ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2024 року м. Житомир справа № 240/9386/24
категорія 112010200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, у якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови мені - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в перерахуванні розміру пенсії згідно довідок, виданих: ЗАТ «Укр-Петролоеум» за період з 01.11.1996 по 31.08.1997; ЗАТ «Синтез-Юкрейн» за період з 01.09.1997 по 30.06.1999; ДП «Укрпетролеум-Новоград-Волинський» ТОВ «КО ПЛЮС» №2 від 15.10.2002 за період з 01.07.1999 по 30.04.2002;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити перерахунок розміру пенсії за віком - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням довідок про заробіток для обчислення пенсії виданих: ЗАТ «Укр-Петролеум» за період з 01.11.1996 по 31.08.1997 з заробітною платою за вказаний період 4 700 гривень; ЗАТ «Синтез-Юкрейн» за період з 01.09.1997 по 30.06.1999 з заробітною платою за вказаний період 25 590 гривень; ДП «Укрпетролеум-Новоград-Волинський» ТОВ «КО ПЛЮС» №2 від 15.10.2002 за період з 01.07.1999 по 30.04.2002 з заробітною платою за вказаний період 54 493 гривні 56 копійок.
В обґрунтування позову вказує, що з 11 червня 2023 року отримує пенсію за віком, обчислену згідно Закону №1058. При зверненні до Пенсійного Фонду 14 лютого 2024 року про перерахунок пенсії, з урахуванням довідок про заробітну плату в період з 01.11.1996 по 01.04.2002, отримав лист-відмову від 14 березня 2024 року наступного змісту: довідки про заробітну плату за вказаний період часу, не можуть бути враховані для розрахунку пенсії, оскільки провести їх первинну перевірку неможливо, так як підприємство відсутнє за місцем реєстрації. Позивач вважає таку відмову неправомірною, оскільки зі змісту вказаних довідок, вбачається, що вони видані на підставі особових рахунків. Крім того, завірені печаткою вказаних товариств, містять відомості про фактичну суму моєї заробітної плати за період з 1996 по 2002 роки, а відомостями Звягельської ДПІ №0615-24-03534 від 18.04.2024 підтверджено також інформацію про відрахування внесків до Пенсійного фонду України. Оскільки, станом на сьогодні підприємства ліквідовані, а одне з них перебуває в стані припинення, правонаступників немає, спроби зв`язатись з засновниками не мали успіху, що підтверджується відповідними доказами, виникла необхідність у зверненні до суду з відповідним позовом, який надасть змогу зробити відповідний перерахунок. Просить позов задовольнити.
Суддя своєю ухвалою від 17.05.2024 прийняла позову заяву до розгляду, відкрила спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи та зобов`язала Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області надати до суду у термін, протягом п`ятнадцяти днів, з дня отримання даної ухвали, належним чином завірені копії матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 .
Відзив на позовну заяву надійшов до суду 05.08.2024. Заперечуючи позовні вимоги відповідач вказує, що відповідно до частини 1 статті 40 Закону заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Довідка про заробітну плату видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ, організацій або архівними установами, які прийняли первинні документи на зберігання. Відповідач зазначає, що з аналізу наведених вище положень законодавства слідує, що обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 1 липня 2000 року є не лише наявність відповідної довідки про заробітну плату (дохід), але й підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами. Враховуючи вищезазначене, для обчислення пенсії довідки про заробітну плату без проведення перевірки первинних документів про нараховані суми заробітної плати не враховуються. Позивачем надано довідки про заробітну плату, які видані ТОВ «УкрПетролеум» № б/н, без дати за період з листопада 1996 по серпень 1997 року, ТОВ «Синтез Юкрейн» № б/н, без дати за період з вересня 1997 по червень 1999 року, ДП «Укрпетролеум Новоград-Волинський» № 2 від 15.10.2022 за період з липня 1999 по квітень 2002 року. Форма наданих довідок не відповідає додатку 5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (пункт 2.1. розділ ІІ). Копії первинних документів, на підставі яких видано зазначено довідку, надано не було. На даний час дані довідки не підтверджено первинними документами, про що свідчать службова записки управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 26.07.2024 № 2697/10-16 та лист управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 22.12.2023 № 2600-1005-9/252748. Оскільки, вищезазначені довідки не підтверджені первинними документами та відсутній акт перевірки, тому врахувати їх для обчислення пенсії немає підстав. Отже, дії Управління є правомірними та вмотивованими, а позов є необґрунтованим, тому підлягає залишенню без задоволення.
У період із 01.07.2024 по 19.07.2024, із 19.08.2024 по 02.09.2024 та із 17.10.2024 по 30.10.2024 головуюча у справі суддя перебувала у відпустці.
Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Встановлено, що 02.06.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком.
Сторонами визнається, що ОСОБА_1 пенсію за віком призначено із 11.06.2023.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до відповідача із заявою від 14.02.2024 про перерахунок пенсії на підставі довідок про заробіток для обчислення пенсії:
ЗАТ "Укр-Петролеум" (код 24092662) у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із листопада 1996 року по серпень 1997 року;
ЗАТ "Синтез - Юкрейн" (код 24923686) у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із вересня 1997 року по червень 1999 року;
Дочірнього підприємства «Укрпетролеум- Новоград-Волинський» від 15.10.2002 № 2, у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із липня 1999 року по квітень 2002 року.
У відповідь на заяву позивача, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області листом від 14.03.2023 №7430-5062/Н-02/8-0600/24 повідомило, що для "обчислення пенсії органи Пенсійного фонду України не враховують довідки про заробітну без проведення перевірки первинних документів про нараховані суми заробітної плати. Питання врахування заробітної плати згідно наданих довідок буде розглянуто за результатами перевірки первинних документів, що слугували підставою для видачі довідок про заробітну плату. Водночас інформуємо, що в матеріалах Вашої пенсійної справи наявна, зокрема, довідка про заробітну плату, яка видана Дочірним підприємством «Укрпетролеум- Новоград-Волинський» від 15.10.2002 № 2. Однак, дана довідка на даний час не може бути врахована для розрахунку пенсії, оскільки провести її перевірку неможливо, так як дане підприємство відсутнє за місцем реєстрації."
Вважаючи таку відмову протиправною, а свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Умови і порядок пенсійного забезпечення громадян України визначені Законом України від 05.11.1991 року № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" (надалі - Закон № 1788) та Законом України від 09.07.2003 року № 1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058).
Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №1058-IV врегульовано Порядком надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25 листопада 2005 року №22-1 (далі - Порядок №22-1).
Відповідно до п. 2.1 Порядку №22-1 за бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.
Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами (п. 2.10 Порядку).
Зміст зазначених норм права свідчить, що роботодавець має право видати довідку про розмір заробітної плати відповідно до даних, що містяться у відповідних первинних документах за відповідний період. При цьому, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.
Аналогічна правова позиція щодо застосування норм права у спірних правовідносинах викладена у постановах Верховного Суду від 13.02.2018 у справі №358/1179/17, від 17.04.2018 року у справі №376/2559/17, від 25.09.2018 у справі №539/1386/17, від 10.07.2019 у справі №539/2726/16-а та від 05 березня 2020 року у справі №539/3234/16-а.
Судом безспірно встановлено, що до заяви про перерахунок пенсії позивачем було додано довідки:
- ЗАТ "Укр-Петролеум" (код 24092662) у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із листопада 1996 року по серпень 1997 року;
- ЗАТ "Синтез - Юкрейн" (код 24923686) у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із вересня 1997 року по червень 1999 року;
- Дочірнього підприємства «Укрпетролеум- Новоград-Волинський» від 15.10.2002 № 2, у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із липня 1999 року по квітень 2002 року.
Суд зауважує, що в матеріалах адміністративної справи відсутня інформація щодо підстав неврахування довідки ЗАТ "Синтез - Юкрейн" (код 24923686) про заробітну плату ОСОБА_1 із вересня 1997 року по червень 1999 року, однак період, що вказаний у ній є меншим, ніж 60 місяців.
Щодо неврахування довідок про заробітну плату, що видані ЗАТ "Укр-Петролеум" (код 24092662) та Дочірнього підприємства «Укрпетролеум- Новоград-Волинський» (код 30483345), суд зазначає, що системний аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновків про те, що обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01.07.2000 є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами. Іншого чинним законодавством не передбачено.
Разом з цим, відповідно до ч. 3 ст. 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Тобто при вирішенні питання про призначення пенсії органи Пенсійного фонду наділені широким спектром повноважень для перевірки наданих для призначення пенсії документів.
В матеріалах пенсійної справи міститься відповідь управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 22.12.2023 №2600-1005-9/252748 щодо проведення перевірки достовірності видачі довідки про заробітну плату для обчислення пенсії без номера та без дати, видану ЗАТ «Укр-Петролезпи» гр. ОСОБА_1 за 1996-1997 роки, у якому вказано наступне:" при завантаженні довідки про заробітну плату для обчислення пенсії по гр. ОСОБА_1 , створено картку по організації ТОВ «Укр-Петролеум» (код ЄДРПОУ 30264203). У зв`язку з цим. Головним управлінням на юридичну адресу цієї організації направлено лист № 2600-1005-8/145199 від 25.07.2023 щодо узгодження дати проведення вищезазначеної перевірки. 10.10.2023 року до Головного управління надійшла відповідь від ТОВ «Укр-Петролеум» вих. № 1 від 04.10.2023 (вх. № 91589/8) про те, що гр. ОСОБА_1 не знаходився в трудових відносинах з цим підприємством. Водночас, на довідці без номера та дати по гр. ОСОБА_1 стоїть печатка, на якій проглядається назва ЗАТ «Укр-Петролеум» (код ЄДРПОУ 24092662). Проте, ні в ІКІС ПФУ: Підсистема «Відомості з реєстру страхувальників ні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань організацію з кодом ЄДРПОУ 24092662 не знайдено. В Центральному сховищі даних обліку сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України наявна інформація про ЗАТ «Укр-Петролеум» (код ЄДРПОУ 24092662): зареєстрована - 15.08.1996, не звітує з 1999 року, адреса: м. Київ, вул. Стеценко, 14. Головним управлінням 22.12.2023 року направлено лист на адресу ЗАТ «Укр-Петролеум» (м. Київ, вул. Стеценко, 14) щодо надання первинних документів, на підставі яких видана довідка по гр. ОСОБА_1 . У разі надання первинних документів діючою посадовою особою ЗАТ «Укр - Петролеум» для перевірки, Вас буде повідомлено додатково."
Отже, відповідачем вживались активні дії щодо здійснення перевірки на відповідність первинним документам нарахованої, згідно вказаних вище довідок, заробітної плати позивачу, оскільки такі дії є обов`язком вказаного суб`єкта владних повноважень.
В постанові від 31 серпня 2022 року № 280/8521/20 Верховний Суд дійшов висновку, що єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписок з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.
Однак, як підтверджується матеріалами справи, станом на грудень 2023 року у відповідача відсутнє підтвердження первинними документами нарахування позивачу заробітної плати у розмірах, що вказані у довідках: ЗАТ "Укр-Петролеум" (код 24092662) у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із листопада 1996 року по серпень 1997 року; Дочірнього підприємства «Укрпетролеум - Новоград-Волинський» від 15.10.2002 № 2, у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із липня 1999 року по квітень 2002 року.
Таким чином, на момент розгляду заяви позивача у пенсійного органу не було правових підстав для врахування довідок: ЗАТ "Укр-Петролеум" (код 24092662) у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із листопада 1996 року по серпень 1997 року; Дочірнього підприємства «Укрпетролеум- Новоград-Волинський» від 15.10.2002 № 2, у якій міститься інформація про заробітну плату ОСОБА_1 із липня 1999 року по квітень 2002 року.
Суд також зазначає, що відповідно до п. 2.10 Порядку надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25 листопада 2005 року №22-1, Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
Однак, позивачем не надано до суду архівних довідок, які б підтверджували інформацію, вказану в довідках, виданих позивачу ЗАТ "Укр-Петролеум" (код 24092662) та Дочірнім підприємством «Укрпетролеум- Новоград-Волинський».
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 3 ст. 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
З урахуванням вказаного, суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Ольжича, буд. 7, м. Житомир, 10003, ЄДРПОУ: 13559341) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Лавренчук
31.10.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122709364 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні