ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/10312/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області в якому просить:
Визнати протиправною відмову виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, яка оформлена повідомленням від 09.07.2024 року.
Зобов`язати виконавчий комітет Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області призначити ОСОБА_1 компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» з дня звернення за її призначенням.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач, здійснює догляд за своєю матір`ю ОСОБА_2 , 1938 року народження, яка відповідно до консультаційного висновку спеціаліста від 28.05.2024 року КП "Полтавська центральна клінічна лікарня Полтавської міської ради" є хворою та через порушення функцій організму не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися. А згідно до Висновку № 382 від 17.05.2024, виданого комісією КП "Полтавський районний клінічний центр первинної медичної допомоги Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області" - потребує отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи. Починаючи з 11.09.2018 позивач перебував на обліку в виконкомі, як особа, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі моїй матері. Протягом майже 6 років отримував компенсацію за догляд за хворою особою. Тобто 6 років мати була такою, що потребувала допомоги. Хоча і залишається такою, яка потребує, бо з роками її стан не покращується, а лише погіршується. 31.12.2023 така виплата була припинена. За результатами звернення до виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, останнім відмовлено у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, яка оформлена повідомленням від 09.07.2024. На переконання позивача дана відмова є протиправною, а тому останній змушений звернутися до суду.
Ухвалою суду від 02.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Відстрочено ОСОБА_1 сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі.
04.09.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області. У відзиві відповідач зазначив, що у зв`язку із закінченням терміну призначення отримуваної позивачем компенсації для її продовження 10.06.2024 за вх. № Д 326/02.1.8-07 на ім`я голови Терешківської сільської ради, ОСОБА_3 надійшла заява від ОСОБА_1 про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, відповідно до показників за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг одночасно з заявою позивач подав пакет документів.
За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , встановлено, що на момент виїзду членів комісії, особа могла здійснювати елементарні дії передбачені критеріями шкали оцінки можливості виконання елементарних та складних дій, яка визначена Порядком. Середня сума балів комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 була визначена загальна кількість 64,5 балів. Опитування особи, яка потребує надання соціальних послуг, проводилось відкрито і прозоро в присутності позивача ОСОБА_1 .
Пунктом 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою КМУ № 859 від 23.09.2020 не передбачається визначення рухової активності в разі перевищення середньої кількості балів за шкалою оцінки виконання елементарних та складних дій вище ніж 62 бали.
Позивач стверджує, що протягом 6 років він отримував компенсацію за догляд за хворою особою, починаючи з 11.09.2018 перебував на обліку, як особа, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі за своєю матір`ю ОСОБА_2 . Дана компенсація призначалася на підставі Постанови № 558 від 29.04.2004 "Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги", цією постановою не було передбачено визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, а також визначення шкали оцінки можливості виконання елементарних та складних дій, як це передбачено в Постанові КМУ № 859 від 23.09.2020, прийняття якої і скасувало дію Постанови № 558 від 29.04.2004. Тому з 31.12.2023 така виплата була припинена (а.с. 50-53).
10.09.2024 від позивача надійшла квитанція про сплату судового збору (а.с. 68-69).
17.09.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь позивача на відзив. У відповіді на відзив позивач зазначив, що позивач є тією особою, яка надає соціальні послуги з догляду, та маю право на отримання компенсації за догляд на непрофесійній основі.
Відповідно до пункту 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою КМУ № 859 від 23.09.2020 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, зокрема, таких документів у паперовій формі:
- заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
- заяви про згоду отримувати соціальні послуги;
- декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
- висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ.
Мати позивача, згідно до Висновку № 382 від 17.05.2024 року, виданого комісією КП «Полтавський районний клінічний центр первинної медичної допомоги Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області» - потребує отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.
Відповідач не врахував медичний висновок, а мав би його врахувати. Відповідач зазначає, що позивач його не надавав, але це не відповідає дійсності.
Для призначення і виплати компенсації були подані всі ці документи до виконкому Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, які передбачені Порядком.
Мало того, відповідач проігнорував комісійний висновок лікарів 382 від 17.05.2024 року КП «Полтавський районний клінічний центр первинної медичної допомоги Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області» про те, що ОСОБА_2 - потребує отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи (а.с. 70-73).
18.09.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли заперечення виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на відповідь на відзив. У запереченнях зазначено, що за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , встановлено, що на момент виїзду членів комісії, особа могла здійснювати елементарні дії передбачені критеріями шкали оцінки можливості виконання елементарних та складних дій, яка визначена Порядком. Середня сума балів комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 була визначена загальна кількість 64,5 балів. Опитування особи, яка потребує надання соціальних послуг, проводилось відкрито і прозоро в присутності позивача ОСОБА_1 ..
Пунктом 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою КМУ № 859 від 23.09.2020 не передбачається визначення рухової активності в разі перевищення середньої кількості балів за шкалою оцінки виконання елементарних та складних дій вище ніж 62 бали (а.с. 78-81).
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
У зв`язку із закінченням терміну призначення отримуваної позивачем компенсації для її продовження 10.06.2024 року за вх. № Д 326/02.1.8-07 на ім`я голови Терешківської сільської ради, ОСОБА_3 надійшла заява від ОСОБА_1 , про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, відповідно до показників за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг одночасно з заявою позивач подав пакет документів (а.с. 54).
На виконання пункту 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою КМУ № 859 від 23.09.2020, 08.07.2024 комісією при виконавчому комітеті Терешківської сільської ради було здійснено виїзд за місцем проживання позивача та його матері, ОСОБА_2 , в АДРЕСА_1 . Відповідальними за проведення комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг були: начальник відділу соціального захисту населення виконавчого комітету Терешківської сільської ради, директор комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області», провідний фахівець із соціальної роботи комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області», начальник юридичного відділу виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , встановлено, що на момент виїзду членів комісії, особа могла здійснювати елементарні дії передбачені критеріями шкали оцінки можливості виконання елементарних та складних дій, яка визначена Порядком. Середня сума балів комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 була визначена загальна кількість 64,5 балів (а.с. 56-65).
Листом від 09.07.2024 № 1111/02.1.1.40 Виконавчий комітет Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області повідомив ОСОБА_1 про відмову в призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, відповідно до "Показників, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг" (а.с. 55).
Позивач не погоджуючись із відмовою у призначенні компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.
Згідно із пунктом 17 статті 1 Закону № 2671-VIII соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини шостої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю І групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет І типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
При цьому, частиною сьомою статті 13 Закону № 2671-VIII передбачено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
Механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю І групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та обслуговуватися, встановлений Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі" (далі - Порядок №859).
Згідно із пунктом 2 Порядку №859 компенсація не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують:
соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду;
виплати на догляд відповідно до Законів України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" (крім осіб з інвалідністю з дитинства І групи);
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу";
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.
Для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку (пункт 6 Порядку № 859).
У відповідності до пункту 14 Порядку № 859 компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається структурним підрозділом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Отже, на виконання вищезазначених вимог позивачем до виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області було надано необхідні документи, які передбачені пунктом 7 Постанови №859 для отримання компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Однак відповідачем відмовлено позивачу у призначенні компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі.
У відмові відповідачем було зазначено, що за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить 64,5.
Згідно із абзацом 1 пункту 7 Порядку № 859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів, зокрема, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ.
Натомість висновком ЛКК № 382 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, від 17.08.2024 за формою №080-4/о ОСОБА_2 рекомендовано соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома: отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи (а.с. 36).
Наказом Міністерства охорони здоров`я України №407 від 09.03.2021 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я" затверджено форму первинної облікової документації №080-4/о "Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі" та інструкцію щодо її заповнення.
Згідно Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації №080-4/о "Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі" висновок надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги (пункт 2).
Висновок надається особі або законному представнику особи, яка потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року №859 (пункт 4).
Висновок призначений для надання до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчих органів міської, міста обласного значення, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, або до структурного підрозділу, що визначений договором про співробітництво територіальних громад для вирішення питання призначення особі соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі (пункт 9).
Відповідно до пункту 11 Інструкції, особам, яким встановлено інвалідність безстроково, висновок видається безстроково.
Підсумовуючи викладене, суд приходить до переконливого висновку про визнання протиправною відмову виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, яка оформлена повідомленням від 09.07.2024.
Разом з тим, оцінка правомірності відмови у призначенні компенсації стосувалася лише тих мотивів, які наведені відповідачем у листі від 09.07.2024. Під час судового розгляду не встановлено у повній мірі, чи ці мотиви є вичерпними і чи дотримано позивачем усіх інших умов для призначення такої компенсації.
Вказані дії належать до повноважень відповідача і суд позбавлений можливості за таких умов вирішувати питання про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі, відповідно до Постанови №859.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що у спірних правовідносинах належним способом захисту порушеного права позивача, за встановлених обставин, є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 10.06.2024 про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, (із доданими до неї документами) та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно із частиною восьмою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи, що під час розгляду справи суд дійшов висновків щодо протиправності дій відповідача щодо відмови у призначенні компенсації, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у повному розмірі.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 42143829, вул. Шевченка, 1-А, с.Терешки, Полтавський район, Полтавська область) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, яка оформлена повідомленням від 09.07.2024
Зобов`язати виконавчий комітет Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10.06.2024 про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, (із доданими до неї документами) та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122656035 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні