Рішення
від 30.10.2024 по справі 502/2439/24
КІЛІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 502/2439/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2024 року м. Кілія

Кілійський районний суд Одеської області у складі:

головуючого судді Балана М.В.,

за участю секретаря судового засідання Урсул Г.К.,

розглянувши цивільну справу за заявою

ОСОБА_1 ,

заінтересована особа:

Кілійський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Ізмаїльському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса)

про

встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України,

В С Т А Н О В И В :

29.10.2024 року до Кілійського районного суду Одеської області надійшла заява ОСОБА_1 , підписана її представником адвокатом Кушнеренко Ігорем Вікторовичем, заінтересована особа: Кілійський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Ізмаїльському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України.

В обґрунтування викладених вимог зазначено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 у ОСОБА_1 на тимчасово окупованій території м. Сімферополь народилась донька ОСОБА_2 та ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька Віра. Між тим, заявник не перебуває у зареєстрованому шлюбі. Факт народження дітей підтверджується свідоцтвами про народження дітей, довідками про народження, виписними епікризами з акушерського стаціонару, які видано органами окупаційної влади. При цьому, в документах про народження дитини повністю співпадають данні про матір дитини з даними заявниці.

Разом з тим, у заявника немає медичного свідоцтва установленої форми, яке б надавало змогу зареєструвати факт народження дитини. Таким чином, підставою для реєстрації народження дитини, яка народилась на окупованій території може бути рішення суду. Наявні у заявника документи не відповідають вимогам законодавства України, оскільки вони були видані на тимчасово окупованій території України, визначеній відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", постанови Верховної Ради України «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями».

На підставі вищезазначеного, заявник просить суд:

- встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_3 у м. Сімферополь АР Крим, батьками якої є: мати - громадянка України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , батько - громадянин України ОСОБА_4 (запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень проводити відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України);

- встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_5 у м. Сімферополь АР Крим, батьками якої є: мати - громадянка України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , батько - громадянин України ОСОБА_4 (запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень проводити відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України).

Ухвалою судді Кілійського районного суду Одеської області від 30.10.2024 року провадження у справі відкрито та призначено судовий розгляд заяви по суті.

Заявник ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась.

Представник заявника ОСОБА_6 в судове засідання не з`явився, в поданій заяві просив розглядати справу без його присутності та присутності заявника.

Представник заінтересованої особи - Кілійського відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Ізмаїльському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в судове засідання не з`явився.

На підставі вищезазначеного суд ухвалює рішення за відсутності сторін, на підставі наявних у справі письмових доказів, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного пристрою, в порядку передбаченому ст.ст. 223, 247 ЦПК України.

Частиною 2 ст. 317 ЦПК України встановлено, що справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Дослідивши надані письмові докази та розглянувши справу у межах заявлених позовних вимог, суд достовірно встановив такі факти та відповідні їм правовідносини:

Відповідно до паспорту громадянина України № НОМЕР_1 , виданого 20.07.2021 року органом ДМС 6351 вбачається, що ОСОБА_1 народилась ІНФОРМАЦІЯ_6 в с. Липці Харківського району Харківської області Україна.

Згідно довідки про реєстрацію місця проживання особи за вих. № 13-633 від 20.08.2021 року, виданої виконавчим комітетом Липецької сільської ради Харківського району Харківської області вбачається, що ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до виписного епікризу з акушерського стаціонару виданого «Сімферопольским клінічним пологовим будинком № 2» вбачається, що ОСОБА_1 народила ІНФОРМАЦІЯ_1 дівчинку.

Згідно довідки про народження № НОМЕР_2 , виданого відділом реєстрації народження м. Сімферополь департаменту записів актів громадянського стану міністерства юстиції Республіки Крим вбачається, що ОСОБА_3 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 , відомості про батька відсутні, матір`ю записана ОСОБА_1 .

Згідно свідоцтва про народження НОМЕР_3 , виданого 01.07.2022 року відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів громадянського стану вбачається, що ОСОБА_3 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 , актовий запис № 110229310002300254003, в актовому записі відомості про батька відсутні, матір`ю записана ОСОБА_1 .

Відповідно до виписного епікризу з акушерського стаціонару виданого «Сімферопольским клінічним пологовим будинком № 2» вбачається, що ОСОБА_1 народила ІНФОРМАЦІЯ_2 дівчинку.

Згідно довідки про народження № НОМЕР_4 , виданого відділом реєстрації народження м. Сімферополь департаменту записів актів громадянського стану міністерства юстиції Республіки Крим вбачається, що ОСОБА_7 народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 , відомості про батька відсутні, матір`ю записана ОСОБА_1 .

Згідно свідоцтва про народження НОМЕР_5 , виданого 08.06.2023 року відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів громадянського стану вбачається, що ОСОБА_7 народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 , актовий запис № 110239310002300195007, в актовому записі відомості про батька відсутні, матір`ю записана ОСОБА_1 .

Як вбачається з матеріалів справи, докази народження дітей видано органами, які створені та діють у порядку не передбаченому законом, є недійсними і не створюють правових наслідків.

На даний час АР Крим, України тимчасово непідконтрольна державі Україна, територія і всі органи, які діють у АР Крим, створені у порушенняКонституції Українита Законів України.

Крім того,ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»встановлено, що будь-який акт (рішення, документ), виданий органами, передбаченими на тимчасово окупованій території, є недійсними і не створює правових наслідків.

Враховуючи викладене, до даних правовідносин підлягають застосуванню положенняст. 317 ЦПК УкраїнитаЗакону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється діяКонституціїта законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (ст. ст.1,4ч.2Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).

Згідно п. п. 1, 2, 3ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно доКонституціїта законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Відповідно до ч. 3ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими ч. 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.

Таким чином, виданий відділом реєстрації народження м. Сімферополь департаменту записів актів громадянського стану міністерства юстиції Республіки Крим, свідоцтво про народження, не засвідчують у встановленому порядку факту народження дітей, що створює перешкоди та робить неможливим державну реєстрацію народження дитини та реалізувати інші права та обов`язки, пов`язані із народженням дитини.

Згідно зіст.18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбаченихКонституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Пунктом 2 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженихнаказом Міністерства юстиції України № 52/5 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації народження дитини є: а) медичне свідоцтво про народження (форма № 103/о), форма якого затвердженанаказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - медичне свідоцтво про народження), що видається закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування та форми власності, де приймаються пологи. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я державна реєстрація народження проводиться на підставі медичного свідоцтва про народження або медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу (форма № 103-1/о), форма якої затвердженанаказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024 (із змінами) (далі - медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу), та висновку про підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я за формою, встановленою у додатку 3 до Порядку підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2013 року № 9; б) медичне свідоцтво про народження, медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу. Ці документи подаються для державної реєстрації народження дитини, яка досягла одного року і більше.

При відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті, державна реєстрація народження проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою.

Відповідно дост. 7 ч. 1 Закону України «Про громадянство України»особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.

Відповідно до вимог ч. 4, 7ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження дитини, а в разі їх відсутності рішення суду.

Відповідно до п. 1Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 р. № 5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення»в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян.

Відповідно до п. 7 ч. 1ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту: народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження.

Відповідно дост. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника. У рішенні про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, зокрема, мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків.

Відповідно достатті 145 Сімейного кодексу Українипрізвище дитини визначається за прізвищем батьків. Якщо мати, батько мають різні прізвища, прізвище дитини визначається за їхньою згодою. Відповідно достатті 146 Сімейного кодексу Україниім`я дитини визначається за згодою батьків. Відповідно достатті 147 Сімейного кодексу Українипо батькові дитини визначається за іменем батька.

Таким чином, з огляду на те, що документи видані незаконними органами, на даний час відсутня можливість для реєстрації факту народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 та ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_7 у м. Сімферополь АР Крим, отримання свідоцтва про народження.

Враховуючи те, що заявник не має можливості надати документи, необхідні для проведення державної реєстрації народження дітей, суд приходить до висновку про законність та обґрунтованість вимог заяви щодо встановлення факту народження дітей.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст.10,263-265,315,317,319,354 ЦПК України, Правилами державної реєстрації актів громадянського стану в Україні, затверджениминаказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5,Указом Президента України від 14 листопада 2014 року № 875/2014про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 листопада 2014 року «Про невідкладні заходи щодо стабілізації соціально-економічної ситуації в Донецькій та Луганській областях»,ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», п. 1Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 р. №5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд,

В И Р І Ш И В :

Заяву задовольнити в повному обсязі.

Встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_3 у м. Сімферополь АР Крим, батьками якої є: мати - громадянка України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , батько - громадянин України ОСОБА_4 (запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень проводити відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України).

Встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_5 у м. Сімферополь АР Крим, батьками якої є: мати - громадянка України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , батько - громадянин України ОСОБА_4 (запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень проводити відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України)

Допустити негайне виконання даного рішення суду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцятиднів з дня проголошення рішеннядо Одеського апеляційного суду.

Суддя Кілійського районного суду М. В. Балан

СудКілійський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122675106
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —502/2439/24

Рішення від 30.10.2024

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Балан М. В.

Ухвала від 30.10.2024

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Балан М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні