Відповідно до пункту 2.14 Інструкції від 29.07.93 № 58, - якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Таким чином, записи трудової книжки НОМЕР_2 оформлені належним чином згідно вимог п. 2.2, 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників та вони містять відомості про роботу позивача в спірний період з 01.04.2011 по 13.10.2014 р.р. в ПАТ «Електромашпромсервіс» електромонтерний цех № 3 слюсарем черговим та з ремонту устаткування 4-5 розряду в енергетичну службу (дробильної фабрики) ПАТ «ЦГЗК», що визначає його право на пільгову пенсію на пільгових умовах за Списком № 1.

Відповідно до пункту 20 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 «Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки бо відповідних записів у ній»: у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Довідкою №74 від 14 грудня 2022 року підтверджується, що ОСОБА_1 працював повний робочий день в ПАТ «Електромашпромсервіс» в електроремонтному цех №3:

з 01.04.2011 (наказ № 57 від 01.04.2011р.) по 13.10.2014р. (наказ №164 від 13.10.2014р.) за професією - слюсар черговий та з ремонту устаткування на дільниці № 4 (енергетична служба дробильної фабрики ЦГЗК) повний робочий день, що передбачено Списком № 1 відповідно до ч. 2 ст. 114 ЗУ «Про загальне державне пенсійне страхування».

У виробництві: підготовка руд. збагачення, окускування, випалювання руд і нерудних копалин.

Постанова Кабінету Міністрів України №36 від 16.03.2003р. розділ II. позиція 2а-3б. Атестація робочих місць ПАТ «Електромашпромсервіс» №196 від 11.04.2011 р. (первинна).

За період роботи з 01.04.2011р. по 13.10.2014р. пільговий стаж за Списком № 1 складає: 3 роки, 6 місяців, 13 днів.

ПІДСТАВА: особиста картка форми П-2, накази про прийняття та звільнення з роботи.

Таким чином довідкою № 74 від 14 грудня 2022 року про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній підтверджено, що позивач з 01.04.2011 по 13.10.2014, працював повний робочий день у шкідливих умовах за Списком № 1.

Згідно п. 20 Постанови КМУ від 12.08.1993 № 637 у довідці про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки бо відповідних записів у ній має бути вказано:

періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу:

професія або посада:

характер виконуваної роботи: розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи;

первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Довідка № 74 від 14 грудня 2022 року про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана ПАТ «Електромашпромсервіс». містить усі відомості передбачені Постановою КМУ від 12.08.1993 №637.

Довідка № 74 від 14 грудня 2022 року підписана посадовими особами: голова правління, заступником голови правління, - начальника бюро ВЕ і ОП та засвідчена печаткою.

Тобто, зміст та оформлення вищезазначеної довідки відповідає вимогам Додатку 5 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутністю трудової книжки або відповідних записів у ній. затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Верховний суд у постанові від 26.06.2019 по справі №442/5949/16а прийшов до наступного висновку: «видача уточнюючої довідки передбачена чинним законодавством України і має на меті забезпечення права особи на отримання пенсії, оскільки відомості, які в ній зазначаються, стосуються конкретної особи щодо періоду її роботи і умов праці, у зв`язку з чим при її видачі юридичні особи, установи, організації керуються виключно тими відомостями, які містяться в первинних документах. Тобто, уточнююча довідка є офіційним документом, форма якої затверджена постановою Кабінету Міністрів України № 637, і роботодавець за правильність відомостей зазначених у ній несе відповідальність, у зв`язку з чим підприємство не може на власний розсуд відкликати або скасовувати видану довідку.»

Також, слід вказати, що індивідуальними відомостями про застраховану особу форми ОК-5 підтверджується, що при поданні звітів страхувальником ПАТ «Електромашпромсервіс» код ЄДРПОУ 05476747 вказувалося, що страхові внески за період з квітня 201 1 року до жовтня 2014 за позивача вносилися за професією і кодом № ЗП3013А1 як працівнику по Списку № 1.

Таким чином, вищезазначеними доказами підтверджується, що позивач у періоди робіт з 01.04.2011 по 13.10.2014 р.р. працював повний робочий день у особливо шкідливих умовах за Списком № 1, тому цей період протиправно не зарахований відповідачем до пільгового стажу за Списком №1.

Також, слід вказати, що записи в трудовій книжці ніким не оспорювались та в судовому порядку недійсними не визнавались.

При цьому, суд звертає увагу відповідача, що особи, які зайняті на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, №1, але з вини власника на таких підприємствах не було проведено атестацію робочого місця, мають право на зарахування стажу роботи на таких посадах до спеціального стажу, необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах Списком № 1,2.

На працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною в постанові від 19 лютого 2020 року у справі №520/15025/16-а.

За таких обставин спірні періоди роботи підлягають врахуванню до пільгового стажу позивача.

Враховуючи викладене, суд доходить до висновку про задоволення позовних вимог.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 242 КАС України судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Ухвалюючи це судове рішення, суд керується ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.

Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України»(п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.

Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права, яка проявляється в рівності всіх перед законом, цілях і засобах, що обираються для їх досягнення.

Справедливе застосування норм права - є передусім недискримінаційний підхід та неупередженість.

Положеннями частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позивачем обґрунтовані та доведені позовні вимоги у вказаній вище частині.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.

Щодо розподілу судових витрат.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оформлену листом №0400-010307-8/146276 від 15.07.2024 року щодо неврахування до пільгового стажу ОСОБА_1 за Списком № 1 періодів його роботи з 25.03.2010 року по 29.06.2010 року та з 01.04.2011 року по 13.10.2014 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників періоди роботи ОСОБА_1 зокрема з 25.03.2010 року по 29.06.2010 року та з 01.04.2011 року по 13.10.2014 року, та провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 починаючи з 24.11.2022 року, з урахуванням раніше виплачених сум.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати з оплати судового збору в сумі 1211,20 гривень.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ).

Відповідач : Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м.Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 26, код ЄДРПОУ 21910427).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 29.10.2024 року.

Суддя В.В. Ільков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено31.10.2024
Номер документу122649744
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/23423/24

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 29.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні