Рішення
від 05.11.2010 по справі 32/458-11/335
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА



 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №  32/458-11/335

05.11.10

За позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ"

до

за участю

про   

1) Київської міської ради

2) Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

Прокуратури міста Києва

визнання права на земельну ділянку

Суддя Смирнова Ю.М.

Представники:

від позивача

від відповідачів

від прокуратури

Ревенчук О.А. - представник

1) Ткаченко А.Т., Дорошенко О.С. –представники

2) не з‘явились

Некрасов О.М. –прокурор відділу

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ" до відповідачів про визнання права позивача на оренду земельної ділянки по вул. Павла Дибенка в Оболонському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м згідно з проектом відведення та висновками, які містяться в ньому, який погоджений в порядку, встановленому законодавством; визнання укладеним договору оренди земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м. по вул. Павла Дибенка в Оболонському районі м. Києва між Товариством з обмеженою відповідальністю “Торнадо ЗІЗ” та Київською міською радою в редакції, яка підписана Товариством з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ", та відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі" та Типового договору оренди землі, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, та переданою дану земельну ділянку з моменту набрання чинності судового рішення на умовах, визначених договором; зобов’язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати договір оренди земельної ділянки з усіма додатками, що є його невід’ємними частинами, між орендодавцем - Київською міською радою та орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ" у встановленому порядку.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 03.11.2008 у справі № 32/458 позов задоволено повністю.

Постановою Вищого господарського суду України від 21.04.2010 рішення Господарського суду міста Києва від 03.11.2008 у справі № 32/458 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.

Скасовуючи рішення Господарського суду міста Києва по справі № 32/458, колегія суддів Вищого господарського суду України зазначила, що суд першої інстанції не встановив обставин щодо прийняття Київською міською радою на сесії відповідного рішення про надання позивачу в оренду спірної земельної ділянки, а також не з‘ясував, в чому полягає порушення прав позивача відповідачем -2.

За резолюцією керівництва Господарського суду міста Києва справу № 32/458 передано на новий розгляд судді Смирновій Ю.М.

Під час нового розгляду справі присвоєно № 32/458-11/335, позивач повністю підтримує позовні вимоги.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до ст. ст. 123,125 Земельного кодексу України позивач розробив та погодив проект відведення земельної ділянки, але відповідачі затягують вирішення питання щодо передачі позивачу спірної земельної ділянки в оренду, чим порушують його права.

Відповідач –1 проти позову заперечує з огляду на те, що останнім не приймалось рішення про надання у користування позивачу спірної земельної ділянки, а тому у позивача відсутні правові підстави для визнання укладеним договору оренди на таку земельну ділянку.

Відповідач -2 у письмовому відзиві на позов проти задоволення позову заперечує та вказує на те, що до Головного управління земельних договір оренди спірної земельної ділянки на реєстрацію не надходив, а тому з боку відповідача -2 відсутні порушення прав позивача.  

Представник прокуратури міста Києва просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

Згідно з п. 12 перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Стаття 9 Земельного кодексу України встановлює, що до повноважень Київської міської рад у галузі земельних відносин на її території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Порядок та умови набуття права користування земельною ділянкою на умовах оренди встановлено Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі".

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі термінове платне володіння та користування земельною ділянкою, необхідною орендарю для ведення підприємницької та іншої діяльності (ст. 93 Земельного кодексу України).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 Кодексу).

Пунктом 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради.

Відповідно до приписів ст. 16 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання), розгляд якої і надання земельної ділянки в оренду проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, при цьому, сторони укладають договір оренди землі лише у разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку встановленому статтями 118,123 цього Кодексу.

Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ" звернулось до Київської міської ради з клопотанням (№ К-1773 від 16.06.2004) про виділення в оренду земельної ділянки на вул. Павла Дибенка в Оболонському  районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м.

На підставі даного клопотання було отримано згоду Київського міського голови (Д-0489 від 15.09.2004) на розроблення проекту відведення земельної ділянки на вул. Павла Дибенка в  Оболонському районі м. Києва.

На підставі зазначеної згоди Товариство з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ" замовило розробку відповідного проекту відведення земельної ділянки у Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Земля-майно", яке має відповідні ліцензії на землевпорядні роботи. Останнім підготовлено проект відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЗІЗ" для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м.

Погоджений у встановленому порядку проект відведення земельної ділянки на вул. Павла Дибенка в Оболонському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м був поданий до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для підготовки проекту рішення та передачі до Київської міської ради для прийняття відповідного рішення.

Станом на момент розгляду спору судом, Київська міська рада жодних рішень щодо надання в оренду позивачу земельної ділянки на вул. Павла Дибенка в Оболонському  районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м не приймала.

Згідно ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками з земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, що підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ст. 126 Земельного кодексу України).

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є:

об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки);

строк дії договору оренди;

орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату;

умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду;

умови збереження стану об'єкта оренди;

умови і строки передачі земельної ділянки орендарю;

умови повернення земельної ділянки орендодавцеві;

існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки;

визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини;

відповідальність сторін;

умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Враховуючи вищевикладене норми законодавства, суд відзначає, що обов‘язковою передумовою для укладання договору оренди земельної ділянки та виникнення права на оренду земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, є відповідне рішення органу місцевого самоврядування, в даному випадку - Київської міської ради.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується сторонами у справі, Київська міська рада рішень щодо надання у користування (оренду) позивачу земельної ділянки на вул. Павла Дибенка в Оболонському  районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-складських будівель та споруд орієнтовним розміром 1600 кв.м не приймала. За таких обставин вимоги позивача про визнання за ним права на оренду землі та визнання договору оренди земельної ділянки укладеним за відсутності відповідного рішення Київради є безпідставними.

Суд не може погодитись з позицією позивача стосовно того, що розроблення та погодження проекту землеустрою з відповідними органами достатньо для укладання з Київською міською радою договору оренди земельної ділянки, оскільки така позиція суперечить нормам чинного законодавства. Право на оренду і відповідне користування земельною ділянкою виникає на підставі договору оренди, укладеного у встановленому законом порядку, за яким між сторонами виникають конкретні права та обов'язки. Право на оренду земельної ділянки виникає лише за умов дотримання вимог ст. 124 Земельного Кодексу України і ст. 16 Закону України "Про оренду землі".  Умови договору, який позивач просить визнати укладеним, сторонами не узгоджувалися; згоди щодо укладення договору сторонами не досягнуто. Проект відведення земельної ділянки не є правовстановлюючим документом, спрямованим на набуття, зміну або припинення прав та обов'язків сторін, а є лише невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі"). Оскарження певних дій або бездіяльності відповідача-1 не визначені предметом спору в даній справі, а тому посилання позивача на те, що рада ухиляється від укладення договору оренди землі і порушує права позивача, суд відхиляє.

Враховуючи викладене, вимоги позивача про визнання за ним права на оренду земельної ділянки та визнання договору оренди земельної ділянки укладеним задоволенню не підлягають. Відповідно, відсутні підстави і вважати земельну ділянку такою, що передана позивачу на умовах запропонованих позивачем договору.

Також не підлягають задоволенню вимоги позивача по відношенню до відповідача –Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради.

Згідно зі ст. 20 Закону України "Про оренду землі" укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.

Відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), що затверджене рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 №182/342, дане управління організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.

Також, відповідно до рішення Київради від 29.05.2003 №433/593 "Про забезпечення ефективного землекористування в місті Києві" Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) доручено у повному обсязі здійснювати підготовку документів, що посвідчують право власності та право користування, відповідно до пункту "з" ст. 9 та п. "є" ст. 184 Земельного кодексу України. 

В даному випадку, документ, який посвідчує право користування спірною земельною ділянкою, у позивача відсутній. Державна реєстрація договору оренди спірної земельної ділянки неможлива у зв’язку з відсутністю самого факту укладення такого договору. Тому порушення прав позивача з боку відповідача-2 є недоведеним.

Згідно зі ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Враховуючи викладене, позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

У зв’язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати покладаються на позивача,  відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва          

          

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України.

Суддя                                                                                                Ю.М. Смирнова                                                                                                                                                                                                          

Дата підписання рішення:15.11.2010

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення05.11.2010
Оприлюднено18.11.2010
Номер документу12269697
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/458-11/335

Постанова від 19.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Волік І.M.

Рішення від 05.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 28.09.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 01.09.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні