Постанова
від 29.10.2024 по справі 400/5181/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/5181/24

Категорія: 111030600Головуючий в 1 інстанції: Величко А.В.

Час і місце ухвалення: м. Миколаїв

Дата складання повного тексту: 31.07.2024р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31 липня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У травні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:

-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) або відмову в такій реєстрації №11077800/38075250 від 21 травня 2024 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №7 від 23 квітня 2024 року;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" №7 від 23 квітня 2024 року в ЄРПН датою її фактичного подання;

-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №11077799/38075250 від 21 травня 2024 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №9 від 26 квітня 2024 року;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" №9 від 26 квітня 2024 року в ЄРПН датою її фактичного подання;

-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №11077801/38075250 від 21 травня 2024 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №12 від 30 квітня 2024 року;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" №12 від 30 квітня 2024 року в ЄРПН датою її фактичного подання.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що підставою зупинення реєстрації визначено: обсяг постачання товару/послуг 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів. позивачем було направлено в електронному вигляді до ДПС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції де було зазначено пояснення щодо діяльності позивача. Однак за результатом розгляду податковим органом наданих документів позивачем отримано рішення №11077800/38075250 від 21 травня 2024 року, №11077799/38075250 від 21 травня 2024 року, №11077801/38075250 від 21 травня 2024 року, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної. Підставою для відмови податковим органом визначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку. Позивач вважає рішення про відмову у реєстрації податкової накладної протиправними та такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з вказаним позовом.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що позивачем було подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні від 23 квітня 2024 року №7, від 26 квітня 2024 року №9, від 30 квітня 2024 року №12. Системою було зупинено зазначені податкові накладні, підставою для зупинення стало наступне: відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165), реєстрація податкових накладних в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН. За результатами розгляду поданого платником Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, Комісія ГУ ДПС у Миколаївській області дійшла висновку щодо неможливості прийняття рішення у зв`язку з недостатністю поданих документів. З урахуванням наведеного, підприємству 16 травня 2024 року були направлені Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, за встановленою формою, а саме: платником не надано первинних документів щодо придбання товарів послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Крім того, платником до Повідомлень надано видаткові накладні, однак зазначена кількість соняшника не збігається з кількістю соняшника, що постачається відповідно до податкових накладних. Також, не надано в повному обсязі платіжні інструкції щодо оплати соняшника, який постачається. Згідно з Рішеннями про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН від №11077800/38075250, №11077799/38075250, №11077801/38075250 підставою для відмови слало ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку. Дії позивача указують на відсутність у нього необхідних документів щодо поставки соняшнику, що є предметом спірних податкових накладних. Тобто, позивач не дотримався свого обов`язку щодо документального підтвердження показників податкової звітності (абз.2 п.44.1 ст.44 ПК України).

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 31 липня 2024 року позов ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" до ГУ ДПС у Миколаївській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №11077800/38075250 від 21 травня 2024 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №7 від 23 квітня 2024 року.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" №7 від 23 квітня 2024 року в ЄРПН датою її фактичного подання.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №11077799/38075250 від 21 травня 2024 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №9 від 26 квітня 2024 року.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" №9 від 26 квітня 2024 року в ЄРПН датою її фактичного подання.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №11077801/38075250 від 21 травня 2024 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №12 від 30 квітня 2024 року.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" №12 від 30 квітня 2024 року в ЄРПН датою її фактичного подання.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Миколаївській області на користь ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" судові витрати в розмірі 7 267,20 грн.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Миколаївській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

Доводи апеляційної скарги:

-платником податку до повідомлень надано видаткові накладні, однак зазначена кількість соняшника не збігається з кількістю соняшника, що постачається відповідно до податкових накладних. Також, не надано в повному обсязі платіжні інструкції щодо оплати соняшника, який постачається;

-суд першої інстанції, не дослідивши питання повноти та достатності доказів, порушив засади адміністративного судочинства: верховенства права та змагальності сторін.

У відзиві ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" на апеляційну скаргу вказується, що рішення суду першої інстанції є вірним, а тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС у Миколаївській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

12 квітня 2024 року між ТОВ "АГРОТРЕЙД-2000" (покупець) та ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" (постачальник), укладено договір поставки №560-нс, відповідно до предмету якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця насіння соняшнику урожаю 2023 року (код товару за УКТ ЗЕД 120600), а покупець прийняти та оплатити його згідно умов цього Договору.

Відповідно п.201.10 ст. 201 ПК України, ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" за правилом першої події, було складено та направлено 29 квітня 2024 року в 08:11:37 на реєстрацію в Єдине вікно податкових накладних, податкову накладну №7 від 23 квітня 2024 року на загальну суму 1 000 012,09 грн., у тому числі ПДВ 122 808,50 грн., на підставі зобов`язання, а саме, отримання від Покупця товару передоплати за майбутню поставку товару, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті №2021 від 23 квітня 2024 року.

Також, ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" за правилом першої події, було складено та направлено 30 квітня 2024 року в 14:37:35 на реєстрацію в Єдине вікно податкових накладних, податкову накладну №9 від 26 квітня 2024 року на загальну суму 872 787,41 грн., у тому числі ПДВ 107 184,42 грн. , на підставі зобов`язання, а саме, отримання від Покупця товару передоплати за майбутню поставку товару, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті №2083 від 26 квітня 2024 року.

ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД" за правилом першої події, було складено та направлено 08 травня 2024 року в 19:50:46 на реєстрацію в Єдине вікно податкових накладних, податкову накладну №12 від 30 квітня 2024 року на загальну суму 962 028,02 грн., у тому числі ПДВ 118 143,79 грн. , на підставі зобов`язання, а саме, яке виникло після відвантаження продукції в повному обсязі (499,99 тон) на суму 7 834 940,99 грн. та передоплати на суми 6 872 812,97 грн. (438,597 тон), що є першою подією, на 30 квітня 2024 року першою подією є не сплачена продукція в кількості 61,393 тон на суму 962 028,02 грн. (ПДВ-118 143,79 грн.), що є часткою відвантаженої продукції по видатковій накладній №32 від 30 квітня 2024 року.

Відповідно до Квитанції, контролюючим органом прийнято податкові накладні №7 від 23 квітня 2024 року, №9 від 26 квітня 2024 року, №12 від 30 квітня 2024 року, але реєстрацію їх зупинено.

У квитанціях зазначено, що обсяг постачання товару/послуг 1206 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів. Також позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеній у податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД", засобами електронного зв`язку, направило на електронну адресу Головного управління ДПС Пояснення з первинними документами щодо здійснення господарських операцій по податковим накладним №7 від 23 квітня 2024 року, №9 від 26 квітня 2024 року, №12 від 30 квітня 2024 року.

Однак, Комісією ГУ ДПС в Миколаївській області прийнято рішення №11077800/38075250 від 21 травня 2024 року, №11077799/38075250 від 21 травня 2024 року, №11077801/38075250 від 21 травня 2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних №7 від 23 квітня 2024 року, №9 від 26 квітня 2024 року, №12 від 30 квітня 2024 року.

Підставою для відмови зазначено, що позивачем не надано/частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.

У графі "Додаткова інформація" нічого не зазначено.

Не погоджуючись з рішеннями Комісії ГУ ДПС про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що подана позивачем первинна документація (в цілому, на даній стадії податкового контролю та виключно щодо взаємовідносин з вказаним контрагентом) відповідає вимогам закону за формою, змістом та обсягом (іншого в ході розгляду справи відповідачами доведено не було), а тому податковий орган не мав правових підстав для відмови в реєстрації ПН/РК та винесення спірного рішення про відмову в їх реєстрації.

Окремо першої інстанції зазначав, що наявність первинної документації та її неналежна якість є вагомою обставиною, однак на даному етапі податкового контролю, та з урахуванням його виду та способу, не завжди є вирішальною та ключовою при здійсненні моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3-5, 7-11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165, п.п.2-5, 9-11 Наказу Міністерства Фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН" №520.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст. 201 ПК України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165.

Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.п.7-9 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Відповідно п.п.10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Верховний Суд у постанові від 23 лютого 2023 року по справі №420/9924/20 зазначив, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок №520.

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно п.п.3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами п.п.9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно п.5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №7 від 23 квітня 2024 року, №9 від 26 квітня 2024 року та №12 від 30 квітня 2024 року стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Так, матеріалами справи підтверджено, що позивачем на виконання вказаного запиту подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, разом з додатками, а саме:

-договір поставки №560-нс від 12 квітня 2024 року (між ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та ТОВ "АГРОТРЕЙД-2000");

-рахунок на оплату №25 від 12 квітня 2024 року;

-платіжні інструкції №1859 від 15 квітня 2024 року, №2021 від 23 квітня 2024 року, №2083 від 26 квітня 2024 року;

-видаткові накладні №25 від 22 квітня 2024 року, №26 від 23 квітня 2024 року, №28 від 24 квітня 2024 року, №29 від 25 квітня 2024 року, №30 від 26 квітня 2024 року, №31 від 29 квітня 2024 року, №32 від 30 квітня 2024 року;

-довіреність ТОВ "АГРОТРЕЙД-2000" №292 від 22 квітня 2024 року на отримання товару;

-товарно-транспортні накладні №01 від 22 квітня 2024 року, №01 від 23 квітня 2024 року, №02 від 23 квітня 2024 року, №03 від 23 квітня 2024 року, №04 від 23 квітня 2024 року, №01 від 24 квітня 2024 року, №02 від 24 квітня 2024 року, №01 від 25 квітня 2024 року, №02 від 25 квітня 2024 року, №03 від 25 квітня 2024 року, №01 від 26 квітня 2024 року, №02 від 26 квітня 2024 року, №02 від 29 квітня 2024 року, №03 від 29 квітня 2024 року, №04 від 29 квітня 2024 року, №01 від 30 квітня 2024 року, №02 від 30 квітня 2024 року, №03 від 30 квітня 2024 року, №04 від 30 квітня 2024 року;

-пояснення ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 13 травня 2024 року;

-договір поставки №4778/23/П/МРЗВ від 20 лютого 2023 року (між ТОВ "АГРОРЕСУРС-А" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-специфікацію №1 від 24 лютого 2023 року до Договору поставки №4778/23/П/МРЗВ від 20 лютого 2023 року (між ТОВ "АГРОРЕСУРС-А" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-видаткову накладну №05/02805 від 22 травня 2023 року;

-специфікацію №2 від 16 червня 2023 року до Договору поставки №4778/23/П/МРЗВ від 20 лютого 2023 року (між ТОВ "АГРОРЕСУРС-А" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-видаткову накладну №06/03036 від 16 червня 2023 року;

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 31 травня 2023 року за типовою формою №М-19 за травень 2023 року;

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 30 червня 2023 року за типовою формою №М-19 за червень 2023 року;

-накладна-вимога ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів від 16 червня 2023 року;

-облікові листи тракториста-машиніста за червень 2023 року щодо посіву соняшника;

-звіт №4-сг ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року з квитанцією №2;

-акт №2 ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" витрат насіння і садивного матеріалу за червень 2023 року від 30 червня 2023 року;

-договір №19/04/23 оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 19 квітня 2023 року з додатком №1 (між ФГ "НИВА-1" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-акт приймання-передачі №1 до договору №19/04/23 оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 19 квітня 2023 року;

-акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 01 липня 2023 року до договору №19/04/23 від 19 квітня 2023 року;

-договір №01/03/2023 про надання послуг з перевезення вантажів від 01 березня 2023 року з додатком №1 (між ТОВ "АГРО ПРОФІТ 21" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-товарно-транспортні накладні №БЦ 2023/001 від 29 вересня 2023 року, №БЦ 2023/06 від 30 вересня 2023 року, №БЦ 2023/9 від 01 жовтня 2023 року, №БЦ 2023/15 від 02 жовтня 2023 року, №БЦ 2023/67 від 10 жовтня 2023 року;

-акти надання послуг №86 від 29 вересня 2023 року, №87 від 30 вересня 2023 року, №90 від 01 жовтня 2023 року, №91 від 02 жовтня 2023 року, №92 від 03 жовтня 2023 року, №94 від 04 жовтня 2023 року, №95 від 05 жовтня 2023 року, №96 від 06 жовтня 2023 року, №97 від 09 жовтня 2023 року, №99 від 10 жовтня 2023 року;

-договір №1 перевезення вантажів автомобільним транспортом від 04 квітня 2023 року з додатком №1 (між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-товарно-транспортні накладні №1706 від 16 червня 2023 року, №БЦ 2023/23 від 04 жовтня 2023 року, №БЦ 2023/47 від 06 жовтня 2023 року, №БЦ 2023/66 від 10 жовтня 2023 року;

-акти надання послуг №136 від 04 жовтня 2023 року, №137 від 05 жовтня 2023 року, №140 від 06 жовтня 2023 року, №142 від 10 жовтня 2023 року, №143 від 11 жовтня 2023 року;

-договір про надання сільськогосподарських послуг №2023/0925 від 25 вересня 2023 року з специфікацією №1 (між ТОВ "САЛОХА-П" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №1 від 13 жовтня 2023 року;

-договір №20230928 про надання послуг зберігання від 28 вересня 2023 року з додатком №1 (між ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та ТОВ "АГРО-ПОЛІГОН");

-акти надання послуг №58 від 30 вересня 2023 року, №86 від 31 жовтня 2023 року, №91 від 30 листопада 2023 року, №95 від 31 грудня 2023 року, №9 від 31 січня 2024 року, №10 від 29 лютого 2024 року, №27 від 31 березня 2024 року, №28 від 19 квітня 2024 року;

-реєстри ТТН на вивезення з поля продукції за формою №77 (Затверджена Міністерством сільського господарства СРСР 24 листопада 1972 року, №269-2) за 29-30 вересня 2023 року;

-реєстри ТТН на вивезення з поля продукції за формою №77 (Затверджена Міністерством сільського господарства СРСР 24 листопада 1972 року, №269-2) за 01-10 жовтня 2023 року;

-договір №01/42-23 складського зберігання зерна від 28 вересня 2023 року з додатком №1 (між ТОВ "ОЛАМ БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР" та ТОВ "АГРО-ПОЛІГОН");

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 30 вересня 2023 року за типовою формою №М-19 за вересень 2023 року;

-акт звірки №1 від 10 жовтня 2023 року між ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та ТОВ "АГРО-ПОЛІГОН";

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 31 жовтня 2023 року за типовою формою №М-19 за жовтень 2023 року;

-наказ №6 ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 29 грудня 2023 року про проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей;

-інвентаризаційний опис №11 ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" на 31 грудня 2023 року від 31 грудня 2023 року;

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 31 грудня 2023 року за типовою формою №М-19 за грудень 2023 року;

-звіт №29-сг (річна) ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2023 році з квитанцією №2;

-наказ №4 ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 18 квітня 2024 року про проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей;

-інвентаризаційний опис №6 ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" на 19 квітня 2024 року від 18 квітня 2024 року;

-акт звірки №2 від 19 квітня 2024 року між ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та ТОВ "АГРО-ПОЛІГОН";

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АЛОН ЛТД" від 19 квітня 2024 року за типовою формою №М-19 за квітень 2024 року;

-акт-розрахунок №36 від 19 квітня 2024 року між ТОВ "АГРО-ПОЛІГОН" та ТОВ "ОЛАМ БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР";

-договір №01/61-23 складського зберігання зерна від 19 квітня 2024 року з додатком №1 (між ТОВ "ОЛАМ БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД);

-акт №34 приймання-передачі від 19 квітня 2024 року між ТОВ "АГРО-ПОЛІГОН", ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та ТОВ "ОЛАМ БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР";

-складську квитанцію на зерно №2364 від 19 квітня 2024 року серія ББ №875814;

-складську квитанцію на зерно №2366 від 23 квітня 2024 року серія ББ №875816;

-акти здачі-приймання робіт (надання послуг) №42 від 23 квітня 2024 року, №52 від 30 квітня 2024 року;

-матеріальний звіт ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" від 30 квітня 2024 року за типовою формою №М-19 з 22 по 30 квітня 2024 року;

-акт-розрахунок №41 від 30 квітня 2024 року між ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та ТОВ "ОЛАМ БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР";

-повідомлення ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 22 січня 2021 року Форма №20-ОПП;

-договір №536 від 08 серпня 2016 року між ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" та Квартирно- експлуатаційний відділ м. Біла Церква;

-договір №Н-054 Т-21 поставки сільськогосподарської техніки від 19 лютого 2021 року з додатком №1 (ТОВ "НФМ АГРО" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-акт №1 приймання-передачі сільськогосподарської техніки від 22 липня 2021 року за Договором №Н-054 Т-21 поставки сільськогосподарської техніки від 19 лютого 2021 року;

-видаткову накладну №10 від 22 липня 2021 року;

-договір купівлі-продажу № 2014П від 13 вересня 2021 року (ТОВ "ВИРОБНИЦТВО ПІДСИЛЕНОЇ ТЕХНІКИ" та ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД");

-акт приймання-передачі по договору №2014П від 13 вересня 2021 року;

-видаткову накладну №У-000000282 від 16 вересня 2021 року;

-свідоцтво про реєстрацію машини серія НОМЕР_1 від 26 листопада 2021 року;

-свідоцтво про реєстрацію машини серія НОМЕР_2 від 26 листопада 2021 року;

-свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_3 від 08 лютого 2022 року;

-штатний розклад ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" станом на 01 жовтня 2023 року;

-витяг по ТОВ "ЕВП "АВАЛОН ЛТД" з ЄДРЮОФОПГФ.

Вказані первинні документи, на думку колегії суддів, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом та складені у відповідності до вимог чинного законодавства.

Разом з тим, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаних податкових накладних, вказавши, що платником податку надано копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначив в рішенні, які саме документи, складені із порушенням законодавства.

При цьому, колегія суддів наголошує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Натомість, товариство на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надало пояснення та відповідні первинні документи.

Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області №11077800/38075250 від 21 травня 2024 року, №11077799/38075250 від 21 травня 2024 року, №11077801/38075250 від 21 травня 2024 року.

При цьому, колегія суддів враховує, що надані позивачем до суду первинні документи доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №7 від 23 квітня 2024 року, №9 від 26 квітня 2024 року та №12 від 30 квітня 2024 року.

Поряд з цим, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07 грудня 2022 року по справі №500/2237/20.

Пунктом 49.13 ст. 49 ПК України встановлено, що у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

З огляду на протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом відновлення порушених прав позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №7 від 23 квітня 2024 року, №9 від 26 квітня 2024 року та №12 від 30 квітня 2024 року, датою їх фактичного подання.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ТОВ "ЕКОЛОГІЧНО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "АВАЛОН ЛТД".

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31 липня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 29 жовтня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122662304
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/5181/24

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 31.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні