Рішення
від 22.10.2024 по справі 924/588/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" жовтня 2024 р. Справа № 924/588/24

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Нечаюк А.О., розглянувши матеріали справи

за позовом заступника керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, м. Київ

до Старокостянтинівської міської ради, Хмельницька область, Хмельницький район, м. Старокостянтинів

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький

про витребування в Старокостянтинівської міської ради на користь держави частини земельної ділянки військового містечка №2, площею 0,357 га (кадастровий номер 6810800000:01:007:0054)

Представники сторін:

від позивача: Балтак Д.О. за довіреністю №220/107/Д від 08.02.2024р.;

від відповідача: не з`явився

від прокуратури: Манзелевський Ю.В. - згідно посвідчення від 11.04.2023р. №077354

від третьої особи: Ковальчук В.М. згідно положення

У судовому засіданні, згідно ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення (вступна та резолютивна частини) проголошено 22.10.2024р., оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою суду від 25.06.2024р. відкрито провадження у справі №924/588/24 за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження; залучено до участі у справі №924/588/24 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький; призначено підготовче засідання.

25.07.2024р. постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про продовження строку підготовчого засідання на тридцять днів та відкладення підготовчого засідання.

20.08.2024р. постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про закриття підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду по суті.

23.09.2024р. постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про оголошення перерви в судовому засіданні.

Виклад позицій учасників судового процесу.

Заступник керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, м. Київ звернувся з позовом до Старокостянтинівської міської ради про витребування в Старокостянтинівської міської ради на користь держави частини земельної ділянки військового містечка №2, площею 0,357 га (кадастровий номер 6810800000:01:007:0054).

На переконання прокуратури, у даному випадку потребують захисту майнові інтереси держави у сфері земельних відносин, оскільки спірна земельна ділянка є власністю держави, а її незаконне використання іншими особами порушує економічні інтереси держави, позбавляє її права користування належним їй майном.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що внаслідок незаконного прийняття Старокостянтинівською міською радою рішень від 05.01.2018р. №5/26/VII, від 11.07.2018р. №44/29/VII, від 21.12.2018р. №23/32/VII (із змінами від 24.05.2019р. згідно рішення №14 п. 6/34/VII) із державної власності вибула частина земель оборони із загальної площі 61,1667 га військового містечка №2 на користь відповідача площею 0,357 га, якій присвоєно кадастровий номер 6810800000:01:007:0054 та поштову адресу у м. Старокостянтинові, провулок Покришкіна, 58, оформленою комунальною формою власності. У той час як згода Міністра оборони України та рішення Кабінету Міністрів України щодо відчуження вищевказаної земельної ділянки не надавалась.

На підтвердження своїх доводів посилається на рішення Господарського суду Хмельницької області від 12.01.2023р. у справі №924/521/21, яке залишено в силі постановою Касаційного господарського суду від 14.06.2023р., згідно якого визнано недійсними рішення Старокостянтинівської міської ради від 05.01.2018р. №5/26/VII ''Про проведення інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів'', рішення Старокостянтинівської міської ради від 11.07.2018р. №44/29/VII ''Про затвердження матеріалів інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів, розроблених на підставі рішення від 05.01.2018 №5/26/VII'', рішення Старокостянтинівської міської ради від 16.11.2018р. №17 п. 1/31/VII ''Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки''.

Також, посилається на проведену, в межах кримінального провадження №62022240010000035 від 11.02.2022р., комплексну земельно-технічну, оціночно-земельну експертизу та експертизу з питань землеустрою (висновок експерта від 20.09.2021р. №2449/2718-2882/21-26), згідно якої встановлено, що спірна земельна ділянка повністю накладається (нашаровується) на земельну ділянку військового містечка №2, площею 61,1667 га, яка відповідно до Державного акта на право постійного користування землею серії Б №041671 від 1980 року, виданого Хмельницькій КЕЧ району, належить до державної власності - земель оборони, які перебувають у постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький для державних потреб. Відмічає, що станом на теперішній час земельна ділянка площею 0,357 га знаходиться у володінні відповідача, підлягає поверненню на користь держави в особі Міністерства оборони України.

Третя особа без самостійних вимог на стороні позивача у поясненнях позовні вимоги підтримує в повному обсязі. Підтверджує, що земельна ділянка, надана Хмельницькій КЕЧ району згідно рішення виконавчого комітету Старокостянтинівської районної Ради народних депутатів Хмельницької області від 10.06.1980р. №109, була відведена для державних потреб. З моменту отримання у користування вищевказаної земельної ділянки вона набула статусу військового майна та є державним майном, що призначене для постійної діяльності та використання Збройними Силами України. Стверджує, що земельна ділянка з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054 є саме частиною земельної ділянки 11,5 га після поділу, складає 0,357 га та на сьогоднішній день перебуває в незаконному чужому володінні. Зауважує, що наявність кадастрового номера на земельну ділянку, зареєстровані права на неї за відповідачем свідчать про відчуження майна, його вибуття поза волею землекористувача. Наявність стороннього власника на землі, яка є військовим майном, свідчить про порушення прав законних користувачів та держави як власника цього майна. Відзначає, що за вказану земельну ділянку Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький сплачує земельний податок. Вказана земельна ділянка декларується у відповідності до норм Податкового кодексу. Спірна земельна ділянка перебуває у постійному користуванні установи Міністерства оборони України - Квартирно-експлуатаційного відділу міста Хмельницький та є земельною ділянкою, яка належить до земель оборони.

У судовому засіданні представник позивача наполягає на задоволенні позовних вимог з підстав, викладених в позові.

Прокурор та представник третьої особи позовні вимоги підтримують.

Відповідач надіслав заяву про розгляд справи без участі свого представника, заперечуючи проти позову. Однак, не надав жодних доказів і не навів жодних підстав в обгрунтування своєї позиції.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Рішенням виконавчого комітету Старокостянтинівської районної ради народних депутатів від 10.06.1980р. №109 ''Про видачу державного акту на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району на містечка №1, 2, 3, 8, 9, 10, 6, які розміщені на території м. Старокостянтинова Хмельницької області'', зокрема затверджено матеріали по видачі державного акту на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району на землі містечок №1, 2, 3, 8, 9, 10, 6, якими передбачено: загальна площа в границях плану 413,6 га; площа, що закріплюється за Хмельницькою КЕЧ району 408,0 га. Дозволено виготовити державний акт на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району Хмельницькому філіалу Інституту ''Укрземпроект''. Покладено відповідальність за збереження межових знаків, які встановлено в натурі по окружній межі, на Хмельницьку КЕЧ району.

На підставі вказаного рішення виготовлено державний акт на право користування землею серії Б №041671, в якому зазначено про його видання Хмельницькій КЕЧ району, розміщеної в місті Старокостянтинові Хмельницької області, виконавчим комітетом Старокостянтинівської районної ради народних депутатів про те, що за землекористувачем закріплюються у безстрокове і безплатне користування 408,0 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для державних потреб.

30.07.2015р. на виконання наказу Міністра оборони України від 20.05.2015р. №225 ''Про утворення комісії з питань перевірки обліку та використання земельних ділянок, що належать до земель оборони'' проведено комісійне обстеження земельних ділянок військових містечок м. Старокостянтинів Старокостянтинівського гарнізону, до складу комісії у якому, серед інших, від виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради залучено відділ з питань регулювання земельних відносин виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області.

По факту обстеження земельних ділянок встановлено, між інших, право постійного користування КЕВ м. Хмельницький земельною ділянкою, що обліковується і підтверджується Державним актом на право постійного користування землею, виданим Хмельницькій КЕЧ району Б №041671 від 1980 року.

05.01.2018р. Старокостянтинівська міська рада прийняла рішення №5/26/VII ''Про проведення інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів'', яким відповідно до ст. ст. 12, 117 Земельного кодексу України, ст. ст. 19, 26, 35 Закону України ''Про землеустрій'', постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012р. №513 ''Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель'', з метою сприяння соціально - економічному розвитку міста та керуючись п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України ''Про місцеве самоврядування України'', вирішила провести роботи з інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності міста Старокостянтинів загальною орієнтовною площею 115000 м.кв. згідно додатку (п. 1); технічну документацію із землеустрою з інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності розробити з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою (п. 2); розроблену технічну документацію із землеустрою з інвентаризації земель подати на розгляд та затвердження у встановленому законом порядку (п. 3).

Згідно рішення Старокостянтинівської міської ради від 11.07.2018р. №44/29/VII на підставі ст. ст. 40, 118, 120 Земельного кодексу України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішено провести впорядкування адреси, розташованої по вул. Паркова земельної ділянки площею 115000 м.кв., присвоївши їй адресу пров. Покришкіна, 58. Затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності стосовно розташованої по пров. Покришкіна, 58 земельної ділянки площею 115000 м.кв.

Вказане рішення Старокостянтинівської міської ради від 11.07.2018р. №44/29/VII стало підставою для внесення державним кадастровим реєстратором відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та даних до Державного земельного кадастру щодо реєстрації земельної ділянки за номером 6810800000:01:007:0038 загальною площею 11,5 га, що знаходиться за адресою: м. Старокостянтинів, провулок Покришкіна, 58, під комунальною формою власності.

У подальшому, рішенням Старокостянтинівської міської ради від 16.11.2018р. №17 п. 1/31/VII ''Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки'', керуючись ст. ст. 40, 79-1, 118 Земельного Кодексу України, ст. 25 Закону України ''Про землеустрій'', п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні'', вирішено надати територіальній громаді м. Старокостянтинів в особі Старокостянтинівської міської ради дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, розташованої по пров. Покришкіна, 58.

24.05.2019р. Старокостянтинівською міською радою вирішено внести зміни та доповнення до рішень. Так, згідно рішення від 24.05.2019р. №14 п. 6/34/VII на підставі ст. ст. 40, 118 Земельного кодексу України, ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності'', п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні'' вирішено внести зміни та доповнення до п. 1 рішення міської ради від 21.12.2018р. №23/32/VII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки'', виклавши його в такій редакції:

"1. Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу розташованої по пров. Покришкіна, 58, земельної ділянки загальною площею 115000 м.кв. (КВЦПЗ: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам); кадастровий номер 6810800000:01:007:0038) на окремі земельні ділянки: ділянка №1 площею 5148 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0043); ділянка №2 площею 99852 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0050); ділянка №3 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0042); ділянка №4 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0045); ділянка №5 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0041); ділянка №6 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0051); ділянка №7 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0044); ділянка №8 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0048); ділянка №9 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0040); ділянка №10 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0047); ділянка №11 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0039); ділянка №12 площею 1000 м.кв. (кадастровий номер 6810800000:01:007:0046).

До числа земельних ділянок увійшла земельна ділянка із кадастровим номером 6810800000:01:007:0050 (КВЦПЗ: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).

В результаті поділу земельної ділянки 6810800000:01:007:0050 на декілька земельних ділянок до числа яких увійшла спірна земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 6810800000:01:007:0054 (КВЦПЗ: 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) площею 0,357 га, якій присвоєно адресу: АДРЕСА_1 .

Однак, рішенням Господарського суду Хмельницької області від 12.01.2023р. у справі №924/521/21, залишеним без змін постановою Верховного Суду України від 14.06.2023р., позовні вимоги КЕВ м. Хмельницький до Старокостянтинівської міської ради, за участю Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Міністерства оборони України, задоволено в повному обсязі, а саме: визнано недійсними рішення Старокостянтинівської міської ради від 05.01.2018р. №5/26/VII "Про проведення інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів", рішення Старокостянтинівської міської ради від 11.07.2018р. №44/29/VII "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів, розроблених на підставі рішення від 05.01.2018 № 5/26/VII", рішення Старокостянтинівської міської ради від 16.11.2018 №17 п. 1/31/VII "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки".

Згідно вказаного рішення від 12.01.2023р. у справі №924/521/21 суд прийшов до висновку про невідповідність спірних рішень законодавству та порушення у зв`язку із їх прийняттям прав позивача на земельну ділянку. Судом у справі №924/521/21 встановлено обставини прийняття відповідачем рішень щодо земельної ділянки державної власності, яка належить до земель оборони, за відсутності доказів відмови попереднього користувача від земельних ділянок, а також за відсутності підстав для переходу права землекористування та з порушенням порядку встановлення і зміни цільового призначення земель.

Також, судом у справі №924/521/21 була проведена земельно-технічна експертиза, за результатами якої зроблено висновок від 02.11.2022р. №3490/21-26, згідно якого земельна ділянка площею 11,5 гектарів, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, м. Старокостянтинів, архівний кадастровий номер 6810800000:01:007:0038, накладається на землі Міністерства оборони України, зазначені в Державному акті на право користування землею №041671 від 1980 року, виданому Хмельницькій КЕЧ району, площею 11,5 га.

До того ж, у кримінальному провадженні №62021240010000049 Хмельницьким відділенням Київського науково-дослідного інституту судових експертиз проведено комплексну земельно-технічну, оціночно-земельну експертизу та експертизу з питань землеустрою.

Згідно висновку експерта від 20.09.2021р. №2449/2718-2882/21-26, встановлено, що земельна ділянка площею 11,50 га (координати поворотних точок меж земельної ділянки кадастровий номер 6810800000:01:007:0038 (віднесена до архіву) та земельна ділянка кадастровий номер 6810800000:01:007:0050 площа 9,9852 га (яка поділена та віднесена до архіву входить до площі 11,50 га, земельної ділянки кадастровий номер 6810800000:01:007:0038) повністю накладається (нашаровується) на земельну ділянку площею 61,1667 га, військового містечка №2, яка входить до Державного акту серії Б №041671 від 1980 року на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району розміщеної в місті Старокостянтинів, площею 408,0 га для державних потреб, розроблений на підставі рішення Старокостянтинівської районної ради №109 від 10.06.1980 року.

В ході дослідження встановлено, що Старокостянтинівською міською радою прийнято рішення №17 від 16.11.2018 року щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 6810800000:01:007:0050 площею 9,9852 га. Технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки (кадастровий номер 6810800000:01:007:0050 площею 9,9852 га.) земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам за адресою: Хмельницька область Старокостянтйнівський район, м. Старокостянтинів, провулок Покришкіна, 58 виготовлена 2019 році. В результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 6810800000:01:007:0050 площею 9,9852 га, утворено земельні ділянки з кадастровими номерами, які, за висновком експерта, повністю накладаються (нашаровуються) на земельну ділянку площею 61,1667 га, військового містечка №2, яка входить до Державного акту серії Б №041671 від 1980 року на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району розміщеної в місті Старокостянтинів, площею 408,0 га, для державних потреб.

Згідно з висновком експерта за результатами проведення земельно-технічної експертизи від 02.11.2022 №3490/21-26 у справі №924/521/21 земельна ділянка площею 11,5 гектарів, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, м. Старокостянтинів, архівний кадастровий номер 6810800000:01:007:0038 (у подальшому поділена на окремі земельні ділянки згідно з рішенням Старокостянтинівської міської ради від 24.05.2019 №14 п.6/34/VII Про внесення змін та доповнень до рішень міської ради) накладається на землі Міністерства оборони України, зазначені в Державному акті на право користування землею №041671 від 1980 року, виданому Хмельницькій КЕЧ району, площею 11,5 га. Експертом встановлено, що земельна ділянка площею 11,50 га (координати поворотних точок меж земельної ділянки кадастровий номер 6810800000:01:007:0038 (віднесена до архіву) повністю накладається (нашаровується) на земельну ділянку площею 61,1667 га, військового містечка №2, яка входить до Державного акту серії Б №041671 від 1980 року на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району розміщеної в місті Старокостянтинів, площею 408,0 га, для державних потреб, розроблений на підставі рішення Старокостянтинівської районної ради №109 від 10.06.1980 року.

Згідно ухвали Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 23.10.2021р. у справі №686/14626/21 у кримінальному провадженні №62021240010000049, залишеною без змін ухвалою Хмельницького апеляційного суду від 11.03.2022р., накладено арешт із тимчасовою забороною відчуження, використання та права розпорядження на земельні ділянки, зокрема, з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054, яка розташована по провулку Покришкіна, 58, м. Старокостянтинів, Хмельницької області.

29.10.2021р. державним реєстратором Хмельницької міської ради Юзьковою І.В. на підставі ухвали Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 23.10.2021р. у справі №686/14626/21 внесено запис №44727961, про арешт земельної ділянки з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054, площею 0,357 га (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяжень №281914922 від 29.10.2021р.).

Хмельницькою спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону на адресу Міністерства оборони України скеровано запити від 03.08.2022р. №838 вих-22 та від 08.09.2022р. №1042 вих-22 щодо вжиття останнім заходів представницького характеру з метою повернення земельної ділянки, зокрема, з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054, до державної форми власності.

Міністерство оборони України надало відповідь №370/6527 від 03.11.2022р., що квартирно-експлуатаційним відділом м. Хмельницький, як відповідним підрозділом, здійснюються заходи, спрямовані на захист інтересів Міністерства оборони України щодо зазначених земельних ділянок, а саме скасовуються рішення Старокостянтинівської міської ради, якими незаконно з земель державної власності (земель оборони) та з постійного користування КЕВ м. Хмельницький вибула земельна ділянка на користь Старокостянтинівської міської ради з кадастровим номером 6810800000:01:007:0038, загальною площею 11,5 га, яка в подальшому була поділена на 81 земельну ділянку з присвоєними кадастровими номерами (справа №924/521/21). Разом з тим, у разі пред`явлення Хмельницькою спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону в інтересах держави відповідного позову, участь уповноваженого представника Міністерства оборони України буде забезпечено.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.

Щодо звернення прокурора в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

В розумінні положень статей 53, 73, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор в кожному конкретному випадку при зверненні до суду з позовом повинен:

- довести існування обставин порушення або загрози порушення інтересів держави, зазначити, в чому полягає порушення матеріальних або інших інтересів держави, необхідність їх захисту, навести та обґрунтувати підстави для здійснення представництва інтересів держави в суді,

- визначити орган, уповноважений державою на здійснення відповідних функції у спірних правовідносинах, навести причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом і які є підставами для звернення прокурора до суду,

- надати належні та допустимі докази здійснення прокурором повідомлення на адресу відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення до суду від його імені, а також надати докази того, що суб`єкт владних повноважень не здійснює або здійснює неналежним чином захист інтересів держави.

У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. у справі про представництво інтересів в арбітражному судочинстві, вказано на те, що поняття "інтереси держави" є оціночним і у кожному конкретному випадку прокурор самостійно визначає, в чому саме відбулося або має відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту.

Підставою звернення прокурора з позовом у даній справі вказано на обставини незаконного розпорядження земельною ділянкою, яка належить до земель оборони.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України

Згідно ст. 2 вказаного Закону, Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном, у тому числі закріплює військове майно за військовими частинами (у разі їх формування, переформування), приймає рішення щодо перерозподілу цього майна між військовими частинами Збройних Сил України, в тому числі у разі їх розформування.

Згідно ст. 10 Закону України "Про оборону України" Міністерство оборони України як центральний орган виконавчої влади забезпечує проведення в життя державної політики у сфері оборони, функціонування, бойову та мобілізаційну готовність, боєздатність і підготовку Збройних Сил України до здійснення покладених на них функцій і завдань. Здійснює управління переданим Міністерству оборони України військовим майном і майном підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління.

Відповідно до пункту 5 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 № 671, Міністерство оборони України з метою організації своєї діяльності забезпечує в установленому порядку самопредставництво Міноборони в судах та інших органах через осіб, уповноважених діяти від його імені, у тому числі через посадових (службових) осіб юридичної служби Міноборони або інших уповноважених осіб, а також забезпечує представництво інтересів Міноборони в судах та інших органах через представників.

Таким чином, Міністерство оборони України є уповноваженим державою органом управління військовим майном, у тому числі, щодо земельних ділянок державної власності.

Як встановлено судом, прокурор листом від 03.08.2022р. повідомив Міністерство оборони України про наявність правопорушень в питанні щодо землекористування земельними ділянками за адресою по провулку Покришкіна, 58 у м. Старокостянтинові та про необхідність вжиття заходів захисту інтересів держави, у тому числі, шляхом пред`явлення позову.

Міністерство оборони України з моменту отримання зазначеного листа не зверталось з позовною заявою про захист своїх порушених прав та законних інтересів у даних правовідносинах та про намір вжиття заходів судового захисту прокуратуру не повідомляло.

08.09.2022р. прокурор направив Міністерству оборони України повідомлення в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

У даному випадку враховується, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо про можливе порушення інтересів держави, є бездіяльністю такого органу.

З вищевикладеного вбачається, що прокурор дотримався порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", тоді як Міністерство оборони України протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернулось до суду з позовом в інтересах держави, що є достатнім аргументом для підтвердження підстав для представництва.

Таким чином, прокурор належним чином обґрунтував наявність у нього підстав для представництва інтересів держави у суді, вказав, у чому полягає порушення інтересів держави та правильно визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

З приводу вимоги про витребування в Старокостянтинівської міської ради на користь держави частини земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_1 , площею 0,357 га (кадастровий номер 6810800000:01:007:0054) приймається до уваги наступне.

Земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією (ч. 1 ст. 13 Конституції України).

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до Закону (ст. 14 Конституції України, ч.ч. 1, 2 ст. 373 Цивільного кодексу України, ст. 1 Земельного кодексу України).

Земельна ділянка загальною площею 408 га, що знаходиться на території м. Старокостянтинів Хмельницької області, отримана Хмельницькою квартирно-експлуатаційною частиною, за рішенням виконавчого комітету Старокостянтинівської районної Ради народних депутатів Хмельницької області від 10.06.1980р. №109.

На момент видачі державного акта на землю серії Б №041671 від 1980 року, Земельний кодекс в редакціях від 14.10.1977р. та від 25.10.1988р. не передбачав таку категорію земель, як "землі оборони", а ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу Української РСР передбачалося, що земля є виключною власністю держави і надається тільки в користування. Відтак, передані на користь Хмельницької квартирно-експлуатаційної частини землі перебували у державній власності та використовувались для державних потреб.

Запровадження "земель оборони" як категорії земель впроваджено з прийняттям Земельного кодексу України, згідно ст. 77 якого землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Таке саме визначення земель оборони надано і в ст. 1 Закону України "Про використання земель оборони".

Таким чином, земельна ділянка загальною площею 408 га, що знаходиться на території м. Старокостянтинів Хмельницької області, отримана Хмельницькою квартирно-експлуатаційною частиною, правонаступником якої є квартирно-експлуатаційний відділ міста Хмельницького, належить до земель оборони і може перебувати лише у державній власності в силу положень Земельного кодексу України та Закону України "Про використання земель оборони".

Згідно п. 1.2. Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення збройних сил України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 03.07.2013 №448, військове містечко - майновий комплекс будівель, споруд, іншого нерухомого військового майна разом з казарменим фондом, житловим фондом, об`єктами соціально-культурного призначення, комунальними спорудами та інженерними мережами, які використовуються для його обслуговування, розміщений на відокремленій земельній ділянці, яка належить до категорії земель оборони.

У п. 5.14 Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних сил України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 03.07.2013р. №448, передбачено, що фонди військових містечок та земельні ділянки обліковуються у КЕВ.

По факту обстеження земельних ділянок військових містечок м. Старокостянтинів Старокостянтинівського гарнізону 30.07.2015р. встановлено, між інших, право постійного користування КЕВ м. Хмельницький земельною ділянкою загальною площею 408 га, що знаходиться на території м. Старокостянтинів.

Відповідно до абзацу 3 частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

Ураховуючи правовий режим земель оборонного значення, істотною передумовою для припинення права постійного користування землями оборони, закріпленими за структурними одиницями Збройних Сил України, та подальшої передачі їх у власність або користування третім особам є отримання згоди на це Міністерства оборони України (постанова Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2019р. у справі №924/174/18, постанова Верховного Суду від 15.05.2024р. у справі №727/4654/19).

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

Як підтверджується результатами комісійного обстеження земельних ділянок військових містечок м. Старокостянтинова від 17.09.2015р. Старокостянтинівська міська рада була достовірно обізнаною щодо місцезнаходження та встановлених меж земель оборони відповідно до Державного акта на право користування землею серії Б №041671 від 1980 року, які розташовані на території м. Старокостянтинів Хмельницької області.

Незважаючи на зазначене вище, Старокостянтинівською міською радою прийнято рішення від 05.01.2018р. №5/26/VII про проведення роботи з інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності міста Старокостянтинів загальною орієнтовною площею 115000 м.кв. Також, прийнято рішення від 11.07.2018р. №44/29/VII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів, рішення від 16.11.2018р. №17 п. 1/31/VII "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки", а також рішення від 24.05.2019р. №14 п. 6/34/VII, яким вирішено внести зміни та доповнення до п. 1 рішення міської ради від 21.12.2018р. №23/32/VII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки''.

Вказаними рішеннями віднесено земельну ділянку площею 11,5 га до земель комунальної власності, присвоєно їй поштову адресу, та поділено на окремі земельні ділянки, в тому числі, спірну у даній справі площею 0,357 га з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054.

Однак, рішенням Господарського суду Хмельницької області від 12.01.2023р. у справі №924/521/21, залишеним без змін постановою Верховного Суду України від 14.06.2023р., рішення Старокостянтинівської міської ради від 05.01.2018р. №5/26/VII, від 11.07.2018р. №44/29/VII, від 16.11.2018 №17 п. 1/31/VII визнано недійсними.

За приписами ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно вказаного рішення від 12.01.2023р. у справі №924/521/21, суд прийшов до висновку про невідповідність спірних рішень Старокостянтинівської міської ради законодавству та порушення у зв`язку із їх прийняттям прав квартирно-експлуатаційного відділу міста Хмельницького на земельну ділянку. Судом у справі №924/521/21 встановлено обставини прийняття Старокостянтинівською міською радою рішень щодо земельної ділянки державної власності, яка належить до земель оборони, за відсутності доказів відмови попереднього користувача від земельних ділянок, а також за відсутності підстав для переходу права землекористування та з порушенням порядку встановлення і зміни цільового призначення земель.

Окрім того, судом у справі №924/521/21 була проведена земельно-технічна експертиза, за результатами якої зроблено висновок від 02.11.2022р. №3490/21-26, згідно якого земельна ділянка площею 11,5 гектарів, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, м. Старокостянтинів, архівний кадастровий номер 6810800000:01:007:0038, накладається на землі Міністерства оборони України, зазначені в Державному акті на право користування землею №041671 від 1980 року, виданому Хмельницькій КЕЧ району, площею 11,5 га.

Факти, встановлені вищевказаним рішенням господарського суду від 12.01.2023р. у справі №924/521/21, що набрало законної сили, не підлягають доказуванню з огляду на приписи ч. 4 ст. 75 ГПК України, а тому мають для суду при розгляді даної справи обов`язковий характер.

Окрім того, такого ж висновку дійшов експерт під час проведення комплексної експертизи з питань землеустрою, земельно-технічної та оціночно-земельної по кримінальному провадженню №62021240010000049. Згідно висновку експерта від 20.09.2021р. №2449/2718-2882/21-26, спірна земельна ділянка кадастровий номер 6810800000:01:007:0054 площею 0,357 га повністю накладається (нашаровується) на земельну ділянку військового містечка №2, площею 61,1667 га, яка входить до Державного акту серії Б№041671 від 1980 року на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району розміщеної в місті Старокостянтинів, площею 408,0га.

Згідно правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 10.01.2024р. у справі №911/2653/17 (756/15873/16), суд, надаючи оцінку висновку експерта у кримінальному провадженні, у якому не зазначено, що він підготовлений для подання до суду, взяв до уваги такий висновок та наголосив, що він стосується предмета доказування, відповідає вимогам ст. 98 ГПК України і підготовлений у рамках кримінального провадження судовим експертом НДЕКЦ.

Відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 27.01.2021 у справі № 461/3675/17, чинне процесуальне законодавство не встановлює заборони можливості використання під час розгляду справи доказів, отриманих в межах інших проваджень. Докази, зібрані у межах кримінального провадження, можуть бути використані як докази у справі, яка розглядається, якщо відповідні дані стосуються предмета доказування. Достовірність і достатність таких доказів суд оцінює з урахуванням обставин конкретної справи.

Таким чином, суд вважає, що у розумінні положень Господарського процесуального кодексу України висновок експертизи № 2449/2718-2882/21-26 від 20.09.2021 року, яким підтверджується те, що спірна у даній справі земельна ділянка з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054 повністю накладається (нашаровується) на земельну ділянку площею 61,1667 га, військового містечка №2, що входить до Державного акта серії Б №041671 від 1980 року на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району, розміщеної в місті Старокостянтинів, площею 408,0 га, відповідає вимогам, встановленим процесуальним законом для засобів доказування, а відтак суд враховує допустимість такого висновку як доказу у справі.

З вказаного суд доходить висновку, що спірна земельна ділянка площею 0,357 га належить до земель оборони, є частиною земельної ділянки, належної Хмельницькій КЕЧ району (на даний час КЕВ м. Хмельницький) на праві постійного користування відповідно до державного акта на право користування землею серії Б № 041671 від 1980 року, та входить до складу земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_1 .

Проте, станом на даний час така земельна ділянка з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054, зареєстрована в Державному земельному кадастрі як земельна ділянка комунальної власності, категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

Жодних доказів припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 0,357 га з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054 КЕВ м. Хмельницький у визначений законодавством спосіб суду не надано.

Відсутність таких доказів та безпідставність оформлення відповідачем права комунальної власності на земельну ділянку площею 11,5 га, яка поділена, в тому числі, на спірну земельну ділянку, також стало підставою для визнання недійсними рішень Старокостянтинівської міської ради від 05.01.2018р. №5/26/VII "Про проведення інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів", від 11.07.2018р. №44/29/VII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель житлової та громадської забудови комунальної власності м. Старокостянтинів", від 16.11.2018р. №17 п. 1/31/VII "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки", в судовому порядку.

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту (статті 15, 16 Цивільного кодексу України).

Частиною 2 статті 2 Цивільного кодексу України передбачено, що одним із учасників цивільних відносин є держава Україна, яка згідно зі статтями 167, 170 Цивільного кодексу України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

За змістом статей 387, 388 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним. Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно, зокрема, вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

Отже, власник майна, який фактично позбавлений можливості володіти й користуватися цим майном в результаті його незаконного вибуття з володіння за наявності певних умов має право витребувати таке майно із чужого володіння. Витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема, якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору (такий правовий висновок наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2018 у справі № 916/3727/15).

Сторонами у віндикаційному позові є власник речі, який не лише позбавлений можливості користуватися і розпоряджатися річчю, але вже й фактично нею не володіє, та незаконний фактичний володілець речі (як добросовісний, так і недобросовісний). Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 15.09.2023 у справі №910/2722/22, від 25.07.2023 у справі №914/106/22, від 27.06.2023 у справі №916/2851/17, від 05.03.2024 у справі №924/1351/20.

З урахуванням установлених обставин того, що земельна ділянка площею 0,357 га з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054 належить до земель оборони, з огляду на відсутність волі держави в особі уповноваженого органу на вибуття спірної земельної ділянки, приймаючи до уваги положення законодавства щодо підстав та обставин витребування майна в порядку, передбаченому статтями 387 і 388 Цивільного кодексу України, суд дійшов висновку про ефективність обраного прокурором способу захисту.

Зважаючи на те, що земельна ділянка площею 0,357 га з кадастровим номером 6810800000:01:007:0054 вибула з державної власності (землі оборони) поза волею її власника, суд дійшов висновку про наявність підстав для витребування спірної земельної ділянки на користь держави в особі Міністерства оборони України.

Таким чином, позовні вимоги обгрунтовані, підтверджені належними у справі доказами і підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно ст. 129 ГПК України, витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача. При цьому, враховується ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" та подання позовної заяви через систему "Електронний суд", судовий збір за вказаною заявою, що підлягає стягненню з відповідача, становить 4332,30 грн. (із застосуванням коефіцієнта 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору). Також, судом враховується, що відповідно до ч. 2, 4 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011р. №845 (зі змінами) (далі - Порядок №845).

Відповідно до п. 3 Порядку, рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

В свою чергу, згідно ч. 2 ст. 64 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.

Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.

Старокостянтинівська міська рада не є головним розпорядником бюджетних коштів, таким розпорядником є саме виконавчий комітет Старокостянтинівської міської ради, який за організаційно-правовою формою є органом місцевого самоврядування. Старокостянтинівська міська рада затверджує місцеві бюджети, уповноважена на здійснення витрат бюджету, але власні фінансові ресурси у останньої відсутні, оскільки фінансові ресурси на виконання статей видатків закріплюються за виконавчими органами відповідних органів місцевого самоврядування (розпорядники, головні розпорядники). Також Старокостянтинівська міська рада не має відкритих рахунків в органах Казначейства України.

З викладеного суд доходить висновку про необхідність стягнення судового збору з відповідача на користь прокуратури через виконавчий комітет Старокостянтинівської міської ради.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Витребувати в Старокостянтинівської міської ради (м. Старокостянтинів, вул. Острозького, 41; код 36027760) на користь держави в особі Міністерства оборони України (м. Київ, Повітрофлотський проспект, 6; код 00034022) частину земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_1 , площею 0,357 га (кадастровий номер 6810800000:01:007:0054), якій присвоєно поштову адресу: провулок Покришкіна, 58 у м. Старокостянтинові Хмельницької області.

Стягнути з Старокостянтинівської міської ради (м. Старокостянтинів, вул. Острозького, 41; код 36027760) через виконавчий комітет Старокостянтинівської міської ради (м. Старокостянтинів, вул. Острозького, 41; код 04060766) на користь Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону (код ЄДРПОУ 38326057, отримувач: Державна казначейська служба України, м. Київ, код банку 820172, рахунок UA238201720343120001000082783) 4332,30 грн. (чотири тисячі триста тридцять дві гривні тридцять копійок) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 30 жовтня 2024 року.

Суддя В.В. Димбовський

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122679336
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —924/588/24

Рішення від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 10.09.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 20.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 25.07.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 03.07.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні