КОРАБЕЛЬНИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МИКОЛАЄВА
Справа № 488/2007/24
Провадження № 2/488/1340/24
РІШЕННЯ
Іменем України
31.10.2024 року м. Миколаїв
Суддя Корабельногорайонного судуміста МиколаєваЧернявська Я.А.,розглянувши цивільнусправу заправилами спрощеногопозовного провадження,без повідомленнясторін занаявними усправі матеріалами, за позовом Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради до ОСОБА_1 про повернення надмірно сплачених державних коштів,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради, в особі директора департаменту Василенка С., звернувся до Корабельного районного суду міста Миколаєва із позовною заявою, в якій просив суд стягнути з відповідача ОСОБА_1 надмірно сплачені державні кошти державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю в розмірі 10 272,00 грн. та суму судового збору у розмірі 3 028,00 грн.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідач ОСОБА_1 перебував в управлінні соціальних вирлат і компенсацій Корабельного району Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради як отримувач державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю і надбавку на догляд.
На підставі виписки з акту огляду медико - соціальної експертної комісії, згідно якої інвалідність встановлена до 01.11.2020 року, ОСОБА_1 було призначено державну допомогу і надбавку на догляд в розмірі з 01.11.2018 р. по 30.06.2020 р в сумі 1 452,00 грн. щомісяця, з 01.07.2020 р. по 31.10.2020 р. в сумі 1 712,00 грн. щомісяця.
Згідно до пп.1 п.1 постанови КМУ № 264 від 08.04.2020 року з 01.11.2020 року по 31.04.2021 року продовжено виплату державної допомоги у раніше призначених розмірах в сумі 1 712,00 грн.
ОСОБА_1 повинен був підтвердити право на отримання допомоги за період з 01.11.2020 року шляхом проходження переогляду медико-соціальної експертизи та подати заяву і необхідні документи до Управління для проведення перерахунку допомоги.
Так як відповідно до п.2 Постанови КМУ від 08.04.2020 року № 264, отримувачем допомоги протягом одного місяця з дати скасування карантину не було подано заяви та необхідних документів, Управління не мало змоги провести перерахунок допомоги з 01.11.2020 року, тому виникла переплата державних коштів державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю за період з 01.11.2020 року по 30.04.2021 року в сумі 10 272,00 грн.
У зв`язку з тим, що відповідач не підтвердив право на отримання допомоги за період з 01.11.2020 року по 30.04.2021 року, виникла переплата по допомозі особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
Відповідно до п. 6 ст. 175 ЦПК України позивачем були вжиті заходи для досудового врегулювання спору, відповідача було повідомлено про утворення переплати державних коштів з зазначенням періоду за який виникла переплата, суму переплати, розрахунковий рахунок на який потрібно повертати кошти та періоду на добровільне виконання вимог, однак кошти на рахунок Департаменту не надходили.
На підставі зазначеного позивач звернувся до суду.
22.05.2024 року ухвалою Корабельного районного суду м. Миколаєва матеріали позовної заяви було залишено без руху та встановлено позивачу строк на виправлення недоліків.
31.05.2024 року позивачем вказані в ухвалі суду недоліки було виправлено.
Ухвалою Корабельного районного суду м. Миколаєва від 07.06.2024 року, провадження по зазначеній справі було відкрито та справа призначена до розгляду по суті, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Одночасно запропоновано відповідачу у 5 денний строк з дня одержання ухвали про відкриття провадження подати на адресу Корабельного районного суду міста Миколаєва, заперечення проти розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження та у 15 денний строк відзив на позов і клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Копію ухвали надіслано сторонам.
Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву та клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін не подав, у зв`язку з чим згідно ч. 5 ст. 279 ЦПК України, справа розглядається у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що надані позивачем докази та повідомлені ним обставини є достатніми для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Нормами ст. 12 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно із ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Відповідач ОСОБА_1 з листопада 2017 року перебував на обліку в управлінні соціальних виплат і компенсацій Корабельного району Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради як отримувач державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю та надбавку на догляд.
Відповідно до постанови КМУ № 264 від 08.04.2020 року, на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 строк звернення за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, продовжується на період карантину та один місяць після дати його відміни. У разі коли отримувачами державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю пропущено строк переогляду, виплата таких видів допомоги не зупиняється до закінчення строку дії карантину з подальшим проведенням перерахунку розміру виплаченої допомоги на підставі результатів переогляду та заяви отримувачів або їх батьків чи інших законних представників.
На підставі виписки з акту огляду медико - соціальної експертної комісії, згідно якої інвалідність встановлена до 01.11.2020 року, ОСОБА_1 було призначено державну допомогу і надбавку на догляд в розмірі з 01.11.2018 р. по 30.06.2020 р. в сумі 1 452,00 грн. щомісяця, з 01.07.2020 р. по 31.10.2020 р. в сумі 1 712,00 грн. щомісяця.
Згідно до пп.1 п.1 постанови КМУ № 264 від 08.04.2020 року з 01.11.2020 року по 31.04.2021 року продовжено виплату державної допомоги у раніше призначених розмірах в сумі 1 712,00 грн.
Відповідно до Постанови КМУ від 27.06.2023 року №651 Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, карантин встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України відмінено.
ОСОБА_1 повинен був підтвердити право на отримання допомоги за період з 01.11.2020 року шляхом проходження переогляду медико-соціальної експертизи та подати заяву і необхідні документи до Управління для проведення перерахунку допомоги.
Так як відповідно до п.2 Постанови КМУ від 08.04.2020 року № 264, отримувачем допомоги протягом одного місяця з дати скасування карантину не було подано заяви та необхідних документів, Управління не мало змоги провести перерахунок допомоги з 01.11.2020 року, тому виникла переплата державних коштів державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю за період з 01.11.2020 року по 30.04.2021 року в сумі 10 272,00 грн.
ОСОБА_1 неодноразово викликався до Управління для вирішення питання підтвердження права допомоги та 10.11.2023 року було направлено повідомлення про утворення переплати державних коштів, суму, яку потрібно повернути та термін їх повернення. Однак кошти заборгованості на рахунок Департаменту не надходили.
Відповідно до п. 2.1 Порядку надання державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства фінансів України 30.04.2002 року № 226/293/169 (чинна редакція на момент звернення), право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства та діти з інвалідністю віком до 18 років.
Відповідно до п. 2.4 Порядку для призначення державної соціальної допомоги особам з інваліднісю з дитинства та дітям з інвалідністю подаються такі документи: заява про призначення усіх видів соціальної допомоги за формою, що затверджується наказом Мінпраці; паспорт або в разі його відсутності інший документ, що може засвідчувати особу, яка подає заяву; оригінал та копія свідоцтва про народження особи з інвалідністю з дитинства та дитини з інвалідністю; довідка з місця навчання із зазначенням перебування (не перебування) на повному державному утриманні; довідка про місце проживання особи з інвалідністю з дитинства та дитини з інвалідністю чи копія паспорта особи з інвалідністю з дитинства або дитини з інвалідністю з відомостями про місце проживання; довідка про місце проживання законного представника, піклувальника, який подав заяву, чи копія паспорта з відомостями про місце проживання.
Заява про призначення державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства, який визнаний недієздатним, а також на дитину з інвалідністю подається одним із законних представників за місцем постійного проживання або за місцем фактичного проживання особи, яка подає заяву, при умові подання довідки про неодержання цієї допомоги в місцевому органі з питань соціального захисту населення за місцем постійного проживання.
Згідно до п.2.6. Порядку державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства, призначається на весь час інвалідності, встановленої органами медико- соціальної експертизи.
Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства призначається на строк, зазначений у медичному висновку про дитину з інвалідністю, який видається у порядку, встановленому Міністерством охорони здоров`я України, але не більш як по місяць досягнення дитиною з інвалідністю 18-річного віку включно.
Діти з інвалідністю віком від 16 до 18 років можуть бути отримувачами державної соціальної допомоги на себе, якщо вони набули неповної або повної цивільної дієздатності. Надання особам неповної або повної цивільної дієздатності здійснюється відповідно до чинного законодавства України.
Відповідно до п.2.7. Порядку у разі зміни групи (підгрупи) інвалідності державна соціальна допомога у новому розмірі виплачується особі з інвалідністю з дитинства з дня зміни групи (підгрупи) інвалідності, якщо така зміна приводить до збільшення розміру, а при зменшенні розміру допомоги - з місяця, що настає за тим, у якому встановлена нова група (підгрупа) інвалідності.
Перерахунок розміру державної соціальної допомоги у зв`язку зі зміною групи (підгрупи) інвалідності особі з інвалідністю з дитинства структурні підрозділи з питань соціального захисту населення здійснюють без подання заяви одержувачем на підставі виписки з акта огляду МСЕК особи з інвалідністю з дитинства.
Згідно до п.3.1 .Порядку на підставі документів, зазначених у підпункті 2.4 Порядку, до державної соціальної допомоги призначається також надбавка на догляд: за особами з інвалідністю з дитинства І групи; за одинокими особами з інвалідністю з дитинства II і III групи, які за висновком лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу потребують постійного стороннього догляду; за дітьми з інвалідністю.
Одинокі особи з інвалідністю з дитинства II і III групи у своїй заяві про призначення державної соціальної допомоги повідомляють про відсутність працездатних родичів, зобов`язаних за законом їх утримувати (незалежно від місця їх проживання).
Відповідно до п.3.10. Порядку надбавка на догляд за особами з інвалідністю з дитинства призначається на строк інвалідності, вказаний у виписці з акта огляду МСЕК.
Відповідно до п 6.1.Порядку розмір державної соціальної допомоги встановлюється відповідно до прожиткового мінімуму, що визначається згідно з законодавством України.
У разі збільшення прожиткового мінімуму перерахунок державної соціальної допомоги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення без подання одержувачем заяви, але з оформленням відповідного рішення про перерахунок в установленому порядку. Виплата в новому розмірі здійснюється з місяця, наступного за тим, в якому збільшився прожитковий мінімум, якщо інше не передбачено чинним законодавством.
Відповідно до п.6.3. Порядку суми державної соціальної допомоги та надбавки на догляд, якщо остання призначена, надміру виплачені одержувачу внаслідок подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни ускладі сім`ї тощо, стягуються на підставі рішення місцевого органу з питань соціального захисту населення та п.2 Постанови установлено, що орган соціального захисту населення проводить перерахунок розміру виплаченої державної соціальної допомоги, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю на підставі поданої особою або її законним представником заяви та необхідних документів.
Якщо за результатами проведеного перерахунку: виявляється, що розмір отриманої допомоги був меншим, орган соціального захисту населення проводить доплату в розмірі різниці між перерахованим і виплаченим розміром допомоги; не підтверджується право на отримання допомоги або її розмір буде меншим від виплаченої під час карантину допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної соціальної допомоги, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю; встановлюють строки повернення коштів, які підлягають поверненню залежно від матеріального стану багатодітної сім`ї; повідомляють отримувачу допомоги про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.
Якщо отримувач допомоги протягом одного місяця з дати скасування карантину не подав заяви та необхідних документів, що не дає змоги провести перерахунок допомоги, органи соціального захисту населення вживають заходів, передбачених абзацами п`ятим - сьомим цього пункту.
Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем допомоги самостійно; за згодою отримувача допомоги у повному обсязі за рахунок наступних виплат допомоги; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат допомоги в розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.
Згідно з ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно до п.1,2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Відповідно до ст. 1213 ЦК України набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Приймаючи до уваги викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача стягується сума сплаченого судового збору за звернення до суду з цивільним позовом у розмірі 3 028,00 грн.
Відповідно до ч. 5 ст. 268 ЦПК України датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 258, 259, 263-265, 274-279, 354 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради до ОСОБА_1 про повернення надмірно сплачених державних коштів - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради (код ЄДРПОУ: 03194499, р/р UA658201720343190097000032971, код класифікації 2501540, Держказначейська служба України, м. Київ) надмірно сплачені державні кошти державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю у розмірі 10 272,00 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ,РНОКПП: НОМЕР_1 ,адреса: АДРЕСА_1 )на користьДепартаменту праціта соціальногозахисту населенняМиколаївської міськоїради (кодЄДРПОУ:03194499,р/рUA658201720343190097000032971,код класифікації2501540,Держказначейська службаУкраїни,м.Київ)судовий збіру розмірі 3 028,00 грн.
Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду, а в разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення зазначених вище строків, або після перегляду рішення суду в апеляційному порядку, якщо його не скасовано.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради (код ЄДРПОУ: 03194499, адреса: м. Миколаїв, вул. М.Морська, 19);
Відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 .
Суддя Я.А. Чернявська
Суд | Корабельний районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122705739 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Корабельний районний суд м. Миколаєва
Чернявська Я. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні