ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2024 року м. Житомир справа № 240/12065/24
категорія 112040201
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Попової О. Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Житомирського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до "Овруцького спортивно-технічного клубу товариства сприяння обороні України" про стягнення санкцій та пені, -
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Житомирське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось з позовом в якому просить стягнути з "Овруцького спортивно-технічного клубу товариства сприяння обороні України " адміністративно-господарських санкцій та пені, у розмірі 60 637 (шістдесят тисяч шістсот тридцять сім) грн. 45 коп.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач не вжив заходів щодо створення робочих місць та працевлаштування осіб з інвалідністю, а отже обов`язок по виконанню нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем не виконано, що є порушенням статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", у зв`язку з чим до відповідача застосовані адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, а також накладено пеню за простроченням сплати адміністративно-господарських санкцій.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 19.08.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.
16.09.2024 через відділ документального забезпечення суду відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначено, що відповідно до Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також нарахованого єдиного внеску у 2023 році середньооблікова чисельність працюючих працівників не перевищує встановлених норм для створення робочого місця для осіб з інвалідністю, при цьому у звітності за І-IV квартал допущено помилку. Також повідомив, що працівники товариства працюють за сумісництвом.
Також, 16.09.2024 відповідачем подано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження та клопотання про здійснення в адміністративній справі №240/12065/24 процедури врегулювання спору за участю судді.
Ухвалою суду від 18.09.2024 призначено адміністративну справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні з викликом осіб, які беруть участь у справі на 01 жовтня 2024 року 11 год. 20 хв. до Житомирського окружного адміністративного суду за адресою: місто Житомир, вулиця Б. Лятошинського, 5, зал № 3.
Протокольною ухвалою від 01.10.2024 суд, без виходу до нарадчої кімнати, заслухавши думку представника позивача, перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду №01-71-в від 16.09.2024 у період з 07.10.2024 по 21.10.2024 головуюча суддя перебувала у щорічній відпустці.
У відповідності до положень частини п`ятої статті 262, частини першої статті 263 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що згідно з інформацією, зазначеною в розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невикористанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, середньооблікова чисельність штатних працівників за 2023 рік в "Овруцькому спортивно-технічному клубі товариства сприяння обороні України" складає 8 осіб, тоді як фактично не працевлаштував особу з інвалідністю, тобто встановлений Законом норматив не виконав у кількості 1 (одного) робочого місця для особи з інвалідністю.
З огляду на зазначені відомості Фондом зроблено висновок, що відповідачем не виконано нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, а тому у зв`язку із виявленим порушенням законодавчих вимог Фонд самостійно розрахував суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягали сплаті у розмірі 58 962,56 грн.
Відповідачем не було сплачено адміністративно-господарських санкцій, а тому, починаючи із 16.04.2024 до 25.06.2024 нарахована пеня у розмірі 1 674,89 грн за 71 днів прострочення сплати адміністративно-господарських санкцій.
Позивач вважає, що "Овруцьким спортивно-технічним клубом товариства сприяння обороні України" не виконано нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, як це передбачено статтею 19 Закону № 875-XII, що стало підставою звернення позивача до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Розглядаючи даний спір, суд виходить з того, що правовідносини з приводу притягнення до відповідальності осіб, винних у непрацевлаштуванні інвалідів, унормовані, насамперед, Законом №875-XII.
Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом, що визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами є Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 №875-XII (далі - Закон № 875).
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону №875-ХІІ (в редакції Закону України від 18 жовтня 2022 року №2682-IX Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю, чинний з 06 листопада 2022 року) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частинами першою, другою, четвертою статті 19 Закону №875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Частиною першою статті 20 Закону №875-ХІІ визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (частина друга статті 20 Закону №875-ХІІ).
За приписами частини четвертої статті 20 Закону №875-ХІІ адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
Отже, законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для суб`єктів господарювання, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу.
Відповідно до частин шостої, восьмої статті 19 Закону №875-ХІІ Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; інформацію, необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація про працевлаштованих осіб з інвалідністю використовується в Централізованому банку даних з проблем інвалідності для визначення в автоматичному режимі осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані.
Електронна інформаційна взаємодія здійснюється відповідно до Порядку надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 10 березня 2023 року №14-2 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 березня 2023 року за №457/39513).
Згідно з пунктом 2 вказаного Порядку надання інформації з реєстру застрахованих осіб здійснюється на центральному рівні в електронній формі за формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 10 березня 2023 року №14-2, щоквартально до 25 числа другого місяця, наступного за звітним кварталом, наростаючим підсумком в розрізі місяців.
За відомостями витягу з централізованого банку даних з проблем інвалідності, наданого Пенсійним фондом України, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача у 2023 році становила 8 осіб (а.с.8), тож згідно із частиною першою статті 19 Закону №875-ХІІ норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю становить 1 робоче місце. За тими ж відомостями витягу з централізованого банку даних з проблем інвалідності кількість працевлаштованих у відповідача осіб з інвалідністю за звітний період 2023 року становила 0 осіб.
При вирішенні спору враховано, що питання, пов`язані з обліком штатних працівників, регулюються Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28 вересня 2005 року №286, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 листопада 2005 року за №1442/11722 (далі Інструкція №286), дія якої згідно із пунктом 1.1 поширюється на всі юридичні особи, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, а також на фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю.
Відповідно до пункту 3.2 та підпунктів 3.2.1, 3.2.2, 3.2.5 Інструкції №286 середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які повинні уточнюватись відповідно до наказів про прийом, переведення працівника на іншу роботу та припинення трудового договору. Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників, на підставі якого визначається кількість працівників, які з`явились або не з`явились на роботу. Середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого - по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця. Кількість штатних працівників облікового складу за вихідний, святковий і неробочий день приймається на рівні облікової кількості працівників за попередній робочий день. У випадку двох або більше вихідних чи святкових і неробочих днів підряд кількість штатних працівників облікового складу за кожний з цих днів приймається на рівні кількості працівників облікового складу за робочий день, що їм передував. При обчисленні середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховуються всі категорії працівників облікового складу, зазначені у пунктах 2.4, 2.5 цієї Інструкції, крім працівників, які перебувають у відпустках у зв`язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включаючи тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (підпункти 2.5.8 - 2.5.9 Інструкції). Облік цих категорій працівників ведеться окремо. Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування.
Наказом Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року №4 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за №111/26556; зі змінами) затверджені форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Порядок №4). Пунктом 1 розділу IV Порядку №4 визначено, що додаток 1 до Розрахунку Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам (Д1) призначений для щоквартального формування платниками єдиного внеску щодо кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) у розрізі місяців звітного кварталу.
Як слідує із Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі Податковий розрахунок) за І-IV квартали 2023 року (а.с.25-36) у "Овруцького спортивно-технічного клубу товариства сприяння обороні України" середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період в розрізі місяців (рядок 101) становить: за І квартал 2023 року 8+8+8, за ІІ квартал 2023 року 8+8+8, за ІІІ квартал 2023 року 8+8+8 за IV квартал 2023 року 6+6+6 (або 7,5 за рік, а за правилом арифметичного округлення 8).
Разом з тим, директором "Овруцького спортивно-технічного клубу товариства сприяння обороні України" до Житомирського обласного відділеня Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю подано пояснення, в яких зазначив, що Овруцький спортивно-технічний клуб помилково у звіті "Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску" затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 13 січня 2015 року №4 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 02.03.2023 №113) за І, ІІ, ІІІ, IV квартали 2023 року у строчці 101 "Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб" було проставлено неправильну кількість працівників. За І квартал 2023 включено до звіту за січень - 8 осіб, лютий - 8 осіб, березень - 8 осіб, а потрібно було проставити за січень - 4 особи, лютий - 4 особи, беречень - 4 особи. За ІІ квартал 2023 року включено до звіту за квітень - 8 осіб, травень - 8 осіб, червень - 8 осіб, а потрібно було проставити за квітень - 4 особи, травень - 4 особи, червень - 4 особи. За ІІІ квартал включено до звіту за липень - 8 осіб, серпень - 8 осіб, вересень - 8 осіб, а потрібно було проставити за липень - 4 особи, серпень - 4 особи, вересень - 4 особи. За IV квартали 2023 року включено до звіту за жовтень - 6 осіб, листопад - 6 осіб, грудень - 6 осіб, а потрібно було проставити за жовтень - 4 особи, листопад - 4 особи, грудень - 4 особи.
Разом з тим, з Додатків1 (Д1) до вказаних Розрахунків вбачається, що відповідачем відображені працівники у графі 21 цього Додатку «Ознака наявності трудової книжки (1 - так, 0 - ні)» з позначкою 0, а саме: у І кварталі 2023 року (січень-березень) 4 особи; у ІІ кварталі 2023 року (квітень-червень) 4 особи; у ІІІ кварталі 2023 року (липень) 6 осіб, (серпень) 4 особи, (вересень) 3 особи; у IV кварталі 2023 року (жовтень-грудень) 4 особи. Щодо решти працівників наявність позначки 0 вказує на те, що вони є сумісниками (а.с. 37-60).
Отже, з урахуванням приписів Інструкції № 286, середньооблікова кількість штатних працівників у ФОП ОСОБА_1 у 2023 році становила 7 осіб: (4+4+4)+(4+4+4)+(6+4+3)+(4+4+4)=79/12=4.
Суд зауважує, що Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4 (далі Порядок №4), визначає, що у рядку 101 заголовної частини розрахунку зазначається середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період (пункт 1 розділу ІІІ Порядку №4).
При цьому розділом V Порядку №4 не передбачено можливість коригування рядка 101 розрахунку, у зв`язку з чим доводи представника відповідача в цій частині є слушними.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України суд виснуває, що у відповідача, з огляду на середньооблікову чисельність штатних працівників за 2023 рік у кількості 4 осіб, відсутній обов`язок створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та до нього не можуть бути застосовані адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році згідно із частиною першою статті 20 Закону №875-ХІІ.
Доказів зворотнього позивачем не надано.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та поданих матеріалів, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи є необґрунтованими, а вимоги такими, що не належать до задоволення.
Враховуючи вимоги статті 139 КАС України, відшкодування витрат, понесених позивачем зі сплати судового збору, не передбачено.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 КАС України, суд -
вирішив:
В задоволенні адміністративного позову Житомирського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Домбровського, 38, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 20401066) до "Овруцького спортивно-технічного клубу товариства сприяння обороні України" (вул. Шкільна, 2, м. Овруч, Коростенський р-н, Житомирська обл., 11101. РНОКПП/ЄДРПОУ: 20416748), про стягнення санкцій та пені - відмовити.
Рішення набирає законної сили згідно з статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.Г. Попова
24 жовтня 2024 р.
24.10.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122650351 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні