Рішення
від 28.10.2024 по справі 320/20437/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 жовтня 2024 року № 320/20437/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С. О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київського міського відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій.

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з позовом до Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" про стягнення з відповідача на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб адміністративно-господарських санкцій в розмірі 8051107,76 грн. та пені у розмірі 322044,50 грн., а разом 8373152,26 грн. на наступні реквізити: IBAN UA968999980313111230000026001 Банк Казначейство України (ЕАП) у м.Києві.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що Представництвом "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" у 2022 році не було виконано нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у зв`язку з чим сума адміністративно-господарських санкцій, які підлягають сплаті відповідачем, становить 8051107,76 грн.

Крім того, у зв`язку з несплатою відповідачем адміністративно-господарських санкцій у повному обсязі у строк, встановлений Законом України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, Київським міським відділенням Фонду соціального захисту інвалідів нараховано відповідачу пеню у сумі 322044,50 грн.

Несплата Представництвом "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" адміністративно-господарських санкцій та пені стала підставою для звернення позивача до суду з вимогою про їх стягнення з відповідача у примусовому порядку.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі та ухвалено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що на Представництво "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" не поширюється дія Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, а тому у відповідача відсутній обов`язок щодо дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Разом з тим, відповідач зазначив, Представництво "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" виконало встановлені ст.19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні нормативи робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.

13.07.2023 до Київського окружного адміністративного суду надійшла зустрічна позовна заява Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" до Київського міського відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, у якій позивач за зустрічним позовом просить суд визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Київського міського відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (назва документа за квитанцією №2 від 17.04.2023: 26550057_2022.pdf) щодо Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.01.2024 зустрічну позовну заяву було повернуто позивачу.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.01.2024 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в:

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Представництво "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" (ідентифікаційний код 26550057, місцезнаходження: 03039, м.Київ, вул.Голосіївська, буд.7, корп.1) не має статусу юридичної особи.

Судом встановлено, що 17.04.2023 в електронний кабінет відповідача був направлений розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.

У позовній заяві позивач зазначив, що невиконання відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю зумовлює застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій у розмірі 8051107,76 грн. та нарахування пені у розмірі 322044,50 грн.

Вказані суми адміністративно-господарських санкцій та пені не були сплачені відповідачем своєчасно та у повному обсязі, що стало підставою для звернення позивача до суду з вимогою про їх стягнення у примусовому порядку, з приводу чого суд зазначає таке.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, є Закон України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21.03.1991 № 875-XII (далі за текстом - Закон №875, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої-другої статті 17 Закону №875 з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.

Згідно з частиною третьою статті 18 Закону №875 (в редакції до 05.11.2022) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

18.10.2022 Верховною Радою України було прийнято Закон №2682-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю", який набрав чинності з 06.11.2022.

Частиною третьою статті 18 Закону №875 (в редакції Закону №2682-ІХ) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до статті 19 Закону №875 (в редакції Закону №2682-ІХ) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

У межах зазначеного нормативу здійснюється також працевлаштування осіб з інвалідністю внаслідок психічного розладу відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу".

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.

Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Згідно з частинами першою-п`ятою статті 20 Закону №875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Частинами першою та другою статті 218 Господарського кодексу України передбачено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України Про зайнятість населення від 05.07.2012 № 5067-VI (в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії).

На виконання пункту 4 частини третьої статті 50 Закону України Про зайнятість населення наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 №827-22 затверджено Порядок подання форми звітності №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)».

Так, пунктами 1.4-1.6 розділу І Порядку встановлено, що форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу (вакансії).

Форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Форма № 3-ПН може подаватися роботодавцем в електронній формі (з накладенням чи без накладення електронного підпису або печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів) або в паперовій формі (із засвідченням підписом керівника / фізичної особи - підприємця або уповноваженої ним (нею) особи).

Роботодавець визначає вид форми № 3-ПН - первинна або уточнювальна.

Первинна форма № 3-ПН подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії).

Уточнювальна форма № 3-ПН подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії(й), зокрема умов праці, розміру заробітної плати, вимог до кандидата(ів) тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та професійної назви робіт (професії/посади).

Проаналізувавши вищенаведені норми законодавства, суд дійшов висновку про те, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані:

- виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця;

- створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;

- забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством;

- надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів;

- звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість і працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

- в разі не виконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

Відтак, на підприємство (фізичну особу) покладається обов`язок самостійного працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів, в тому числі і центри зайнятості. В свою чергу, закон не покладає обов`язок на підприємство (фізичну особу) здійснювати самостійний пошук працівників - інвалідів.

Така правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16, від 28.05.2019 у справі № 807/554/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 82080041) та від 28.05.2019 у справі № 820/2287/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 82079285), від 24.02.2020 у справі № 820/2132/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 87779435), від 18.11.2021 у справі №2340/4207/18 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 101191298) та від 25.07.2022 у справі №160/4187/19 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР -105422848).

Крім того, Верховний Суд у постанові від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16 зазначив, що Законом України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні також визначено, що працевлаштування інвалідів здійснюється або шляхом їх безпосереднього звернення до підприємства, або шляхом звернення до державної служби зайнятості, яка в свою чергу здійснює пошук підходящої роботи для працевлаштування такого інваліда.

З огляду на викладене, обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості. Механізм реалізації зазначеної програми працевлаштування передбачає здійснення певних заходів з боку підприємств.

Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, є звіт форми № 3-ПН.

З матеріалів справи вбачається, що середньооблікова чисельність штатних працівників Представництво "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" у 2022 році становила 258 осіб.

Таким чином, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для Представництва становить 10 осіб (258 осіб х 4%/100%).

З матеріалів справи вбачається, що наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-211К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю у м.Кіровоград ОСОБА_1 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_1 було внесено запис про прийняття його на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААБ №17235 від 26.10.2018 ОСОБА_1 з 26.12.2018 довічно встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-101К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю у м.Львів ОСОБА_2 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_2 було внесено запис про прийняття його на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю.

Відповідно до повідомлення про результати огляду медико-соціальною експертною комісією від 17.05.2022 ОСОБА_2 з 17.05.2022 довічно встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 18.09.2017 №17-56К прийнято на роботу з 18.09.2017 на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю у м. Черкаси та області ОСОБА_3 .

Судом встановлено, що 19.09.2017 у трудовій книжці ОСОБА_3 було внесено запис про прийняття його на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААВ №855325 від 01.07.2014 ОСОБА_3 довічно встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-269К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду кур`єра ОСОБА_4 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_4 було внесено запис про прийняття його на посаду кур`єра в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до акта огляду МСЕК до довідки серії НОМЕР_1 ОСОБА_4 з 01.05.2020 встановлено ІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 20.11.2019 №19-97/1К прийнято на роботу з 02.12.2019 на посаду помічника аналітика комп`ютерних систем ОСОБА_5 .

Судом встановлено, що 02.12.2019 у трудовій книжці ОСОБА_5 було внесено запис про прийняття його на посаду помічника аналітика комп`ютерних систем в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААБ №79570 від 20.12.2021 ОСОБА_6 з 01.12.2021 встановлено І групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 22.02.2018 №18-12/1К прийнято на роботу з 23.02.2018 на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю у м.Хмельницький та області ОСОБА_7 .

Судом встановлено, що 23.02.2018 у трудовій книжці ОСОБА_7 було внесено запис про прийняття його на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААВ №021599 від 08.09.2020 ОСОБА_7 з 08.09.2020 встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-127/1К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю у м.Одеса ОСОБА_8 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_8 було внесено запис про прийняття її на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААГ №235456 від 05.02.2022 ОСОБА_8 встановлено до 01.01.2024 ІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-84К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю у м.Київ ОСОБА_9 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_9 було внесено запис про прийняття її на посаду спеціаліста по зв`язках з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААА №142483 від 23.06.2011 ОСОБА_9 з 14.06.2011 довічно встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 15.07.2020 №20-51К прийнято на роботу з 16.07.2020 на посаду консультанта з маркетингу ОСОБА_10 .

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААА №613703 від 23.06.2011 ОСОБА_10 з 19.05.2011 встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-27К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду помічника відділу реєстрації ОСОБА_11 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_11 було внесено запис про прийняття її на посаду помічника відділу реєстрації ОСОБА_11 в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ДОН №003579 від 01.02.2004 ОСОБА_11 з 01.12.2004 встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 04.07.2018 №18-53К прийнято на роботу з 05.07.2018 на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю у м.Житомир та області ОСОБА_12 .

Судом встановлено, що 05.07.2019 у трудовій книжці ОСОБА_12 було внесено запис про прийняття його на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААБ №529562 від 25.10.2020 ОСОБА_12 з 07.10.2019 встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 01.07.2014 №14-271/1К прийнято на роботу з 01.07.2014 на посаду помічника завідуючого господарством ОСОБА_13 .

Судом встановлено, що 01.07.2014 у трудовій книжці ОСОБА_13 було внесено запис про прийняття його на посаду помічника завідуючого господарством в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії №954057 від 17.01.2000 ОСОБА_13 встановлено ІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 18.11.2021 №21-63К прийнято на роботу з 19.11.2021 на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю у м.Луцьк ОСОБА_14 .

Судом встановлено, що 19.11.2021 у трудовій книжці ОСОБА_14 було внесено запис про прийняття її на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААГ №044968 ОСОБА_14 встановлено ІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 03.10.2019 №19-77К прийнято на роботу з 04.10.2019 на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю у м.Кам`янське ОСОБА_15 .

Судом встановлено, що 04.10.2019 у трудовій книжці ОСОБА_15 було внесено запис про прийняття її на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ДОН №057511 від 14.02.2006 ОСОБА_16 з 01.02.2006 встановлено ІІІ групу інвалідності.

Наказом Представництва "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" від 25.04.2019 №19-34К прийнято на роботу з 02.05.2019 на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю у м.Дніпро ОСОБА_17 .

Судом встановлено, що 02.05.2019 у трудовій книжці ОСОБА_17 було внесено запис про прийняття його на посаду спеціаліста по зв`язкам з медичною громадськістю в Представництві "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ".

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії ААГ №016206 від 27.10.2014 ОСОБА_17 з 17.10.2014 встановлено ІІІ групу інвалідності.

Отже, матеріали справи свідчать про те, що на Представництвом "БЕРЛІН-ХЕМІ/А.МЕНАРІНІ УКРАЇНА ГМБХ" у 2022 році було працевлаштовано 15 особа з інвалідністю, що, в свою чергу, свідчить про дотримання відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

У поясненнях по справі позивач зазначив, що відповідач подав до Пенсійного фонду України уточнюючу звітність із зазначенням відомостей про виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю 15.05.2023, вже після розміщення в його електронному кабінеті розрахунку адміністративно-господарських санкцій та пені.

У додаткових поясненнях по справі відповідач підтвердив, що уточнюючі розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сім утриманих з них податків, а також сум нарахованого єдиного внеску (із окремим зазначення утриманого ЄСВ для осіб з інвалідністю, які працюють у відповідача) було подані до контролюючих органів після отримання розрахунку адміністративно-господарських санкцій та пені, з приводу чого суд зазначає таке.

Як зазначено вище, в силу вимог ст.19 Закону №875 (в редакції Закону №2682) Пенсійний фонд України надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію: про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Вказана інформація формується на підставі звітності, поданої підприємством.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий період) з розбивкою по місяцях звітного кварталу протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу. Окремий Розрахунок за календарний рік не подається.

Відомості Розрахунку щодо нарахованих сум єдиного внеску формуються на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону нараховується єдиний внесок (пункт 6 розділу ІІ Порядку).

Пунктом 5 розділу V Порядку визначено, що розрахунок з типом «Уточнюючий» подається після закінчення строку подання розрахунку з типом «Звітний» та/або «Звітний новий». Уточнюючий Розрахунок може подаватися як за звітний період, так і за попередні періоди.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач подав до контролюючого органу податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сім утриманих з них податків, а також сум нарахованого єдиного внеску за такі періоди:

- І квартал 2022 року від 09.05.2022; у графі (працівники, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність) зазначено "-";

- ІІ квартал 2022 року від 08.08.2022; у графі (працівники, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність) зазначено "-";

- ІV квартал 2022 року від 08.02.2023; у графі (працівники, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність) зазначено "-".

Судом встановлено, що 15.03.2023 відповідачем були подані уточнюючі відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за І, ІІ, ІІІ та ІV квартали 2022 року, в яких вказані відомості щодо нарахованого ЄСВ за осіб з інвалідністю, які працюють у відповідача ( ОСОБА_18 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_11 , ОСОБА_13 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_12 , ОСОБА_2 та ОСОБА_10 )

Отже, матеріалами справи підтверджується, що уточнена звітність була подана відповідачем вже після розміщення в його електронному кабінеті (17.04.2023) розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.

Проте, суд зазначає, що вказані обставини не спростовують факту дотримання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів, установлених статтею 19 Закону №875, а тому застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені на підставі вказаного розрахунку є безпідставним.

Відповідно до положень частин першої-другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи, що матеріали справи свідчать про те, що відповідач здійснив всі залежні від нього заходи для забезпечення необхідної кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, суд вважає, що підстави для сплати позивачем адміністративно-господарських санкцій у розмірі 8051107,76 грн. та пені у розмірі 322044,50 грн. відсутні.

У зв`язку з цим в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись статтями 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Дудін С.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено31.10.2024
Номер документу122652285
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —320/20437/23

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні