ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2024 року Чернігів Справа № 620/12874/24
Чернігівський окружний адміністративний суду складі:
головуючого судді Клопота С.Л.,
за участю секретаря Шевченко А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої особи - ОСОБА_2 до Комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Новобасанської сільської ради Чернігівської області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої особи - ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Новобасанської сільської ради Чернігівської області та просить наступне.
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Новобасанської сільської ради, оформлене протоколом від 17.04.2024 № 11 та Рішенням виконавчого комітету Новобасанської сільської ради від 18.04.2024 року №164 про відмову у наданні ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
2. Зобов`язати Комісію з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Новобасанської сільської ради прийняти рішення про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 свідоцтво про народження Серія НОМЕР_1 від 14 березня 2014 року, на підставі заяви, поданої 18 березня 2024 року.
Свої вимоги обгрунтовує тим, що рішення Комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Новобасанської сільської ради, оформлене протоколом від 17.04.2024 № 11 та Рішенням виконавчого комітету Новобасанської сільської ради від 18.04.2024 року №164 про відмову у наданні ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, є протиправним не обгрунтованим та порушує його права і соціальні гарантії.
Від позивача до суду надійшла заява, в якій він просить розглядати справу без його участі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Причини неявки суду не повідомив.
За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалося.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
ОСОБА_1 є батьком дитини, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження Серія НОМЕР_2 від 14 березня 2014 року.
Позивач в період з 24.04.2022 року по 03.02.2023 року перебував на обліку в Бобровицькому відділі реалізації державної соціальної політики управління соціального захисту населення Ніжинської РДА Чернігівської області як внутрішньо переміщена особа за фактичним місцем проживання: АДРЕСА_1 .
Неповнолітній ОСОБА_2 разом з матір`ю ОСОБА_3 , 24 лютого 2022 року виїхали з міста Бровари до села Нова Басань. Ніжинського району, Чернігівської області. Батько, ОСОБА_1 .,26.02.2024 року також приїхав до села Нова Басань.
З 28 лютого 2022 року територія села Нова Басань була окупована російською федерацією.
Факт знаходження ОСОБА_2 , матері ОСОБА_3 та Позивача, у період окупації з 28.02.2022 року по 31.03.2022 року в населеному пункті Нова Басань, Ніжинського району, Чернігівської області, підтверджується довідками Новобасанської сільської ради Чернігівської області №467. 468 від 22.04.2022 року.
18.03.2024 року. Позивач звернулася до Відповідача із заявою про надання його сину - ОСОБА_2 . ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу дитини, постраждалої внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, що зазнала психологічного насильства.
Відповідно до Протоколу №11 засідання Комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Новобасанської сільської ради прийнято рішення від 17.04.2024 про відмову у наданні ОСОБА_2 . ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
18.04.2024 виконавчим комітетом Новобасанської сільської ради Чернігівської області прийнято рішення №164 про відмову у наданні ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Вказане рішення Виконавчого комітету Новобасанської сільської ради Чернігівської області №164 від 18.04.2024 року та рішення оформлене Протоколом №11 засідання Комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Новобасанської сільської ради, позивач вважає протиправним та з метою його скасування, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про охорону дитинства" (далі - Закон № 2402- III) дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, - дитина, яка внаслідок воєнних дій чи збройного конфлікту отримала поранення, контузію, каліцтво, зазнала фізичного, сексуального, психологічного насильства, була викрадена або незаконно вивезена за межі України, залучалася до участі у військових формуваннях або незаконно утримувалася, у тому числі в полоні.
Згідно із ст. 4 Закону № 2402-111 система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає: визначення основних правових, економічних, організаційних, культурних та соціальних засад щодо охорони дитинства, удосконалення законодавства про правовий і соціальний захист дітей, приведення його у відповідність з міжнародними правовими нормами у цій сфері; забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей. їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності; проведення державної політики, спрямованої на реалізацію цільових програм з охорони дитинства, підтримки виробництва дитячого харчування, у тому числі первинного виробництва, надання дітям пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі виховання, навчання, підготовки до трудової діяльності, заохочення наукових досліджень з актуальних проблем дитинства; встановлення відповідальності юридичних і фізичних осіб (посадових осіб і громадян) за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди; створення умов для забезпечення наявності на ринку в достатній кількості дитячого харчування, що відповідає вимогам законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів, у тому числі шляхом запровадження пільгового кредитування та/або оподаткування операторів ринку харчових продуктів, митного та/або тарифного регулювання.
Статтею 30-1 Закону № 2402-111 передбачено, що держава вживає всіх необхідних заходів для забезпечення захисту дітей, які перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів, дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, догляду за ними та возз`єднання їх із членами сім`ї, включаючи розшук, звільнення з полону, повернення в Україну дітей, незаконно вивезених за кордон. У разі якщо вік особи не визначений і є підстави вважати, що ця особа є дитиною. їй надається захист, передбачений цією статтею, до встановлення віку.
Усі дії держави стосовно захисту дітей, які перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів, дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, здійснюються відповідно до норм міжнародного гуманітарного права.
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування першочергово проводять відселення дітей, які опинилися чи можуть опинитися у зоні воєнних дій чи збройних конфліктів, до безпечних районів. Відселення дітей проводиться разом з батьками, законними представниками або. за їхньою згодою, без супроводження чи з іншими особами.
У разі переміщення, у тому числі за кордон, з метою евакуації під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні, дітей, зарахованих/влаштованих на цілодобове перебування до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування, влаштованих у сім`ю патронатних вихователів, керівники відповідних закладів, уповноважені ними працівники або інші особи, призначені органом опіки та піклування чи військовою адміністрацією/військово-цивільною адміністрацією за місцем розташування закладу, зокрема у разі усунення керівника або уповноваженого ним працівника від виконання обов`язків чи відсутності керівника або уповноваженого ним працівника, патронатні вихователі є законними представниками таких дітей (крім повноважень щодо вчинення від імені та в інтересах дитини правочинів. пов`язаних із житловими та майновими правами, надання згоди на усиновлення та зміну громадянства дитини) до повернення такої дитини в Україну або до її возз`єднання з сім`єю.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань сім`ї та дітей, здійснює заходи, спрямовані на возз`єднання дитини з сім`єю. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері захисту прав і свобод людини та громадянина, здійснює заходи з встановлення місцезнаходження членів сім`ї дитини, сприяє пошукам, що здійснюються членами сім`ї, громадськими, благодійними, волонтерськими, гуманітарними організаціями та фондами, що беруть участь у возз`єднанні сімей.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань сім`ї та дітей, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, створюють умови для реабілітації у сфері охорони здоров`я, психологічної, педагогічної реабілітації та соціальної реінтеграції дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.
Статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, надається органом опіки та піклування за місцем реєстрації дитини як внутрішньо переміщеної особи. Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, визначається Кабінетом Міністрів України.
Механізм надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів визначено Порядком надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року № 268 (далі - Порядок № 268).
Підпунктом 3 пункту 2 Порядку 268 передбачено, що психологічне насильство, якого зазнала дитина внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - психологічне насильство). - моральні та психологічні страждання (травми) дитини, що не потребують доведення, і які вона перенесла внаслідок її проживання/перебування в умовах воєнних дій. збройних конфліктів, тимчасової окупації. її внутрішнього переміщення або переміщення за кордон, як наслідок залишення свого місця проживання/перебування у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, а також загибелі (зникнення безвісти), потрапляння у полон, смерті внаслідок отриманих у результаті збройного конфлікту поранення, контузії або каліцтва на території України чи за кордоном її батьків або одного з них - із числа цивільних осіб, а також її батьків або одного з них - з числа осіб, визначених пунктом 2 Порядку надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015 р. № 740 (Офіційний вісник України. 2015 р.. № 78. ст. 2605; 2022 р.. № 57. ст. 3390).
Відповідно до пунктів 3. 4 Порядку № 268 право на отримання статусу має дитина, а також особа, яка на час воєнних дій. збройних конфліктів, збройної агресії Російської Федерації не досягла 18 років (повноліття), і в результаті:
1) отримали поранення, контузію, каліцтво;
2) зазнали фізичного, сексуального насильства;
3) були викрадені або незаконно вивезені за межі України;
4) залучалися до участі у діях воєнізованих чи збройних формувань;
5) незаконно утримувалися, у тому числі в полоні;
6) зазнали психологічного насильства.
Наслідками воєнних дій і збройних конфліктів для дитини можуть бути одна, кілька або всі обставини, зазначені в пункті 3 цього Порядку. Під час надання дитині статусу заявником визначається обставина, яка мала найбільший негативний вплив на стан здоров`я та розвиток дитини.
Пунктом 6 Порядку № 268 передбачено, що для надання статусу законний представник дитини або у разі, коли дитина переміщується без супроводження батьків або осіб, які їх замінюють. її родичі (баба. дід. прабаба, прадід, тітка, дядько, повнолітні брат або сестра), вітчим, мачуха, представник органу опіки та піклування подають до служби у справах дітей заяву про надання статусу, згоду на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних" і засвідчені в установленому порядку копії таких документів: свідоцтва про народження дитини або іншого документа, що посвідчує особу дитини; документа, що посвідчує особу заявника; документа, що підтверджує повноваження законного представника дитини (у разі коли дитина постійно проживає/перебуває у закладі охорони здоров`я, закладі освіти або іншому дитячому закладі. - документа, що підтверджує факт перебування дитини в такому закладі) або родинні стосунки між дитиною та заявником; довідки про взяття дитини на облік як внутрішньо переміщеної особи (у разі наявності); паспорта громадянина України, виготовленого у формі книжечки (у разі наявності); паспорта громадянина України або паспорта громадянина України для виїзду за кордон у формі е-паспорта або е-паспорта для виїзду за кордон (у разі наявності); витягу з реєстру територіальної громади (у разі наявності).
За обставин, передбачених у підпункті 6 пункту 3 цього Порядку, також подаються: висновок оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах, підготовлений центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді за формою, затвердженою Мінсоцполітики.
До оцінювання потреб сім`ї (особи) може бути залучений психолог/практичний психолог, психотерапевт, психіатр, що працює в іншому закладі, установі, організації. На основі висновку оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах за згодою батьків/законних представників дитина направляється до відповідного закладу/організації для реабілітації та отримання відповідних соціальних послуг.
Пунктом 5 Порядку № 268 установлено, що статус надається органом опіки та піклування за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання/перебування дитини як внутрішньо переміщеної особи, за місцем звернення, якщо місце проживання/перебування дитини не задеклароване/ не зареєстроване або задеклароване/зареєстроване на території, на якій ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованій Російською Федерацією, або за місцем виявлення такої дитини місцевими органами виконавчої влади та/або органами місцевого самоврядування.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджено Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309. згідно з яким Новобасанська сільська територіальна громада включено до переліку територій активних бойових дій у період з 27.02.2022 но 31.03.2022.
Механізм надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, визначений Порядком про надання статусу (п.5 Постанови від 05.04.2017 р. Ne268 (зі змінами), говорить про те, що батьки звертаються за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання/перебування дитини як внутрішньо переміщеної особи, за місцем звернення, якщо місце проживання/перебування дитини не задеклароване, не зареєстроване або задеклароване/зареєстроване на території на якій ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованій Російською Федерацією, або за місцем виявлення такої дитини місцевими органами виконавчої влади та/або органами місцевого самоврядування.
З поданих суду доказів убачається, що сім`я ОСОБА_1 дійсно перебувала у с. Нова Басані коли війська Російської Федерації окупували село.
Разом з тим, з поданих суду доказів, як то копії витягу з реєстру територіальної громади ОСОБА_2 , копії висновку оцінки потреб дитини та сім`ї Броварського міського центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді Броварської міської ради Київської області від 06.03.2024 убачається, що малолітній ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , як на момент обстеження, так і на момент прийняття оскаржуваного рішення, разом зі своїми батьками зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_2 .
Механізм надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, визначений Порядком про надання статусу (п.5 Постанови від 05.04.2017 р. №2 (зі змінами), визначає, що батьки звертаються за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання/перебування дитини як внутрішньо переміщеної особи, за міси звернення, якщо місце проживання/перебування дитини не задеклароване/не зареєстроване або задеклароване/зареєстроване на території.
З наведеного убачається, що, за даних обставин, відповідач не мав компетенції щодо у надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Від так відмова у наданні такого статусу та рекомендація батькам дитини звернутися з відповідною заявою за місцем проживання та реєстрації, є правомірними.
Враховуючи вищевикладене, в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої особи - ОСОБА_2 необхідно відмовити.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої особи - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ) до Комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Новобасанської сільської ради Чернігівської області (вул. Шевченка, 49, с.Нова Басань,Ніжинський р-н, Чернігівська обл.,17461) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 25 жовтня 2024 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122658785 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні