Рішення
від 28.10.2024 по справі 520/21985/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

28 жовтня 2024 року № 520/21985/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шляхова О.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, 8-9 поверх, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61165, код ЄДРПОУ 39792822), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр» (код ЄДРПОУ 32135675, адреса 61166, м. Харків, проспект Науки 38) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

Позивач - ОСОБА_1 , звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр», в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області відносно перенесення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в автоматичному порядку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та державної реєстрації цієї земельної ділянки в Державному земельному кадастрі протиправними;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 по пров. Білобровському, 5 у місті Харкові загальною площею 0,0482 га.

В обґрунтування позову зазначено, що їй на праві власності належить нежитлова будівля літ А-1 по провулку Білобровському,5 у місті Харкові загальною площею 135,6 кв. м. Вищевказана нежитлова будівля розташована на земельній ділянці із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 по пров. Білобровському, 5 у місті Харкові загальною площею 0,0482 та відповідно до державного акту на право постійного користування землею від 05.09.2005 серія ЯЯ №306121, що виданий КП «МІЦ».

Відповідно до листа Комунального підприємства «МІЦ» від 02.06.2009 за вих. №3105 вказане підприємство звернулося до Харківської міської ради із заявою про скасування вищевказаного державного акту на право постійного користування землею. Натомість, 22.06.2009 управління земельних відносин Харківської міської ради листом № 5121/о/84-09 повідомило КП «МІЦ» про те, що зазначена вище їх заява буде врахована в подальшій роботі при підготовці пропозицій Харківській міській раді при наданні у користування цієї земельної ділянки іншій особі.

Пунктом 20.1 додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 22.09.2010 за №247/10 передбачено, що комунальному підприємству «Міський інформаційний центр» припинено право користування земельною ділянкою площею 0,0482 га по пров. Білобровському, 5 за його добровільною відмовою (лист від 02.06.2009 №3105). Пунктом 20.2 додатку 2 до вищевказаного рішення передбачено, що державний акт на право постійного користування земельною ділянкою № 030567100004 від 05.09.2005 вважати таким, що припиняє дію з дня прийняття цього рішення. Таким чином, 22.09.2010 державний акт на право постійного користування землею №030567100004 від 05.09.2005 серія ЯЯ №306121 припинив свою дію.

Під час оформлення вищевказаної земельної ділянки представник позивача звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області. У відповідь на запит представника, відповідач повідомив, що відповідно до Книг записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, записи в яких здійснювалися до 01.01.2013, на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 обліковується державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: АДРЕСА_2 , зареєстрований за № 030567100004 від 05.09.2005 за КП «Міський інформаційний центр» (код ЄДРПОУ 32135675), площа - 0,0482 га, для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі. Станом на 01.01.2013 відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в автоматичному порядку перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Проте, із вказаними діями Відповідача позивач не погоджується, враховуючи те, що пунктом 20.2 додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 22.09.2010 за № 247/10 передбачено, що державний акт на право постійного користування земельною ділянкою №030567100004 від 05.09.2005 вважати таким, що припиняє дію з дня прийняття цього рішення. Таким чином, позивач вважає, що державний реєстр земель, якій вівся до 01.01.2013 з 22.09.2010 не містив в собі відомості про державний акт на право постійного користування землею № 030567100004 від 05.09.2005. У зв`язку із чим, на думку позивача, перенесення відомостей про речові права на земельну ділянку із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 по пров. Білобровському,5 у місті Харкові загальною площею 0,0482 га перенесені до Державного земельного кадастру із Державного реєстру земель протиправно. Наведене стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 КАС України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, позивачу - відповідь на відзив.

Відповідач, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області через канцелярію суду надав до суду відзив, в якому зазначив, що підставою перенесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку є факт реєстрації такої земельної ділянки до набрання чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр», тобто до 01 січня 2013 року, у Державному реєстрі земель. Згідно з відомостями наявними у Головному управлінні Держгеокадастру у Харківській області про земельну ділянку кадастровий номер 6310136300:02:008:0003 право на постійне користування оспорюваної земельної ділянки на теперішній час належить КП «МІЦ». Виходячи з вище сказаного, дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області відносно перенесення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в автоматичному порядку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та державної реєстрації цієї земельної ділянки в Державному земельному кадастрі не є протиправними.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про залучення до участі у справі третьої особи задоволено. Залучено як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр».

Третя особа, Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр» надала пояснення, в яких зазначила, що третьою особою в 2009 році здійснені необхідні дії, спрямовані на припинення права користування спірною земельною ділянкою. Так, правового відношення до вказаної земельної ділянки, де станом на сьогодні знаходиться належна Позивачу нежитлова будівля, Третя особа не має, оскільки не є користувачем вказаної земельної ділянки. У зв`язку з вищевикладеним та, в аспекті застосування положень ч. 2 ст. 49 КАС України, КП «МІЦ» не вбачає будь-якої преюдиційної пов`язаності між рішенням у справі № 520/21985/24 та його правами і обов`язками щодо предмету спору у цій справі, зокрема, відносно спірної земельної ділянки.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Позивачці на праві власності на підставі договору купівлі-продажу від 25.05.2021, зареєстрований в реєстрі за № 725 належить нежитлова будівля літ. «А1», загальною площею 135,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно до п. 1.1. вказаного Договору купівлі продажу нежитлова будівля, яка належить ОСОБА_1 , розташована на земельній ділянці із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003, загальною площею 0,0482 га.

Відповідно до даних витягу з Державного земельного кадастру земельна ділянка (кадастровий номер 6310136300:02:008:0003) перебуває у користуванні Комунального підприємства «Міський інформаційний центр» на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою №030567100004 від 05.09.2005 ЯЯ306121.

КП «Міський інформаційний центр» листом від 02.06.2009 звернулося до Харківської міської ради з проханням скасувати Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою №030567100004 від 05.09.2005 ЯЯ306121, у зв`язку з невикористанням земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:02:008:0003), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , у своїй господарській діяльності.

За результатами розгляду листа КП «Міський інформаційний центр» від 02.06.2009 вих. №3105 Управлінням земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради листом вих. №5121/0/84-09, повідомило, що прохання комунального підприємства буде враховано при підготовці пропозицій на розгляд Харківської міської ради.

Пунктом 20.1 додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 22.09.2010 за №247/10 передбачено, що комунальному підприємству «Міський інформаційний центр» припинено право користування земельною ділянкою площею 0,0482 га по пров. Білобровському, 5. Пунктом 20.2 додатку 2 до вищевказаного рішення передбачено, що державний акт на право постійного користування земельною ділянкою № 030567100004 від 05.09.2005 вважати таким, що припиняє дію з дня прийняття цього рішення.

Позивач маючи на меті належне оформлення вищевказаної земельної ділянки для зміни її цільового призначення та подальшої приватизації для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в межах норм приватизації передбачених ст. 121 Земельного кодексу України звернувся до Харківської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом від 21.03.2023 за №Ф-1-2449/1-23-08-31 повідомило Позивача про те, що вказана земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі та має вид цільового призначення - 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

Представник позивача звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із адвокатським запитом № 12, відповідно до якого просив вказаний орган надати інформацію про те, коли та ким відкрито Поземельну книгу на земельну ділянку із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в електронному вигляді, коли внесено відомості до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003.

На вищевказаний адвокатський запит, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повідомило, що відповідно до Книг записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, записи в яких здійснювалися до 01.01.2013, на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 обліковується державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: АДРЕСА_2 , зареєстрований за № 030567100004 від 05.09.2005 за КП «Міський інформаційний центр» (код ЄДРПОУ 32135675), площа - 0,0482 га, для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі. Станом на 01.01.2013 відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в автоматичному порядку перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначає Закон України від 07.07.2011 №3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі по тексту у редакції, чинній станом на час виникнення спірних у справі правовідносин).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 року № 3613-VI (далі Закон № 3613-VI) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до ст. 3 Закону № 3613-VI, Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.

Згідно із ч.ч. 3, 5 ст. 5 Закону № 3613-VI, порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

За приписами ст. 6 Закону № 3613-VI, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.

За приписами ч. 1 ст. 9 Закону № 3613-VI, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій (ч. 6 ст. 9 Закону № 3613-VI).

Згідно із ч. 8 ст. 9 Закону № 3613-VI, державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення). Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктами 4, 5 визначено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.

До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Відносини у сфері вчинення реєстраційних дій щодо земель регулювались (на час виникнення спірних правовідносин) нормами Земельного кодексу України, Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затверджений наказом Держкомзему України №174 від 02.07.2003 (далі - Тимчасовий порядок).

Положеннями зазначеного Тимчасового порядку визначено порядок ведення книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку, як складових частин Державного реєстру земель.

Відповідно до абз. 5 та 7 пункту 1.2 Тимчасового порядку ведення земель від 02.07.2003 №174 Державний реєстр земель складався з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги.

Отже, земельна ділянка вважається зареєстрованою в Державному реєстрі земель за умови внесення записів до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги.

Внесення записів до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, як складових Державного реєстру земель, розпочалося з липня 2003 року (Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель від 02.07.2003 №174)».

Вищезазначені висновки неодноразово застосовувались Верховним Судом під час розгляду у касаційному порядку справ №826/8599/16 (постанова від 11.08.2020) та №420/323/19 (постанова від 02.07.2020), правовідносини у яких є подібними до тих, що виникли у справі, яка розглядається.

Спірні відносини виникли щодо автоматичного перенесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.

Так, Закон № 3613-VI набрав чинності з 01 січня 2013 року.

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів. Зміна вимог норм та правил, технічних регламентів щодо показників точності або способів її визначення, зміна геодезичної або картографічної основи Державного земельного кадастру (у тому числі систем координат), що використовувалися для його ведення, не є підставою для визнання відомостей Державного земельного кадастру такими, що підлягають уточненню, якщо на момент їх внесення вони відповідали нормам та правилам, технічним регламентам.

Згідно із ч. 9 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачається, що відомості про речові права на земельні ділянки, що виникли до 1 січня 2013 року, вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного земельного кадастру із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.

Натомість, відповідно абз. 1 пункту 4 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3613-VI у разі, якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Аналіз наведених норм Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" свідчить про те, що порядок перенесення (внесення) відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру - автоматично або ж на підставі технічної документації із землеустрою залежить від того, коли зареєстрована така земельна ділянка та від наявності або ж відсутності відповідних відомостей про земельну ділянку у Державному реєстрі земель.

Тобто, підставою перенесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку є факт реєстрації такої земельної ділянки до набрання чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр», тобто до 01 січня 2013 року, у Державному реєстрі земель.

Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повідомило, що згідно відомостей Державного земельного кадастру, Поземельну книгу на вищевказану земельну ділянку відкрито 13.10.2005 Державним кадастровим реєстратором Домбровською Ж.М. Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області.

Так, на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 обліковується державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: м. Харків, пров. Білобровського, 5, зареєстрований за № 030567100004 від 05.09.2005 за КП «Міський інформаційний центр» (код ЄДРПОУ 32135675), площа - 0,0482 га, для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі.

Отже, станом на 01.01.2013 відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в автоматичному порядку перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Згідно з матеріалами справи, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, з проводу якого виник спір, датою державної реєстрації є 05.09.2005, тобто вказана земельна ділянка зареєстрована до набрання чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр».

Таким чином, відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Відтак, позовні вимоги в частині визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області відносно перенесення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 в автоматичному порядку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та державної реєстрації цієї земельної ділянки в Державному земельному кадастрі не підлягають задоволенню.

Щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003, слід зазначити наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною першою, другою статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частинами 3,4 цієї статті передбачено, що сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до частини 10 вказаної статті державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу України визначено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Згідно статті 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

За змістом статті 16 Закону України «Про державний земельний кадастр», земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Законодавством розмежовано державну реєстрацію земельної ділянки, тобто внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (стаття 1 Закону України «Про державний земельний кадастр») та державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки, яка відповідно до частини 10 статті 79-1 Земельного кодексу України здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 10 статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання не чинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання не чинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

З огляду на вищевикладене, суд констатує про відсутність підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:02:008:0003.

Разом з тим, з матеріалів справи, 10.07.2024 представник позивача звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 6310136300:02:008:0003 по АДРЕСА_2 загальною площею 0,0482 га із заявою за № 21.

Листом від 17.07.2024 за № 29-20-14,1-4848/0/19-24 Головне управління Держгеокадастру у Харківській області відмовило в задоволенні заяви представника Позивача про скасування вищевказаної земельної ділянки.

Судом враховується, що у провадженні Дзержинського районного суду м. Харкова перебувала цивільна справа №638/14328/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Комунального підприємства "Міський інформаційний центр", третя особа: Харківська міська рада про припинення права постійного користування та скасування державної реєстрації земельної ділянки, в якому просила припинити право постійного користування Комунального підприємства "Міський інформаційний центр" земельною ділянкою (кадастровий номер 6310136300:02:008:0003), загальною площею 0,0482 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 та скасувати Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою №030567100004 від 05.09.2005 ЯЯ306121; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:02:008:0003), загальною площею 0,0482 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 ; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області скасувати запис у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:02:008:0003), загальною площею 0,0482 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 .

Рішенням Дзержинського районного суду м. Харкова від 10.10.2023 у справі №638/14328/21 задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Комунального підприємства "Міський інформаційний центр", третя особа: Харківська міська рада про припинення права постійного користування та скасування державної реєстрації земельної ділянки відмовлено.

Рішення набрало законної сили 21.11.2023.

У вказаному судовому рішенні, суд прийшов до висновку: "що стосується необхідність скасування державної реєстрації земельної ділянки, загальною площею 0,0482 га, яка розташована за адресою м. Харків, провулок Білобровський, 5, скасування Державного акта на право постійного користування вказаною земельною ділянкою та скасування державної реєстрації на земельну ділянку, а також зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Харківській області скасувати запис у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки, суд зазначає, що позивачем не наведено жодних правових підстав для задоволення вказаних позовних вимог. Як встановлено судом, спірну земельну ділянку було надано відповідачеві на підставі рішення Харківської міської ради, а спірний Державний акт на право постійного користування землею зареєстровано відповідно до вимог чинного законодавства, діючого на момент його видання. Отже, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову у вказаній вище частині."

Оскільки, обставини даної справи виникли з питань автоматичного перенесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру та з огляду на нове звернення позивача до відповідача з приводу скасування державної реєстрації на земельну ділянку, які не були предметом спору у справі №638/14328/21 Дзержинського районного суду м. Харкова, то суд вбачає, що предмет спірних правовідносин у даній справі та у справі №638/14328/21 не є ідентичним.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що у позові належить відмовити повністю.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, 8-9 поверх, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61165, код ЄДРПОУ 39792822), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр» (код ЄДРПОУ 32135675, адреса 61166, м. Харків, проспект Науки 38) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Шляхова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122657014
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —520/21985/24

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні