Справа № 161/13397/24
Провадження № 2/161/3799/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2024 року Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:
головуючого судді Кихтюка Р.М.,
секретаря Дмитроци Б.М.,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судув містіЛуцьку цивільнусправу запозовом департаментусоціальної таветеранської політикиЛуцької міськоїради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,
В С Т А Н О В И В:
Департамент соціальної політики Луцької міської ради звернувся в суд з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 08.10.2019 року звернулась до департаменту із заявою про призначення їй щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу ОСОБА_2 , яка за висновком лікарської комісії закладу охорони потребує постійного догляду, на догляд за нею.
Порядок призначення та виплата вказаної допомоги регулюється Порядком призначення щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1192 від 02.08.2020 року із змінами і доповненнями, які діяли на момент спірних правовідносин (далі Порядок).
Вказує, що відповідно до поданих заяв та документів відповідачу була призначена вищезазначену допомогу на період з 01.10.2019 року по 31.04.2020 року та з 01.05.2020 року по 31.10.2020 року.
Відповідно до п. 8 Порядку виплата допомоги на догляд припиняється у разі, коли: сталися зміни у складі сім`ї у зв`язку із смертю або зміною місця проживання особи з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу чи особи, якій надається допомога на догляд; закінчився строк установлення інвалідності I чи II групи і протягом місяця не підтверджено встановлення групи інвалідності, яка дає право на призначення допомоги на догляд; особа з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу перебуває на повному державному утриманні або стаціонарному лікуванні впродовж повного календарного місяця.
Зазначає, що 30.10.2020 року відповідач звернулась до департаменту із заявою, у якій повідомила про смерть ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , проте про зазначені обставини відповідач не повідомила як це передбачено порядком.
Крім того, відповідач не надала новий висновок лікарської комісії після закінчення строку дії висновку від 04.10.2019 року і таким чином не підтвердила своє право на отримання допомоги в період з 01.05.2020 року по 31.10.2020 року.
У зв`язку з чим, відповідачу визначено обсяг надміру виплачених коштів в розмірі 12162,00 грн.
При цьому, 04.11.2020 року та 29.02.2024 року на адресу відповідача були направлені повідомлення про повернення надміру виплачених коштів допомоги, однак станом на дату звернення з позовом до суд надміру виплачені кошти не повернуті.
У зв`язку з чим, просить стягнути з відповідача на користь департаменту соціальної політики Луцької міської ради 12162,00 грн. надміру виплачених коштів та 3028,00 грн. сплаченого судового збору.
В судове засідання представник позивача не з`явилася, подала суду заяву, в якій просить справу слухати у її відсутності, позов підтримує та просить його задовольнити.
Відповідач також подала суду заяву, в якій просила справу слухати у її відсутності, позовні вимоги визнає та не заперечує щодо їх задоволення.
Розгляд справи здійснювався за відсутності учасників справи, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 247 ЦПК України.
Дослідивши письмові докази в справі, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом з`ясовано, що 08.10.2019 року ОСОБА_1 звернулась до департаменту соціальної політики Луцької міської ради із заявою про призначення їй щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу ОСОБА_2 (а. с. 7).
Згідно з медичного висновку № 479 від 04.10.2019 року інвалідність ОСОБА_2 встановлено з 21.06.2016 року довічно. Висновок дійсний до 04.04.2020 року (а.с. 9).
Порядок призначення та виплати вказаної допомоги регулюються Порядком надання щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2000 року № 1192, зі змінами та доповненнями, які діяли на момент спірних правовідносин (далі - Порядок).
Відповідно до 4 Порядку, - допомога на догляд надається дієздатній особі за її задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) на одній житловій площі з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, що здійснює догляд за нею. Розрахунок середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення допомоги на догляд проводиться відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою КабінетуМіністрів Українивід 22.07.2020року №632 (п. 5 Порядку).
Допомога на догляд призначається на шість місяців і виплачується щомісяця. У разі коли особа, яка здійснює догляд за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, є непрацюючим пенсіонером(особою з інвалідністю), їй призначається допомога на догляд на 12 місяців на підставі заяви та копії трудової книжки. У разі виникнення обставин, які можуть вплинути на право особи на допомогу, ця особа повинна в десятиденний строк повідомити про такі обставини орган, що проводить виплату допомоги (п. 8 Порядку).
Відповідно до поданої 08.10.2019 року заяви та документів відповідачу було призначено допомогу на період з 01.10.2019 року по 30.04.2020 року (а.с. 10).
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року № 264, з метою посилення соціального захисту населення на період вжиття заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомоги на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність, щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату (далі державна соціальна допомога), яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
В зв`язку з цим, відповідачу було продовжено виплату вищезазначеної допомоги на період з 01.05.2020 року по 31.10.2020 року (а.с. 10-зворот).
Відповідно до п. 8 Порядку виплата допомоги на догляд припиняється у разі, коли: сталися зміни у складі сім`ї у зв`язку із смертю або зміною місця проживання особи з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу чи особи, якій надається допомога на догляд; закінчився строк установлення інвалідності I чи II групи і протягом місяця не підтверджено встановлення групи інвалідності, яка дає право на призначення допомоги на догляд; особа з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу перебуває на повному державному утриманні або стаціонарному лікуванні впродовж повного календарного місяця.
У разі виникнення обставин, внаслідок яких припиняється виплата допомоги на догляд, особи, яким надається допомога, зобов`язані в десятиденний строк повідомити органи, що провадять її виплату. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за тим, у якому сталися зміни.
Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року № 264, передбачено, що особи, яким виплачується державна соціальна допомога інформують орган соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на визначення права та розміру допомоги, шляхом надсилання письмового звернення поштою, за допомогою засобів електронного зв`язку (електронне звернення) та телефонного зв`язку.
Відтак, відповідач, знаючи про зміну обставин, які впливають на визначення права допомоги, не звернулася до лікарської комісії після закінчення строку дії висновку лікарської комісії, продовжувала отримувати соціальну допомогу та не повідомила про це департамент у зручний для неї спосіб.
Вказані дії свідчать про недобросовісність дій відповідача, як набувача виплати та у відповідності з нормами ст. 1212 ЦК України є підставою для повернення безпідставно набутої соціальної допомоги.
В свою чергу, позивач, продовжуючи здійснювати відповідачу державну соціальну допомогу, діяв не добровільно, а виключно в рамках чинного законодавства, виконуючи приписи пп. 3 п. 1 Постанови № 264 та вимоги ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Крім того, як слідує із свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 від 28.09.2020 року, ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 11-зворот).
Разом з тим, ОСОБА_1 із заявою про припинення виплати до департаменту звернулася лише 30.10.2020 року (а.с. 11).
Оскільки, відповідач не підтвердила своє право на отримання допомоги в період з 01.05.2020 року по 31.10.2020 року та смертю підопічної, їй було надміру виплачені кошти допомоги в розмірі 12162,00 грн. (а.с. 12-зворот).
Відповідно до ст. 16 ЦК України, сторони вживають заходів для досудового врегулювання спору за домовленістю між собою або у випадках, коли такі заходи є обов`язковими згідно із законом. Особи, які порушили права і законні інтереси інших осіб, зобов`язані поновити їх, не чекаючи пред`явлення претензії чи позову.
Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року № 264, суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем допомоги самостійно; за згодою отримувача допомоги у повному обсязі за рахунок наступних виплат допомоги; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат допомоги в розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.
Як слідує із матеріалів справи, на адресу відповідача 04.11.2020 року та 29.02.2024 року направлено повідомлення про повернення надміру виплачених коштів (а.с. 13, 14), однак станом на день розгляду справи в матеріалах справи відсутні відомості про те, що відповідач повернула виплачені позивачем кошти державної допомоги.
Таким чином, дослідивши та оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що з ОСОБА_1 слід стягнути на користь департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради надміру виплачені кошти в розмірі 12160,00 грн.
Частиною першою статті 141ЦПК України передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За змістом частини першої статті 142ЦПК України слідує, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Виходячи з вищенаведених положень процесуального закону та враховуючи, що відповідач визнав позов до початку розгляду справи по суті, то судові витрати слід розподілити наступним чином: повернути позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову та стягнути з відповідача в користь позивача 50 відсотків судового збору, сплаченого позивачем при поданні позову.
Керуючись ст. ст. , 7, 8, 11, 12, 13, 76, 77, 81, 83, 141, 247, 258, 259, 263, 265 ЦПК України, ст. 1212 ЦК України, Порядком надання щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради 12162 (дванадцять тисяч сто шістдесят дві) грн. 00 коп. надміру виплачених коштів щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради 1514 (одну тисячу п`ятсот чотирнадцять) грн. 00 коп. судового збору.
Повернути департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради з державного бюджету 50% сплаченого судового збору згідно платіжної інструкції №296 від 13.06.2024 року в розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн. 00 коп.
Рішення суду може бути оскаржено до Волинського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасниками справи є:
Позивач департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради, місцезнаходження: м. Луцьк, пр. Волі, буд.4а, ЄДРПОУ 03191963.
Відповідач ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 .
Повний текст рішення складений 22 жовтня 2024 року.
Суддя Луцького міськрайонного суду
Волинської області Р.М. Кихтюк
Суд | Луцький міськрайонний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122696721 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Луцький міськрайонний суд Волинської області
Кихтюк Р. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні