КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2024 року № 320/12547/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "ДИНАСТІЯ" до Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Суть спору: Акціонерне товариство "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "ДИНАСТІЯ" (далі по тексту позивач, АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ") звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі по тексту відповідач, ГУ ДПС у м. Києві) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 07.02.2024 №0772070802.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, яким до АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 1 250 000,00 грн. у зв`язку з не поданням звітів про підзвітні рахунки відповідно до Угоди (FATCA) за 2018 - 2022 роки з огляду на те, що позивач відповідає ознакам непідзвітної фінансової установи, відповідно, не є фінансовим агентом та не зобов`язаний виконувати обов`язок щодо подання звітів про підзвітні рахунки.
Позивач звертає увагу, що висновки відповідача є необґрунтованими, здійсненими без посилання на правові норми у їх повноті та не підтверджені жодними доказами. Зокрема, відповідач, посилаючись на офіційний реєстр фінансових установ, які пройшли реєстрацію з метою виконання Закону США «FATCA», згадує реєстр за посиланням http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf, однак, сайт http://apps.ns.gov не існує взагалі.
Крім того, позивач звертає увагу на те, що відповідно до пункту 3 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» положення статі 39-3 Податкового кодексу України застосовуються до фінансових агентів у частині виконання ними вимог Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA), починаючи зі звітного року, що завершується 31 грудня 2023 року.
Тому, на думку позивача, відповідні умови щодо виконання або невиконання вимог Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA) починають діяти виключно з 11.01.2024, однак, штрафні санкції застосовані відповідачем за період 2018-2023 роки. Застосування ж відповідальності за пунктом 118-1.1 статті 118 Податкового кодексу України до правовідносин, які виникли до набрання чинності відповідним пунктом, на переконання позивача, суперечить Конституції України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.05.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у матеріалах справи документами.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог та зазначив, що в порушення підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69, пункту 118.4 статті 118 Податкового кодексу України АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" не подавало звіти про підзвітні рахунки відповідно до Угоди (FATCA) за період з 01.01.2018 по 31.12.2022.
На думку відповідача, АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" не відноситься до категорії непідзвітних фінансових установ, оскільки зареєстровано в реєстрі Служби внутрішніх доходів США, який доступний за посиланням http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf, за кодом GIIN: A0HQ4S.99999.SL.804. У свою чергу ДПС розглядає фінансові установи, які отримали GIIN Global intermediary identificahmi number, як такі, що на підставі підпункту с) пункту 1 статті 4 Угоди, здійснили реєстрацію в СВД США з метою виконання вимог Угоди.
У відповіді на відзив позивач вказав на безпідставність позиції відповідача та підтримав мотиви позовної заяви. Також позивач зазначив, що отримання фінансовою установою коду GIIN не є безумовною підставою для виникнення обов`язку звітування.
На думку позивача, безпідставним є твердження відповідача про те, що фінансові установи, які отримали GIIN Global intermediary identificahmi number, як такі, що на підставі підпункту с) пункту 1 статті 4 Угоди, здійснили реєстрацію в СВД США з метою виконання вимог Угоди, оскільки це не відповідає дійсності та є викривленням змісту Угоди.
Позивач зауважує також, що згідно положень Угоди обов`язок по звітуванню не покладається і вважається виконаним, на фінансові установи, що мають виключно учасників, бенефіціарів або клієнтів, що є резидентами України,
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" (ідентифікаційний код 42132843, місцезнаходження: 01024, місто Київ, вул. Богомольця, буд. 7/14, прим. 182) 14.05.2018 зареєстроване як юридична особа, що підтверджується даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Наявні у справі докази підтверджують, що відповідач провів документальну планову виїзну перевірку АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ", за результатами якої складено відповідний акт від 17.01.2024 №2948/Ж5/26-15-07-08-02/42132843 (далі по тексту акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України у редакції, чинній станом на 31.12.2023, а саме: неподання звітів про підзвітні рахунки відповідно до Угоди (FATCA) за 2018, 2019, 2020, 2021 та 2022 роки.
По суті виявленого порушення в акті перевірки зазначено, що між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки укладено Угоду для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA) від 07.02.2017, ратифікованої Законом України від 29.10.2019 №229-ІХ. Згідно даної Угоди звітувати про підзвітні рахунки повинні фінансові агенти. За період з 14.05.2018 по 30.09.2023 АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" звітів про підзвітні рахунки відповідно до Угоди не подавалися, пояснюючи це тим, що не відноситься до фінансових агентів. Відповідно до офіційного реєстру фінансових установ, які пройшли реєстрацію з метою виконання Закону США FATCA, опублікованого СВД США, який доступний за посиланням http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf, АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" зареєстроване за кодом GIIN: A0HQ4S.99999.SL.804.
ДПС розглядає фінансові установи, які отримали Global intermediary identificahmi number (GIIN), як такі, що на підставі підпункту с) пункту 1 статті 4 Угоди, здійснили реєстрацію в СВД США з метою виконання вимог Угоди.
Положеннями Угоди, а саме підпунктом с) пункту 1) статті 4 Угоди передбачено, що фінансові установи України, які самостійно визначили себе «підзвітною» фінансовою установою, виконують відповідні реєстраційні вимоги Служби внутрішніх доходів США.
Інформація щодо реєстраційних заходів, викладена у посібнику користувача з онлайн-реєстрації FATCA (FATCA Online Registration System №5118), що доступний для ознайомлення на веб-сайтах СВД США та ДПС.
Крім того, у разі відсутності у звітному періоді на обліку фінансової установи підзвітних американських рахунків, власниками яких є громадяни або резиденти США, фінансовою установою відповідно до пункту 5 Порядку подається «нульовий» звіт за такий звітний період.
Від 28.04.2023 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» від 20.03.2023 №2970-ІХ (далі по тексту Закон №2970-ІХ), пунктом 3 розділу ІІ якого передбачено обов`язок фінансових агентів у 2023 році подати звіти про підзвітні рахунки за 2021 та 2022 звітні роки за правилами пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України у редакції, чинній станом на 31.12.2023.
Водночас, згідно з правилами підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України у редакції, чинній станом на 31.12.2023, звіти про підзвітні рахунки фінансові агенти зобов`язані подавати щороку до 1 вересня. Таким чином, звіти про підзвітні рахунки за 2020 рік та інформацію, яка стосується звітних періодів з 2014 по 2019 роки, фінансові агенти зобов`язані подати до 1 вересня 2021 року, а за 2021 та 2022 звітні роки - до 1 вересня 2023 року.
На підставі акта перевірки ГУ ДПС у м. Києві прийняло податкове повідомлення-рішення від 07.02.2024 №0772070802, яким за порушення підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69 та на підставі пункту 118-1.1 статті 118 Податкового кодексу України до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1 250 000,00 грн.
Вважаючи висновки акта перевірки необґрунтованими, а податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з відповідним позовом, у зв`язку з чим суд зазначає про таке.
Між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки укладено Угоду для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків (FATCA)" від 07.02.2017, ратифікованої Законом України від 29.10.2019 №229-IX (далі по тексту - Угода).
Відповідно до статті 2 Угоди сторони домовились отримувати та здійснювати обмін інформацією стосовно американських підзвітних рахунків.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» від 20.03.2023 №2970-ІХ (далі по тексту Закон №2970-ІХ), який набрав чинності 28.04.2023, внесено до Податкового кодексу України певні зміни, зокрема доповнено статтями 39-3, 118-1.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Закону №2970-ІХ установлено, що у 2023 році фінансові агенти подають звіти про підзвітні рахунки, що підлягають поданню згідно з Угодою між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA), за 2021 рік та за 2022 рік за правилами пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України у редакції, чинній станом на 31 грудня 2022 року. Положення статті 39-3 Податкового кодексу України застосовуються до фінансових агентів у частині виконання ними вимог Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA), починаючи зі звітного року, що завершується 31 грудня 2023 року. До фінансового агента, який своєчасно подав звіт про підзвітні рахунки за 2021 звітний рік у 2023 році відповідно до правил цього пункту, не застосовується штраф, встановлений Податковим кодексом України за неподання або несвоєчасне подання звіту про підзвітні рахунки (щодо звіту за 2021 рік).
За правилами підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України у редакції, чинній на 11.12.2022, фінансові агенти зобов`язані щороку, до 1 вересня, подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, звіт про підзвітні рахунки.
Звітним періодом вважається попередній календарний рік, якщо міжнародним договором, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або укладеним на його підставі міжвідомчим договором не встановлені інші правила.
Форма звіту про підзвітні рахунки, порядок її заповнення і подання фінансовими агентами до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 118-1.1 статті 118-1 Податкового кодексу України, яка набрала чинності 01.01.2024, неподання фінансовим агентом звіту про підзвітні рахунки відповідно до вимог статті 39-3 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу у 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
За визначенням підпункту 14.1.257-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України фінансовий агент - будь-яка особа (крім фізичної особи), яка відповідає визначенню звітної фінансової установи України, у значенні, наведеному в Угоді FATCA, та/або підзвітної фінансової установи відповідно до Багатосторонньої угоди CRS та Загального стандарту звітності CRS, та яка відповідно до цього Кодексу та інших актів законодавства, ухвалених на виконання положень Угоди FATCA та Багатосторонньої угоди CRS, зобов`язана застосовувати заходи належної комплексної перевірки до фінансових рахунків, подавати звіт про підзвітні рахунки до контролюючого органу, виконувати інші обов`язки та нести відповідальність за порушення цих обов`язків у порядку, встановленому законом.
Регулятори ринків фінансових послуг у межах повноважень, визначених законодавчими актами у сфері регулювання діяльності з надання фінансових послуг, встановлюють переліки небанківських фінансових установ, які зобов`язані виконувати обов`язки фінансових агентів відповідно до вимог Угоди FATCA.
Для цілей виконання вимог Угоди FATCA не є фінансовими агентами особи, визначені в Додатку II до Угоди FATCA.
Як передбачено у пункті 1 статті 4 Угоди «Трактування фінансових установ», кожна звітна фінансова установа України вважається такою, що виконує положення розділу 1471 Податкового кодексу США і на яку не поширюється положення про утримання, відповідно до нього, якщо Україна виконує свої зобов`язання відповідно до статей 2 і 3 цієї Угоди стосовно такої звітної фінансової установи України, і звітна фінансова установа України:
a) ідентифікує американські підзвітні рахунки та щорічно доповідає компетентному органу України інформацію, яку вимагається надавати згідно з пунктом 2 статті 2 цієї Угоди в часові межі та спосіб, описані в статті 3 цієї Угоди;
b) окремо для 2015 року і 2016 року щорічно повідомляє компетентному органу України назву кожної фінансової установи, яка не бере участь, якій було виконано виплати, та сукупну суму таких виплат;
c) виконує реєстраційні вимоги СВД FATCA, викладені на офіційному сайті;
d) за умови, що звітна фінансова установа України виступає в якості (i) кваліфікованого посередника (в контексті розділу 1441 Податкового кодексу США), що вирішила взяти на себе зобов`язання першочергового утримання відповідно до розділу 3 частини A Податкового кодексу США; (ii) іноземного товариства, що вирішило діяти в якості іноземного товариства, яке здійснює утримання, (в контексті як розділу 1441, так і розділу 1471 Податкового кодексу США); чи (iii) іноземного трасту, що вирішив діяти в якості іноземного трасту, який здійснює утримання (в контексті як розділу 1441, так і розділу 1471 Податкового кодексу США), утримує 30 відсотків з будь-якого платежу, який підлягає утриманню з американського джерела, будь-якій фінансовій установі, що не бере участь; та
e) у випадку звітної фінансової установи України, що не описана в підпункті 1(d) цієї статті, і яка виконує платіж, який підлягає утриманню з американського джерела, чи виступає в якості посередника стосовно такого платежу, будь-якій фінансовій установі, що не бере участь, звітна фінансова установа України надає будь-якому безпосередньому виконавцю такого платежу, що підлягає утриманню з американського джерела, інформацію, яка необхідна для здійснення утримання та звітування, що виникає у зв`язку з таким платежем.
У свою чергу, за визначенням пункту 1 статті 1 Угоди n) термін звітна фінансова установа України означає будь-яку фінансову установу України, яка не є непідзвітною фінансовою установою України;
o) термін непідзвітна фінансова установа України означає будь-яку фінансову установу України чи інший суб`єкт господарювання, який є резидентом України, що описаний в Додатку II як непідзвітна фінансова установа України чи в інший спосіб класифікується як іноземна фінансова установа, яка вважається такою, що виконує вимоги, або ж як фактичний власник, звільнений від виконання вимог згідно з відповідними постановами Міністерства фінансів США, що набирає чинності з дати підписання цієї Угоди.
Відповідно до пункту 4 статті 4 Угоди «Ідентифікація та трактування інших іноземних фінансових установ, які вважаються такими, що виконують вимоги, та фактичних власників, звільнених від виконання вимог» Сполучені Штати розглядають кожну непідзвітну фінансову установу України в якості іноземної фінансової установи, яка вважається такою, що виконує вимоги, чи фактичного власника, звільненого від виконання вимог, в залежності від ситуації, в контексті розділу 1471 Податкового кодексу США.
У Додатку ІІ до Угоди зазначено суб`єктів господарювання, які вважаються фактичними власниками, звільненими від виконання вимог, або фінансовими установами, які вважаються такими, що виконують вимоги, залежно від обставин, та нижченаведені рахунки виключаються з визначення фінансових рахунків.
Таким чином, обов`язок подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, звіт про підзвітні рахунки покладений на фінансових агентів. У свою чергу, невиконання такого обов`язку тягне накладення на фінансового агента штрафу відповідно до пункту 118-1.1 статті 118-1 Податкового кодексу України.
При цьому переліки небанківських фінансових установ, які зобов`язані виконувати обов`язки фінансових агентів відповідно до вимог Угоди FATCA, встановлюються регуляторами ринків фінансових послуг у межах повноважень, визначених законодавчими актами у сфері регулювання діяльності з надання фінансових послуг.
Враховуючи викладене, суду належить встановити, чи є позивач фінансовим агентом та, відповідно, чи зобов`язаний він подавати звіт про підзвітні рахунки відповідно до вимог Угоди FATCA.
Суд встановив, що позивач є закритим недиверсифікованим венчурним корпоративним інвестиційним фондом та внесений до Єдиного державного реєстру інститутів спільного інвестування, за кодом №13300629; компанія з управління активами ТОВ «Компанія з управління активами та адміністрування пенсійних фондів «Даліз-Фінанс».
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 22 Закону України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» державне регулювання та нагляд за діяльністю з надання фінансових послуг щодо діяльності з надання фінансових послуг, визначених пунктом 9 частини першої статті 4 цього Закону, та супровідних до них послуг, а саме фінансових послуг, що надаються в межах професійної діяльності на ринках капіталу, здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 06.10.2020 №578 «Про встановлення переліку небанківських фінансових установ, які зобов`язані виконувати обов`язки фінансових агентів» встановлено перелік небанківських фінансових установ, які зобов`язані виконувати обов`язки фінансових агентів відповідно до вимог міжнародних договорів, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або укладених на їх підставі міжвідомчих договорів, та мають надавати інформацію про підзвітні рахунки відповідно до Угоди тощо.
Відповідно до пункту 1 цього Рішення встановлено, що до переліку небанківських фінансових установ, які зобов`язані виконувати обов`язки фінансових агентів відповідно до вимог міжнародних договорів, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або укладених на їх підставі міжвідомчих договорів, та мають надавати інформацію про підзвітні рахунки відповідно до Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA), а також іншого міжнародного договору, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або укладеного на його підставі міжвідомчого договору, належать професійні учасники ринків капіталу (за винятком тих, які відповідають критеріям, установленим у Додатку II до Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA), ратифікованої Законом України «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)»), які на підставі ліцензії, виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, провадять професійну діяльність на ринках капіталу, а саме:
- діяльність з торгівлі фінансовими інструментами - субброкерську діяльність;
- діяльність з торгівлі фінансовими інструментами - брокерську діяльність;
- діяльність з торгівлі фінансовими інструментами - діяльність з управління портфелем фінансових інструментів;
- депозитарну діяльність - депозитарну діяльність депозитарної установи.
Суд звертає увагу, що пунктом 1 Рішення №578 визначено виключний перелік небанківських фінансових установ, які зобов`язані надавати інформацію про підзвітні рахунки. Натомість, інститути спільного інвестування (корпоративні інвестиційні фонди) не підпадають під категорію небанківських фінансових установ, які зобов`язані виконувати обов`язки фінансових агентів.
Як вбачається зі змісту акта перевірки, відповідач вважає, що АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" не відноситься до категорії непідзвітних фінансових установ, оскільки зареєстроване в реєстрі Служби внутрішніх доходів США, який доступний за посиланням http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf, за кодом GIIN: A0HQ4S.99999.SL.804, посилаючись на підпункт с) пункту 1 статті 4 Угоди.
Таким чином, на думку відповідача, єдиною підставою уважати позивача фінансовим агентом є реєстрація в реєстрі Служби внутрішніх доходів США, який доступний за посиланням http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf, за кодом GIIN: A0HQ4S.99999.SL.804.
Відповідно до частини другої статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За правилами частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Однак, суд звертає увагу, що відповідач, на якого покладено обов`язок доказування у цій справі, не надав будь-яких доказів, які б підтверджували обставини, зафіксовані в акті перевірки, щодо реєстрації позивача в реєстрі Служби внутрішніх доходів США, який доступний за посиланням http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf, за кодом GIIN: A0HQ4S.99999.SL.804, наприклад, витягу із такого реєстру.
При цьому, суд встановив, що вказане посилання не клікабельне, відповідно, за ним неможливо знайти інформацію про те, що АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" зареєстроване в реєстрі Служби внутрішніх доходів США (http://apps.ns.gov/app/fatcaFfiList/flu.jsf) за кодом GIIN: A0HQ4S.99999.SL.804.
До відзиву відповідач надав документ, який називає витяг із веб-сайту податкової служби США (IR), проте, суд відхиляє вказаний документ в якості доказу, оскільки він не містить будь-яких ідентифікуючих ознак і встановити його походження неможливо.
Крім того, суд зауважує, що навіть ймовірна реєстрація позивача в реєстрі Служби внутрішніх доходів США та отримання коду GIIN (що не підтверджено жодним допустимим доказом), не є підставою вважати його підзвітною фінансовою установою за вимогами Угоди та, відповідно, фінансовим агентом, який зобов`язаний подати звіт про підзвітні рахунки.
Так, відповідно до підпункту с) пункту 1 статті 4 Угоди, який відповідач визначає правовою підставою для ідентифікації позивача як підзвітну фінансову установу, кожна звітна фінансова установа України вважається такою, що виконує положення розділу 1471 Податкового кодексу США і на яку не поширюється положення про утримання, відповідно до нього, якщо Україна виконує свої зобов`язання відповідно до статей 2 і 3 цієї Угоди стосовно такої звітної фінансової установи України, і звітна фінансова установа України виконує реєстраційні вимоги СВД FATCA, викладені на офіційному сайті.
По-перше, зі змісту пункту 1 статті 4 Угоди вбачається, що в ньому встановлені зобов`язання, покладені на звітну фінансову установу України у своїй сукупності, та вказані підпункти не можуть використовуватись окремо один від одного.
Крім того, зазначені зобов`язання не можуть вважатися кваліфікаційними ознаками, що мають застосовуватись в цілях ідентифікації фінансової установи, як підзвітної, оскільки, як зазначено вище, пункт 1 статті 4 Угоди "FATCA" визначає лише перелік обов`язків, що покладаються на звітну фінансову установу України.
По-друге, відповідач не довів належними доказами, що позивач, як звітна фінансова установа України виконує реєстраційні вимоги СВД FATCA, викладені на офіційному сайті.
Суд також встановив, що у листі від 25.01.2021 №25-0006/5985 Національний банк України за наслідками розгляду листа Української асоціації інвестиційного бізнесу про правомірність вимоги банків до окремих учасників Асоціації щодо отримання коду GIIN повідомив, що Угода FATCA та законодавство України не вимагає від інших фінансових установ, крім зазначених в пунктів 1 Рішення №578, виконувати обов`язки фінансових агентів, зокрема, щодо реєстрації в Службі внутрішніх доходів США (ІRS) та отримання спеціального реєстраційного номера GIIN.
Враховуючи вищевикладене, відповідач не довів, що АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" є звітною фінансовою установою та зобов`язано виконувати обов`язки фінансових агентів відповідно до вимог Угоди FATCA, а тому висновки акта перевірки про порушення позивачем підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України шляхом неподання звітів про підзвітні рахунки відповідно до Угоди (FATCA) за 2018, 2019, 2020, 2021 та 2022 роки, нормативно та документально не підтверджуються.
Крім того, суд звертає увагу, що в акті перевірки зазначено про порушення позивачем підпункту 69.8.3 пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу України у редакції, чинній станом на 31.12.2023, однак, Податковий кодекс України у редакції 31.12.2023 не містить такої норми, у зв`язку із тим, що пункт 69.8 статті 69 виключено на підставі Закону України від 20.03.2023 №2970-ІХ.
При вирішенні цього спору суд враховує, що позивач надав копію науково-правового висновку від 13.05.2024, підготовленого експертом Національної академії правових наук України ОСОБА_1 , відповідно до якого АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" не відповідає ознакам звітної фінансової установи України відповідно до Угоди (FATCA).
Таким чином, застосування до АТ "ЗНВКІФ "ДИНАСТІЯ" штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 118-1.1 статті 118 Податкового кодексу України є протиправним, у зв`язку із чим податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві від 07.02.2024 №0772070802 підлягає скасуванню.
З огляду на викладене вище суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Матеріали справи підтверджують, що відповідно до платіжної інструкції кредитового переказу коштів від 23.02.2024 №352 позивач сплатив судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 18 750,00 грн.
Враховуючи зазначене, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 18 750,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 07.02.2024 №0772070802.
3. Стягнути на користь Акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "ДИНАСТІЯ" (ідентифікаційний код 42132843, місцезнаходження: 01024, місто Київ, вул. Богомольця, буд. 7/14, прим. 182) судовий збір у розмірі 18750,00грн. (вісімнадцять тисяч сімсот п`ятдесят грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 44116011; місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122653646 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні