ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/3775/24 Суддя (судді) першої інстанції: Парненко В.С.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Кучми А.Ю.,
суддів Аліменка В.О., Бєлової Л.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної митної служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 року (м.Київ, дата складання повного тексту не зазначається) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» до Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування наказу,-
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» звернулося з позовом до суду, в якому просить визнати протиправним та скасувати спільний наказ Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України від 13.12.2023 за №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі»
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначає, що отримана Держмитслужбою інформація від ДПС України про встановлення фактів з реалізації МБТ товарів у період з 01.01.2022 по 24.02.2022, який розміщений у п/п «Львів» за адресою: Україна, Львівська обл., м. Львів, Залізничний р-н, вул. Любінська, 168, ДП «Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, будівля «Б-3», 3-й поверх», із використанням РРО/ПРРО за номерами 3000751303 та 3000751304, які зареєстровані за іншою адресою господарської одиниці, а саме - «Україна, Одеська обл., м. Одеса Малиновський р-н, вул. Центральний аеропорт, 2, ПТ Пасаж. терм. комплексу МА «Одеса», є такою, що не відповідає дійсності. При здійсненні громадянам, які виїжджають за межі митної території України, продажу підакцизних товарів в МБТ, розміщеному в ДП «Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, реєстрація розрахункових операцій із використанням РРО/ПРРО з фіскальними номерами 3000751303 та 3000751304 у період з 01.01.2022 по 24.02.2024 позивачем не здійснювалась.
Відповідачами подано відзиви на позовну заяву, в яких просять відмовити у задоволенні позову та зазначають, що рішення про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, наданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (реєстраційний номер D/0096/00) терміном до 30 днів було прийнято законно у відповідності до п. п. 12-15 Порядку № 692. Таким чином, посадові особи Адміністрації Державної прикордонної служби України діяли виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законодавством, а тому, твердження позивача щодо незаконності спільного наказу Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України від 13.12.2023 № 932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» є безпідставним та необґрунтованим. Вказують, що наказ № 932/1060 АГ вичерпав свою дію фактом його виконання, у зв`язку з чим не може бути об`єктом судового контролю в межах даної справи.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
Апеляційну скаргу обґрунтовано правомірністю прийнятого відповідачем рішення. Зазначено, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх обставин у справі. Наголошує, що оскаржуваний наказ не є остаточним рішенням, яке приймається за результатами здійснення заходів з моніторингу відповідності і не порушує прав та інтересів позивача.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому зазначено про безпідставність доводів апеляційної скарги, відсутність підстав для її задоволення та відсутність підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.
Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 07.06.2010.
Основним видом діяльності за КВЕД є 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах.
ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» здійснює діяльність в сфері безмитної торгівлі в торгівельних закладах магазину безмитної торгівлі, розташованих у міжнародному аеропорті «Львів» за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Любінська, 168.
Є загальновідомим факт, що у зв`язку із військовою агресією з боку російської федерації та введенням воєнного стану на території України тимчасово не працює міжнародний пункт пропуску через державний кордон України для повітряного сполучення «Львів».
З квітня 2023 року Держмитслужба бере участь у роботі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушень законодавства України посадовими особами Бюро економічної безпеки України, органів державної влади та інших державних органів, які здійснюють повноваження у сфері економічної безпеки, що могли призвести до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, під час якої звітувала про результати вжитих заходів щодо контролю за діяльністю магазинів безмитної торгівлі (далі - МБТ).
В рамках засідань цієї комісії здійснюється аналіз інформації щодо обсягів реалізації МБТ підакцизної групи товарів (тютюнових і алкогольних виробів) у міжнародних пунктах пропуску через державний кордон України громадянами, які виїжджають за межі митної території України на один розрахунковий чек, результати якого зумовили необхідність звернення до Державної податкової служби України про надання з інформаційних систем ДПС інформації та відомостей, які містяться у касових чеках про реалізацію підакцизних товарів за товарними позиціями 2402, 2203 - 2208 згідно з УКТ ЗЕД за період з 01.01.2022 по 31.05.2023 (лист Держмитслужби від 08.06.2023 № 08-1/17-01/8.16/3799).
За результатами розгляду та перевірки отриманої від ДПС інформації, наданої в електронному вигляді щодо відомостей в електронних копіях касових чеків, оформлених МБТ, зокрема, утримувачем якого є позивач встановлено, що останній здійснював реалізацію підакцизних товарів без зазначення у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, що свідчить про порушення пункту 6 Правил №1089.
Вказані обставини стали підставою для направлення позивачу повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення листом Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29.
В повідомленні про намір прийняття несприятливого рішення від 09.10.2023 директор Департаменту авторизації, надання адміністративних послуг та контролю просив надати документи, що підтверджують продаж товарів громадянам з дотриманням вимог п. 6 Правил (утримувач зобов`язаний зберігати у МБТ копії касових чеків протягом не менш як трьох років), та здійснити заходи щодо дотримання розділу 3 Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 №547.
Листом ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» від 07.11.2023 № 372 надано заперечення проти наміру митного органу прийняти несприятливе рішення з обґрунтуванням, суть якого полягає у тому, що відсутність у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу пов`язана зі зміною авіакомпаніями форматів посадкових талонів, які надаються пасажирам міжнародних повітряних рейсів в аеропорту вильоту. У зв`язку з тим, що авіакомпанії почали використовувати QR коди у посадкових талонах пасажирів, в тому числі мобільних посадкових талонах, які містять, окрім особистих даних, інформацію про рейс та спеціальний штрих-код для зчитування сканеру потрапляв товар (пасажир виклав його безпосередньо до каси), сканер зчитував його. Перед початком продажу програмне забезпечення РРО очікує, що першим буде відскановано посадковий талон, але сканер передає вже раніше відсканований штрих-код товару. Таким чином, в систему потрапляють данні з цього випадково відсканованого штрих-коду або система може відкинути такий код і тоді поле з номером рейсу залишиться порожнім. У подальшому при скануванні касиром посадкового талону система його відкидає, оскільки вже очікує штрих-коди товарів, які є у продажу.
На підтвердження зазначеного позивачем надано копію листа ТОВ «Експерт солюшнз сервіс» від 03.11.2023 № 011123, в якому також повідомлено про те, що з метою унеможливлення подібних випадків в майбутньому компанія почала доопрацьовувати систему Навіжен, яка використовується на касах МБТ.
Листом Держмитслужби від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211 у позивача витребувано у строк до 15.11.2023 роздруковані контрольні стрічки розрахункових документів у розрізі МБТ за датами наведеними в додатку (відомості про які зазначені у додатку до листа Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29) із використанням реєстраторів розрахункових операцій.
15.11.2023 ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» листом №387 повідомило Державну митну службу України про те, що беручи до уваги кількість запитуваних розрахункових документів, а також те, що МБТ Товариства розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях на територіях режимних об`єктів, Товариство не має можливості надати запитувані документи у вказані в листі строки, тобто до 15.11.2023.
В листі позивач просив встановити строк подання документів до 15.12.2023.
14.12.2023 листом за вих. №417 ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» подало до Державної митної служби України паперові копії контрольних стрічок розрахункових документів у відповідь на лист від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211.
Вказані документи направлені засоби поштового зв`язку 15.12.2023, що підтверджується описом вкладення у цінний лист, долученим до позовної заяви.
До дати направлення позивачем витребуваних документів, 13.12.2023 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».
Вказаним наказом зупинена на строк 30 днів дія дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі №D/0096/00, наданого ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для розміщення в міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення «Львів», у зв`язку з недотриманням вимог пункту 6 Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1089, в частині незазначення магазином безмитної торгівлі у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу.
У зв`язку з отриманням Держмитслужбою листа позивача від 14.12.2023 № 417 із наданими копіями контрольних стрічок розрахункових документів оформлених у МБТ, на засіданні спільної робочої групи 09.01.2024 прийнято рішення продовжити строк зупинення дії дозволу № D/0096/00 до 28.01.2024 протоколом від 09.01.2024 № 1/2024/МБТ.
На підставі зазначеного Держмитслужбою та Адміністрацією Держприкордонслужби видано спільний наказ від 15.01.2024 № 53/68АГ «Про продовження строку зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», копію якого направлено позивачу листом від Держмитслужби від 16.01.2024 № 18/18- 05/13/76.
В подальшому після розгляду наданих позивачем листом від 14.12.2023 № 417 документів, 05.03.2024 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №282/248-АГ «Про поновлення дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», яким поновлено дозволи на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, надані Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД», зокрема, №D/0096/00 (міжнародний пункт пропуску для повітряного сполучення «Львів»).
Позивач не погоджуючись із наказом Державної митної служби України та Адміністрації державної прикордонної служби України від 13.12.2023 за №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» та вважаючи його протиправним, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що закінчення строку дії наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» не означає, що даний акт індивідуальної дії не створює правових наслідків для позивача у справі.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 140 Митного кодексу України безмитна торгівля - це митний режим, відповідно до якого товари, не призначені для вільного обігу на митній території України, знаходяться та реалізуються для вивезення за межі митної території України під митним контролем у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України, відкритих для міжнародного сполучення, та на повітряних, водних або залізничних транспортних засобах комерційного призначення, що виконують міжнародні рейси, з умовним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт та експорт таких товарів, та без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, а також без проведення заходів офіційного контролю.
Згідно з п.5 ст. 336 Митного кодексу України митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, вільних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою відповідно до цього Кодексу та інших законів України покладено на митні органи
На підставі ч. 1 ст. 420 Митного кодексу України магазин безмитної торгівлі - це спеціалізований торговельний заклад, розташований у пункті пропуску через державний кордон України, відкритому для міжнародного сполучення, а також на повітряному або водному транспортному засобі комерційного призначення, що виконує міжнародні рейси, та призначений для реалізації товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі.
Відповідно до ч. 2 ст. 420 Митного кодексу України магазини безмитної торгівлі здійснюють продаж товарів громадянам, які виїжджають за межі митної території України, а також пасажирам міжнародних рейсів, які виконуються повітряними та водними транспортними засобами комерційного призначення, що експлуатуються резидентами. Реалізація магазинами безмитної торгівлі товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі, підприємствам забороняється.
Частиною 4 ст. 420 Митного кодексу України передбачено, що магазини безмитної торгівлі в установленому порядку здійснюють торгівлю всіма видами продовольчих і непродовольчих товарів, крім товарів, які відповідно до закону заборонені до ввезення в Україну, вивезення з України та транзиту через територію України, та товарів за товарними позиціями 2701-2716 згідно з УКТ ЗЕД. Правила продажу товарів магазинами безмитної торгівлі громадянам затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч.2 ст. 422 Митного кодексу України утримувачі магазинів безмитної торгівлі можуть у порядку, передбаченому цим Кодексом, отримати дозвіл на відкриття та експлуатацію митного складу або складу тимчасового зберігання закритого типу для зберігання та наступного постачання в ці магазини всіх видів товарів, у тому числі підакцизних, крім товарів, ввезення яких на митну територію України, вивезення за межі митної території України та/або переміщення митною територією України транзитом заборонено законом.
На підставі ч.1 ст. 423 Митного кодексу України у разі зупинення, скасування або анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі продаж (постачання) товарів цим магазином та розміщення у ньому нових партій товарів забороняються.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 (далі - Положення) Держмитслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів.
Відповідно до повноважень, визначених пунктом 4 Положення Держмитслужба, зокрема надає дозволи на провадження митної брокерської діяльності, відкриття та експлуатацію митних складів, складів тимчасового зберігання, магазинів безмитної торгівлі, вантажних митних комплексів, вільних митних зон комерційного або сервісного типу (підпункт 14).
Порядок подання та розгляд Заяви на відкриття та експлуатацію МБТ, а також надання, зупинення дії й анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ затверджений наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2012 № 692 «Про затвердження Порядку подання та розгляду заяв, надання, зупинення дії, анулювання дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі та форми Заяви на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.06.2012 за №1080/21392 (далі - Порядок № 692).
Згідно з вимогами пунктів 7 та 14 Порядку № 692 рішення про надання, переоформлення, зупинення або анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ приймається спільною робочою групою Держмитслужби та Адміністрації Держприкордонслужби, за наслідками якого видається спільний наказ.
Правила продажу товарів МБТ затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1089 «Про затвердження Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі» (далі - Правила № 1089).
Згідно з пунктами 2 та 6 Правил № 1089 робота МБТ організовується таким чином, щоб забезпечити надходження, зберігання та продаж товарів відповідно до вимог МК України, Податкового Кодексу України, інших нормативно-правових актів та Правил № 1089.
Факт продажу товарів підтверджується касовим або товарним чеком з послідовною нумерацією (у двох примірниках), у якому повинні зазначатися, зокрема номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу.
Серед обов`язків утримувача МБТ, визначених Правилами № 1089 є: забезпечення належних умов для роботи посадової особи митного органу, персоналу магазину, а також вжиття заходів для дотримання вимог, установлених законодавством про безпеку праці (пункт 19); один раз на квартал проведення інвентаризації.
Митний орган у разі потреби має право проводити інвентаризацію товарів у приміщенні магазину в будь-який час його роботи (пункт 22); забезпечувати ведення бухгалтерського обліку і звітності відповідно до законодавства (пункт 24).
Відповідно до п. 6 Порядку №1089 факт продажу товару підтверджується касовим або товарним чеком з послідовною нумерацією (у двох примірниках), у якому повинні зазначатися номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу, з відміткою про проходження митного контролю, ідентифікаційний код товару і його вартість. Оригінал чека видається пасажирові, який придбав товар, а копія зберігається у магазині безмитної торгівлі протягом не менш як трьох років.
З матеріалів справи вбачається, що за результатами розгляду та перевірки отриманої від ДПС інформації, наданої в електронному вигляді щодо відомостей в електронних копіях касових чеків, оформлених МБТ, зокрема, утримувачем якого є позивач встановлено, що останній здійснював реалізацію підакцизних товарів без зазначення у касових чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу, що свідчить про порушення пункту 6 Правил №1089. Вказані обставини стали підставою для направлення позивачу повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення листом Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29.
Листом Держмитслужби від 10.11.2023 №18-1/18-05/13/211 у позивача витребувано у строк до 15.11.2023 роздруковані контрольні стрічки розрахункових документів у розрізі МБТ за датами наведеними в додатку (відомості про які зазначені у додатку до листа Держмитслужби від 09.10.2023 № 18-1/18-05/13/29) із використанням реєстраторів розрахункових операцій.
15.11.2023 ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» листом №387 повідомило Державну митну службу України про те, що беручи до уваги кількість запитуваних розрахункових документів, а також те, що МБТ Товариства розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях на територіях режимних об`єктів, Товариство не має можливості надати запитувані документи у вказані в листі строки, тобто до 15.11.2023.
В листі позивач просив встановити строк подання документів до 15.12.2023.
Таким чином, позивачем не було викладено відмови у наданні запитуваних розрахункових документів, позивач просив надати додатковий час для їх підготовки з метою надання для проведення перевірки.
Натомість до дати направлення позивачем витребуваних документів, 13.12.2023 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».
Вказаним наказом зупинена на строк 30 днів дія дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі №D/0096/00, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для розміщення в міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення «Львів», у зв`язку з недотриманням вимог пункту 6 Правил продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1089, в частині незазначення магазином безмитної торгівлі у фіскальних чеках відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу.
Таким чином, відповідачами не були враховані пояснення позивача щодо необхідності надання додаткового часу для подання витребуваних документів, та фактично порушені права позивача оскаржуваним наказом, оскільки позивачем у визначений строк до 15.12.2023 направив відповідачам запитувані документи.
В подальшому, за наслідками розгляду наданих документів 05.03.2024 Державною митною службою України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято спільний наказ №282/248-АГ «Про поновлення дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», яким поновлено дозволи на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, надані Товариству з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД», зокрема, №D/0096/00 (міжнародний пункт пропуску для повітряного сполучення «Львів»).
Відповідачами після розгляду поданих позивачем документів було встановлено відсутність порушень законодавства щодо заповнення розрахункових документів.
Таким чином, суд не надає правову оцінку в цій частині пояснень позивача, оскільки дотримання заповнення розрахункових документів була підтверджена відповідачами шляхом поновлення дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі.
Оскаржуваний наказ від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» було прийнято відповідачами передчасно за відсутності наданих позивачем документів.
Натомість, звертаючись з листом №387 від 15.11.2023 про продовження строку для надання витребуваних документів до 15.12.2023, позивач мав обґрунтовані сподівання на можливість подання документів протягом заявленого строку.
Відповідачем не було повідомлено позивача про відмову у продовженні строку надання документів або про встановлення іншого строку для подання документів.
Отже, відповідачі шляхом прийняття оскаржуваного наказу позбавили позивача можливості доведення правомірності своїх дій через прийняття передчасного наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі».
Щодо твердження відповідачів про те, що вказаний наказ вичерпав свою дію фактом спливу строку на який його було видано, суд першої інстанції вірно вказав, що жодна інша норма національного законодавства не містить обмеження права особи на звернення до суду з вимогою про визнання протиправним і скасування такого, що вже реалізований (не реалізований), індивідуального акту, та не обмежує (звужує) повноважень суду щодо розгляду і вирішення адміністративної справи з огляду на таку ознаку.
Аналогічний висновок зазначений Верховним Судом в ухвалі від 21 травня 2020 року, справа № 826/9464/18.
Тобто, факт реалізації або не реалізації актів та інших документів не може бути підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 04.09. 2018, справа № 826/5608/17.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що закінчення строку дії наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» не означає, що даний акт індивідуальної дії не створює правових наслідків для позивача у справі.
На підставі ч.1 ст. 423 Митного кодексу України у разі зупинення, скасування або анулювання дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі продаж (постачання) товарів цим магазином та розміщення у ньому нових партій товарів забороняються.
Прийняттям оскаржуваного наказу відповідачі фактично обмежили позивача у провадженні господарської діяльності.
З огляду на викладене, враховуючи наявність факту порушення процедури прийняття наказу від 13.12.2023 №932/1060АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі» та передчасність його прийняття, він є таким, що підлягає скасуванню в судовому порядку.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Державної митної служби України - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 28.10.2024.
Головуючий суддя: А.Ю. Кучма
В.О. Аліменко
Л.В. Бєлова
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122663789 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні