Рішення
від 31.10.2024 по справі 240/11422/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2024 року м. Житомир справа № 240/11422/24

категорія 113070200

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосвіт ЛТД" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Автосвіт ЛТД» (далі - позивач, ТОВ «Автосвіт ЛТД») звернулося у суд з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач, Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 30 квітня 2024 року №042901.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що оскаржуваною постановою до нього застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 17000,00 гривень за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зокрема статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", за відсутності під час рейдової перевірки документів (схеми маршруту та розкладу руху з висадкою/посадкою пасажирів в м.Києві біля станції метро "Академмістечко"), відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 цього ж Закону. Позивач вважає, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки під час проведення даної перевірки у водія транспортного засобу був наявний паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень міжміського міжобласного маршруту "Овруч-Київ", який був наданий уповноваженій особі органу державного контролю на автомобільному транспорті та містив у собі, серед іншого, розклад руху та таблицю вартості проїзду. На переконання позивача, відсутність у наданих водієм схемах маршруту та розкладу руху з висадкою/посадкою пасажирів в м.Києві біля станції метро "Академмістечко" уповноважені особи органу державного контролю на автомобільному транспорті, помилково ототожнили із відсутністю даних документів взагалі. Також позивачем зазначено, що місце для паркування транспортних засобів по проспекту Академіка Палладіна в м. Києві використовується перевізником ТОВ "Автосвіт ЛТД" лише для міжрейсового відстою між оборотними рейсами на маршруті.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду Липи В.А. від 25 червня 2024 року позов прийнято до провадження, призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи та визначено відповідачам строк для подання відзивів на позов.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду Лавренчук О.В. від 29 липня 2024 року адміністративну справу прийнято до провадження.

До суду 30.07.2024 надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить у задоволенні позову відмовити. Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представником відповідача зазначено, що відповідно до статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення. Для водія автобуса документами для регулярних пасажирських перевезень є посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документа на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України. Відтак, на перевізника покладено обов`язок забезпечити водія необхідними документами, а на водія надати такі для огляду під час перевірки. У зв`язку з ненаданням водієм під час перевірки 20.03.2024 схеми маршруту та розкладу руху з відправленням (посадкою/висадкою) з станції метро "Академмістечко у м. Києві, 30.04.2024 правомірно винесено постанову № 042901 про застосування до ТОВ "Автосвіт ЛТД" адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн. За таких обставин представник відповідача вважає заявлені позовні вимоги безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають. Зазначає, що на час здійснення рейдової перевірки, станція метро "Академмістечко" у м.Києві водій здійснював перевезення за маршрутом "Овруч-Київ", про що свідчить трафарет на лобовому склі авто. Документи, які були надані водієм під час перевірки, здійснення посадки пасажирів на зупинці громадського транспорту з станції метро "Академмістечко" у м.Києві не передбачено. Наголошує, що з відеозапису перевірки з нагрудної камери інспектора, вбачається здійснення водієм посадки пасажирів, а не паркування транспортного засобу.

У період з 19 серпня 2024 року по 02 вересня 2024 гоку та із 17 жовтня 2024 по 30 жовтня 2024 головуюча у справі суддя перебувала у відпустці.

Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Встановлено, що ТОВ «Автосвіт ЛТД» надає послуги з перевезення пасажирів та небезпечних вантажів автомобільним транспортом на підставі ліцензії серії АД №062473 від 04 липня 2012 року.

На підставі дозволу на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування серії ПО № 000528 від 25.09.2020, ТОВ «Автосвіт ЛТД» надано право на здійснення перевезень пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування на маршруті «Овруч-Київ».

Старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) в м. Києві Державної служби України з безпеки на транспорті 20.03.2024 було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №059530, у якому зафіксовано виявлення порушення статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» під час перевезення пасажирів за регулярним автобусним маршрутом «Овруч-Київ» про що свідчить трафарет на вітровому склі. На момент проведення перевірки відсутні документи, а саме: схема маршруту та розкладу руху з висадкою/посадкою пасажирів в місті Кєві біля станції метро "Академмістечко" .

На підставі вказаного акта перевірки начальником відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області, 30 квітня 2024 року винесено постанову № 042901, якою до ТОВ «Автосвіт ЛТД» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 гривень за порушення статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Уважаючи таку постанову протиправною, ТОВ «Автосвіт ЛТД» подало цей позов до суду.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ (далі Закон України № 2344-ІІІ).

У статті 1 вказаного Закону надано визначення наступним термінам: паспорт маршруту документ, що містить схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду, графіки режимів праці та відпочинку водіїв тощо; розклад руху сукупність графіків руху автобусів за маршрутом; рейдова перевірка (перевірка на дорозі) перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту).

Відповідно до частини 12 статті 6 Закону України № 2344-ІІІ державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Відповідно до статті 34 Закону України № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів, забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 39 Закону України № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень: для автомобільного перевізника ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України; для водія автобуса посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Вказаними нормами чітко визначено обов`язок наявності у автомобільних перевізників необхідних документів для здійснення регулярних пасажирських перевезень.

За надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 Закону України №2344-ІІІ, накладається штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що передбачено у абзаці 3 частини 1 статті 60 Закону України №2344-ІІІ.

При цьому, процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567 (далі Порядок №1567).

Відповідно до пункту 12 названого Порядку рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Згідно з абзацом 3 пункту 20 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Пунктом 21 Порядку №1567 закріплено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Як убачається з матеріалів справи, уповноваженими працівниками Укртрансбезпеки під час перевірки виявлено порушення статті 39 Закону України №2344-ІІІ, оскільки зафіксовано надання ТОВ «Автосвіт ЛТД» послуг з регулярних пасажирських перевезень за маршрутом «Оруч-Київ» за відсутності документів, передбачених статтею 39 Закону України №2344-ІІІ, а саме: схема маршруту та розкладу рухуз висадкою/посадкою пасажирів в м. Києві біля станції метро "Академмістечко".

Як наслідок, відповідач 30 квітня 2024 року виніс постанову № 042901, якою до ТОВ «Автосвіт ЛТД» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 гривень за порушення статті 39 Закону України №2344-ІІІ, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 цього Закону.

Відтак підставою для застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу стала відсутність (ненадання) під час перевірки у водія схеми маршруту та розкладу руху з висадкою/посадкою пасажирів в м. Києві зі станції метро "Академмістечко".

Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 травня 2010 року №278 (далі Порядок № 278), встановлює вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів.

Згідно з пунктом 1.3 названого Порядку автомобільний перевізник повинен забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху.

Схема маршруту та розклад руху регулярних перевезень або відповідний примірник паспорта регулярних спеціальних перевезень пред`являються водієм автобуса під час здійснення перевезень пасажирів та перевізником за його місцезнаходженням для перевірки представникам Державної служби України з безпеки на транспорті під час здійснення ними державного контролю та працівникам уповноважених підрозділів Національної поліції України (пункт 1.4 Порядку № 278).

Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 278 паспорт маршруту, окрім іншого, включає схему маршруту; копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів; таблицю вартості проїзду, затверджену перевізником (для регулярних перевезень).

Судом установлено, що за результатами проведеної 20 березня 2024 рейдової перевірки належного ТОВ «Автосвіт ЛТД» транспортного засобу, посадовими особами відповідача виявлено відсутність у водія на момент проведення перевірки схеми маршруту та розкладу руху з висадкою/посадкою пасажирів в м. Києві зі станції метро "Академмістечко".

При цьому, представником відповідача до відзиву на позовну заяву долучено електронний доказ, який містить файли з повною відеозйомкою рейдової перевірки транспортного засобу Mercedes Benz Sprinter, д.н.з. НОМЕР_1 , що відбулась 20 березня 2024 року.

Під час проведення перевірки водієм транспортного засобу було пред`явлено паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень міжміського міжобласного «Овруч Київ який містить, серед іншого, схеми маршруту та розкладу руху з відправкою, з АС-5 «Дачна», дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласному маршруті загального користування, а також Витяг з дозволу перевезення пасажирів на міжобласному маршруті загального користування.

На переконання суду, відсутність у наданих органам державного контролю на автомобільному транспорті схеми маршруту та розкладу руху з інформацією про посадку/висадку в м. Києві саме біля станції метро "Академмістечко" не може бути самостійною підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді застосування адміністративно-господарського штрафу та ототожнюватися із ненаданням водієм вказаних документів або їх відсутністю.

При цьому, із наданого відеозапису вбачається, що транспортний засіб Mercedes Benz Sprinter, д.н.з. НОМЕР_1 , дійсно був припаркований біля станції метро "Академмістечко" в м. Києві, однак висадка/посадка пасажирів у даному місці не зафіксована.

Посилання відповідача на те, що біля транспортного засобу знаходяться пасажири та наявні речі пасажирів, суд до уваги не приймає, оскільки на відеозаписі не зафіксовано, що указані особи є пасажирами і, що, в багажному віділенні речі пасажирів. Також працівниками відповідача під час проведення перевірки не вчинено дій для встановлення цього факту.

Транспортний засіб Mercedes Benz Sprinter, д.н.з. НОМЕР_1 , знаходився на місці для паркування транспортних засобів в м.Києві на проспекті Академіка Палладіна, 7 (ст.м. «Академмістечко») на період міжрейсового відстою автобуса між оборотними рейсами на маршруті і мав здійснювати рух до АС-5 «Дачна» в м.Києві для здійснення посадки пасажирів, оскільки відповідно до Витягу з дозволу на перевезення пасажирів за маршрутом «Овруч-Київ» серії ВТБ №001050 від 25.05.2020 наступний рейс мав виконуватися 8-45 год.

Стоянка автобусів ТОВ «Автосвіт ЛТД» в м. Києві на проспекті Академіка Палладіна, 7 (ст.м. «Акалеммістечко») здійснюється на підставі Договору про надання послуг №ДБМ 2023-06/03/01 від 20.06.2023 року. На підставі вищевказаного Договору ТОВ «Автосвіт ЛТД» використовує три місця для паркування ранспортних засобів на місці для паркування транспортних засобів Комунального підприємства «Київтранспарксервіс» проспекті Академіка Палладіна, 7 в м. Києві на основі бронювання та передплаченого користування.

На момент проведення рейдової перевірки та на вимогу працівника Укртрансбезпеки водій транспортного засобу Mercedes Benz Sprinter, д.н.з. НОМЕР_1 було надано паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень міжміського міжобласного маршруту «Овруч-Київ»». Наданий працівникам Укртрансбезпеки паспорт маршруту містив, зокрема схему маршруту та розклад руху автобуса відправленням з АС-5 «Дачна», що відповідно до статті 1 Закону України № 2344-III є складовими паспорту маршруту.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду у постанові від 17 січня 2024 року у справі №240/23034/23.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас відповідачем під час розгляду цієї справи не доведено факту не пред`явлення позивачем на момент перевірки таких документів, як схема маршруту та розкладу руху з посадкою/висадкою пасажирів біля метро "Академмістечко" в м. Києві, що свідчить про невиконання обов`язку, який покладено на суб`єкта владних повноважень приписами частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

З огляду на викладене постанова про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу №042901 від 30 кітня 2024 є протиправною та підлягає скасуванню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, частиною 1 якої визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, позивач при зверненні до суду з позовною заявою сплатив судовий збір в розмірі 3028,00 гривень. Відтак, на користь ТОВ «Автосвіт ЛТД» слід стягнути витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 3028,00 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись положеннями статей 2, 9, 72-77, 139, 242-246, 251, 262, 292, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Задовольнити позов товариства з обмеженою відповідальністю "Автосвіт ЛТД" (вул. Сергія Кемського, 50, м. Коростень, Житомирська область, 11501, код за ЄДРПОУ: 30912933) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, 50, м. Київ, 03150, код за ЄДРПОУ: 39816845) визнання протиправною та скасування постанови

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу № 042901 від 30 квітня 2024 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Автосвіт ЛТД" витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 3028,00 гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Лавренчук

31.10.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122709369
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —240/11422/24

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 31.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні