ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/4271/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянув у письмовому проваденні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Карлівської міської ради, Виконавчого комітету Карлівської міської ради про визнання незаконним та скасування розпорядження.
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Карлівської міської ради, Виконавчого комітету Карлівської міської ради про визнання незаконним та скасування розпорядження від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани».
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач), вказав про протиправність розпорядження виконавчого комітету Карлівської міської ради (далі Виконавчий комітет Карлівської міської ради, відповідач) від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани» з огляду на недотримання відповідачем процедури притягнення до відповідальності ОСОБА_1 не було проведене службове розслідування та від позивача не було відібрано пояснень всупереч положенням статті 149 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України) та Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950.
Також позивач зазначив, що відповідно до положень статті 147-1 КЗпП України дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надане право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника. ОСОБА_1 , станом на дату розпорядження перебував (затверджений на посаді) на посаді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Карлівської міської ради, згідно до рішення першої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради від 10 грудня 2021 року, відтак дисциплінарне стягнення до заступника міського голови застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника - Карлівською міською радою, тобто рішенням сесії ради.
Позивач також зауважив про відсутність в оскаржуваному розпорядженні чіткого визначення суті вчиненого позивачем порушення, не зазначено відповідачем і в чому конкретно виразилося неналежне виконання посадових обов`язків (у тому числі яких саме конкретно обов`язків), а також, які норми чинного законодавства були порушені ОСОБА_1 та не зазначені обставини, за яких мало місце порушення.
Крім того, ОСОБА_1 вказав про дотримання ним вимог Регламенту виконавчого комітету Карлівської міської ради при підготовці проєкту рішення виконавчого комітету «Про організацію харчування дітей в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Карлівської територіальної громади у 2024 році».
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 позовну заяву залишено без руху, за усунення недоліків адміністративного позову, ухвалою від 23.04.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрите провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати її за правилами загального позовного провадження.
Виконавчим комітетом Карлівської міської ради 13.05.2024 до справи наданий відзив на адміністративний позов, за змістом якого відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування відзиву відповідач вказав про призначення ОСОБА_1 розпорядженням секретаря Карлівської міської ради від 13.12.2021 №283, який одночасно тимчасово виконує обов`язки міського голови (рішення першої сесії дев`ятого скликання від 10.12.2021 «Про тимчасове виконання обов`язків міського голови та голови виконавчого комітету»), на посаду першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів у зв`язку з його затвердженням на посаду. Під трудовим договором, у відповідності до статті 21 КЗпП розуміють угоду між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю. Саме розпорядженням від 13.12.2021 року №283 встановлено позивачу посадовий оклад, надбавку за вислугу років, передбачена можливість встановлення надбавки за високі досягнення в праці та щомісячне преміювання.
Враховуючи, що заступник міського голови ОСОБА_1 , після його затвердження радою, був призначений на посаду розпорядженням секретаря ради, тому правомірним є і застосування до нього дисциплінарного стягнення розпорядженням т.в.о. міського голови, секретаря ради.
Щодо твердження про порушення відповідачем положень Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950, відповідач наголосив на передбачену можливість проведення службового розслідування і відсутність такого обов`язку.
Однак, відповідач вказав про доручення позивачеві про надання письмових пояснень 25.01.2024 стосовно відсутності здійснення харчування дітей в закладах освіти, зобов`язання ОСОБА_1 надати письмові пояснення 06.02.2024 щодо ситуації, яка склалася з організації харчування в закладах освіти громади станом на 25.01.2024.
Відповідач зазначив, що відповідно до рішення другого засідання першої сесії Карлівської міської Полтавського району Полтавської області дев`ятого скликання від 06.01.2022 «Про розподіл обов`язків між міським головою, секретарем ради, першим заступником, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючим справами (секретарем) виконавчого комітету» заступник міського голови з діяльності виконавчих органів (далі по тексту - заступник міського голови) ОСОБА_1 , зокрема, організовує заходи щодо харчування дітей у закладах освіти. Факт неналежного виконання обов`язків щодо вжиття організаційних заходів щодо харчування дітей у закладах освіти у 2024 стало підставою для ініціювання дисциплінарного провадження і прийняття розпорядження від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани».
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2024 закрите підготовче провадження в адміністративній справі, призначена справа до розгляду по суті.
Представником позивача до справи надана заява про розгляду справи за відсутності позивача та його представника.
Сторони в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.
Суд, вивчивши письмові пояснення сторін, дослідивши письмові докази, надані сторонами до матеріалів адміністративної справи, встановив такі обставини.
ОСОБА_1 10.12.2021 рішенням першої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради затверджений на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів. На підставі вказаного рішення, розпорядженням секретаря Карлівської міської ради від 13.12.2021 №283, який тимчасово виконує обов`язки міського голови за рішенням першої сесії дев`ятого скликання від 10.12.2021 «Про тимчасове виконання обов`язків міського голови та голови виконавчого комітету», ОСОБА_1 призначений на посаду першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів у зв`язку з його затвердженням на посаду /а.с.184/.
Розпорядженням Виконавчого комітету Карлівської міської ради від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани» до позивача застосоване дисциплінарне стягнення у вигляді оголошення догани /а.с.6-12/.
Позивач не погодився із вказаним розпорядженням, звернувся до суду із позовом про його оскарження.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.
Згідно із статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин першої та третьої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через гргани місцевого самоврядування.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, відповідно до Конституції України, визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 07.06.2001 року №2493-III (далі - Закон №2493-ІІІ).
Відповідно до статті 1 Закону №2493-ІІІ посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету
Система місцевого самоврядування, згідно статті 5 Закону №2493-ІІІ включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, відповідно до частини першої статті 11 Закону №2493-ІІІ є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
За частиною другою статті 11 Закону №2493-ІІІ виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Згідно частин першої третьої статті 12 Закону №2493-ІІІ сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.
За пунктами 3-5 частини першої статті 26 Закону №2493-ІІІ виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання: утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск; обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом; затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.
Стаття 32 Закону №2493-ІІІ визначає повноваження у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, молодіжної політики, фізкультури і спорту, утвердження української національної та громадянської ідентичності виконавчих органів сільських, селищних, міських рад
Так, до власних (самоврядних) повноважень належать, зокрема, управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів; організація медичного обслуговування та харчування у закладах освіти, культури, фізкультури і спорту, оздоровчих закладах, які належать територіальним громадам або передані їм (підпункти 1,2,6 пункту «а» статті 32 Закону №2493-ІІІ).
Відповідно до частини першої статті 42 Закону №2493-ІІІ повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.
За частиною другою, четвертою статті 42 Закону №2493-ІІІ у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.
Сільський, селищний, міський голова:
1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; 2) організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; 3) підписує рішення ради та її виконавчого комітету; 4) вносить на розгляд ради пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради; 5) вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради; 6) вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України; 7) здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; 20) видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Секретар сільської, селищної, міської ради, відповідно до пункту 1 частини третьої статті 50 Закону №2493-ІІІ, у випадку, передбаченому частиною першою статті 42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови.
Згідно із положеннями частин першої п`ятої статті 51 Закону №2493-ІІІ, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Сільська, селищна, міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.
Секретар сільської, селищної, міської ради входить до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою. Сільська, селищна, міська рада за пропозицією сільського, селищного, міського голови може прийняти рішення про входження старост до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою.
Очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради.
Основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, відповідно до статті 53 Закону №2493-ІІІ, є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Приписами статті 19 Закону №2493-ІІІ передбачено, що особливості дисциплінарної відповідальності посадових осіб місцевого самоврядування забезпечуються у порядку, передбаченому законом.
Згідно із положеннями пункту 11 частини третьої статті 3 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VІІІ норми даного Закону не поширюються на посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до абзацу 3 статті 7 Закону №2493-ІІІ, на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Під трудовим договором, у відповідності до абзацу 1 статті 21 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України) розуміють угоду між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю.
Глава X КЗпП України регламентує питання щодо трудової дисципліни.
Згідно статті 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження роботодавця, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна роботодавця, з яким укладено трудовий договір.
За порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення: догана чи звільнення (стаття 147 КЗпП України).
Дисциплінарне стягнення застосовується роботодавцем безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці.
Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку, що передбачено статтею 148 КЗпП України.
До застосування дисциплінарного стягнення роботодавець повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення.
За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення.
При обранні виду стягнення роботодавець повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника.
Стягнення, відповідно до положень статті 149 КЗпП України, оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.
В обґрунтування адміністративного позову ОСОБА_1 вказав про протиправність розпорядження Виконавчого комітету Карлівської міської ради від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани» з огляду на недотримання відповідачем процедури притягнення до відповідальності ОСОБА_1 не було проведене службове розслідування та від позивача не було відібрано пояснень всупереч положенням статті 149 КЗпП України та Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950.
Суд зазначає, що відповідно до положень пунктів 2, 4 Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950 може бути проведено службове розслідування за рішенням органу (посадової особи) (далі - суб`єкт призначення), якому (якій) відповідно до законодавства надано повноваження призначати на посаду та звільняти з посади особу, стосовно якої пропонується проведення службового розслідування, або керівник органу, підприємства, установи, організації, в якому (яких) виявлено порушення (далі - керівник органу).
Тобто, рішення про проведення службового розслідування може бути прийняте суб`єктом призначення та Постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950 обов`язкового проведення службового розслідування не передбачено.
Стосовно твердження позивача що в нього не відбиралися пояснення по суті вчиненого дисциплінарного проступку, суд вказує на наявні в матеріалах письмові докази - доручення ОСОБА_1 надати письмові пояснення стосовно відсутності здійснення харчування дітей в заклад освіти та чому не здійснювалося в термін з 11.01.2024 року по 25.01.2024 року, терміном до 14:30 годин 25.01.2024 року /а.с.139-141/.
Позивача було ознайомлено зі змістом вищевказаного доручення, даного на нараді 25.01.2024 року. ОСОБА_1 від проставляння відмітки про ознайомлення - відмовився, що підтверджується відповідним актом від 25.01.2024 /а.с.142/.
Доповідною запискою від 25.01.2024 ОСОБА_1 надав письмові пояснення щодо запитуваного /а.с.144/.
Також в матеріалах справи наявна копія документу інформації про виконання доручення т.в.о. міського голови від 26.01.2024 з резолюції до якого вбачається вимога про надання письмових пояснень ОСОБА_1 /а.с.145/.
За твердженням відповідача, вимога про надання пояснень позивачем виконана не була, про що до справи надана копія акту від 06.02.2024 /а.с.152/.
Крім того, позивачем 06.02.2024 на ім`я т.в.о. міського голови, секретаря ради подана доповідна записка на інформацію про виконання доручення т.в.о. міського голови від 26.01.2024 /а.с.153/.
Тобто, матеріалами справи спростоване твердження позивача, що в нього не відбиралися пояснення по суті вчиненого дисциплінарного проступку.
Позивач зазначив, що відповідно до положень статті 147-1 КЗпП дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надане право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника. ОСОБА_1 , станом на дату розпорядження перебував (затверджений на посаді) на посаді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Карлівської міської ради, згідно до Рішення першої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради від 10 грудня 2021 року, відтак дисциплінарне стягнення до заступника міського голови застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника - Карлівською міською радою, тобто рішенням сесії ради.
Відповідно до положень статті 3 Закону №2493-ІІІ посади заступників міського голови належать до виборних посад і прийняття їх на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється шляхом затвердження відповідною радою (абзац 4 частини першої статті 10 Закону №2493-ІІІ).
Згідно статті 51 Закону №2493-ІІІ, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради. Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) : виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
Тобто заступник (заступники) міського голови є посадовою особою органу місцевого самоврядування, прийняття на службу в органи місцевого самоврядування якого здійснюється шляхом затвердження міською радою об`єднаної територіальної громади за пропозицією міського голови.
10.12.2021 рішенням першої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради ОСОБА_1 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, міська рада прийняла рішення про затвердження міського голови з питань діяльності виконавчих органів.
На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється, відповідно до абзацу 3 статті 7 Закону №2493-ІІІ, дія законодавства України про працю з рахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
На підставі рішення першої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради від 10.12.2021, розпорядженням секретаря Карлівської міської ради від 13.12.2021 року №283 /а.с.184/, т.в.о. міського голови (рішення першої сесії дев`ятого скликання від 10.12.2021 «Про тимчасове виконання обов`язків міського голови та голови виконавчого комітету» /а.с.72,73/), ОСОБА_1 призначений на посаду першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів у зв`язку з його затвердженням на посаду, із встановленням посадового окладу, надбавки за вислугу років, передбаченою можливістю встановлення надбавки за високі досягнення в праці та щомісячне преміювання.
У відповідності до пункту 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», міський голова має право приймати рішення щодо преміювання, установлення надбавок та надання матеріальної допомоги вступникам міського голови.
Тобто саме вказане розпорядження від 13.12.2021 року №283 є трудовим договором в розумінні статті 21 КЗпП України, за якою під трудовим договором розуміють угоду між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю.
За вказаного, необґрунтованим є твердження позивача про необхідність вирішення питання про притягнення його до відповідальності рішенням Карлівської міської ради.
Щодо твердження позивача про відсутність в оскаржуваному розпорядженні чіткого визначення суті вчиненого позивачем порушення, не зазначено відповідачем і в чому конкретно виразилося неналежне виконання посадових обов`язків (у тому числі яких саме конкретно обов`язків), а також, які норми чинного законодавства були порушені ОСОБА_1 та не зазначені обставини, за яких мало місце порушення.
Зі змісту оскаржуваного розпорядження від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани» /а.с.173 179/ судом встановлено про визначення в ньому причини невиконання рішення Виконавчого комітету Карлівської міської ради 10.01.2024 «Про організацію харчування дітей в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Карлівської територіальної громади у 2024 році», а саме неналежне виконання заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ОСОБА_1 покладених на нього посадових обов`язків.
Зазначено, що відповідно до розподілу обов`язків між міським головою, секретарем ради, першим заступником, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючим справами (секретарем) виконавчого комітету Карлівської міської ради, затвердженого рішенням другого засідання першої сесії Карлівської міської Полтавського району Полтавської області дев`ятого скликання від 06 січня 2022 року, заступник міського голови з питань діяльності виконавчих орланів (далі по тексту - заступник міського голови) ОСОБА_1 забезпечує виконання положень Конституції України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України, постанов Верховної Ради України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України при здійсненні повноважень виконавчими органами Карлівської міської ради щодо:
- створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій;
- єдиної політики територіальної громади у сфері соціального становлення та розвитку молоді, сприяння розв`язанню проблем щодо дитинства, неповнолітніх, сім`ї та жінок;
- організовує заходи щодо харчування дітей у закладах освіти;
- розробляє проекти нормативно-правових актів (рішень міської ради, виконкому міської ради, розпоряджень міського голови);
- проводить експертизу проектів пов`язаних з виконанням покладених на підпорядковані виконавчі органи Карлівської міської ради завдань;
- здійснює взаємодію з постійними комісіями міської ради;
- спрямовує, координує та контролює діяльність відділу освіти, молоді та спорту.
За викладення обставин вивчення причин та умов невиконання рішення Виконавчого комітету Карлівської міської ради 10.01.2024 «Про організацію харчування дітей в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Карлівської територіальної громади у 2024 році» відповідачем зроблений висновок про неналежне виконання заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ОСОБА_1 своїх посадових обов`язків щодо організації харчування дітей в закладах освіти, так як станом на 25.01.2024 не проводиться харчування дітей у загальноосвітніх закладах, та вказані дії посадової особи місцевого самоврядування спричинили соціальну напругу в громаді, яка має негативні наслідки для учнів навчальних закладів громади, що пов`язані з відсутністю харчування, право на яке їм гарантується Законом України «Про освіту».
Відповідно до статті 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження роботодавця, додержуватися трудової дисципліни. Трудова дисципліна - це система правових норм, що регулюють внутрішній трудовий розпорядок, встановлюють трудові обов`язки працівників та роботодавця, визначають заохочення за успіхи в роботі ж відповідальність за невиконання цих обов`язків.
Ознакою порушення трудової дисципліни є наявність проступку в діях або бездіяльності працівника.
Складовими дисциплінарного проступку є дії (бездіяльність) працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між діями бездіяльністю) і порушенням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків.
Відповідач стверджує про встановлення тих обставин, що в ході підготовки проекту рішення виконавчого комітету для виконання рішення Виконавчого комітету Карлівської міської ради 10.01.2024 «Про організацію харчування дітей в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Карлівської територіальної громади у 2024 році», позивачем допущено порушень вимог статті 19 Конституції України, не забезпечено дотримання Регламенту виконавчого комітету в частині, що регламентує порядок його підготовки, не проведено аналіз нормативно правових актів з питань організації харчування дітей в закладах освіти, і як результат - неможливість виконання прийнятого виконавчим комітетом рішення від 10.01.2024 №344 «Про організацію харчування дітей в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Карлівської територіальної громади у 2024 році».
До позивача застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді оголошення догани, у відповідності до положень частини першої статті 147 КЗпП України.
Частиною першою статті 148 КЗпП України визначені строки застосування дисциплінарного стягнення. Так, дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення.
Отже, строки для застосування дисциплінарного стягнення дотримано.
У відповідності до вимоги статті 149 КЗпП України до застосування дисциплінарного стягнення роботодавець повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення.
За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення.
При обранні виду стягнення роботодавець повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника.
Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.
Зі змісту оскаржуваного розпорядження від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани» /а.с.173 179/ вбачається, що відповідач, дослідивши всі складові дисциплінарного проступку за наявними документами, що стали підставами для прийняття ропорядження про застосування до ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді догани встановив, що заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ОСОБА_1 , через неналежне виконання своїх безпосередніх посадових обов`язків, визначених у розподілі обов`язків між міським головою, секретарем ради, першим заступником, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючим справами, не вижито заходів щодо організації харчування в закладах освіти територіальної громади.
В період з 10 по 25 січня 2024 року, учні шкіл та вихованці дитячих садочків залишалися без харчування, чим було порушено їхні права, гарантовані Законом України «Про освіту».
Прийняте рішення виконавчого комітету Карлівської міської ради від 10.01.2024 року «Про організацію харчування дітей в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Карлівської територіальної громади на 2024 рік» не можливо було реалізувати, за обставин, встановлених відповідачем, саме з тих причин, що при його підготовці не було дотримано норми законодавчих актів України, що регламентують порядок організації харчування дітей. Взявши на себе відповідальність, шляхом підготовки відповідного проекту рішення, ОСОБА_1 не організовано його виконання.
Доказів протилежного позивачем до матеріалів справи не надано.
За вказаного, відповідно до статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пункту 1 статті 147 КЗпП України, у зв`язку з неналежним виконанням посадових обов`язків, визначених відповідно до розподілу обов`язків між міським головою, секретарем ради, першим заступником, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючим справами (секретарем) виконавчого комітету Карлівської міської ради, затвердженого рішенням другого засідання першої сесії Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області дев`ятого скликання від 06.01.2022 в частині організації заходів щодо харчування дітей у закладах освіти територіальної громади, розпорядженням т.в.о. міського голови, секретаря ради № 68-к від 06.02.2024 до ОСОБА_1 , заступника міського голови з питань діяльності виконавчої органів, застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді оголошення догани.
Суд зазначає, що одним із критеріїв оцінювання судами рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень є прийняття ними рішень обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
За позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 15.12.2021 у постанові 1840/2970/18 цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
При цьому, суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не може втручатися у дискрецію суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Верховний Суд зазначає, що дискреція це не обов`язок, а повноваження адміністративного органу, оскільки юридична концепція дискреції передбачає можливість вибору між альтернативними способами дій та/або бездіяльністю. У разі, якщо законодавство передбачає прийняття лише певного конкретного рішення, то це не є реалізацією дискреції (повноважень), а є виконанням обов`язку. Дискреція є необхідною та безальтернативною для управлінської діяльності адміністративного органу юридичною конструкцією, завдяки якій вирішується низка важливих завдань, центральними з яких є забезпечення справедливої, ефективної та орієнтованої на індивідуальні потреби приватної особи правозастосовної та правотворчої діяльності названих суб`єктів.
Дискреція не є довільною; вона завжди здійснюється відповідно до закону (права), оскільки згідно з частиною другою статті 19 Конституції України «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».
Зв`язаність дискреції адміністративного органу законом (правом) робить можливим здійснення адміністративними судами перевірки рішень (дій), прийнятих адміністративним органом внаслідок реалізації дискреційних повноважень.
У рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (див. рішення у справі «Hasan and Chaush v.Bulgaria» №30985/96).
Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, прийнятої 11.03.1980, державам-членам стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, як дискреційне повноваження слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою дискреції, тобто, коли такий орган може обрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за певних обставин.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями органами - державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не слід ототожнювати лише з формалізованими повноваженнями, вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. На законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тому, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність, закріпленим частиною другою статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Проте, з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі «Олссон проти Швеції» від 24.03.1988), встановлено, що запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців.
Закон вимагає, щоб він був доступний для особи і вона також могла передбачити наслідки його застосування до неї, та щоб закон не суперечив принципові верховенства права. В національному праві має існувати засіб правового захисту від свавільного втручання з боку державних органів у права, гарантовані Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Небезпека свавілля є особливо очевидною, коли виконавча влада здійснює свої функції закрито (рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Гавенда проти Польщі» від 14.03.2002).
З урахуванням наявних в справі письмових доказів суд не встановив порушень з боку відповідача порядку та не встановив про відсутність підстав для прийняття рішення щодо притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про підставність та обґрунтованість розпорядження від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани». Відповідно, позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання розпорядження від 06.02.2024 №68-к «Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 у вигляді оголошення догани» протиправним та його скасування, задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат, відповідно до положень статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Карлівської міської ради (вул. Полтавський шлях, буд. 85,м. Карлівка, Полтавська область,39500, код ЄДРПОУ 21046549), Виконавчого комітету Карлівської міської ради (вул.Полтавський шлях, буд.85,Карлівка, Полтавська область, 39500, код ЄДРПОУ 04057356) про визнання незаконним та скасування розпорядження відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122656138 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні