Рішення
від 28.10.2024 по справі 580/6540/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2024 року справа № 580/6540/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Христинівської міської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Уманської окружної прокуратури (20301, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16) в інтересах держави звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Христинівської міської ради (20001, м. Христинівка, вул. Соборна, 30) в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Христинівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю (приміщення) загальною площею 18028 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 0,38 га Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: 20043, Черкаська область, Уманський район, с. Заячківка, вул. Миру, 1а;

-зобов`язати Христинівську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю (приміщення) загальною площею 18028 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 0,38 га Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: 20043, Черкаська область, Уманський район, с. Заячківка, вул. Миру, 1а.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі і земельну ділянку закладу освіти, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.

Відповідач до суду відзив на позовну заяву не подав.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Листом від 01.02.2024 №53/2-101вих-24 позивач звернувся до відповідача з проханням надати інформацію про наявність правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області.

На вказаний запит, відповідач листом від 21.02.2024 №03-10-12-559 повідомив, що питання виділення коштів на належне оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області буде винесене на найближчу сесію Христинівської міської ради.

Листами від 08.05.2024 №53/2-353вих-24 та від 07.06.2024 №53/2-447вих-24 позивач звернувся до відповідача з проханням надати інформацію про вжиті заходи чпрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області.

Відповідач листом від 12.06.2024 №03-10-12-2266 повідомив, що правовстановлюючі документи на будівлю та земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області не виготовлені.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 24.06.2024 №10-23-0.21-4384/2-24, право власності на земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Миру, 1а, с. Заячківка, Уманський район, Черкаська область, 20043 не зареєстровано.

При цьому, згідно інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: 20043, Черкаська область, Уманський район, с. Заячківка, вул. Миру, 1а, відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості за вказаною адресою.

Виявлені порушення зумовили звернення до суду з даним позовом.

Судом також встановлено, що відповідно до статуту Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області, затвердженого рішенням Христинівської міської ради від 26.01.2021 №5-VIII, є закладом загальної середньої освіти. Засновником закладу є Христинівська міська рада, а уповноваженим органом є відділ освіти, культури, молоді та спорту Христинівської міської ради (п. 1.1, 1.2 1.3 Статуту).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про освіту, освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.

Згідно ч. 6 ст. 25 Закону України Про освіту, засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. а ч.2 ст.92 ЗК України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) відповідача підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та нерухоме майно, яке на них розміщене, прямо передбачена вищевказаними нормами.

Статтею 12 ЗК України, визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до абз. 3 ч. 2 ст. 12 Закону № 2778-VI суб`єктами діяльності у сфері культури є територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної міської ради.

Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Канівської дитячої школи мистецтв та земельну ділянку, на якій воно розташоване, не відповідає закону.

Відсутність заходів щодо оформлення речових прав свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення об`єкту, порушує права його користувачів на безпечні умови функціонування і розвитку.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII Про прокуратуру відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 вказаного Закону).

Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у цьому випадку порушені саме державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи, що позов подано суб`єктом владних повноважень, і при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, тому підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 181, 189, 242-245, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Христинівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю, приміщення і земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Миру, 1а, с. Заячківка, Уманський район, Черкаська область, 20043.

Зобов`язати Христинівську міську раду (код ЄДРПОУ 33319218) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Миру, 1а, с. Заячківка, Уманський район, Черкаська область, 20043.

Зобов`язати Христинівську міську раду (код ЄДРПОУ 33319218) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Заячківської гімназії Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Миру, 1а, с. Заячківка, Уманський район, Черкаська область, 20043.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статями 294, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122658522
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/6540/24

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні