Рішення
від 31.10.2024 по справі 240/10659/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2024 року м. Житомир справа № 240/10659/24

категорія 112040201

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Житомирського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Футбольний клуб "Полісся" про стягнення санкцій та пені,

встановив:

Житомирське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з позовом у якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Футбольний клуб "Полісся" суму адміністративно - господарських санкцій та пені у розмірі 1516912,96 грн.

В обґрунтування позову вказує, що відповідно до Реєстру роботодавців щодо виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, який надійшов від Пенсійного фонду України виявлено, що відповідач у 2023 році не виконало норматив робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю, у кількості 2 (двох) робочих місць та самостійно не сплатило адміністративно-господарські санкції у розмірі 1 487 753,06 грн. в строк до 15.04.2024. Дана сума заборгованості підтверджується документом - розрахунком сум АГС, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік та квитанцією про розміщення розрахунку в електронному кабінеті роботодавця від 07.03.2024. Згідно з ч. 2 ст. 20 Закону №875 порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Відповідач не сплатив адміністративно-господарських санкцій до 15 квітня 2024 року, а тому, починаючи з 16 квітня 2024 року нарахована пеня в сумі 29159,90 грн, що підтверджується розрахунком пені на суму заборгованості зі сплати адміністративно - господарських санкцій. Враховуючи, що вищезазначені суми відповідачем не сплачено, утворилась заборгованість до державного бюджету по сплаті АГС та пені на загальну суму 1 516 912,96 грн.

Суддя своєю ухвалою від 06 червня 2024 року прийняла позовну заяву до розгляду, відкрила загальне позовне провадження та призначила підготовче судове засідання.

Клопотання позивача про долучення доказів надійшло до суду 20.06.2024.

Відзив на позовну заяву надійшов до суду 24.06.2024. Заперечуючи позовні вимоги відповідач зазначає, що відповідно до установчих документів Футбольний клуб «Полісся» є професійним футбольним клубом, метою діяльності є підготовка команд для участі в чемпіонаті України серед професіональних команд Української Прем`єр-Ліги, першої та другої ліг Професіональної футбольної ліги України.

В штаті футбольного клубу працюють спортсмени-професіонали з футболу. Типовий контракт офіційно затверджений Регламентом Української асоціації футболу зі статусу і трансферу футболістів. Футболіст повинен мати якомога вищий рівень фізичної підготовленості. Фізична підготовка, що є однією з найважливіших складових спортивного тренування спрямована на розвиток рухових якостей - сили, швидкості, витривалості, гнучкост та координаційних здібностей. При прийомі спортсмена-професіонала до футбольного Клубу, звертається увага на його фізичну підготовку та стан здоров`я, це є однією з основних умов його прийому. Проходження медичного обстеження при цьому є обов`язково. Для належного виконання умов контракту та посадових обов`язків, та для прийняття участі в спортивних змаганнях з іншими футбольними клубами з такого же виду спорту, спортсмен-професіонал повинен мати задовільний стан здоров`я, про що і зазначається в умовах контракту і в його посадових обов`язках. Одночасно звертає увагу суду, що при прийомі на роботу особи з інвалідністю, законодавством передбачено ряд певних умов, які повинен дотримуватись роботодавець, а у разі їх невиконання передбачена відповідальність. Однак, перш ніж оформлювати трудові відносини з такими особами, роботодавець має враховувати, що згідно із ч. 6 ст. 24 КЗпП забороняється укладати трудовий договір із громадянином, якому згідно з медичним висновком запропонована робота є протипоказаною за станом здоров`я. Відповідач зазначає, що посада «спортсмена професіонала з футболу» Футбольного клубу, не має безпечних умов праці та футбольний клуб не може надати всі необхідні умови, згідно чинного законодавства, особі з інвалідністю у разі його працевлаштування на цю посаду. В свою чергу, особа з інвалідністю не буде мати змогу виконувати свої професійні обов`язки на належному рівні, відповідно до умов контракту та посадових обов`язків. Протягом звітного 2023 року на підприємство працевлаштовано 4 особи з інвалідністю на адміністративні та робочі посади. Вважає, що підприємство виконало свій обов`язок щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю протягом звітного 2023 року та стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені є незаконним. Просить відмовити у задоволенні позову.

Протокольною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеної секретарем судового засідання до протоколу від 31.07.2024, підготовче засідання продовжено до 30 днів.

Додаткові пояснення відповідача надійшли до суду 08.08.2024. Представник відповідача зауважу, що з листа Позивача за № 05-39/213 від 10.04.2024 вбачається, що розрахунок недотримання нормативу здійснюється на підставі Інструкції зі Статистики № 286, однак зі змісту позовної заяви не зрозуміло підстави розрахунку саме на основі даного підзаконного акту. Відповідач вважає даний розрахунок, наданий позивачем, не є належним доказом щодо недотримання відповідачем виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а інших доказів на підтвердження своїх позовних вимог позивач суду не надав. Позивач зазначає, що відповідач не інформував Центр зайнятості за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії), а відтак не виконав господарського зобов`язання щодо нормативу робочих місць для працевлаштуванняосіб з інвалідністю, внаслідок чого за ст. 218 ГК України виникли підставипритягнення його до господарсько- правової відповідальності у вигляді застосування адміністративно-господарських санкцій. З таким твердженням позивача відповідач категорично не згодний з наступних причин. Вказує, що обов`язковим елементом відповідальності за правопорушення є вина суб`єкта господарювання. Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013р. №316 було затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", яким роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми №3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії. При цьому, періодичності подачі звітності за формою №3-ПН та відповідальність за не подачу такої звітності, законодавством не встановлено.

Вважає, що відсутні будь-які підстави притягнення відповідача до господарсько-правової відповідальності у вигляді застосування адміністративно-господарських санкцій, а тому просить відмовити у задоволенні позову.

Додаткові пояснення позивача надійшли до суду 08.08.2024. Заперечуючи щодо тверджень представника відповідача, представник позивач зазначає, що у відповідача ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» протягом звітного 2023 року в трудових відносинах перебувало 4 особи з інвалідністю, з яких: ОСОБА_1 відпрацював 11 повних місяців; ОСОБА_2 відпрацювала 5 повних місяців; ОСОБА_3 відпрацював 4 повних місяців; ОСОБА_4 відпрацював 1 повний місяць. Для обчислення середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік до нормативу, встановленого Законом необхідно підсумувати відпрацьований робочий час особами з інвалідністю за всі місяці роботи у 2023 році та отриману суму розділити на 12 місяців. Таким чином норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» дотриманий у кількості 2 (двох) робочих місць (11 +5+4 +1 = 21 : 12 == 1,75). В даному випадку отримане дробове число 1,75 округлюється до цілого значення і складає число 2. Отже, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, передбачений 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", з урахуванням наданих відповідачем доказів (копій наказів, копій трудових книжок і довідок МСЕК) та уточнюючих відомостей за 3 та 4 квартал 2023 року Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку - фізичних осіб, і сум утримання з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, відомостей про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» дотриманий у кількості 2 (двох) робочих місць, при необхідності його дотримання відповідачем в звітному році у кількості 23 (трьох) робочих місць (65 X 4% = 2,6). Отримане дробове число 2,6 округлюється до цілого значення і складає число 3. Таким чином, з урахуванням вище зазначеного ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» не забезпечило виконання нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю у 2023 році в кількості 1 (одного) робочого місця (3-2=1). У ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» фонд оплати праці штатних працівників за 2023 рік склав 48 351 974,36 грн. Цю суму необхідно розділити на 65, тобто середньооблікову чисельність штатних працівників облікового складу за рік, в результаті чого отримуємо середню річну заробітну тату одного штатного працівника, яка дорівнює 743 876,53 грн.

Протокольною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеної секретарем судового засідання до протоколу від 12.08.2024, за згодою учасників справи, закрито підготовче засідання та призначено справу до розгляду по суті.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та заперечення представника відповідача, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд протокольною ухвалою від 12.08.2024 постановив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

У період із 01.07.2014 по 19.07.2024, із 19.08.2024 по 02.09.2024 та із 17.10.2024 по 31.10.2024, головуюча у справі суддя перебувала у відпустці.

Встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Футбольний клуб "Полісся" зареєстроване юридичною особою, основним видом діяльності якого за КВЕД є 93.12 Діяльність спортивних клубів.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем у автоматизованому режимі, сформовано та підписано Розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік ТОВ " Футбольний клуб "Полісся", відповідно до якого (а.с. 3):

- середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік становила 65 осіб;

- середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, - 1 осіб,;

- норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 3 особи;

- фонд оплати праці 48351974,36 грн;

- середня річна заробітна плата штатного працівника 743876,53 грн;

- кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше (03-02) одиниць - 2;

- сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1487753,06 грн.

Як вбачається з квитанції від 07.03.2024, зазначений розрахунок розміщено в електронному кабінеті роботодавця на Вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України 07.03.2024 (а.с. 4).

У зв`язку з порушенням терміну сплати адміністративно-господарських санкцій на 25 днів, відповідачу нараховано пеню в сумі 29159,90 за період із 16.04.2024 по 03.06.2024 (а.с. 5).

На запит Житомирського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю №05-26/190 від 22.03.2024, Житомирська філія Житомирського обласного центру зайнятості з листом №3784/02/24 від 23.04.2024 надала інформацію щодо поданих у 2023 році звітів за формою 3-НП "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" з відображенням у них відомостей для працевлаштування на вільні робочі місця (вакансії), створені виключно для категорій осіб з інвалідністю) суб`єктами господарювання. У додатку до листа міститься інформація про ненадання Товариством з обмеженою відповідальністю "Футбольний клуб " Полісся" звітів за формою 3-НП "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)"

У зв`язку з несплатою відповідачем в добровільному порядку адміністративно-господарських санкції та пені, позивач звернувся до суду для стягнення вказаних сум в примусовому порядку.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам. суд зазначає наступне

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 №875-ХII (далі -Закон № 875-ХІІ).

Особам з інвалідністю гарантується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою діяльністю та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом, з урахуванням їх індивідуальних програм реабілітації (ч.1 ст.17 Закону № 875-ХІІ).

Частиною 3 ст.18 Закону № 875-ХІІ встановлено обов`язок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч.1 ст.19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за пік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до ч.2, 4, 11 ст.19 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Таким чином, Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" визначає конкретні та вичерпні положення щодо зарахування виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць.

Відповідно до приписів Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю" від 18.10.2022 № 2682-ХІ, постанови Правління Пенсійного фонду України "Про затвердження Порядку та Форми надання Пенсійним Фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування" від 10.03.2023 № 14-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2023 за №457/39513 та Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 № 14-1 та наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 № 17, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2023 за № 456/39512, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю отримує від Пенсійного Фонду України інформацію:

про працевлаштованих осіб з інвалідністю;

про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону.

Згідно з ч.12, 13 ст.19 Закону № 875-ХІІ, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Таким чином, розрахунок адміністративно-господарських санкцій виконується в автоматизованому режимі без втручання працівників Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, для усіх роботодавців на підставі даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами), що надана роботодавцем до контролюючих органів за основним місцем обліку.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем у автоматизованому режимі сформовано та підписано Розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік ТОВ " Футбольний клуб "Полісся", відповідно до якого (а.с. 3):

- середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік становила 65 осіб;

- середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, - 1 особа;

- норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 3 особи;

- фонд оплати праці 48351974,36 грн;

- середня річна заробітна плата штатного працівника 743876,53 грн;

- кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше (03-02) одиниць - 2;

- сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1487753,06 грн.

Як вбачається з Квитанції від 07.03.2024, зазначений розрахунок розміщено в електронному кабінеті роботодавця на Вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України 07.03.2024 (а.с. 4).

У зв`язку з порушенням терміну сплати адміністративно-господарських санкцій на 25 днів, відповідачу нарахована пеня в сумі 29159,90 за період із 16.04.2024 по 03.06.2024 (а.с. 5).

Під час розгляду адміністративної справи, представник позивача у додаткових поясненнях, що надійшли до суду 08.08.2024 та зареєстровані за вх.№44090/24, зазначив, що у відповідача ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» протягом звітного 2023 року в трудових відносинах перебувало 4 особи з інвалідністю, з яких: ОСОБА_1 відпрацював 11 повних місяців; ОСОБА_2 відпрацювала 5 повних місяців; ОСОБА_3 відпрацював 4 повних місяців; ОСОБА_4 відпрацював 1 повний місяць. Для обчислення середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік до нормативу, встановленого Законом необхідно підсумувати відпрацьований робочий час особами з інвалідністю за всі місяці роботи у 2023 році та отриману суму розділити на 12 місяців. Таким чином норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» дотриманий у кількості 2 (двох) робочих місць (11 +5+4 +1 = 21:12 = 1,75). В даному випадку отримане дробове число 1,75 округлюється до цілого значення і складає число 2, при необхідності його дотримання відповідачем в звітному році у кількості 3 (трьох) робочих місць (65 х 4% = 2,6). Отримане дробове число 2,6 округлюється до цілого значення і складає число 3. Таким чином, з урахуванням вище зазначеного ТОВ «Футбольний клуб «Полісся» не забезпечило виконання нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю у 2023 році в кількості 1 (одного) робочого місця (3-2=1).

Отже, позивач зазначає, що відповідачем не забезпечено виконання нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю у 2023 році в кількості 1 (одного) робочого місця, а не 2-х, як вказано у позові.

Заперечуючи позовні вимоги відповідач зазначає, що позивачем не враховано специфіку основного виду діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Футбольний клуб "Полісся" та не взято до уваги, що посада «спортсмена професіонала з футболу» Футбольного клубу, не має безпечних умов праці та футбольний клуб не може надати всі необхідні умови, згідно чинного законодавства, особі з інвалідністю у разі його працевлаштування на цю посаду. В свою чергу, особа з інвалідністю не буде мати змогу виконувати свої професійні обов`язки на належному рівні, відповідно до умов контракту та посадових обов`язків.

Разом з тим, суд звертає увагу, що відповідно до п.2.1 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої Наказом Державного комітету статистики від 28 вересня 2005 року №286 (далі- Інструкція №286) в облікову кількість штатних працівників включаються усі наймані працівники, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше, а також власники підприємства, якщо, крім доходу, вони отримували заробітну плату на цьому підприємстві.

Згідно з пп.2.6.1., 2.6.2. п. 2.6. цієї Інструкції не включаються до облікової кількості штатних працівників такі категорії, прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств; залучені до виконання робіт за цивільно-правовими договорами (договорами підряду).

За змістом п.3.2 Інструкції №286 середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які повинні уточнюватись відповідно до наказів про прийом, переведення працівника на іншу роботу та припинення трудового договору.

Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників, на підставі якого визначається кількість працівників, які з`явились або не з`явились на роботу.

За таких обставин законодавством визначено, що до облікового складу штату працівників не включаються працівники, прийняті на роботу за сумісництвом та за цивільно-правовими договорами.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Футбольний клуб "Полісся" у звітному Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум отриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2023 року у рядку 101 Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб було зазначено 40, 49, 49 осіб (а.с. 48), за II квартал 2023 року 50, 51, 52 осіб (а.с. 50 на звороті), за ІІІ квартал 2023 року 70, 95, 96 осіб (а.с. 53), за IV квартали 2023 року - 73, 77, 80 осіб (а.с. 56).

В матеріалах адміністративної справи міститься розрахунок середньооблікової чисельності працюючих штатних працівників облікового складу з врахуванням специфіки роботи футбольного клубу за 2023 рік від 05.08.2024 (а.с. 147) у якому сказано:

- січень, середньооблікова чисельність штатних працівників - 40, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 25, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 1;

- лютий: середньооблікова чисельність штатних працівників - 49 середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 25, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 1;

- березень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 49 середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 25, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 1;

- квітень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 50, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 24, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 1;

- травень - середньооблікова чисельність штатних працівників - 51, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 24, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 1;

- червень - середньооблікова чисельність штатних працівників - 52, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 24, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 1;

- липень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 70, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 52, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 2;

- серпень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 95, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 52, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 2;

- вересень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 96, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 52, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 2;

- жовтень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 73, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 56, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 3;

- листопад: середньооблікова чисельність штатних працівників - 77, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 60, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 3;

- грудень: середньооблікова чисельність штатних працівників - 80, середньооблікова чисельність штатних працівників - спортсменів професіоналів - 56, середньооблікова чисельність штатних працівників - осіб з інвалідністю, які працюють на підприємстві - 4;

Таким чином, середньооблікова облікова чисельність штатних працівників облікового складу за 2023 рік, що задекларована відповідачем, становить - 65, відповідно до Розрахунку санкцій за невиконання нормативу за 2023 рік, сформованого та надісланого відповідачу - середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача за 2023 рік, визначена у кількості 65 осіб.

Як вбачається з правових норм, що регулюють спірні правовідносини, законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для підприємств, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Загальні засади відповідальності учасників господарський відносин, зокрема і підстави для звільнення від відповідальності за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що передбачені адміністративно-господарські санкції), регламентовано главою 24 Господарського кодексу України (Загальні засади відповідальності учасників господарських відносин).

Так, відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті закріплено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту частини другої статті 218 Господарського кодексу України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Тому у цій справі необхідно перевірити, чи вжив відповідач залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у не забезпеченні середньооблікової чисельності працюючих інвалідів відповідно до встановленого нормативу.

З матеріалів справи вбачається, що наказом від 29.12.2022 №1-ос було затверджено та введено в дію з 02.01.2023 штатний розпис ТОВ "Футбольний клуб "Полясся" (а.с. 143), відповідно до якого чисельність штатних працівників 106, з яких спортсменів - 40.

Згідно наданих позивачем відомостей про штатних працівників:

- з 02.01.2023 кількість штатних працівників 40, з яких спортсменів - професіоналів з футболу - 24, інших - 16;

- з 01.02.2023 кількість штатних працівників 49, з яких спортсменів - професіоналів з футболу - 25, інших - 24;

Наказом від 30.06.2023 №12/2-ос було затверджено та введено в дію з 01.07.2023 штатний розпис у новій редакції (а.с. 145), відповідно до якого чисельність штатних працівників 144, з яких спортсменів - 60.

Згідно наданих позивачем відомостей про штатних працівників:

- з 01.07.2023 кількість штатних працівників 62, з яких спортсменів - професіоналів з футболу - 26, інших - 36;

- з 01.08.2023 кількість штатних працівників 95, з яких спортсменів - професіоналів з футболу - 52, інших - 43.

Вказані докази свідчать на користь висновку, що у звітному Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум отриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартали 2023 року відповідачем задекларовано загальну кількість штатних працівників, з урахуванням спортсменів - професіоналів з футболу.

Як вже зазначалось судом, відповідно до ст. 19 Закону №875-XII, на відповідача покладено обов`язок самостійно розраховувати кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу та здійснювати працевлаштування осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним, у рахунок нормативу робочих місць.

Разом з тим, при наданні правової оцінки спірним правовідносинам, суд зауважує на специфіку основного виду діяльності відповідача, зокрема вимоги для роботи на посаді «Спортсмен-професіонал з футболу», яка не передбачає можливості працевлаштування на таку посаду особу з інвалідністю.

З урахуванням вказаних обставин, що підтверджуються належним доказами, суд дійшов висновку, що відповідач правомірно при розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, виходив не з середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (осіб), як передбачає стаття 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», а виключно з кількості штатних працівників без врахування спортсменів - професіоналів з футболу, оскільки на таку посаду працевлаштувати особу з інвалідністю відповідач не може в силу медичних обмежень, встановлених для таких осіб.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням викладеного суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Відмовити у задоволенні позову Житомирського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Домбровського, 38,м. Житомир, 10003, ЄДРПОУ: 20401066) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Футбольний клуб "Полісся" (вул. Фещенка-Чопівського, 18,м. Житомир, 10008, ЄДРПОУ: 44547377) про стягнення санкцій та пені.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Лавренчук

31.10.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122709336
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —240/10659/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 31.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні