Рішення
від 29.10.2024 по справі 905/1113/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

29.10.2024 Справа №905/1113/24

Суддя Господарського суду Донецької області Чернова О.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства «Укртрансгаз», м.Київ

до відповідача: Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал», м.Слов`янськ, Донецької області

про стягнення 234963,09грн, з яких 200160,72грн - основний борг, 8246,40грн - 3% річних, 26555,97грн - інфляційні втрати,

без повідомлення (виклику) сторін,

Акціонерне товариство «Укртрансгаз», м.Київ звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал», м.Слов`янськ, Донецької області про стягнення 234963,09грн, з яких 200160,72грн - основний борг, 8246,40грн - 3% річних, 26555,97грн - інфляційні втрати.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Акціонерне товариство «Укртрансгаз» до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи - суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників). Відповідач здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи позивача без поданих номінацій його постачальником у період жовтень-грудень 2016 року, січень 2017 року, та, за позицією позивача, відповідач на підставі ч. 2 ст.8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» зобов`язаний упродовж 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу.

На підтвердження вказаних обставин позивач надав до суду: договір №4762/1617-ТЕ-6 від 30.09.2016 постачання природного газу, додаткові угоди №1 від 23.01.2017, №2 від 31.17.2017 до договору, листи НАК «Нафтогаз України», акти приймання-передачі природного газу за жовтень 2016 року по січень 2017 року, звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування за період жовтень 2016 року по січень 2017 року, акти розподілу природного газу за період жовтень 2016 року по січень 2017 року.

Нормативно свої позовні вимоги позивач обґрунтовує посиланням на статті 4, 11, 15, 16, 503, 509, 536, 612, 625 Цивільного кодексу України, статті 20, 173, 174, 198 Господарського кодексу України, статтю 8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення».

З дотриманням приписів ст.6 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, для розгляду справи №905/1113/24 визначено суддю Чернову О.В.

Ухвалою господарського суду від 27.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1113/24. Справу №905/1113/24 постановлено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

06.09.2024 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого останній просить застосувати позовну давність та відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень відповідач вказує, що він виступає у спірних правовідносинах як колективний побутовий споживач (від імені всіх фізичних осіб співвласників) та договір укладений для забезпечення та сприяння співвласникам будинку в отриманні житлово-комунальних послуг. Відповідач також зазначає, що він не підпадає під ознаки організацій і підприємств, визначених в Законі України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення». Також відповідач посилається на пропуск позовної давності, та з лютого 2017 року не вчиняв дій щодо стягнення наявної заборгованості.

10.09.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив, за змістом якої позивач підтримує позовні вимогу у повному обсязі, посилаючись на те, що позивач і відповідач є суб`єктами господарювання, відносини яких щодо компенсації вартості природного газу, використаного за період з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2015 року, без подання номінацій, унормовані Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення». Щодо заяви про застосування строку позовної давності, позивач заперечує з тих підстав, що строк виконання зобов`язання за першим платежем настав тільки 01.11.2021, тому строк позовної давності не сплинув.

Відповідно до статті 42 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов`язані виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки та добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Згідно з частинною 3 статті 252 Господарського процесуального кодексу України, якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи, що судом створені усі умови для реалізації сторонами своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 Господарського процесуального кодексу України, заперечень від сторін про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) їх уповноважених представників (без проведення судового засідання) не надходило, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

З`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в порядку статті 210 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

30.09.2016 між Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (постачальник) та Об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал» (споживач, відповідач) укладений договір постачання природного газу №4762/1617-ТЕ-6, відповідно до п. 1.1 якого постачальник зобов`язується поставити споживачеві у 2016-2017 роках природний газ, а споживач зобов`язується оплатити його на умовах цього договору.

Природний газ, що постачається за цими договорами, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню (п. 1.2 договору).

Згідно з п. 2.1 договору постачальник передає споживачу з 01.10.2016 по 31.03.2017 (включно) природний газ обсягом до 117 тис. куб. м., у т.ч. за місяцями, зокрема, у жовтні 2016 15 тис. куб. м., у листопаді 2016 20 тис. куб. м., у грудні 2016 23 тис. куб. м., у січні 2017 25 тис. куб. м.

Споживач подає постачальнику до 15 числа місяця, що передує місяцю постачання природного газу, належним чином оформлену заявку на плановані обсяги використання природного газу на наступний місяць, підписану уповноваженою особою. У разі неподання або несвоєчасного подання заявки споживачем постачальник може користуватися планованими обсягами, зазначеними у пункті 2.1 цього договору, на відповідний місяць. Обсяги постачання підтверджуються постачальником шляхом подання оператору газотранспортної системи номінації на відповідний місяць постачання (розрахунковий період) в установленому законодавством порядку. Постачальник протягом трьох днів з моменту підтвердження оператором газотранспортної системи номінації повідомляє споживачу про розмір поданої номінації шляхом надсилання відповідного повідомлення на електронну адресу, зазначену споживачем у розділі 13 цього договору (п. 3.2 договору).

Відповідно до п. 3.4 договору приймання-передача природного газу, переданого постачальником споживачеві у відповідному місяці постачання, оформлюється актом приймання-передачі. Обсяг використання природного газу споживачем у відповідному місяці постачання встановлюється шляхом складення добових обсягів, визначених на підставі показників комерційного вузла/вузлів обліку природного газу.

Договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін, за їх наявності, і діє в частині реалізації природного газу з 01.10.2016 до 31.09.2017 (включно), а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 12.1 договору в редакції додаткової угоди № 2 від 31.03.2017).

Згідно з актами приймання-передачі природного газу обсяг споживання відповідачем становить у жовтні 2016 року в обсязі газу 7,691 тис. куб. м., у листопаді 2016 року в обсязі газу 17,415 тис. куб. м., у грудні 2016 року в обсязі газу 21,985 тис. куб. м., у січені 2017 року на обсязі газу 24,383 тис. куб. м.

Вказані акти підписані відповідачем та направлені НАК «Нафтогаз України для підписання.

Листами №26-9149/1.2-16 від 21.12.2016, №26-355/1.2-17 від 18.01.2017, №26-1639/1.2-17 від 16.02.2017 НАК «Нафтогаз України» повернув акти відповідачу без підпису, оскільки НАК «Нафтогаз України» не здійснював постачання природного газу у вказані періоди у зв`язку відсутністю підтвердження планових обсягів (номінацій) природного газу.

Також відповідно до актів розподілу природного газу Оператор газорозподільної мережі ПАТ «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» надав послугу з розподілу природного газу споживачу ОСББ «Новий зелений квартал», а саме за актами:

від 01.11.2016 на загальний об`єм природного газу 7,691 тис.м.куб.;

від 01.12.2016 на загальний об`єм природного газу 17,415 тис.м.куб.;

від 01.01.2017 на загальний об`єм природного газу 21,985 тис.м.куб.;

від 01.02.2017 на загальний об`єм природного газу 24,383 тис.м.куб.

Вказані акти підписані відповідачем без зауважень.

Вказані об`ємі також відображені у звітах про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування за період жовтень 2016 року по січень 2017 року.

Також позивач посилається на рішення Господарського суду Донецької області від 27.10.2020 у справі №905/1756/19 за позовом Акціонерного товариства «Укртрансгаз» до відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Новий зелений квартал» про зобов`язання повернути безпідставно набуте майно та стягнення 477 627,86 грн.,

При розгляді справи №905/1756/19 судом встановлено, що «наявні у справі звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування за жовтень 2016року-січень 2017 року; звітами про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» з ресурсу НАК «Нафтогаз України» за жовтень 2016 року грудень 2016 року; звіт про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» між замовниками послуг транспортування (постачальниками) в розрізі їх контрагентів (споживачів) за січень 2017 року містять відомості, згідно з якими підтверджений обсяг природного газу (номінація) ОСББ «Новий зелений квартал» у жовтні 2016 року січні 2017 року становить 0,00 тис. куб. м. за кожним місяцем, а фактичний обсяг спожитого (відібраного) ним природного газу у жовтні 2016 року становить 7,691 тис. куб. м.; у листопаді 2016 року - 17,415 тис. куб. м.; у грудні 2016 року - 21,985 тис. куб. м.; у січні 2017 року - 24,383 тис. куб.м. відповідно, що протранспортований АТ «Укртрансгаз», розподілений ПАТ «Донецькоблгаз» та віднесений останнім на постачальника НАК «Нафтогаз України» як обсяги небалансу. Вказані документи складені ПАТ «Донецькоблгаз», як оператором ГРМ, та надані АТ «Укртрансгаз», як оператору ГТС, на виконання приписів гл. 1 та гл. 3 розд. ХІІ Кодексу ГТС, гл. 2 розд. ХІІ Кодексу ГРМ.

Інформації про надходження на точках входу та розподіл по точках виходу обсягів природного газу віднесених на операторів газорозподільних мереж з зазначенням обсягів небалансу за жовтень 2016 року - січень 2017 року, які складені АТ «Укртрансгаз», як оператором ГТС, свідчать про віднесення останнім вказаних обсягів газу, як таких, що спожиті (відібрані) споживачем ОСББ «Новий зелений квартал» без підтверджених номінацій, на небаланс ПАТ «Донецькоблгаз», як оператора ГРМ.».

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог у справі №905/1756/19 суд зазначив, що «у даному конкретному випадку, захист майнових інтересів позивача, як оператора ГТС, має здійснюватися в межах правовідносин з надання послуг балансування в порядку, встановленому Кодексом ГТС та договором про транспортування природного газу, укладеним між АТ «Укртрансгаз» та ПАТ «Донецькоблгаз».

При цьому, такий захист майнових інтересів на даний час вже здійснюється позивачем в межах справи №905/1140/18 за позовом АТ «Укртрансгаз» до ПАТ «Донецькоблгаз» за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача НАК «Нафтогаз України» та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, в т.ч. ОСББ «Новий зелений квартал», про стягнення заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу та пені, 3% річних, інфляційних втрат.

Додатково слід зазначити, що положення Кодексу ГТС не передбачають визначення непрямого споживача, об`єкти якого підключені до газорозподільної мережі, відповідальним перед оператором ГТС за виникнення небалансу в газотранспортній системі, а також можливості стягнення оператором ГТС вартості природного газу або послуг балансування безпосередньо з такого споживача.».

У рішенні Господарського суду Донецької області від 06.09.2024 у справі №905/1140/18, залишеного без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 15.02.2023 та постановою Верховного Суду від 10.04.2024, за позовом Акціонерного товариства «Укртрансгаз» до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз», за участю третіх особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, зокрема, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Новий зелений квартал», про стягнення заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, пені, 3% річних та інфляційних в загальному розмірі 3832090842,03грн, судом встановлено, що за даними звіту відповідача про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу АТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуг транспортування (постачальниками) в розрізі їх контрагентів (споживачів) визначено обсяги відбору наступних споживачів: ОСББ «Новий зелений квартал» за жовтень 2016 року - 7,691 тис.куб.м.; за листопад 2016 року - 17,415 тис.куб.м.; за грудень 2016 року - 21,985 тис.куб.м.; у січні 2017 року - 24,383 тис.куб.м. По цьому споживачу не були підтверджені номінації та у колонці «Підтверджений обсяг номінацій всього» відображено 0,000 тис.куб.м.

У справі №905/1140/18 суди при вирішенні спору застосували приписи статті 8 Закону 1730-VIII та дійшли висновку, що відповідач звільняється від виконання зобов`язань здійснити оплату за послуги балансування в частині відкоригованого небалансу, утвореного відборами обсягів природного газу підприємствами, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, а у позивача на підставі цього Закону виникає право вимоги безпосередньо до цих підприємств.

Серед цих підприємств визначено Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал» (код ЄДРПОУ 38177363).

Позивач вказує, що Акціонерне товариство «Укртрансгаз» до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи - суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Також позивач вказує, що відповідач є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Посилаючись на те, що відповідач не компенсував вартості обсягу спожитого газу, який відібрано без номінацій відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача такими, що підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.

Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється Кодексом газотранспортної системи, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 №2496, а також положеннями Закону України «Про ринок природного газу», Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.

Регламентом функціонування газотранспортної системи України є Кодекс газотранспортної системи (далі Кодекс ГТС), який визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

У статті 5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС визначено, що номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

Відповідно до статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.

Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.

Згідно з пунктом 9 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з газотранспортної системи; замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи та які відбираються з неї.

Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (пункт 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГТС).

Наведене вище зумовлює висновок, що укладання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах газотранспортної системи.

Судом встановлено, що до 31.12.2019 Акціонерне товариство «Укртрансгаз» виконувало функції оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Частиною першою статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Такі обов`язки не повинні обмежувати постачальників, створених відповідно до законодавства інших держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у праві на здійснення постачання природного газу споживачам України. Такі обов`язки не можуть покладатися на споживачів.

Відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України прийнято постанови від 01.10.2015 №758, від 22.03.2017 №187 та від 19.10.2018 №867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» (далі - Положення).

На підставі вказаних постанов ПАТ «НАК «Нафтогаз України» зобов`язувався постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів.

Як вбачається з п. 1.2 договору відповідач ОСББ «Новий зелений квартал» використовує природний газ виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню (п. 1.2 договору).

Як вказує позивач, відповідач є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

30.11.2016 набрав чинності Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» №1730-VIII від 03.11.2016 (далі Закон №1730-VIII), який визначає комплекс організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.

Надалі 29.08.2021 набрав чинності Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» №1639-IX від 14.07.2021 (далі Закон №1639-IX), яким внесені зміни до Закону №1730-VIII.

Відповідно до частини другої 8 Закону №1730-VIII (зі змінами), підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих номінацій, зобов`язані протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.

На підтвердження фактично спожитих обсягів газу за спірний період Акціонерне товариство «Укртрансгаз» долучило до матеріалів справи звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування та акти розподілу природного газу за період жовтень 2016 року по січень 2017 року.

Як підтверджено вказаними матеріалами, обсяг природного газу, який спожито відповідачем у спірний період без поданих номінацій, становить в сумі 71,474тис.куб.м., а саме:

у жовтні 2016 року - 7,691 тис.м.куб.;

у листопаді 2016 року - 17,415 тис.м.куб.;

у грудні 2016 року - 21,985 тис.м.куб.;

в січні 2017 року - 24,383 тис.м.куб.

Також приписами частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Факт споживання (відібрання) ОСББ «Новий зелений квартал» без підтверджених номінацій з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» як оператора ГРМ вказаних обсягів газу підтверджено рішеннями Господарського суду Донецької області від 27.10.2020 у справі №905/1756/19 та від 06.09.2024 у справі №905/1140/18 що в силу ч.4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України має преюдиціальне значення в цій справі.

Також у рішенні Господарського суду Донецької області від 06.09.2024 у справі №905/1140/18 зроблено висновок про те, що правовідносини, які виникли в зв`язку із відбором, зокрема, Об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал» (код ЄДРПОУ 38177363) газу без підтверджених номінації, підлягають врегулюванню за нормами Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (Закон №1730-VIII). Вказане підприємство зобов`язане, у разі відбору з газотранспортної системи природного газу, протягом спірного періоду, без наданих номінацій компенсувати особі, яка здійснювала функції оператора газотранспортної системи, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу.

Встановлені обставини відповідачем не оспорюються та не спростовуються належними доказами.

Суд звертає увагу, що компенсація (оплата) вартості природного газу позивачу не є збитками чи санкціями та здійснюється по факту споживання природного газу протягом періоду з 01 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року без поданих постачальником газу номінацій та по факту відсутності підписання актів приймання-передачі природного газу з постачальником, незалежно від наявності у спірний період договорів із постачальником природного газу із запланованими обсягами постачання та незалежно від того, з чиєї вини номінації не були видані та акти не були підписані.

Відповідачем докази подання постачальником номінацій на зазначені обсяги природного газу та акти приймання-передачі природного газу, підписані між постачальником природного газу і боржником, суду не надані.

Як вже зазначено судом, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.

Відповідно до інформації Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (лист №23/4-1305-21 від 22.11.2021 з додатком), ціна на природний газ для населення у період з жовтня 2016 року по січень 2017 року становить 4942,00грн.

За розрахунком позивача розмір заборгованості за відбір природного газу без поданих номінацій в обсязі 71,474тис.куб.м становить 423869,41грн з ПДВ.

Згідно ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Отже у відповідача виник обов`язок на підставі ч. 2 ст. 8 Закону №1730-VIII (зі змінами), протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати кредитору вартість відібраних у спірний період без номінацій обсягів природного газу, а саме по 5887,08грн, що в сумі становить 423869,41грн.

Позивачем заявлена до стягнення заборгованість за період компенсації з жовтня 2021 року по липень 2024 року, строк оплати за якими настав, у загальному розмірі 200160,72грн.

Доказів сплати заборгованості вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період з жовтня 2021 року по липень 2024 року у сумі 200160,72грн відповідачем суду не надано.

Отже позовні вимоги в частині стягнення вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період з жовтня 2021 року по липень 2024 року у сумі 200160,72грн є правомірними та обґрунтованими, підлягають задоволенню у повному обсязі.

Також позивач заявив до стягнення 3% річних у розмірі 8246,40грн та інфляційні збитки в розмірі 26555,97грн.

Відповідно до ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплату боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Згідно ст.1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору; житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, який затверджено Законом №2102-ІХ від 24.02.2022, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022. Воєнний стан неодноразово продовжувався та діє на поточний стан.

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 №206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» визначено, що в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється, зокрема, нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення плати за житлово-комунальні послуги населенням (у тому числі населенням, що проживає у будинках, де створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні (житлові) кооперативи або яким послуги надаються управителем чи іншою уповноваженою співвласниками особою за колективним договором) в територіальних громадах, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації).

Громадяни, мешканці будинків 16, 18 та АДРЕСА_1 , створили організацію «Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал» з метою належного утримання будинку, забезпечення мешканців будинку комунальними та іншими послугами.

У постанові Східного апеляційного господарського суду від 25.03.2024 у справі №905/1442/23 зроблено висновок, що встановлена Кабінетом Міністрів України заборона нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги, має поширюватися на об`єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридичну особу, що створена та діє виключно в інтересах фізичних осіб - власників квартир та приміщень у житловому будинку.

Натомість, нарахування неустойки, процентів річних та інфляційних нарахувань, призводить до звуження обсягу прав співвласників, що об`єдналися в ОСББ, порівняно із іншими споживачами, які є фізичними особами, також використовують поставлений газ (у даному випадку) виключно для побутових потреб, однак уклали договори на постачання газу із постачальником напряму. Таке звуження прав членів ОСББ протирічить самій меті створення ОСББ, а саме забезпечення і захисту прав співвласників.

За позицією суду, оскільки теплова енергія, в яку перетворює природний газ котельня у будинку відповідача, призначена виключно для забезпечення потреб мешканців в опаленні приміщень та гарячій воді, докази того, що ОСББ веде господарську діяльність з виробництва теплової енергії для інших споживачів, крім мешканцям будинку, в матеріалах справи відсутні, суд дійшов висновку про застосування до цих правовідносин приписыв Постанову Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 №206.

Крім того, суд відхиляє заперечення позивача щодо іншої природи правовідносин у вигляді компенсації вартості відібраного газу, оскільки фактично обсяги відібраного газу за таких обставин використані для забезпечення потреб мешканців.

Як вже зазначено судом, компенсація (оплата) вартості природного газу позивачу не є збитками чи санкціями та здійснюється по факту споживання природного газу, отже по суті це є оплата вартості природного газу за фактичне споживанням, що в розумінні приписів законодавства можна прирівняти до житлово-комунальних послуг.

Таким чином, правомірним є нарахування 3% річних та інфляційних втрат за зобов`язаннями за період з жовтня 2021 року по січень 2022 року за період прострочення до настав до 24.02.2022.

Здійснивши власний розрахунок, суд встановив, що за зобов`язанням у жовтні 2021 року за період прострочення з 01.11.2021 по 23.02.2022, за зобов`язанням у листопаді 2021 року за період прострочення з 01.12.2021 по 23.02.2022, за зобов`язанням у грудні 2021 року за період прострочення з 01.01.2022 по 23.03.2022, за зобов`язанням у січні 2022 року за період прострочення з 01.02.2022 по 23.02.2022 належний розмір 3% річних становить 134,04грн та розмір інфляційних втрат - 731,51грн.

Отже позовні вимоги в частині стягнення 3% річних та інфляційних втрат підлягають частковому задоволенню.

Також відповідач посилається на пропуск позивачем строку позовної давності, просить застосувати наслідки пропуску строку позовної давності та відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до статей 256, 257 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

За змістом частин 1, 5 ст. 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила. За зобов`язаннями з визначеним строком виконання перебіг позовної давності починається зі спливом строку виконання. За зобов`язаннями, строк виконання яких не визначений або визначений моментом вимоги, перебіг позовної давності починається від дня, коли у кредитора виникає право пред`явити вимогу про виконання зобов`язання. Якщо боржникові надається пільговий строк для виконання такої вимоги, перебіг позовної давності починається зі спливом цього строку.

Як встановлено судом, у позивача право вимоги виникло в силу закону, а строк виконання зобов`язаний у відповідача починається з жовтня 2021 року.

Позивач звернувся до суду з позовом через підсистему «Електронний суд» 21.08.2024.

Крім того, відповідно до пункту 19 Розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України, у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, перебіг позовної давності, визначений цим Кодексом, зупиняється на строк дії такого стану.

Отже позивач звернувся з відповідним позовом в межах строку позовної давності, внаслідок чого заява відповідача не підлягає задоволенню.

Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає розподілу між сторонами пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 7, 13, 42, 86, 123, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Акціонерного товариства «Укртрансгаз», м.Київ до Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал», м.Слов`янськ, Донецької області про стягнення 234963,09грн, з яких 200160,72грн - основний борг, 8246,40грн - 3% річних, 26555,97грн - інфляційні втрати, задовольнити частково.

Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Новий зелений квартал», м.Слов`янськ, Донецької області (84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська (Жовтневої Революції), буд. 16; ідентифікаційний код 38177363) на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз», м.Київ (01021, місто Київ, Кловський Узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) 201026,27грн, з яких 200160,72грн - основний борг, 134,04грн - 3% річних, 731,51грн - інфляційні втрати, а також витрати зі сплати судового збору у розмірі 2412,32грн.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено у Східний апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення в порядку, передбаченому розділом ІV Господарського процесуального кодексу України.

Суддя О.В. Чернова

Рішення складено та підписано 29.10.2024.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122677475
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —905/1113/24

Судовий наказ від 22.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Рішення від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.08.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні