ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 жовтня 2024 рокусправа № 380/15226/24Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гулкевич І.З. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій,-
в с т а н о в и в:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, у якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805351/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 20 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 20 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805353/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 21 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805354/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 22 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805352/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 24 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805355/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 25 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805358/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 26 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805356/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 28 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 28 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 10805357/42827768 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 29 від 11.04.2023 року у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити дії щодо реєстрації (зареєструвати) податкової накладної № 29 від 11.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ТОВ Будівельна група Буд-Проект подано на реєстрацію податкові накладні №20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 29 від 11.04.2023, проте, їх реєстрацію було зупинено з підстав відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Позивач вказав, що надав податковому органу усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по вказаних податкових накладних. Проте, податковий орган не врахував надані позивачем пояснення та документи і прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН. Вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 31.07.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідачі відзив на позовну заяву не подали.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 42827768. Місцезнаходження: Україна, 81600, м. Миколаїв, вул. Львівське шосе, буд.1. Позивач перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Львівській області.
03.03.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект (Генпідрядник) було укладено Договір №П-1/20 на виконання загально-будівельних робіт.
Згідно п. 1.1.-1.3. Договору, Замовник доручає, а Генпідрядник забезпечує згідно проектної документації та умов Договору виконання будівельних робіт з нового будівництва об`єкта (надалі Об`єкт), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи згідно умов даного Договору. Об`єкт: Перший комплекс багатоквартирної зблокованої житлової забудови з будівлею магазину по вул. Садовій в м. Пустомити. Склад та обсяги робіт, що доручаються до виконання Генпідряднику, визначені проектною документацією.
Відповідно до п. п. 3.1.-3.4. Договору, договірна ціна робіт визначається у кошторисі, є приблизною, за яку Генпідрядник погоджується виконати доручені за цим Договором будівельні роботи та/або в протоколі погодження договірної ціни до цього Договору. Обсяги та вартість виконаних робіт визначаються Сторонами в актах за формою КБ-2в та КБ-3 до цього Договору.
Оплата здійснюється Замовником на банківський рахунок Генпідрядника в національній валюті, шляхом безготівкового перерахування грошових коштів. Оплата за виконані роботи проводиться протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту підписання акту здачі-приймання виконаних робіт чи кінцевого акту виконаних робіт у разі поетапного виконання робіт. Замовник може здійснити авансовий платіж у розмірі 100 % від погодженої вартості робіт.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 13 580,00 (тринадцять тисяч п`ятсот вісімдесят) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 2 263,33 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 та платіжною інструкцією № 750 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 15 000,00 (п`ятнадцять тисяч) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 2 500,00 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 року та платіжною інструкцією № 739 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №21 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 19 230,00 (дев`ятнадцять тисяч двісті тридцять) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 3 205,00 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 та платіжною інструкцією № 752 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №22 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 22 000,00 (двадцять дві тисячі) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 3 666,67 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 та платіжною інструкцією № 738 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №24 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 27 600,00 (двадцять сім тисяч шістсот) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 3 666,67 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 та платіжною інструкцією № 753 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №25 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 28 000,00 (двадцять вісім тисяч) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 року (в тому числі ПДВ 4 666,67 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 року та платіжною інструкцією № 737 від 11.04.2023 року.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №26 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 28 850,00 (двадцять вісім тисяч вісімсот п`ятдесят) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 4 808,33 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 та платіжною інструкцією № 749 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №28 від 11.04.2023.
11.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Галицька інвестиційно-лізингова компанія перерахувало на рахунок Позивача 29 000,00 (двадцять дев`ять тисяч) гривень авансової оплати будівельних робіт, згідно Договору підряду №П-1/20 від 03.03.2020 (в тому числі ПДВ 4 833,33 грн.), що підтверджується банківською випискою за рахунками б/н за 11.04.2023 та платіжною інструкцією № 747 від 11.04.2023.
У зв`язку з настанням першої події (зарахування коштів) за вказаною вище господарською операцією ТОВ Будівельна група Буд-Проект склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №29 від 11.04.2023.
За результатами обробки податкових накладних № 20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 29 від 11.04.2023 з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України позивачем отримано квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Реєстрі, в якій вказано результат обробки: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА.
Підставою зупинення реєстрації податкових накладних вказано, що обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Які саме документи необхідно подати для прийняття позитивного рішення про реєстрацію податкових накладних відповідач-1 не зазначив.
Позивачем подано до контролюючого органу пояснення повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних № 20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 29 від 11.04.2023.
Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення № 10805351/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 11.04.2023; №10805353/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №21 від 11.04.2023; №10805354/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №22 від 11.04.2023; №10805352/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №24 від 11.04.2023; №10805355/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 11.04.2023; №10805358/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 11.04.2023; №10805356/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №28 від 11.04.2023; №10805357/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №29 від 11.04.2023.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної в зазначених вище рішеннях від 28.03.2024 вказано: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Додаткова інформація вказано : договорів/зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
ТОВ Будівельна група Буд-Проект звернулось до ДПС України із скаргами на рішення комісій від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних №20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 29 від 11.04.2023.
За результатами розгляду скарг комісією з питань розгляду скарги прийнято рішення від 17.04.2024, яким залишено скарги без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Вважаючи прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (надалі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно з підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019року №1165 (далі по тексту Порядок № 1165), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тесту Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні, реєстрацію яких за наслідком проведеного моніторингу було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Як видно з матеріалів справи, позивачем були надані пояснення та копії документів (договір підряду № П-1/20 на виконання загально-будівельних робіт від 03.03.2020, банківські виписки, платіжні інструкції, акти звірки взаєморахунків), що складені під час здійснення господарської операції.
Водночас, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав.
Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що оскаржувані рішення повинні містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування тощо.
Отже, посилання відповідача на вказані в оскаржуваних рішеннях підставах, в обґрунтування прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність таких рішень.
Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17.07 1997 №475/97-ВР та вона набула чинності для України 11.09.1997.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржувані рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01.07.2003, яке, відповідно до ч. 1 ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Суд також додатково зазначає, що рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, рішення комісії не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Аналогічна позиція висловлена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 (адміністративне провадження № К/9901/62719/18).
Проте, як встановлено в ході судового розгляду справи відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті рішень дотримано не було.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідних рішеннях, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних є немотивована.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято без урахування всіх обставин та не у спосіб, визначений законом, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту настання першої події - отримання коштів, які, в свою чергу, підтверджені первинними документами, на підставі яких і складені податкові накладні.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, а також те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних, так як спірні рішення не відповідають встановленим у ч.2 ст.2 КАС України критеріям обґрунтованості, добросовісності, розсудливості та на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений Конституцією та законами України.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме: № 10805351/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 11.04.2023; №10805353/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №21 від 11.04.2023; №10805354/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №22 від 11.04.2023; №10805352/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №24 від 11.04.2023; №10805355/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 11.04.2023; №10805358/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 11.04.2023; №10805356/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №28 від 11.04.2023; №10805357/42827768 від 28.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №29 від 11.04.2023 прийняті з порушенням порядку, не у спосіб визначений законом, а тому, є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх подання, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, належним і ефективним способом захисту порушеного права Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект є зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних /розрахунків коригування податкові накладні №20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 29 від 11.04.2023 фактичною датою їх подання.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів.
А тому, вважає, що покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкові накладні не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зважає на те, що позивачем при зверненні до суду з адміністративним позовом сплачено судовий збір в сумі 4845,20 гривень.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 73-74, 139, 241-246, 257-262 КАС України, суд, -
ухвалив :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 № 10805351/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №20 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №20 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №№10805353/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №21 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №21 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №10805354/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №22 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №22 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №10805352/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №24 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №24 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №10805355/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №25 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №25 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №10805358/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №26 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №26 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №10805356/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №28 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №28 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області 28.03.2024 №10805357/42827768 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект за №29 від 11.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект №29 від 11.04.2023, датою подання її на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект судовий збір в розмірі 9689,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна група Буд-Проект судовий збір в розмірі 9689,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяГулкевич Ірена Зіновіївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122681996 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні