Рішення
від 28.10.2024 по справі 620/15075/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 жовтня 2024 року Чернігів Справа № 620/15075/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13, яким Товариство з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» (код ЄДРПОУ 32946550) було визнано таким, що має можливість виконання податкових обов`язків в частині подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області прийняти рішення неможливості своєчасного виконання платником податків Товариством з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» (код ЄДРПОУ 32946550) свого податкового обов`язку щодо «контрольованих операцій».

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що на дату набрання чинності Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 (далі - Порядок № 225) за № 967/38303 ТОВ «Пласт-Бокс Україна» не мало можливість подати спірну заяву із вказівкою саме про «контрольовані операції», оскільки на цю дату внаслідок руйнувань та знищення майна та документів бухгалтерії інформація про «контрольовані операції» взагалі була відсутня. Стверджує, що обов`язок щодо звітності по контрольованих операціях виникає на підставі Податкового кодексу України у конкретному випадку порівняння даних бухгалтерського та податкового обліку, а також аналізу договірної документації, яка була фізично знищена та пошкоджена. Зазначає, що відповідно до пункту 4 Порядку № 225 строк, у який позивач мав право подавати спірну заяву спливав 30.12.2022, а не 30.09.2022, як хибно зазначає відповідач.

Також позивач вказує на те, що ним було оскаржено рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13 в адміністративному порядку, проте, всупереч вимог статті 56 Податкового кодексу України, Державна податкова служба не надіслала вмотивоване рішення протягом 20-ти календарних днів жодним з передбачених законом способів, рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, позивачу також надіслано не було. Тому, відповідно до вимог пункту 56.9 статті 59 Податкового кодексу України ТОВ «Пласт-Бокс Україна» вважає, що скарга від 08.11.2022 № 0418 на рішення Головного управління ДПС в Чернігівській області від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13 є повністю задоволеною.

Відповідач подав відзив, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову посилаючись на те, що при поданні заяви про неможливість виконання своїх податкових обов`язків позивачем порушено вимоги пункту 3 розділу II Порядку № 225 в частині дотримання термінів подання заяви про неможливість виконання податкових обов`язків (заява фактично подана 11.10.2022 нарочно, про що зазначено в реєстраційно-моніторинговій картці вхідного документа ІТС «Управління документами», через електронний кабінет платника податків та на офіційну електронну скриньку Головного управління ДПС у Чернігівській області ch.official@tax.gov.ua заява платником не подавалась). Зазначає, що в результаті аналізу інформаційних баз даних (автоматизована система «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, ІКС «Податковий блок» ДПС України) встановлено, що у позивача з`явилась можливість виконання податкового обов`язку в частині подання податкової звітності у травні 2022 року (ТОВ «Пласт-Бокс Україна» до Головного управління ДПС у Чернігівській області 18.05.2022 за № 9053153729 подано податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2022 року (граничний термін подання 10.05.2022). У зв`язку з викладеним, підприємством не дотримано вимоги пунктів 3, 4 розділу II Порядку № 225 при поданні заяви про неможливість виконання податкових обов`язків в частині подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік.

У поданій до суду відповіді на відзив позивач просив задовольнити позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 28.10.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» (код ЄДРПОУ 32946550) зареєстровано в якості юридичної особи, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Чернігівській області.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану», з 05.30 год. 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан у зв`язку з воєнною агресією російської федерації проти України, який продовжений на сьогодні відповідно до діючого законодавства України.

19.03.2022, під час обстрілу російськими військами міста Чернігова, було уражено будівлі та майно заводу по виробництву пластикових виробів та харчової упаковки ТОВ «Пласт-Бокс Україна». Пожежею, що сталася внаслідок вибуху, було знищено: будівлю виробничого цеху виготовлення пластмасових виробів з адміністративними приміщеннями, склади, виробниче обладнання, сировину, документацію, оргтехніку, меблі, інвентар та інше основне та додаткове майно, що знаходилося в приміщенні будівлі за вищевказаною адресою, що підтверджується довідкою Головного управління ДСНС України в Чернігівській області від 09.05.2022 № 13-06/1697 та Актом про пожежу від 09.05.2022 (а.с. 20, 21-22).

Також, Чернігівською обласною прокуратурою винесено постанову про визнання ТОВ «Пласт-Бокс Україна» потерпілим у кримінальному провадженні № 22022270000000010 за частиною першою, другою статті 438, частиною третьою статті 110 КК Україна (а.с. 23).

06.06.2022 ТОВ «Пласт-Бокс Україна» звернулося до Головного управлінні ДПС у Чернігівській області з повідомленням № 06/06 та де зазначило про втрату, зокрема, первинних документів та не можливість далі здійснювати свою основну виробничу діяльність. До вказаного повідомлення позивачем додано копію довідки та акту про пожежу Головного управління ДСНС України у Чернігівській області (а.с. 24).

Також згідно наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження», ТОВ «Пласт-Бокс Україна» звернулося до відповідача із заявою від 30.09.2022 № 114/09 (вх. № 10968/6 від 11.10.2022) та документами про неможливість виконання своїх податкових обов`язків, в частині подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік.

Рішенням Головного управління ДПС у Чернігівській області від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13 Товариство з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» було визнано таким, що має можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (а.с. 4-6).

Як підставу для визначення ТОВ «Пласт-Бокс Україна» таким, що має можливість своєчасно виконувати свої податкові зобов`язання, Головне управління ДПС у Чернігівській області посилалося на наступне: «при поданні заяви про неможливість виконання своїх податкових обов`язків підприємством порушено вимоги пункту 3 розділу II Порядку № 225 в частині дотримання термінів подання заяви про неможливість виконання податкових обов`язків (заява фактично подана 11.10.2022 нарочно, про що зазначено в реєстраційно-моніторинговій картці вхідного документа в автоматизованій системі ІТС «Управління документами». Через електронний кабінет платника податків та на офіційну електронну скриньку ГУ ДПС у Чернігівській області ch.official@tax.gov.ua заява платником не подавалась).

Також відповідач зазначив, що відповідно до пункту 4 розділу II Порядку № 225: «У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків».

В результаті аналізу інформаційних баз даних (автоматизована система «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, ІКС «Податковий блок» ДПС України) встановлено, що у підприємства з`явилась можливість виконання податкового обов`язку в частині подання податкової звітності у травні 2022 року (ТОВ «Пласт-Бокс Україна» до Головного управління ДПС у Чернігівській області 18.05.2022 за № 9053153729 подано податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2022 року (граничний термін подання 10.05.2022). Тому відповідач прийшов до висновку, що підприємством не дотримано вимоги пунктів 3, 4 розділу II Порядку № 225 при поданні заяви про неможливість виконання податкових обов`язків в частині подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік.

Не погоджуючись із правомірністю прийнятого рішення ТОВ «Пласт-Бокс Україна» оскаржило його в адміністративному порядку, подавши скаргу від 08.11.2022 № 0418 до Державної податкової служби України (а.с. 8-11).

Рішенням про результати розгляду скарги від 22.09.2023 № 2814916/99-00-06-02-03-06 скаргу ТОВ «Пласт-Бокс Україна» залишено без задоволення, а рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13 без змін (а.с. 14-18).

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Згідно підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 36.1 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

За приписами пункту 36.5 статті 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (пункту 38.1 статті 38 Податкового кодексу України).

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Наступними Указами Президента України, воєнний стан був неодноразово продовжений та діє на даний час.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-1Х, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, згідно з підпунктом 69.1. (норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з 27.05.2022) пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

При цьому, до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України були внесені зміни Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022.

Саме згідно з даними змінами, порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків мало затвердити Міністерство фінансів України, тобто дати відповідь на питання: за якими підставами (критеріями) вважати платника податків таким, що не має можливості виконувати свої податкові обов`язки під час війни, а також, як такий стан підтвердити.

Однак, не зважаючи на те, що Закон діє з 27.05.2022, такого Порядку не було впродовж до 06.09.2022.

Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (набрав чинності 06.09.2022), на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема, самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з пунктом 1 розділу II Порядку № 225 підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Положеннями пункту 3 розділу II Порядку № 225 підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).

Пунктом 3 розділу II Порядку № 225 також встановлено, що заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими, обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Згідно пункту 4 розділу II Порядку № 225 підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

При цьому, пунктом 7 розділу II Порядку № 225 встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 1 розділу III Порядку № 225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджено наступний Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділуПодаткового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Враховуючи зазначене, за змістом Порядку № 225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією російської федерації.

Як вбачається з копій довідки Головного управління ДСНС в Чернігівській області від 09.05.2022 № 13-06/1697 та Акту про пожежу від 09.05.2022 під час обстрілу російськими військами міста Чернігова, 19.03.2022, було уражено будівлі та майно заводу по виробництву пластикових виробів та харчової упаковки ТОВ «Пласт-Бокс Україна». Пожежею, що сталася внаслідок вибуху, було знищено: будівлю виробничого цеху виготовлення пластмасових виробів з адміністративними приміщеннями, склади, виробниче обладнання, сировину, документацію, оргтехніку, меблі, інвентар та інше основне та додаткове майно, що знаходилося в приміщенні будівлі.

Також, Чернігівською обласною прокуратурою було винесено постанову про визнання ТОВ «Пласт-Бокс Україна» потерпілим у кримінальному провадженні № 22022270000000010 за частиною першою, другою статті 438, частиною третьою статті 110 КК Україна.

Отже, ТОВ «Пласт-Бокс Україна» надало відповідачу разом із заявою від 30.09.2022 належний та достатній доказ для підтвердження неможливості виконання ним податкового обов`язку з підстави, передбаченої підпунктом 1 пункту 1 розділу II Порядку № 225.

Суд зазначає, що в пункті 4 розділу II Порядку мова йде про випадки набуття можливості платником податків виконувати такі податкові обов`язки, як реєстрація податкової накладної, подання звітності тощо, у період після 30 вересня 2022 року.

Факт подання ТОВ «Пласт-Бокс Україна» до Головного управління ДПС у Чернігівській області 18.05.2022 податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2022 року, на що посилається відповідач у рішенні від 28.09.2023, не є свідченням того, що позивач у цей період мав можливість своєчасно та у повному обсязі виконувати свої податкові обов`язки, оскільки підприємство прозвітувало за поточні періоди 2022 року на базі поточної облікової інформації, що створена вже після фізичного знищення та руйнування підприємства 19.03.2022. Для поточного звітування не використовується інформація 2021 року та минулих періодів, або ж використовується та, що не базується на первинній документації 2021 року.

Тому посилання відповідача в своєму рішенні на той факт, що у підприємства з`явилась можливість виконання податкового обов`язку в частині подання податкової звітності, не відповідає дійсності, оскільки часткове відновлення електронних баз даних у позивача не дає можливості для подання звіту саме про контрольовані операції за 2021 рік, оскільки для вказаного звіту необхідні облікові данні за попередні періоди, були знищені і відновленню не підлягають. І саме внаслідок цього у позивача були відсутні такі можливості.

Крім того, суд приймає до уваги, що позивач вчинив активні дії та 06.06.2022 надіслав повідомлення до Головного управлінні ДПС у Чернігівській області № 06/06 в якому вказав, про втрату, зокрема, первинних документів та не можливість Товариства далі здійснювати свою основну виробничу діяльність. До вказаного повідомлення позивачем додано копію довідки та акту про пожежу Головного управління ДСНС України у Чернігівській області.

Суд також вважає поважними посилання позивача на те, що головний бухгалтер у період з 21.09.2022 по 03.10.2022 знаходилася на стаціонарному лікуванні, що підтверджується копією листка непрацездатності (а.с. 25), а тому позивач був фактично позбавлений можливості подати заяву про неможливість виконання платником податків своїх податкових обов`язків у встановлений строк (до 30.09.2022).

Отже, визнання позивача таким, що мав можливості виконувати свої податкові обов`язки та має нести відповідальність за їх невиконання (неналежне виконання), за таких обставин є порушенням діючого законодавства України з боку відповідача.

До цього, відповідач, за результатами розгляду заяви від 30.09.2022, не направляв позивачу попереднє рішення з пропозицією щодо надання конкретних додаткових документів (або їх копій) для підтвердження підстави неможливості виконання податкових обов`язків, як того вимагає пункт 1 розділу III Порядку № 225.

Відповідач одразу прийняв остаточне рішення щодо можливості виконання податкових обов`язків позивачем від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13, яке в адміністративному порядку оскаржено до ДПС України.

Суд звертає увагу, що у додатку до Порядку № 225 передбачена форма рішення, яке приймається податковим органом за результатами розгляду заяви платника податків.

Назва документу: «рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку».

Отже, приймаючи конкретне рішення, а саме: «попереднє рішення» або «остаточне рішення», податковому органу необхідно підкреслити або навпаки закреслити необхідне.

Крім того, згідно з пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах. Обов`язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

За вказаних обставин, відповідач не виконав вимогу пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 225 про те, що керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

При цьому, суд не знаходить поважними посилання позивача на порушення ДПС України строків розгляду скарги, оскільки відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового Кодексу України тимчасово, до 01.01.2023 для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та Рішенням ДПС України від 17.08.2023 № 23323/6/99-00-06-02-03-06 строк розгляду скарги продовжено до 29.09.2023 (включно).

Таким чином, суд приходить до висновку, що винесене відповідачем рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13, яким Товариство з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» було визнано таким, що має можливість виконання свого податкового обов`язку є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Чернігівській області прийняти рішення неможливості своєчасного виконання платником податків Товариством з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» (код ЄДРПОУ 32946550) свого податкового обов`язку щодо «контрольованих операцій», суд зазначає таке.

Як випливає зі змісту Рекомендації №R (80) 2 Щодо здійснення дискреційних повноважень адміністративними органами, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке надає певний адміністративному органу ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності. Перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі завдання адміністративного судочинства.

З системного аналізу положень частини першої статті 2 та частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України в кореспонденції з приписами статті 6 Конституції України, якою закріплений принцип розподілу державної влади, вбачається, що суд не може перебирати на себе функцій суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про неможливість втручання в дискреційні повноваження відповідача, а отже, не вбачає правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «Пласт-Бокс Україна» податкових обов`язків.

Зважаючи на попередні висновки, для повного захисту порушеного права позивача у спірних правовідносинах, не заперечуючи наявності у владного суб`єкта дискреційних повноважень у спірних правовідносинах та не обмежуючи обсягу адміністративного розсуду владного суб`єкта, суд вважає за необхідне обтяжити відповідача обов`язком повторно розглянути заяву ТОВ «Пласт-Бокс Україна» про неможливість сплати податків, датовану 30.09.2022 (вх. № 10968/6 від 11.10.2022).

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Тому, враховуючи часткове задоволення зустрічного позову, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 1342,00 грн.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» (вул. Ушинського, 14, м. Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14014, код ЄДРПОУ 32946550) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 26.10.2022 № 1/25-01-23-13, яким Товариство з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» було визнано таким, що має можливість виконання свого податкового обов`язку.

Зобов`язати Головне управлінняДПС у Чернігівській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» про неможливість сплати податків, датовану 30.09.2022 (вх. № 10968/6 від 11.10.2022).

В решті позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Пласт-Бокс Україна» судовий збір у розмірі 1342,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 28.10.2024.

Суддя Василь НЕПОЧАТИХ

СудЧернігівський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122659121
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —620/15075/23

Ухвала від 08.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні