Рішення
від 24.10.2024 по справі 461/7699/24
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа №461/7699/24

Провадження №2-о/461/97/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 жовтня 2024 року м.Львів

Галицький районний суд м.Львова у складі:

головуючого судді Зубачик Н.Б.,

секретаря судових засідань Панасюк А.В.,

за участю:

заявника ОСОБА_1 ,

представника заявника Короїда Ю.М. ,

представника заінтересованої особи Кравціва Р.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Львові цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Галицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у м.Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України, Міністерство оборони України, Військова частина НОМЕР_1 Міністерство оборони України про встановлення факту смерті-

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Короїд Юрій Миколайович, звернулася до суду із заявою, в якій просить встановити факт смерті військовослужбовця Збройних Сил України капітана ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Дружківка, Донецької області, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 в районі населеного пункту Переїзне Бахмутського району Донецької області Україна у віці 47 років, під час виконання ним обов?язків військової служби та бойового завдання по відбиттю збройної агресії російської федерації на територію України.

Вимоги заяви обґрунтовує тим, що вона перебувала у зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_3 , який був призваний на військову службу за мобілізацією та проходив службу на посаді начальника служби засобів ближнього бою та розвідки логістики військової частини НОМЕР_1 . Заявник повідомила, щоїї чоловік ОСОБА_3 помер під час виконання ним обов`язків військової служби та бойового завдання по відбиттю збройної агресії російської федерації на територію України. Однак, вона не може провести реєстрацію його, оскільки в акті службового розслідування вказано факт зникнення безвісті капітана ОСОБА_3 , а не його смерті, відповідно лікарське свідоцтво про смерть не може бути видане. Просить заяву задоволити.

Ухвалою Галицького районного суду м.Львова від 23.09.2024 відкрито провадження у справі за правилами окремого провадження та призначено до розгляду.

24.10.2024 представник Міністерства оборони України Кравців Р.Ю. через Електронний суд подав письмові пояснення, у яких зазначив, що інформацією з приводу проходження військової служби капітаном ОСОБА_3 володіє командування військової частини НОМЕР_1 та тільки остання може ствердити або спростувати обставини його загибелі. Також пребставник вказує, що встановлення факту смерті фізичної особи на підставі пункту 8 частини першої статті 315 ЦПК України можливе лише тоді, якщо суд на підставі незаперечних доказів ствердить, тобто доведе обставини, які вірогідно свідчать про смерть особи у точно визначений час, за яких настала смерть, і факт неможливості реєстрації органом державної факту смерті. Однак, за наявності припущень про факт смерті фізичної особи, у тому числі у зв`язку з воєнними діями, без достовірних доказів, які свідчать про цей факт, правильним буде звернення до суду із заявою про оголошення судом особи померлою (частина друга статті 46 ЦК України), а не із заявою про встановлення факту смерті цієї фізичної особи.

Заявник та її представник в судовому засіданні заяву підтримали, просили таку задоволити.

Представник Міністерства оборони України Кравціва Р.Ю. в судовому засіданні щодо задоволення заяви покладався на розсуд суду.

Представник Військової частина НОМЕР_1 Міністерства оборони України в судове засідання не з`явився, однак надіслав до суду клопотання, у якому просив проводити розгляд справи без участі представника військової частини, щодо задоаолення заяви не заперечує.

Представник Галицького відділу Державної реєстрації актів цивільного стану у м.Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Українив судове засідання не з`явилася, однак на подала заяву, у якій просить суд проводити розгляд справи у відсутності представника відділу.

Засулухавши пояснення заявника та її представника, а також думку представника Міністерства оборони України, повно та всебічно дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.

Згідно ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (ч. 1 ст. 4 ЦПК України).

Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч.ч. 1-4 ст. 12 ЦПК України).

За ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , перебувала у зареєстрованому шлюбі із ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про одруження серії НОМЕР_2 /а.с.20/.

ОСОБА_3 був призваний на військову службу за мобілізацією та проходив службу на посаді начальника служби засобів ближнього бою та розвідки логістики військової частини НОМЕР_1 .

Відповідно до витягу з акту службового розслідування, 09.05.2024 з 14 години 50 хвилин до 15 години 30 хвилин по позиціям ВОП 54491 «Сага» противник здійснив вогневе враження скидами вибухових пристроїв з БЛА (4 шт.) та ударами FPV-дронів-камікадзе (2 од.). Напрям не встановлено. Внаслідок вогневого впливу капітан ОСОБА_3 отримав множинні осколкові поранення та контузію і близько 21 години 40 хвилин ІНФОРМАЦІЯ_4 помер. У зв`язку з високою інтенсивністю ведення бойових дій та постійним спостереженням противника, евакуацію провести на даний час неможливо і тіло капітана ОСОБА_3 знаходиться на бойових позиціях поблизу н.п. Переїзне Бахмутського району Донецької області /а.с.8/.

Окрім того, з акту службового розслідування вбачається, що факт загибелі ОСОБА_3 підтверджується довідкою-доповіддю №723 від 10.05.2024, витягом із журналу бойових дій, рапортом начальника штабу ОСОБА_4 , поясненнями військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 /а.с.7-11/.

11 травня 2024 року до ІНФОРМАЦІЯ_5 надійшло сповіщення №50, у якому йдеться про сповішчення ОСОБА_1 про загибель її чоловіка ОСОБА_3 /а.с.21/.

Згідно листа Галицької окружної прокуратури м.Львова до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені відомості №12024141360001921 від 18.06.2024 за фактом загибелі ОСОБА_3 за ч.1 ст.115 КК України, що підтверджується витягом з реєстру досудових розслідувань /а.с.22/.

Згідно з частинами третьою, четвертою статті 49 ЦК України державній реєстрації підлягають, зокрема, смерть фізичної особи. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті в певний час або про оголошення її померлою.

Згідно з пунктом 8 частини першої статті 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Загальні вимоги до змісту заяви про встановлення факту, що має юридичне значення передбачені статтею 318 ЦПК України, згідно з якою у заяві повинно бути зазначено: який факт заявник просить встановити та з якою метою; причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; докази, що підтверджують факт. До заяви додаються докази, що підтверджують викладені в заяві обставини, і довідка про неможливість відновлення втрачених документів.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи в умовах воєнного чи надзвичайного стану та на тимчасово окупованих територіях» статтю 317 ЦПК України викладено в новій редакції.

Статтею 317 ЦПК України передбачено особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України та встановлено, що заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника. Справи про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.

Верховний Суд, звертає увагу, що вирішуючи справи про встановлення факту смерті особи, суди мають зважати на виняткове значення цього факту, з огляду на правові наслідки, пов`язані з ним, та особливості розгляду справ у порядку окремого провадження (постанова 25 жовтня 2023 року у справі № 607/1612/23 (провадження № 61-6323св23).

Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Окреме провадження призначене для розгляду справ про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов для здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав (частина сьому статті 19 ЦПК України).

За змістом статті 25 ЦК України цивільна правоздатність фізичної особи (здатність мати цивільні права та обов`язки) виникає у момент її народження та припиняється у момент її смерті.

Внаслідок смерті військовослужбовця відкривається спадщина, отримання одноразової грошової допомоги згідно з Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Вирішуючи в окремому провадженні справи про встановлення факту смерті особи, зокрема, після 24 лютого 2022 року на тимчасово окупованій території України, під час ведення бойових дій, суди не можуть ігнорувати обставини, в яких опинилися заявники після повномасштабного військового вторгнення держави-агресора на територію України та об`єктивні складнощі, які можуть виникнути у них при наданні доказів на підтвердження відповідного факту.

Обов`язок держави розслідувати факти смерті особи, яка підпадає під її юрисдикцію, виняткове юридичне значення факту смерті особи; специфіка розгляду справ в порядку окремого провадження, зокрема особливої ролі суду при з`ясуванні обставин справи; об`єктивні складнощі, які можуть виникнути у заявників при наданні доказів для встановлення факту смерті особи після 24 лютого 2022 року на тимчасово окупованій території України, при веденні активних бойовий дій, у своїй сукупності дають підстави для висновку, що суди мають зважати на вказані обставини та, керуючись завданням цивільного судочинства, уникати формального підходу при вирішенні таких справ (пункти 51 -52 постанови Верховного Суду від 24.04.2024 у справі № 756/5840/23 (провадження № 61-1825св24)).

Верховний Суд зробив висновки у подібних правовідносинах, що підставою для встановлення факту смерті є підтверджені доказами обставини, які свідчать про смерть громадянина в певний час і за певних обставин. Доказами, що підтверджують факт смерті особи в умовах воєнного стану або на тимчасово окупованій території України, можуть бути зокрема письмові докази; речові докази, у тому числі звуко- і відеозаписи; висновки експертів; копії лікарського свідоцтва/довідки про смерть; показання свідків, що можуть підтвердити ті обставини, на які посилається заявник; довідки з військкомату або від командира військової частини (у випадку загибелі військовослужбовців); заяви до правоохоронних органів про зникнення особи, в тому числі при обставинах, що загрожували їй смертю (постанови від 26 квітня 2023 року у справі № 337/3725/22, від 29 березня 2023 року у справі № 753/8033/22, від 25 жовтня 2023 року справі № 607/1612/23 (провадження № 61-6323св23).

Вказаний перелік доказів не є вичерпним та може бути конкретизований у кожній справі залежно від встановлених у ній обставин.

У відповідності до статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи вказані норми матеріального права, встановивши обставини справи, які мають суттєве значення для її вирішення, надавши належну оцінку поданим доказам, суд дійшов висновку про те, що заявником наведено достатньо аргументів та надано достатньо доказів, які з урахуванням положень статті 317 ЦПК України дають підстави для встановлення факту смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 в районі населеного пункту Переїзне Бахмутського району Донецької області Україна у віці 47 років, під час виконання ним обов?язків військової служби та бойового завдання по відбиттю збройної агресії російської федерації на територію України. Окрім того, суд зазначає, що командир Військової частина НОМЕР_1 Міністерства оборони України ОСОБА_5 не заперечував факту смерті ОСОБА_3 , про що було зазначено у його заяві.

Звернення заявника із заявою про встановлення юридичного факту у порядку окремого провадження узгоджується з позицією Великої Палата Верховного Суду, висловленою у постанові від 23 січня 2024 року у справі № 523/14489/15-ц (провадження № 14-22цс20), оскільки вона не має іншої можливості одержати свідоцтво про смерть чоловіка, яке посвідчує факт, що має юридичне значення, а чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку встановлення таких юридичних фактів.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що факт смерті ОСОБА_3 є встановленим, тому заява підлягає до задоволення.

Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 430 ЦПК України, ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 317 ЦПК України, ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню. Рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Керуючись Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», ст.ст.12, 81, 315, 317, 354, 355 ЦПК України, суд -

в и р і ш и в:

заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Галицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у м.Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України, Міністерство оборони України, Військова частина НОМЕР_1 Міністерство оборони України про встановлення факту смерті- задоволити.

Встановити факт смерті військовослужбовця Збройних Сил України капітана ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Дружківка, Донецької області, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 в районі населеного пункту Переїзне Бахмутського району Донецької області Україна у віці 47 років, під час виконання ним обов?язків військової служби та бойового завдання по відбиттю збройної агресії російської федерації на територію України.

Копію рішення негайно надіслати органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження.

Рішення підлягає негайному виконанню.

Рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Зубачик Н.Б.

СудГалицький районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено05.11.2024
Номер документу122704811
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —461/7699/24

Ухвала від 05.11.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Зубачик Н. Б.

Рішення від 24.10.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Зубачик Н. Б.

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Зубачик Н. Б.

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Зубачик Н. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні