Рішення
від 28.10.2024 по справі 420/25349/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25349/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Бутенка А.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) про визнання протиправним та скасування наказу,-

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України), в якій просив:

- визнати протиправним і скасувати пункт 7 Наказу Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) № НОМЕР_3 від 10.07.2024 «Про результати службового розслідування», щодо притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що комісією по проведенню службового розслідування Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) проведено службове розслідування за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців НОМЕР_2 прикордонного загону та відповідно до Наказу №2060-АГ від 10.07.2024, п. 3: за неналежне виконання вимог статей 11, 12, 14, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 2, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, що виразилось у неналежному виконанні службових обов`язків, а саме: особистій недисциплінованості, неякісному виконанні службових та посадових обов`язків в частині не звернення військовослужбовця встановленим порядком на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону із клопотанням про отримання встановленим порядком витягів з журналів бойових дій (службово-бойової діяльності), нездійснення доповіді про безпідставне (незаконне) отримання документів, які містять службову інформацію (інформацію з обмеженим доступом) інспектора прикордонної служби 2 категорії чергового відділення чергових першої комендатури швидкого реагування (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України старшого сержанта ОСОБА_1 (П043296) у відповідності до статті 55 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України притягнути до дисциплінарної відповідальності та в порядку пункту «б» статті 48 цього ж Статуту оголосити дисциплінарне стягнення «догана».

03.10.2024 року від до Військової частини НОМЕР_1 надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що службове розслідування проводилось за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В), та встановило факт можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, а не за фактом витоку інформації із обмеженим доступом, оскільки по-перше, ніякого витоку не відбулось, адже службова інформація була видана військовослужбовцям (посадовим особам) НОМЕР_2 прикордонного загону, а не третім особам, а по-друге, витяги із журналу, на відміну від самого журналу не містять грифу обмеження доступу до інформації «Для службового користування», адже є звичайним службовим документом який стосується окремого військовослужбовця. За результатами проведеного службового розслідування був опрацьований та виданий наказ начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 10.07.2024 № 2060-АГ «Про результати службового розслідування», відповідно до пункту 3 якого: за неналежне виконання вимог статей 11, 12, 14, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 2, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, що виразилось у неналежному виконанні службових обов`язків.

07.10.2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій представник підтримав позицію викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Заяви чи клопотання від сторін не надходили.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.09.2024 року позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обставини справи.

Відповідно до наказу начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 329-ОС від 13.05.2024 року «Про особовий склад» молодшого сержанта ОСОБА_1 призначено інспектором, прикордонної служби 3 категорії - старшим кухарем відділення логістики другої прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_2 ) першої прикордонної комендатури (з АДРЕСА_1 ), звільнивши з посади молодшого інспектора прикордонної служби 2 категорії - кухаря відділення логістики відділу прикордонної служби «Залізний Порт» (тип В), згідно з підпунктом 4 пункту 93 Положення (на вищу посаду - у порядку просування по службі).

03.06.2024 року до Військової частини НОМЕР_1 надійшов рапорт помічник начальника загону з правової роботи начальника групи юридичного забезпечення підполковника юстиції, відповідно до якого 03.06.2024 року під час моніторингу та аналізу інформації, що міститься в ЄСГГС в особистому кабінеті НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) в підсистемі «Електронний суд», групою юридичного забезпечення НОМЕР_2 прикордонного загону було виявлено, факт неналежного виконання службових обов`язків окремими військовослужбовцями відділу прикордонної служби «Залізний Порт» (тип В). З урахуванням вищевикладеного та із метою встановлення причин та обставин можливого неналежного виконання службових обов`язків окремими військовослужбовцями відділу прикордонної служби «Залізний Порт» (тип В), просив призначити службове розслідування.

05.06.2024 року наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 1667-АГ призначено службове розслідування за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В).

Службове розслідування провести у період з 05.06.2024 по 05.07.2024.

Висновок службового розслідування подати на затвердження до 05.07.2024.

Наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 2026-АГ від 07.07.2024 року продовжено термін проведення службового розслідування до 07.07.2024 року.

Відповідно до висновку службового розслідування проведеного за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) № 02.1/265/24-Вн від 08.07.2024 року, службове розслідування проведено, зокрема, відносно інспектора прикордонної служби 3 категорії - старшого кухара відділення логістики другої прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_2 ) першої прикордонної комендатури (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України молодшого сержанта ОСОБА_2 (П НОМЕР_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 , освіта - професійно-технічна, неодружений, на військовій службі в Державній прикордонній службі України з 01.04.2021 року, на посаді в НОМЕР_2 прикордонному загоні з 13.05.2024 року, характеризується здебільшого позитивно, характеризується здебільшого позитивно, попередньо до дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не притягувався.

В ході проведення службового розслідування було встановлено наступне: Відповідно до ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 29.05.2024 року по справі №420/16128/24, суддя Одеського окружного адміністративного суду Попов В. Ф., перевіривши виконання вимог статей 160, 161 КАС України за позовною заявою ОСОБА_1 до НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, постановив ухвалу, якою вирішив прийняти адміністративний позов ОСОБА_1 до розгляду та відкрити провадження по справі № 420/16128/24. Так, на 13 сторінці позовної заяви ОСОБА_1 поданої в інтересах останнього адвокатом ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії від 22.05.2024 (Додаток № 48), зазначений перелік документів, який долучався адвокатом до матеріалів адміністративного позову вказаного військовослужбовця серед інших додано наступні службові документи/документи, шо містять службову інформацію або інформацію для службового користування: відповідь Оперативного угруповання військ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 28 січня 2024 року за № 2/134; витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 01.01.2023 №3/105; витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 3/105 ДСК від 01.09.2023 Том 2; витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 02.13/105 ДСК від 01.01.2024 Том 1 (бойові завдання від 02.01.2024 29.02.2024); витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 02.13/105 ДСК від 01.01.2024 Том 1 (бойові завдання від 01.03.2024 - 06.03.2024); витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 02.13/105 ДСК від 07.03.2024 Том 2 (бойові завдання від 07.03.2024 - 01.04.2024).

Разом з цим, комісією по проведенню службового розслідування було встановлено та підтверджено факт неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України. Даний факт стався внаслідок, зокрема, що групою військовослужбовців у складі: сержанта ОСОБА_4 , сержанта ОСОБА_5 , сержанта ОСОБА_6 , молодшого сержанта ОСОБА_1 , солдата ОСОБА_7 , сержанта ОСОБА_8 , старшого сержанта ОСОБА_9 , старшого лейтенанта ОСОБА_10 , майстер-сержанта ОСОБА_11 , солдата ОСОБА_12 , старшого сержанта ОСОБА_13 , у своїх особистих інтересах була використана безпідставно та в незаконний спосіб отримана службова інформація, яка була передана третім особам (адвокату) для дослідження та подання відповідного безпідставного адміністративного позову до суду, що свідчить про наявність у діях останніх ознак адміністративного правопорушення відповідальність за яке передбачена статтею 1728 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Згідно з наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 2060-АГ від 10.07.2024 року «Про результати службового розслідування», за неналежне виконання вимог статей 11, 12, 14, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 2, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, шо виразилось у неналежному виконанні службових обов`язків, а саме: особистій недисциплінованості, неякісному виконанні службових та посадових обов`язків в частині не звернення військовослужбовця встановленим порядком на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону із клопотанням про отримання встановленим порядком витягів з журналів бойових дій (службово-бойової діяльності), нездійснення доповіді про безпідставне (незаконне) отримання документів, які містять службову інформацію (інформацію з обмеженим доступом) інспектора прикордонної служби З категорії - старшого кухара відділення логістики другої прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_2 ) першої прикордонної комендатури (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України молодшого сержанта ОСОБА_1 (П-043296) у відповідності до статті 55 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України притягнуто до дисциплінарної відповідальності та в порядку пункту «б» статті 48 цього ж Статуту оголошено дисциплінарне стягнення «догана».

Джерела права й акти їх застосування.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статут внутрішньої служби Збройних Сил України, який затверджений Законом України від 24 березня 1999 року № 548-XIV, визначає загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах (далі Статут).

Дія Статуту поширюється на військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Управління державної охорони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями.

Відповідно до ст.11 Статуту, необхідність виконання завдань оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності, а також завдань, визначених міжнародними зобов`язаннями України покладає на військовослужбовців такі обов`язки:

свято і непорушно додержуватися Конституції України та законів України, Військової присяги, віддано служити Українському народові, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок;

бути хоробрим, ініціативним і дисциплінованим;

беззастережно виконувати накази командирів (начальників) і захищати їх у бою, як святиню оберігати Бойовий Прапор своєї частини;

постійно підвищувати рівень військових професійних знань, вдосконалювати свою виучку і майстерність, знати та виконувати свої обов`язки та додержуватися вимог статутів Збройних Сил України;

знати й утримувати в готовності до застосування закріплене озброєння, бойову та іншу техніку, берегти державне майно;

дорожити бойовою славою Збройних Сил України та своєї військової частини, честю і гідністю військовослужбовця Збройних Сил України;

поважати бойові та військові традиції, допомагати іншим військовослужбовцям, які перебувають у небезпеці, стримувати їх від вчинення протиправних дій, поважати честь і гідність кожної людини, не допускати порушень, пов`язаних із дискримінацією за ознакою статі, сексуальним домаганням, насильством за ознакою статі, правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості;

бути пильним, суворо зберігати державну таємницю;

вести бойові дії ініціативно, наполегливо, до повного виконання поставленого завдання;

виявляти повагу до командирів (начальників) і старших за військовим званням, сприяти їм у підтриманні порядку і дисципліни;

додержуватися правил військового вітання, ввічливості й поведінки військовослужбовців, завжди бути одягненим за формою, чисто й охайно.

Згідно зі ст. 16 Статуту, кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.

Статтею 26 Статуту передбачено, що військовослужбовці залежно від характеру вчиненого правопорушення та провини несуть з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України "Про оборону України" дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність згідно із законом.

Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначені в Дисциплінарному статуту Збройних Сил України, затвердженому Законом України від 24 березня 1999 року № 551-XIV (далі Дисциплінарний статут ЗСУ).

Дія цього Статуту поширюється на військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Управління державної охорони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями.

Відповідно до ст.ст.1-2 Дисциплінарного статуту ЗСУ, військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України.

Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.

У відповідності до ст. 48 Дисциплінарного статуту ЗСУ, на військовослужбовців можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення:

а) зауваження;

б) догана;

в) сувора догана;

г) позбавлення чергового звільнення з розташування військової частини чи з корабля на берег (стосовно військовослужбовців строкової військової служби та курсантів вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти);

ґ) попередження про неповну службову відповідність (крім осіб рядового складу строкової військової служби);

д) пониження в посаді;

е) пониження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу);

є) пониження у військовому званні з переведенням на нижчу посаду (стосовно військовослужбовців сержантського (старшинського) складу);

ж) звільнення з військової служби через службову невідповідність (крім осіб, які проходять строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, а також військовозобов`язаних під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження підготовки та зборів).

Підстави та процедуру проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Адміністрації Державної прикордонної служби України, регіональних управлінь, органів охорони державного кордону, Морської охорони, навчальних закладів, науково-дослідних установ, органів забезпечення, підрозділів спеціального призначення Державної прикордонної служби України (далі - органи Держприкордонслужби), а також військовозобов`язаних під час проходження ними навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження ними підготовки та зборів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (підготовки, зборів), оформлення результатів службового розслідування та прийняття за ними рішень, а також повноваження посадових осіб під час проведення службового розслідування визначає Порядок проведення службового розслідування в Державній прикордонній службі України, затверджений Наказом Міністерства внутрішніх справ України 08 листопада 2021 року № 815 (далі Порядок №815).

Відповідно до п.4 Порядку підставою для призначення службового розслідування є: наявність інформації про невиконання або неналежне виконання військовослужбовцем своїх службових обов`язків; наявність інформації про порушення військової дисципліни або громадського порядку, вимог законодавства, наказів начальників (командирів), розпорядчих документів або виявлення ознак таких порушень; виявлення фактів завдання шкоди; припис Національного агентства з питань запобігання корупції або подання спеціально уповноваженого суб`єкта у сфері протидії корупції; установлення фактів дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак, а також сексуальних домагань; неправомірне застосування військовослужбовцем заходів фізичного впливу, спеціальних засобів, вогнепальної зброї, озброєння та бойової техніки.

Згідно з п. 7 Порядку №815, службове розслідування має встановити: наявність чи відсутність правопорушення або події, з приводу якого (якої) було призначено службове розслідування, його (її) обставини (час, місце) та наслідки; осіб, з вини яких трапилася подія, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли негативним наслідкам або спричинили їх виникнення; наявність причинного зв`язку між подією, з приводу якої було призначено службове розслідування, та неправомірними діями (бездіяльністю) військовослужбовця; конкретні неправомірні дії або бездіяльність військовослужбовця, який учинив правопорушення; порушення вимог законодавства, організаційно-розпорядчих актів Адміністрації Держприкордонслужби, посадових інструкцій, які було допущено військовослужбовцем; ступінь вини кожної з осіб, причетних до правопорушення; форму вини (навмисно чи з необережності) та мотиви протиправної поведінки військовослужбовця і його ставлення до вчиненого; причини правопорушення та умови, що сприяли правопорушенню; чи вчинено правопорушення під час виконання військовослужбовцем службових обов`язків; наявність шкоди та її розмір.

Пунктом 3 Порядку передбачено, що дія цього Порядку не поширюється на проведення службових розслідувань щодо:

порушень законодавства у сфері охорони державної таємниці, що проводяться відповідно до Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року № 939;

втрати документів або розголошення відомостей, які містять службову інформацію, що проводяться відповідно до Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 736;

розслідування нещасних випадків, що проводяться згідно з Інструкцією про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків у Державній прикордонній службі України, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 березня 2016 року № 199, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 18 квітня 2016 року за № 574/28704;

авіаційних подій та інцидентів, що проводяться згідно з Правилами розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України, затвердженими наказом Міністерства оборони України від 19 травня 2010 року № 256, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 14 червня 2010 року за № 386/17681.

Відповідно до Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 736 (далі Інструкція №736), ця Інструкція визначає єдині вимоги до ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації (далі - документи), що містять службову інформацію, зібрану під час провадження оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, діяльності у сфері оборони держави, та іншу службову інформацію (далі - службова інформація), в органах державної влади, інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим (далі - установи).

Згідно з п.п. 9-12 Інструкції №736, питання щодо необхідності присвоєння документу грифа Для службового користування вирішується виконавцем або посадовою особою, яка підписує документ, відповідно до переліку відомостей та з дотриманням вимог частини другої статті 6 та статті 9 Закону України Про доступ до публічної інформації.

До прийняття рішення про присвоєння документу грифа Для службового користування особи, зазначені в пункті 9 цієї Інструкції, повинні:

1) перевірити, чи належить інформація, яку містить документ, до категорій, визначених у частині першій статті 9 Закону України Про доступ до публічної інформації;

2) встановити, чи належить відповідна інформація до такої, доступ до якої згідно із законом не може бути обмежено, в тому числі шляхом віднесення її до службової інформації;

3) перевірити дотримання сукупності вимог, передбачених частиною другою статті 6 Закону України Про доступ до публічної інформації.

В окремих випадках питання щодо необхідності присвоєння документу грифа Для службового користування може бути розглянуто комісією з питань роботи із службовою інформацією за поданням посадової особи, яка підписуватиме документ.

Забороняється використовувати для передачі службової інформації відкриті канали зв`язку.

У разі виникнення необхідності в передачі (надсиланні) документів, що містять службову інформацію, юридичним особам, громадським об`єднанням без статусу юридичної особи та фізичним особам, на яких не поширюються вимоги цієї Інструкції, останні беруть на себе письмове зобов`язання стосовно нерозголошення отриманої службової інформації.

Керівники юридичних осіб, громадських об`єднань без статусу юридичної особи та фізичні особи за розголошення службової інформації несуть відповідальність відповідно до закону.

Відповідальність за організацію та забезпечення дотримання в установах порядку ведення обліку, зберігання та використання документів, що містять службову інформацію, покладається на їх керівників.

Особи, винні у порушенні порядку ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, їх втраті або розголошенні службової інформації, що в них міститься, притягуються до дисциплінарної або іншої відповідальності, передбаченої законом.

Пунктом 14 Інструкції №736 передбачено, що використання інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем чи засобів копіювально-розмножувальної техніки, що застосовуються під час обробки службової інформації, здійснюється на підставі розпорядчого документа керівника установи з дотриманням вимог законодавства у сфері захисту інформації.

У відповідності до п.42 Інструкції № 736, друкування і розмноження в установі документів з грифом Для службового користування за допомогою електронно-обчислювальної та копіювально-розмножувальної техніки провадиться з урахуванням вимог законодавства у сфері захисту інформації.

Друкування і розмноження документів з мобілізаційних питань та з питань спеціальної інформації здійснюється працівниками установи, які мають допуск до роботи з такими документами.

Відповідно до п.85 Інструкції №736, забороняється використовувати службову інформацію, що міститься в документах з грифом Для службового користування, для відкритих виступів або опублікування у засобах масової інформації та демонструвати такі документи на стендах, у вітринах на відкритих виставках або в інших громадських місцях.

У разі надходження до установи запиту на інформацію, що міститься у документі, якому присвоєно гриф Для службового користування, здійснюється з урахуванням вимог пункту 87 цієї Інструкції перегляд такого документа з метою перевірки відповідності запитуваної інформації сукупності вимог, передбачених частиною другою статті 6 Закону України Про доступ до публічної інформації, щодо обмеження доступу до інформації на момент надходження запиту. Авторові запиту надається інформація в тій частині, доступ до якої відповідно до зазначеного Закону не обмежено.

За наявності в запитуваному документі інформації з обмеженим доступом для надсилання запитувачеві виготовляється його копія, в якій слова, речення чи зображення, що містять інформацію з обмеженим доступом, ретушуються у спосіб, який виключає подальше відтворення ретушованого. З такої копії документа виготовляється інша копія, яка надсилається запитувачеві. Копія запитуваного документа, що ретушувалася, зберігається разом з документами з відповідного запиту та може використовуватися повторно в разі надходження до установи іншого запиту на інформацію, що міститься у такому документі.

Висновки суду.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, підставою для проведення службового розслідування стосовно військовослужбовця НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України ОСОБА_1 , став рапорт помічник начальника загону з правової роботи начальника групи юридичного забезпечення підполковника юстиції, відповідно до якого під час моніторингу та аналізу інформації, що міститься в ЄСІТС в особистому кабінеті НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) в підсистемі «Електронний суд», групою юридичного забезпечення НОМЕР_2 прикордонного загону було виявлено, факт неналежного виконання службових обов`язків, зокрема військовослужбовцем ОСОБА_1 .

Наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 1667-АГ від 05.06.2024 року призначено службове розслідування за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців відділу прикордонної служби «Залізний Порт» (тип В).

В пункті 3 Наказу № 1667-АГ від 05.06.2024 року зазначено, що при проведенні службового розслідування суворо дотримуватись вимог статей 84-87 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та «Порядку проведення службового розслідування в Державній прикордонній службі України», затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08.11.2021 року № 815.

Суд звертає увагу, що службове розслідування проводилося з метою розслідування факту неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців щодо розголошення відомостей та використання у власних цілях службових документів, шо містять службову інформацію або інформацію для службового користування, а саме: витяги з Журналів бойових дій відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України.

За результатами службового розслідування Наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 2060-АГ від 10.07.2024 року «Про результати службового розслідування», за неналежне виконання вимог статей 11,12,14,16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 2, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, що виразилось у неналежному виконанні службових обов`язків, а саме: особистій недисциплінованості, неякісному виконанні службових та посадових обов`язків в частині не звернення військовослужбовця із встановленим порядком на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону із клопотанням про отримання встановленим порядком витягів з журналів бойових дій (службово-бойової діяльності), нездійснення доповіді про безпідставне (незаконне) отримання документів, які містять службову інформацію (інформацію з обмеженим доступом) інспектора прикордонної служби 2 категорії - чергового відділення чергових першої комендатури швидкого реагування (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України молодшого сержанта ОСОБА_1 (П-043296) у відповідності до статті 55 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України притягнуто до дисциплінарної відповідальності та в порядку пункту «б» статті 48 цього ж Статуту оголошено дисциплінарне стягнення «догана».

Вищевказаний Наказ № 2060-АГ від 10.07.2024 року «Про результати службового розслідування» відповідно до вимог статей 84-87 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та «Порядку проведення службового розслідування в Державній прикордонній службі України», затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України 08 листопада 2021 року № 815.

Суд звертає увагу, що Порядок №815 визначає підстави та процедуру проведення службового розслідування, зокрема щодо військовослужбовців Адміністрації Державної прикордонної служби України, які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (підготовки, зборів).

В той час, як пунктом 3 вказаного Порядку чітко визначено, що дія цього Порядку не поширюється на проведення службових розслідувань щодо, зокрема, втрати документів або розголошення відомостей, які містять службову інформацію, що проводяться відповідно до Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 736.

Таким чином, службове розслідування мало бути проведено на підставі Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 736, яка визначає єдині вимоги до ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації (далі - документи), що містять службову інформацію, зібрану під час провадження оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, діяльності у сфері оборони держави, та іншу службову інформацію (далі - службова інформація), в органах державної влади, інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим (далі - установи).

З урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку, що НОМЕР_2 Прикордонним загоном Державної прикордонної служби України під час призначення службового розслідування, відповідно до наказу № 1667-АГ від 05.06.2024 року, порушено порядок проведення службового розслідування щодо розголошення відомостей, які містять службову інформацію.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини третьої статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, а також те, що відповідачем оскаржуваний наказ прийнятий за наслідками службового розслідування, проведеного з порушення порядку проведення службових розслідувань щодо, зокрема, розголошення відомостей, які містять службову інформацію, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Згідно з вимогами ст.139 КАС України судові витрати не стягуються, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_5 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ) про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити.

2. Визнати протиправним і скасувати пункт 7 Наказу начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України №2060-АГ від 10.07.2024 року «Про результати службового розслідування» у частині притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено31.10.2024
Номер документу122654867
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —420/25349/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні