КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4196/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - позивачка) до Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області (також - відповідач) про визнання протиправними та скасування постанов,
В С Т А Н О В И В:
Позивачка (через свого представника - адвоката Шило А.О.) звернулася до суду з позовом, у якому просить визнати протиправними і скасувати постанови про накладення фінансових санкцій, передбачених статтею 20 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення" № 07/05.4 та № 08/05.4 від 25.01.2024.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що в діях позивача відсутні порушення законодавчих приписів, перевірка дотримання яких була ціллю позапланового заходу державного контролю (перевірки) і наявні об`єктивні підстави для скасування постанов про накладення фінансових санкцій, передбачених статтею 20 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення", в частині застосування фінансових санкцій у розмірі 1000 грн та 15000 грн.
Не погоджуючись з вищевказаними доводами представник відповідача у поданому до суду відзиві зазначив, що в ході проведення позапланового заходу державного контролю (перевірки) було виявлено, що за місцем провадження позивачем своєї господарської діяльності - приміщенні закладу ресторанного господарства Grill pub "Dukiy kaban" розміщена попільничка та відбувається куріння тютюнових виробів споживачами, а також не розміщена наочна інформація з текстом такого змісту: "Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згорання, кальянів заборонено!", що є порушенням пункту 5 частини другої, частини четвертої статті 13 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення". Вищевказане підтверджується відео фіксацією виявленого порушення, а також поясненнями уповноваженої особи закладу (а.с.71-75).
Дослідивши наявні в справі документи та матеріали, судом встановлено наступне.
Так, на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області "Про здійснення позапланового заходу" від 10.01.2024 № 10 та направлення на проведення заходу від 11.01.2024 № 6 посадовими особами відповідача проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) у формі перевірки ФОП ОСОБА_1 за місцем провадження нею господарської діяльності: АДРЕСА_1 , щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення (а.с.81-82).
Позаплановий захід здійснювався на підставі звернення ОСОБА_2 (а.с.77-80), за наслідками якого складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення від 16.01.2024 № 1, згідно до якого, виявлені наступні порушення:
- у приміщенні закладу ресторанного господарства (Гриль-Бар) Дикий Кабан курять відвідувачі та використовуються предмети - попільничка, пов`язані з вживанням тютюнових виробів, що є порушенням пункту 5 частини другої статті 13 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення";
- не розміщення у закладі ресторанного господарства Дикий Кабан заборони куріння вживання тютюнових виробів, що є порушенням частини четвертої статті 13 Закону України "України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення" (а.с.83-101).
На підставі акту 25.01.2024 відповідачем винесено постанову №7/05.4 про накладення фінансових санкцій, якою за розміщення попільнички в приміщенні закладу ресторанного господарства Grill pub "Dukiy kaban" та куріння тютюнових виробів споживачами, вчинене повторно протягом року, на позивача накладено фінансові санкції в розмірі 15000,00 грн (а.с.105-106).
Також, відповідачем було винесено постанову № 8/05.4 про накладення фінансових санкцій, якою за не розміщення наочної інформації в приміщенні закладу ресторанного господарства Grill pub "Dukiy kaban" та куріння тютюнових виробів споживачами, вчинене повторно протягом року, на позивача було накладено фінансові санкції в розмірі 1000,00 грн (а.с.107-108).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суду дійшов таких висновків.
Згідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення" від 22.09.2005 № 2899-IV (далі - Закон № 2899-IV, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначає основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров`я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров`ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання визначає.
Статтею 1 цього Закону визначено терміни, зокрема:
куріння тютюнових виробів - дії, що призводять до згоряння тютюнових виробів, у результаті чого утворюється тютюновий дим, який виділяється в атмосферне повітря та вдихається особою, яка курить;
предмети, пов`язані з вживанням тютюнових виробів, - портсигари, мундштуки, люльки, сигаретний папір, фільтри, обрізувач сигар, що використовуються для вживання тютюнових виробів, крім запальничок та сірників;
приміщення - будь-який простір, що має дах та обмежений двома або більше стінами чи перегородками, незалежно від матеріалу, з якого створено дах, стіни або перегородки, та незалежно від того, чи є конструкція постійною або тимчасовою;
Згідно до пункту 5 частини другої статті 13 Закону №2899-IV забороняється куріння, вживання та використання тютюнових виробів, предметів, пов`язаних з їх вживанням, трав`яних виробів для куріння, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів: у приміщеннях закладів ресторанного господарства.
При цьому, частиною четвертою статті 13 Закону № 2899-IVпередбачено, що у місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, розміщується наочна інформація, що складається з графічного знака про заборону куріння і тексту такого змісту: "Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!".
Аналіз наведених положень дає підстави дійти висновку, що куріння тютюнових виробів, а також електронних сигарет і кальянів забороняється у приміщеннях закладів ресторанного господарства, про що у таких закладах розміщується відповідна наочна інформація.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону №2899-IV особи, винні у порушенні законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, несуть відповідальність згідно з законом.
Згідно до абзацу 7 та 8 частини другої статті 20 Закону № 2899-IV за порушення норм цього Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, застосовує фінансові санкції до суб`єктів господарювання у разі:
- розміщення попільничок чи кальяну або куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства - три тисячі гривень, а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень - п`ятнадцять тисяч гривень;
- нерозміщення інформації, передбаченої частиною четвертою статті 13 цього Закону, порушення вимог частини шостої статті 13 цього Закону - одна тисяча гривень.
Як зазначалось судом, в ході проведення планового (позапланового) заходу державного контролю за місцем провадження позивачкою господарської діяльності встановлено, що у приміщенні закладу ресторанного господарства (Гриль-Бар) Дикий Кабан курять відвідувачі та використовуються предмети - попільничка, пов`язані з вживанням тютюнових виробів, що є порушенням пункту 5 частини другої статті 13 Закону № 2899-IV. Крім того, у закладі ресторанного господарства не розміщена заборона куріння вживання тютюнових виробів, що є порушенням частини четвертої статті 13 Закону № 2899-IV.
Суд звертає увагу, що позивач 16.01.2024 уповноважила ОСОБА_3 приймати участь у перевірці в закладі "Дикий кабан" за адресою: пр. Соборний, 92 (а.с.102).
Акт від 16.01.2024 № 1, у якому зафіксовано порушення, підписаний ОСОБА_4 із зазначеннями наступних пояснень, зауважень та/або заперечень: "Людина самовільно без мого відома палила біля входу в бар" (а.с.101).
З долученого до відзиву відеозапису перевірки встановлено, що в приміщенні закладу за столиком, на якому знаходиться попільничка, сидить дівчина, яка палить сигарету. Крім того, в приміщені закладу відсутній текст такого змісту:"Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!" (на вхідних дверях наявна лише наліпка із зображенням графічного знака про заборону куріння) (а.с.76).
Відповідно до частини 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Таким чином, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів, системний аналіз положень чинного законодавства, суд дійшов висновку, що наданими відповідачем суду доказами підтверджено факт вчинення позивачем за місцем провадження господарської діяльності порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
Підсумовуючи вищевикладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. ХИЛЬКО
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122653697 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. ХИЛЬКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні