Рішення
від 29.10.2024 по справі 620/9579/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 жовтня 2024 року м.ЧернігівСправа № 620/9579/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клопот С.Л., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

У С Т А Н О В И В:

Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з адміністративним позовом до Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 та просить: стягнути з Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 в дохід Державного бюджету України 7595,03 грн адміністративно-господарських санкцій та 246,24 грн пені.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем не виконано норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю, та не сплачено самостійно адміністративно-господарські санкції та пеню, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 09.07.2024 провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити в задоволенні позову та зазначає, що підприємством вжиті всі заходи по забезпеченню працевлаштування осіб з інвалідністю для недопущення господарського правопорушення.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

У позовної заяви убачається, що зокрема Позивач указує наступне: «Таким чином, на підставі даних звітів з ЄСВ за 2023 які подано особисто Відповідачем, в автоматизованому режимі встановлено невиконання нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю протягом 023 року.».

Разом з тим, з поданих суду доказів убачається, що Відповідачем було виявлено помилку в поданому Звіті, яка в результаті спровокувала невірний розрахунок норми працевлаштування осіб з інвалідністю та нарахуванню адміністративно-господарської санкції в автоматичному режимі.

Так, при поданні Звіту за II квартал 2023 року через електронний кабінет платника податків, була допущенна помилка в титульній таблиці звіту, а саме у рядках 104 «Облікова кількість штатних працівників» було зазначено «15-15-0» та у рядку 101 «Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб», а саме зазначено «14-6-0», що не відповідає дійсності.

В зазначених рядках звіту помилково були вказані працівники, що працюють за /місництвом з іншого підприємства, а згідно Підпункту 2.6.1 пункту 2.6 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики країни від 28.09.2005 № 286 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.11.2005р. і № 1442/11722 (далі по тексту Інструкція) визначено, що не включаються до облікової кількості штатних працівників такі категорії: прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств.

Згідно п. 3.2.1. Інструкції, середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового кладу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця

Згідно п 3.2.5. Інструкції Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ...

У Відповідача, у звітному періоді, працювали виключно особи за сумісництвом, у кількості 15 осіб, що підтверджується довідками виданими з основного місця роботи.

Отже за звітний період облікова та середньооблікова кількість працівників облікового кладу за рік, які враховуються при розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю фактично була 0 осіб, оскільки до розрахунку чисельності не включаються особи, прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств.

Зважаючи на дану обставину Відповідач не порушував вимог, визначених статтями 19, 0 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», а отже е зобов`язаний був працевлаштовувати осіб з інвалідністю у звітному періоді.

Враховуючи вищезазначене, доводи Позивача про не неналежне інформування Чернігівської філії Чернігівського обласного центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю також не можуть братися до уваги.

Окрім того 24 квітня 2024 року Відповідачем був поданий уточнюючий Звіт за II квартал 2023 року, де в рядку 101 «Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб» та 104 «Облікова кількість штатних працівників» було зазначено вірну кількість штатних працівників яка становила: 0-0-0, однак даний уточнюючий Звіт не був врахований Позивачем.

Також, після виявлення помилки, Відповідач звертався відповідними листами до:

-Чернігівського обласного управління Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Вих. №1 від 25.04.2024 року (Додаток №4);

-Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області Вих. №2 від 25.04.2024 року (Додаток №5);

-Головного управління ДПС у Чернігівській області Вих.№3 від 23.05.2024 року (Додаток №6).

У відповіді на лист Відповідача, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (лист №04- 137/1074 від 26.04.2024р.), вказав наступне: «Розрахунок адміністративно-господарських санкцій виконується в автоматизованому режимі без стороннього втручання працівників Фонду для усіх роботодавців виключно на підставі даних, що подаються роботодавцем у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за№ 111/26556 (зі змінами). Законом не передбачено іншого механізму отримання Фондом даних для нарахування сум адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, ніж того, який передбачено статтею 19 Закону (дані Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, отримані Фондом від Пенсійного фонду України).».

У свою чергу у відповіді від Пенсійного фонду України (лист №2500-0804-8/34315 від 16.05.2024р.) було зазначено: «Згідно з пунктами 1 та 2 статті 12 Закону № 2464 адміністрування і ведення обліку, податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, прийняття та обробку звітності здійснюють податкові органи. Зазначений у зверненні уточнюючий Податковий розрахунок (за II квартал 2023 року) до інформаційних систем Пенсійного фонду України від Державної податкової служби України не надходив.

З огляду на те, що виправлення даних здійснюється виключно звітністю, поданою страхувальниками до податкових органів, рекомендуємо звертатися до органу Державної податкової служби України за місцем реєстрації-як суб`єкта підприємницької діяльності.».

Однак у відповіді від ДПС України ГУ ДПС у Чернігівській області (лист № 7103/6/25-02- 24-01-08 від 11.06.2024) вказано зворотне, а саме: «Слід зауважити, що Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб (частина друга статті 16розділу V Закону України від 08 липня 2010 року № 2464 "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464). ДПС відповідно до покладених завдань формує та веде реєстр страхувальників Державного реєстру (пункт 5 частини другої статті 12 Закону № 2464). Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру (пункт 1 частини першої статті 12 1 Закону № 2464). Отже, питання порядку визначення статистичних показників заголовної частини Податкового розрахунку відносяться до компетенції Пенсійного фонду України.».

Окрім того ДПС України ГУ ДПС у Чернігівській області у відповіді підтверджує, що Відповідачем подано повторний виправлений Звіт і, що до цього зазначає: «Проте, в інформаційно-комунікаційній системі ДПС України зазначений звіт не має будь- яких ознак, оскільки поданий без дотриманням вимог Порядку №4» та робить наступний висновок: «Враховуючи вище викладене, платник податків може виправити помилку, допущену у рядках «Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб» та/або «Облікова кількість штатних працівників» за умови одночасного подання обов`язкових додатків до Податкового розрахунку з типом «Звітний новий»/«Уточнюючий» та виправлення помилок у додатках до Розрахунку. Окреме коригування 101 - 110 заголовної частини Податкового розрахунку без додатків Порядком № 4 не передбачено.».

Іншими словами внесення змін в рядки 101 - 110 Звіту, де зокрема були зазначені не вірні дані, можливе лише при виправленні помилок в додатках Звіту, однак у згаданих додатках у Відповідача помилки відсутні і відповідно законом передбаченого способу виправлення помилки облікової та середньооблікової кількості штатних працівників немає.

З наведеного суд убачає, що оскілки Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю згідно Листу №1 від 25.04.2024р. був окремо проінформований, що дані на яких грунтується адміністративно господарства санкція є хибними, то відповідно не повинен був застосовувати адміністративно господарську санкцію

Згідно частини 11 ст. 12 Закону, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Тобто відповідальність настає лише за умови незабезпечення виконання нормативу робочих місць, Відповідач же згідно реальних обставин справи дотримався нормативу.

Згідно статті 2 КАСУ завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи те, що відповідачем були виконані вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» доказів протилежного Позивачем не надано, отже в діях Відповідача відсутній склад правопорушення і на нього не може бути покладена відповідальність за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

За таких підстав суд дійшов переконання, що позов не підлягає задоволенню.

Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позивачем не доведено ті обставини на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Вячеслава Радченка, 14,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14017) до Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 29 жовтня 2024 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122683331
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —620/9579/24

Рішення від 29.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні