Рішення
від 29.10.2024 по справі 240/20243/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2024 року м. Житомир справа № 240/20243/23

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Гуріна Д.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ділл-Трейд" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Ділл-Трейд" із позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.01.2023 №27 на загальну суму 531251,00 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну №27 від 20.01.2023, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ДІЛЛ-ТРЕЙД» датою її фактичного надходження.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що ним подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 20.01.2023 №27 на загальну суму 531251,00 грн, в т.ч. ПДВ 88541,83 грн, однак комісією Головного управління ДПС у Житомирській області, після розгляду поданих платником податку документів та пояснень, прийнято рішення про відмову в такій реєстрацій від 12.04.2023 №8619504/44342506. Підставою відмови у реєстрації податкової накладної, як зазначено у рішенні, є надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Не погоджуючись із вказаним рішенням позивач звернувся до ДПС України зі скаргою, однак рішенням від 02.05.2023 №39770/44342506/2 у задоволенні скарги відмовлено. Позивач, вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної протиправним, звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 14.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

03.08.2023 на адресу суду від відповідача ГУ ДПС у Житомирській області надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження (а.с.117-118) та відзиви відповідачів на адміністративний позов. У відзивах відповідачі заперечують проти заявлених позовних вимог та просять відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування відзивів зазначають, що причиною відмови в реєстрації податкової накладної від №27 від 20.01.2023 стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: відповідно інформації зазначеної в ТТН на реалізацію товарів від 30.01.2023 №Р68, пункт навантаження: м.Житомир, вул.Кооперативна, 6, що не відповідає даним про складській приміщення поданим ТОВ "Ділл-Трейд" згідно форми 20-ОПП. Аналізуючи зміст квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної відповідачі зазначають, що податковим органом виконано усі вимоги законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної, оскільки зміст квитанцій містить чіткі підстави зупинення. Стосовно доводів позивача про те, що контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, однак у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній перелік необхідних документів, то відповідачі заперечують проти таких доводів, оскільки квитанції, які були надіслані платнику податків, оформлені з додержанням п.11 Порядку №1165. Також, відповідачі зазначають, що обов`язок підтвердити правомірність та обґрунтованість витрат первинними документами покладається на платника. Податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачено нормативно-правовими актами. Натомість, у Порядку №1165 та №520 зазначено не вичерпний перелік документів, а вжито сполучник "може включати", що свідчить про наявність у платника податків права підтвердити правомірність та обґрунтованість господарської операції, щодо якої направлено на реєстрацію ПН/РК усіма наявними в нього первинними документами, які він зобов`язаний скласти (та склав у разі фактичного здійснення) на підставі Закону "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" з обов`язковим дотриманням усіх вимог п.2 ст.9 цього Закону.

Крім того, відповідачі зазначили, що причиною відмови в реєстрації податкової накладної стало те, що платником податку надано копії документів, складених із порушенням законодавства, а саме: відповідно інформації зазначеної в ТТН на реалізацію товарів від 30.01.2023 №Р68, пункт навантаження: м.Житомир, вул.Кооперативна, 6, що не відповідає даним про складській приміщення поданим ТОВ "Ділл-Трейд" згідно форми 20-ОПП.

Зокрема, у відзивах зазначено, що під час розгляду документів Комісією встановлено, що 20.01.2023 між ТОВ «Ділл-Трейд» та ТОВ «Тіксан» (далі - Покупець) було укладено договір поставки №1200123/1. Згідно п.1.1. вказаного Договору, Постачальник зобов`язується поставити Покупцю Товар належної якості та кількості згідно умовам Договору, а Покупець зобов`язується прийняти Товар відповідно до супроводжувальних документів та здійснити його оплату за умовами Договору. Доставка товару, а саме: парафінові свічки, на адресу Покупця у відповідності до умов договору здійснювалася із залученням перевізника ФОП ОСОБА_1 на підставі договору №201221 від 20.12.2021, що підтверджується товарно-транспортною накладною №Р68 від 30.01.2023, яка підписана як зі сторони позивача - ОСОБА_2 так і перевізника - директором ОСОБА_3 та містить ПІБ підписантів.

Згідно вказаної ТТН місцем навантаження є м.Житомир, вул.Кооперативна, 6. Відповідачі вказують, що на підставі витягу з бази даних ДПС України, а саме відповідно до відомостей про об`єкти оподаткування платника податків, склад за адресою м.Житомир, вул.Кооперативна, 6 було взято в оренду позивачем (право господарського відання) 28.04.2023. Варто зазначити, що рішення Комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте 12.04.2023, тобто на момент прийняття рішення Комісія не володіла інформацією про наявність у користуванні-відані позивача зазначеного складу.

Також, відповідачі зазначають, що склад за тією ж адресою згідно баз даних ДПС України, а саме: відповідно до відомостей про об`єкти оподаткування платника податків, орендує ТОВ «Логістик Юкрейн», що вбачається із відомостей про об`єкти оподаткування TOB «Логістик Юкрейн» та відповідно до Форми №20-ОПП, які додані до матеріалів справи, відповідно законодавства є неможливим.

Також, відповідачі посилаються на те, що договір №01/12/2021 про надання логістичних послуг від 01.12.2021, який наданий позивачем, згідно з п.11.1 цього ж договору діє до 31.12.2022. Жодних документів про пролонгацію договору позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Крім того, відповідачами зазначено, що позивач подав до контролюючого органу копію договору поставки товарів №1200123/1 у неналежному стані, а саме: остання сторінка договору непридатна для читання.

За встановлених обставин контролюючий орган не міг прийняти іншого рішення, ніж відмовити в реєстрації податкової накладної.

Відповідачі також зазначили, що контролюючий не може володіти інформацією щодо вичерпного (конкретного) переліку документів за такою операцією, які платнику слід подати для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної. У таких випадках очевидною є обізнаність саме позивача з переліком документів, що супроводжували виконання певної операції, який має право подати їх контролюючому органу.

Відповідачі також вказують, що предметом доказування при вирішенні питання про скасування рішення Комісії ГУ ДПС у Житомирській області про відмову в реєстрації податкової накладної, є обставини щодо подання достатніх документів, які в подальшому свідчать про можливість зареєструвати податкову накладну. Тобто, позивач має довести, що ним було подано документи, достатні для реєстрації податкової накладної. Відповідач зазначає, що питання щодо реєстрації податкової накладної, яка підтверджується документами наданими в суд, не може бути підставою для скасування рішення Комісії, оскільки надання платником податків до суду пакету документів, не може слугувати безумовною підставою для визнання рішення комісії протиправним та, як наслідок, його скасування.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати податкову накладну, відповідачі вказали, що позовна вимога в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних в обхід формальної перевірки ГУ ДПС у Житомирській області документів для такої реєстрації є порушенням дискреційних повноважень ГУ ДПС у Житомирській області в частині подання висновку щодо реєстрації податкової накладної (а.с.119-124, 131-136).

Також, відповідачі заперечують проти задоволення вимоги про відшкодування позивачу витрат на правничу допомогу, оскільки сума такою допомоги 10000,00 грн не відповідає складності справи, яка є справою незначної складності та не є співмірною.

16.08.2023 ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні клопотання відповідача - Головного управління ДПС у Житомирській області за вх. №53029/23 від 03.08.2023 про розгляд справи у порядку загального позовного провадження з викликом сторін.

Відповідно до положень частини 5 статті 262, частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що 20.01.2023 між ТОВ "Ділл-Трейд» (далі - Постачальник) та ТОВ "Тіксан" (далі - Покупець) було укладено договір поставки №1200123/1 (далі - договір) (а.с.12-15).

Згідно з п.1.1 вказаного договору, Постачальник зобов`язується поставити Покупцю Товар належної якості та кількості згідно умовам Договору, а Покупець зобов`язується прийняти Товар відповідно до супроводжувальних документів та здійснити його оплату за умовами договору.

Пунктом 1.3 договору визначено, що поставка Товару, за домовленістю сторін, може здійснюватися або на умовах FXW (Товар передається на складі Постачальника) або на умовах СРТ (перевезення сплачено до місця, вказаного Покупцем) згідно з іншими правилами та тлумаченнями термінів «Інкотермс-2010». Конкретні умови поставки конкретизуються в заявках до договору.

Пунктом 5.1 договору визначено, що Покупець сплачує за Товар, що поставляється за цінами, погодженими сторонами попередньо, які складені на основі калькуляції на одиницю продукції, які зазначаються в додатках до даного договору або рахунку-фактури чи іншого фінансового документу, який додається до цього договору та становлять невід`ємну частину договору.

Пунктом 5.3 договору передбачено, що оплата за Товар здійснюється протягом 3 календарних днів, з моменту поставки Товару Покупцю. Сторони можуть погодити окремі строки оплати за окремо визначені партії або обсяги поставленого Товару.

Відповідно до п.5.4 договору, оплата за реалізований Товар здійснюється Покупцем у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника або шляхом готівкового розрахунку через каси підприємств, за усною домовленістю сторін.

Товар, який реалізовувався в межах вищевказаного договору придбавався позивачем у ТОВ «BEST METALL LIDS» (Узбекистан) на підставі контракту №01/12-Уз від 03.12.2021, специфікації №1 та заявки на доставку №1 (а.с.44-50).

Факт придбання Позивачем Товару, який у подальшому було реалізовано на адресу Покупця, підтверджується рахунком-фактурою від 09.12.2022 №4 на суму 49350 доларів США, міжнародною товарно-транспортною накладною на ввезення Товару CMR, електронними митними деклараціями від 25.01.2021, платіжними інструкціями на підтвердження факту оплати поставленого товару, рух коштів засвідчує картка рахунку 632 за грудень 2022 року - січень 2023 року (а.с.51-58).

Відповідність поставленого за договором товару вимогам чинного законодавства підтверджується сертифікатом про походження товару та сертифікатом якості (а.с.59-60).

На виконання зобов`язань за вищевказаним договором, 20.01.2023 позивачем було надано Покупцю рахунок на оплату №1 від 20.01.2023 на суму 253750,00 грн щодо поставки парафінових свічок у кількості 35000 штук та рахунок №2 від 20.01.2023 на суму 277501,00 грн за поставку парафінових свічок у кількості 38276 штук (а.с.16-17).

20.01.2023 на розрахунковий рахунок ТОВ "Ділл-Трейд" від ТОВ «Тіксан» надійшли грошові кошти у розмірі 253750,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №1229 та 277501,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №1231 та карткою рахунку 361 (а.с.18-21).

Факт поставки товару покупцю підтверджується видатковою накладною №68 від 30.01.2023 на суму 531251,00 грн, яка підписана представниками сторін та містить відтиски печаток (а.с.35).

Доставка товару на адресу Покупця у відповідності до умов договору здійснювалася із залученням перевізника ФОП ОСОБА_1 на підставі договору №201221 від 20.12.2021, що підтверджується товарно-транспортною накладною №Р68 від 30.01.2023, яка підписана як зі сторони позивача - ОСОБА_2 , так і перевізника - директором ОСОБА_3 та містить П.І.Б. підписантів (а.с.36-40).

Згідно вказаної ТТН місцем завантаження є м.Житомир, вул.Кооперативна, 6, місцем розвантаження: м.Київ, вул.В.Жуковського, 22А (місцезнаходження ТОВ «Тіксан»), перевезенню підлягає 73276 шт. (упаковок) парафінових свічок.

Факт виконання перевірником зобов`язань щодо поставки товару за вказаним вище договором, а саме на адресу Покупця, підтверджується рахунком №310123 від 31.01.2023, актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №6 від 31.01.2023, платіжною інструкцією №334 від 01.02.2023 за оплату послуг перевізника (а.с.41-43).

За фактом першої події, а саме надходження на розрахунковий рахунок позивача грошових коштів у розмірі 531251,00 грн, ТОВ "Ділл-Трейд" було складно податкову накладну №27 від 20.01.2023 на суму 531251,00 грн, у тому числі 88541,83 грн ПДВ та подано на реєстрацію у відповідності до вимог чинного законодавства України (а.с.24-25).

13.02.2023 було отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, з якої вбачається, що документи прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №27 від 20.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Було запропоновано надати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в ПН (а.с.26).

При цьому позивачем зазначено, що у даній квитанції не було вказано чіткого переліку документів, який необхідно було надати.

07.04.2023 позивачем було подано повідомлення №3 про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено до якого було додано письмові пояснення, таблицю даних платника податку на додану вартість та документи на підтвердження правомірності господарської операції та складеної ПН в кількості 37 додатків, що підтверджується повідомленням про надання пояснень (а.с.27).

З квитанції №2 від 07.04.2023 вбачається, що повідомлення від 07.04.2023 №3 щодо надання пояснень та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації та копіями документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, прийнято до розгляду (а.с.28).

Розглянувши подані пояснення та копії документів, Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Житомирській області (далі - Комісія ДПС) прийняла рішення від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.01.2023 №27, з підстав надання платником податків копій документів, які складені із порушенням законодавства (а.с.29-30).

При цьому, у графі "додаткова інформація" зазначено, що надані документи, складені з порушенням законодавства, а саме: відповідно до інформації, зазначеної в ТТН на реалізацію товарів від 30.01.2023 №Р68, пункт навантаження м.Житомир, вул.Кооперативна, 6, що не відповідає даним про складські приміщення поданим ТОВ «Ділл-Трейд» згідно форми 20-ОПП.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, ТОВ "Ділл-Трейд" 12.04.2023 подало скаргу до Комісії з питань розгляду скарг ДПС України на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з доданням документів, які підтверджують факт правомірності складання ПН (а.с.31).

Факт прийняття скарги та доданих до неї документів до розгляду підтверджується квитанцією №2 від 12.04.2023 (а.с.33).

Також до скарги було надано додатково пояснення від 18.04.2023 №14, де було описано господарську операцію щодо якої було складено податкову накладну (а.с.32).

02.05.2023 за результатами розгляду скарги прийнято рішення №39770/44342506/2, яким залишено скаргу без задоволення та оскаржуване рішення комісії ДПС без змін (а.с.34).

Позивач вважає рішення Комісії Головного управління ДПС у Житомирській області від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.01.2023 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправним, незаконним та таким, що підлягає скасуванню, що слугувало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України у редакції, що була чинною станом на момент виникнення спірних правовідносин.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з; а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).

Згідно з п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні норми містить п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно із абзацом 1 пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку №1165.

Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно матеріалів справи надіслана позивачу квитанція містить вимоги щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

На зазначену в квитанції пропозицію, позивачем направлено контролюючому органу повідомлення від 07.04.2023 №3 разом із поясненнями та документами щодо підтвердження господарської операції, а саме: договір про надання логістичних послуг №01/12/2021 від 01.12.2021 та договір про надання логістичних послуг №03/01/2023 від 03.01.2023 з ТОВ Логістик Юкрейн та два доповнення до цих договорів: №1 від 01.12.2021 і №1 від 03.01.2023 (а.с.67-75), форма 20-ОПП (а.с.65-66), штатний розклад ТОВ Логістік Юкрейн (а.с.76), договір поставки від 20.01.2023 №1200123/1 (а.с.12-15), контракт №01/12-Уз від 03.12.2021, специфікація №1 та заявка на доставку №1 (а.с.44-50), рахунок-фактура від 09.12.2022 №4, міжнародна товарно-транспортна накладна на ввезення Товару CMR, електронна митна декларація від 25.01.2021, платіжні інструкції на підтвердження факту оплати поставленого товару, картка рахунку 632 за грудень 2022 року - січень 2023 року (а.с.51-58), сертифікат про походження товару та сертифікат якості (а.с.59-60), рахунок на оплату №1 від 20.01.2023 на суму 253750,00 грн щодо поставки парафінових свічок у кількості 35000 штук та рахунок №2 від 20.01.2023 на суму 277501,00 грн за поставку парафінових свічок у кількості 38276 штук (а.с.16-17), платіжна інструкція №1229 та платіжна інструкція №1231, картка рахунку 361 (а.с.18-21), видаткова накладна №68 від 30.01.2023 на суму 531251,00 грн (а.с.35), договір №201221 від 20.12.2021, товарно-транспортна накладна №Р68 від 30.01.2023 (а.с.36-40), рахунок №310123 від 31.01.2023, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №6 від 31.01.2023, платіжна інструкція №334 від 01.02.2023 за оплату послуг перевізника (а.с.41-43).

Зауважень щодо якості, правильності та будь-чого іншого документів, які були надані на підтвердження підстав для складання податкової накладної за цією господарською операцією, податковим органом не наведено.

Крім того, відповідно до квитанції про зупинення реєстрацій податкових накладних, підставою зупинення є віднесення платника до ризикових на підставі п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п.13 Порядку №1165 у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

ТОВ Ділл-Трейд зазначено, що воно є юридичною особою згідно законодавства України та на постійній основі займається неспеціалізованою оптовою торгівлею, що підтверджується витягом з ЄДР.

З моменту свого заснування по сьогоднішній день позивач займається наступними видами діяльності за КВЕД - 2010: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, додаткові: 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами, 46.45 Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами, 47.75 Роздрібна торгівля косметичними товарами та туалетними приналежностями в спеціалізованих магазинах, 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 52.10 Складське господарство, 52.24 Транспортне оброблення вантажів, що підтверджується Витягом з ЄДРПОУ.

Відповідно до КВЕД 46.45, подано на реєстрацію в таблиці коди УКТЗЕД на вхідні товари 3304200000, 3305900000, 3305100000, 3304990000, 3307900000, 3401110000, 3402209000, 3401300000, 3304990000, 9619007100, 9619007900, 8506101100 та товари що реалізуються під кодами УКТЗЕД 3304200000, 3305900000, 3305100000, 3304990000, 3307900000, 3401110000, 3402209000, 3401300000, 3304990000, 9619007100, 9619007900, 8506101100.

ТОВ Ділл-Трейд зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.08.2021. Індивідуальний податковий номер 443425006252.

ТОВ Ділл-Трейд станом на момент складення податкових накладних мало юридичну адресу: 10014, Житомирська область, м.Житомир, вул.Мала Бердичівська, будинок 16-А.

31.07.2021 між ТОВ Ділл-Трейд Орендар та ФОП ОСОБА_4 Орендодавець було укладено договір оренди №31/07-ДТ для розташування офісу за адресою: м.Житомир, вул.Мала Бердичівська, буд.16-а. Про що було подано форму 20-ОПП. Дата закінчення дії вищевказаного договору 30.11.2022. Копії Акту прийому-передачі (повернення) від 30.11.2022.

У зв`язку з цим, 30.11.2022 було укладено новий договір оренди офісу між ТОВ Ділл-Трейд Орендар та ФОП ОСОБА_5 Орендодавець: договір оренди нежитлового приміщення №301122/1. Новий офіс розташований за адресою: Житомирська область, м.Житомир, вул.Басейна, буд.2, каб.1. Про що було подано форму 20-ОПП.

ТОВ Ділл-Трейд уклало договір про надання логістичних послуг №01/12/2021 від 01.12.2021 та договір про надання логістичних послуг №03/01/2023 від 03.01.2023 з ТОВ Логістик Юкрейн та два доповнення до цих договорів: №1 від 01.12.2021 і №1 від 03.01.2023 (а.с.67-75).

Згідно пункту 1.1 вищеназваних договорів склад-приміщення, які експлуатуються і управляються Виконавцем (ТОВ Логістік Юкрейн) і використовуються для надання послуг і відповідають вимогам, передбаченим даним договором.

Згідно вищевказаних договорів та доповнень до них ТОВ Ділл-Трейд передавало на зберігання та зберігало належні йому товарно-матеріальні цінності на складі за адресою м.Житомир, вул.Кооперативна, 6. Плата за послуги по зберіганню товару (п.4.2 Договору) розраховувалась в залежності від кількості переданого на зберігання товару, і якщо ТОВ Ділл-Трейд зберігав товару більше ніж 45 палето-місць то додатково сплачував за зберігання свого товару.

Адресою місця зберігання за вищевказаними договорами та доповненнями є м.Житомир вул.Кооперативна, будинок 6, про що було подано ТОВ Ділл-Трейд форму 20-ОПП (а.с.65-66).

Згідно вищеназваних договорів і доповнень до них ТОВ Логістік Юкрейн надавало логістичні послуги, а саме: приймало, розвантажувало, зберігало товар, комплектувало замовлення, вело складський облік та підготовку для вивезення товарів зі складу, навантажувало матеріальні цінності належні ТОВ Ділл-Трейд власними штатними працівниками. Зі штатного розкладу ТОВ Логістік Юкрейн вбачається, що штат підприємства налічує 241,75 штатних одиниць працівників (а.с.76).

Згідно наказу по підприємству №10 від 01.03.2023 на період дії в Україні воєнного стану та зв`язку із цім оптимізацією виробничого процесу, на працівників підприємства по необхідності покладаються обов`язки по прийманню, розвантажуванню товару, комплектації замовлень, веденню складського обліку та підготовці для вивезення товарів зі складу, навантажуванню матеріальних цінностей належних ТОВ Ділл-Трейд.

Вищевказане підтверджує, що ТОВ Ділл-Трейд має достатньо необхідних умов та матеріальних ресурсів (наявні відомості про об`єкти оподаткування-форма 20-ОПП та наявне придбання логістичних послуг, а саме послуг по прийманню, розвантажуванню, зберіганню товару, комплектації замовлень, веденню складського обліку, навантажуванню) для продажу товарів, відображених у податкових накладних.

Доставка Товару, що поставляється позивачем, здійснюється перевізниками, з якими укладено договори на послуги по транспортуванню товарів та організацію перевезень з ТОВ Нова пошта, ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ФОП ОСОБА_8 , ФОП ОСОБА_9 , ФОП ОСОБА_10 , фірмою - перевізником BEGNA LOJISTIK DANISMANLIK ORGANIZASYONІС VE DIS TICARET KALIBRASYON LIMITED SIRKETI та іншими юридичними і фізичними особами-підприємцями.

Стосовно надання вказаних у повідомленні документів слід вказати, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було. Надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Вказане узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постанові від 13.12.2023 у справі №500/4191/22.

При цьому Верховним Судом у постанові від 18.01.2024 у справі №440/5989/20 вказано, що надаючи юридичну оцінку рішенням про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанціях про зупинення їх реєстрації не було зазначено конкретного переліку документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування щодо надання документам правової визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування не відповідає критерію обґрунтованості.

При цьому надіслані позивачем письмові пояснення від 07.04.2023 №3 з копіями первинних бухгалтерських та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову у частині визнання протиправним та скасування рішення від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.01.2023 №27.

Варто зауважити, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платнику податку необхідно подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій.

Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185 так і пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.

Отже, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, і наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної, а реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків.

Наданими до матеріалів позову ТОВ "Ділл-Трейд" документами підтверджується належне виконання правочину ТОВ "Ділл-Трейд" та його контрагентом ТОВ "Тіксан" та оформлення його з дотриманням вимог бухгалтерського законодавства та відображення у податковій звітності позивача, а отже такий правочин є реальним, товарним, оплатним для цілей реєстрації податкової накладної.

Контролюючий орган, після отримання від ТОВ "Ділл-Трейд" пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не направляв.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

За наслідками розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісія ГУ ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 20.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а саме: відповідно інформації зазначеної в ТТН на реалізацію товарів від 30.01.2023 №Р68, пункт навантаження: м.Житомир, вул.Кооперативна, 6, що не відповідає даним про складській приміщення поданим ТОВ "Ділл-Трейд" згідно форми 20-ОПП.

Надаючи оцінку рішенню відповідача, що оскаржується, суд зазначає, що контролюючий орган мав формальні підстави для його прийняття у зв`язку з неподанням позивачем додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено в ЄРПНРК, при отриманні повідомлення про необхідність їх подання для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПНРК.

Однак, з огляду на те, що платник податків надав пояснення та копії документів, які підтверджують правомірність складення податкової накладної та наявність підстав для її реєстрації після зупинення її реєстрації, суд приходить до висновку, що прийняте комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної на переконання суду, підлягає визнанню протиправним та скасуванню, як таке, що протиправно обмежує законне право платника на реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунків коригування.

Суд зауважує, що незазначення у повідомленні комісії конкретних документів, які позивачу необхідно було надати для проведення реєстрації податкової накладної, додатково підтверджує, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної протиправно позбавило позивача права на реєстрацію накладної.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення у частині визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 20.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну датою її фактичного подання, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з п.19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення суду); 3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, наданих позивачем документів достатньо для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування. При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної від 20.01.2023 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, судом не встановлено.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та дотримання гарантій, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 20.01.2023 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування датою її фактичного подання.

При цьому, доводи відповідачів про те, що повноваження ГУ ДПС України у Житомирській області щодо підготовки висновку про реєстрацію податкової накладної є дискреційними повноваженнями, суд вважає безпідставними, з огляду на таке.

У своєму рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15 Верховний Суд України зазначив, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося б примусове виконання рішення.

Згідно з Рекомендацією №R(80)2 комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11.05.1980 на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що надані позивачем документи підтверджували правомірність складення податкової накладної, то ГУ ДПС у Житомирській області мало скласти висновок про її реєстрацію на підставі якого ДПС України мало провести таку реєстрацію. Отже такі повноваження відповідачів не є дискреційними.

Суд враховує, що п.19 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування.

Отже, застосування у даній справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подану позивачем податкову накладну в ЄРПНРК не є втручанням у дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Аналогічна правова позиція щодо обрання способу захисту порушеного права застосована Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі №825/849/17, від 06.03.2018 у справі №826/4475/16 та від 27.10.2022 у справі №360/3253/20.

Водночас, у позові було заявлено вимогу про стягнення з відповідачів на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу в сумі 10000,00 грн.

Розглянувши зазначену вимогу представника позивача, суд зазначає наступне.

Згідно з частинами 1, 3 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Частиною 4 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Частиною 5 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини 4 цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина 6 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України).

Частиною 7 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Згідно з положеннями статті 30 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність від 05.07.2012 №5076-VI гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Аналіз вищенаведених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати на професійну правничу допомогу адвоката, пов`язані з розглядом справи, підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, зазначено у рішеннях від 26.02.2015 у справі Баришевський проти України, від 10.12.2009 у справі Гімайдуліна і інших проти України, від 12.10.2006 у справі Двойних проти України, від 30.03.2004 у справі Меріт проти України, заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

Суд зазначає, що на підтвердження витрат, понесених на професійну правничу допомогу, мають бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Вказане узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.06.2018 у справі №826/1216/16, а також постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.09.2019 (справа №810/3806/18, справа №810/2816/18, справа №810/3806/18), від 22.11.2019 (справа №810/1502/18).

Для підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу представником позивача до матеріалів справи додано: договір про надання правової допомоги від 06.07.2023 №53 (а.с.108-109), платіжну інструкцію від 19.06.2023 №378, в якій зазначено у призначенні платежу: аванс по договорам №47, №48, №49 від 16.06.2023 (а.с.110), рахунок-фактуру від 16.06.2023 №40, в якому вказано, що за договорами №47, №48, №49 від 16.06.2023 аванс за підготовку позову та подання позову становить по 10000,00 грн за кожен позов (а.с.111), ордер на надання правничої (правової) допомоги Серія АМ №1058360 (а.с.112).

Таким чином, суд дійшов висновку, що подані представником позивача платіжна інструкція від 19.06.2023 №378 та рахунок-фактура від 16.06.2023 №40 не є належними доказами оплати та понесення витрат на правничу допомогу, надану відповідно договору від 06.07.2023 №53.

Отже, відсутність у матеріалах справи зазначених документів, не дає можливості визначити суму витрат позивача, понесених на оплату правничої допомоги, наданої згідно договору від 06.07.2023 №53.

Отже, зважаючи на те, що позивачем не надано доказів на підтвердження витрат на правничу допомогу, які б дозволили ідентифікувати їх зв`язок саме з розглядом справи №240/20243/23, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для задоволення вимог щодо відшкодування витрат на правничу допомогу.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд, відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягує на користь позивача, понесені ним витрати зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись статтями 9, 72, 77, 139, 143, 243-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ділл-Трейд" (вул.Басейна, 2, м.Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 44342506) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул.Юрка Тютюнника, 7, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ ВП 44096781), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Житомирській області про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 12.04.2023 №8619504/44342506 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.01.2023 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну №27 від 20.01.2023, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Ділл-Трейд» датою її фактичного надходження.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ділл-Трейд» 1342,00 грн на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ділл-Трейд» 1342,00 грн на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Д.М. Гурін

29.10.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122680778
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —240/20243/23

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 29.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 16.08.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні