П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/6034/24
Перша інстанція: суддя Біоносенко В. В.,
повний текст судового рішення
складено 07.08.2024, м. Миколаїв
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу приватного підприємства «Олкріс» на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2024 року по справі за позовом Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до приватного підприємства «Олкріс» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
В С Т А Н О В И В:
Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі позивач, Фонд) звернулося до суду з позовною заявою до приватного підприємства «Олкріс» (надалі відповідач, ПП «Олкріс») про стягнення заборгованості в сумі 30517,22 грн., з яких 29732,48 грн. сума адміністративно-господарських санкцій, а 784,74 грн. пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій.
Позов обґрунтовано тим, що протягом 2023 року відповідач не працевлаштував інвалідів відповідно до нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим до нього застосована адміністративно-господарська санкція, а в результаті її несвоєчасної сплати нарахована пеня.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 07.08.2024 року позов задоволено в повному обсязі.
Не погоджуючись з таким рішенням, приватне підприємство «Олкріс» подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.
Судом першої інстанції були встановлені такі обставини справи.
07.03.2023 року Фонд відправив через електронний кабінет на вебпорталі електронних послуг ПФУ відповідачу розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 29732,48 грн., що підтверджується квитанцією про розміщення документу в електронному кабінеті роботодавця на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
У розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій за 2023 року, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю зазначено, що:
- середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік складала 8 осіб,
- середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 0 осіб,
- норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1 особа,
- середньорічна заробітна плата складає 59464,97 грн.,
- сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 29732,48 грн..
Оскільки вказана вище сума адміністративно-господарської санкції залишилась несплаченою, Фонд звернувся до суду з цим позовом, в якому просить стягнути як саму суму адміністративно-господарської санкції в розмірі 29732,48 грн., так і пеню в сумі 784,74 грн..
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції погодився з наведеними Фондом підставами для задоволення позову.
Викладена в апеляційній скарзі та в поясненнях по суті відзиву на апеляційну скаргу позиція відповідача полягає в тому, що починаючи з повномасштабного вторгнення РФ на територію України з лютого 2022 року, у зв`язку з браком роботи, замовлень та численними ракетними ударами на території області, ПП «Олкріс» змушене було скоротити частину штатних працівників підприємства, які працювали за трудовим договором, та уклало з такими працівниками цивільно - правові угоди, для виконання конкретної роботи за певний строк. У зв`язку з цим, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за 2023 рік складала менше ніж 8 осіб, що виключає у ПП «Олкріс» обов`язок по виконанню нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а відповідно виключає і підстави для застосування до ПП «Олкріс» адміністративно-господарських санкцій за невиконання такого нормативу. Також апелянт вказував на те, що відносно відповідача не було проведено перевірку органом Держпраці, як обов`язкової підстави для застосування до ПП «Олкріс» адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного обсягу нормативно-правового регулювання, яке підлягає застосуванню судом при вирішенні цього спору.
Відповідно до ст.18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань особи з інвалідністю, наявних у неї професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Положеннями ст.20 Закону України №875 передбачено наступне.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 цього Закону.
Для реалізації положень статті 19 Закону №875 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову «Про внесення змін до Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності» від 07.04.2023 року №307.
Відповідно до цього Положення програмний комплекс «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності забезпечує автоматизоване (без стороннього втручання):
опрацювання даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності;
визначення роботодавців, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною 1 статті 19 Закону №875;
створення розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 Закону №875;
Таким чином, розрахунок адміністративно-господарських санкцій формується в автоматизованому режимі без втручання працівників Фонду, для усіх роботодавців. Такі розрахунки у вигляді PDF-файлу за підписом керівника територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю надсилаються до електронного кабінету роботодавця на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Колегія суддів звертає увагу на те, що однією з головних умов для застосування до роботодавця адміністративно-господарської санкцій за невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, є наявність у такого роботодавця середньооблікової чисельності штатних працівників за рік від 8 осіб і більше.
Виходячи з цього, Фонд, як суб`єкт владних повноважень, звертаючись до адміністративного суду на виконання вимог ст.77 КАС України зобов`язаний надати суду докази на підтвердження такого факту, а суд повинен перевірити даний факт на підставі належних та допустимих доказів.
Однак ні в позовній заяві, ні в додатках до неї Фондом не зазначено і не надано відповідних доказів, які б підтверджували той факт, що середньооблікова чисельність штатних працівників ПП «Олкріс» за 2023 рік складає 8 осіб.
В позовній заяві лише зазначено, що відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача протягом 2023 року склала 8 осіб, а тому відповідно до встановленого частиною 1 статті 19 Закону №875 нормативу середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю у ПП «Олкріс» за 2023 рік повинна складати 1 особа.
ПП «Олкріс» з цим не погоджується, вказуючи на те, що згідно поданих ним протягом 2023 року податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманих з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску ним були задекларовані наступні показники середньооблікової чисельності штатних працівників: січень 0, лютий 0, березень 6, квітень 10, травень 10, червень 9, липень 8, серпень 8, вересень 7, жовтень 8, листопад 8, грудень 7, що в свою чергу вказує на те, що середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали в ПП «Олкріс» протягом 12 місяців 2023 року склала 6,75 осіб.
Таким чином, в рамках даного апеляційного провадження підлягає перевірки вказана у позовний заяві середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача протягом 2023 року, у кількості 8 осіб.
Виходячи з того, що розрахунок адміністративно-господарських санкцій формується в автоматизованому режимі на підставі отриманої інформації, яка надається, в тому числі, Пенсійним фондом України стосовно штатної чисельності працівників, яка задекларована роботодавцями у певних звітних періодах року, то формування Фондом розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій для ПП «Олкріс» також повинно було бути здійснено на підставі задекларованих цим підприємством даних про середньооблікову чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача протягом 2023 року.
До матеріалів справи ПП «Олкріс» долучило податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб за 1, 2, 3 та 4 квартали 2023 року, які подавались цим підприємством на протязі 2023 року, в яких дане підприємство задекларувало наступні показники середньооблікової чисельності штатних працівників: січень (не зазначено), лютий (не зазначено), березень 6, квітень 10, травень 10, червень 9, липень 8, серпень 8, вересень 7, жовтень 8, листопад 8, грудень 7.
В додаткових поясненнях від 25.12.2024 року Фонд зазначив, що оскільки у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб за 1 квартал 2023 року ПП «Олкріс» не зазначило середньооблікову чисельність штатних працівників за січень та лютий 2023 року, то в цьому випадку при автоматизованому розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників за весь 2023 рік системою був застосований п.п.3.2.5 п.3.2 розділу 3 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики від 28.09.2005 року №286 (далі - Інструкція №286), а показник середньооблікової чисельності штатних працівників за 2023 рік був розрахований за 10 місяців роботи відповідача у 2023 році.
Колегія суддів не погоджується з доводами Фонду про те, що для розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників ПП «Олкріс» за 2023 рік треба використовувати 10, а не 12 місяців, виходячи з наступного.
Підпункт 3.2.5 п.3.2 розділу 3 Інструкції №286 передбачає наступне:
«Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяці включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ...12.».
Даний пункт визначає механізм розрахунку середньооблікової кількості штатних працівників за певний період року - квартал, півріччя, 9 місяців, рік, а тому для визначення згідно з цим пунктом середньооблікової кількості штатних працівників, наприклад за 9 місяців, необхідно брати суму середньооблікової кількості штатних працівників за період січень-вересень та ділити її на 9.
Відповідно, для визначення згідно з цим пунктом середньооблікової кількості штатних працівників за весь рік, необхідно брати суму середньооблікової кількості штатних працівників за період січень-грудень та ділити її на 12.
Отже, оскільки ПП «Олкріс» не є новоствореним підприємством у 2023 рокі, а працює з 2006 року, і характер його господарської діяльності не є сезонним, то відповідно до пп.3.2.5 п.3.2 розділу 3 Інструкції №286 для визначення середньооблікової кількості штатних працівників цього підприємства за весь рік 2023 рік необхідно брати суму штатних працівників за період січень-грудень та ділити її на 12.
Довід Фонду про те, що у 2023 році ПП «Олкріс» працювало лише 10 місяців з березня по грудень є безпідставним, не підтвердженим жодним доказом, і таким, що сам по собі не впливає на визначений Інструкцією №286 механізм визначення середньооблікової кількості штатних працівників.
Сам відповідач не посилається на те, що ПП «Олкріс» призупиняло свою господарську діяльність у січні та лютому 2023 року.
Оскільки відповідно до ч.2 ст.19 Закону №875 при розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення, то відповідно до наданих відповідачем податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб за 1, 2, 3 та 4 квартали 2023 року, середньооблікова чисельність штатних працівників у ПП «Олкріс» за 2023 рік склала - 7 осіб (6,75) ((0+0+6+10+10+9+8+8+7+8+8+7)/12=6.75).
На підставі наявних у справі письмових доказів колегія суддів встановила, що середньооблікова чисельність штатних працівників ПП «Олкріс» за 2023 рік була менше ніж 8 осіб, що відповідно до приписів ст.19 Закону №875 виключає обов`язок цього роботодавця в працевлаштуванні 1 особи з інвалідністю.
Відповідно, відсутність у ПП «Олкріс» обов`язку по працевлаштуванню осіб з інвалідністю виключає і підстави для застосування до цього підприємства адміністративно-господарської санкцій за невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Такий висновок вказує на відсутність підстав для задоволення позову Фонду.
Підсумовуючи все вищенаведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції не повно з`ясував обставини, що мають зазначення для справи, та не довів належними та допустимими доказами визначені статтею 19 Закону №875 підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарської санкцій за невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, та дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог Фонду.
За таких обставин апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що за результатами даного апеляційного перегляду рішення прийнято на користь відповідача, який не є суб`єктом владних повноважень, то з позивача, який є суб`єктом владних повноважень, на користь відповідача підлягають стягненню понесені відповідачем судові витрати у вигляді сплати судового збору за подачу апеляційної скарги в розмірі 4542 грн..
Керуючись ст.311, ст.315, ст.317, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу приватного підприємства «Олкріс» задовольнити.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2024 року скасувати.
Прийняти по справі нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до приватного підприємства «Олкріс» про стягнення адміністративно-господарських санкцій.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005, код ЄДРПОУ 20917114) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АВТО ПРАГМА» (вул. Стовпова, 6, м. Одеса, 65098, код ЄДРПОУ 43176279) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві) гривні 00 копійки.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122685084 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні