Рішення
від 31.10.2024 по справі 400/3817/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2024 р. № 400/3817/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Прометей Рад", вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54009, до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053 провизнання протиправним та скасування рішення від 12.03.2024 №10702931/40416516,№10702928/40416516, №10702930/40416516, №10702933/40416516 та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕТЕЙ РАД» (далі Товариство або позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, що містив вимоги:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі Управління або відповідач 1) № 10702931/40416516 від 12.03.2024;

зобов`язати Державну податкову службу України (далі ДПС або відповідач 2) зареєструвати податкову накладну № 16 від 30.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Управління № 10702928/40416516 від 12.03.2024;

зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну № 19 від 31.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Управління № 10702930/40416516 від 12.03.2024;

зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну № 20 від 31.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Управління № 10702933/40416516 від 12.03.2024;

зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну № 23 від 28.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

На обґрунтування позовних вимог Товариство, зокрема, вказало, що воно подало до контролюючого органу належні та достатні документи, що підтверджують відображені у податкових накладних господарські операцій. Тому, на думку позивача, у відповідача 1 не було законних підстав для прийняття рішень про відмову у реєстрації цих податкових накладних.

У спільному відзиві (арк. 89-92) відповідачі вимоги адміністративного позову заперечили.

Правом подати відповідь на відзив позивач не скористався.

Сторони були повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, проте правом участі в судовому засіданні не скористалися, тому суд, згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянув справу у письмовому провадженні.

Як встановлено судом, 28.02.2023 представники Товариства і ТОВ «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» підписали акт надання послуг № 56, яким підтвердили факт надання позивачем послуг із зберігання ячменю, відвантаження ячменю, зберігання пшениці. Загальна вартість послуг 925 912,99 грн, з яких ПДВ 154 318,83 грн. За фактом постачання послуг позивач 28.02.2023 склав податкову накладну № 23, яку надіслав для реєстрації 15.03.2023.

31.03.2023 представники Товариства і ТОВ «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» підписали акт надання послуг № 84, яким підтвердили факт надання позивачем послуг із зберігання пшениці. Загальна вартість послуг 303 239,52 грн, з яких ПДВ 50 539,92 грн. За фактом постачання послуг позивач 31.03.2023 склав податкову накладну № 19, яку надіслав для реєстрації 16.06.2023.

30.04.2023 представники Товариства і ТОВ «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» підписали акт надання послуг № 130, яким підтвердили факт надання позивачем послуг із зберігання пшениці. Загальна вартість послуг 293 457,60 грн, з яких ПДВ 48 909,60 грн. За фактом постачання послуг позивач 30.04.2023 склав податкову накладну № 16, яку надіслав для реєстрації 12.05.2023.

31.05.2023 представники Товариства і ТОВ «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» підписали акт надання послуг № А000020, яким підтвердили факт надання позивачем послуг із зберігання пшениці. Загальна вартість послуг 303 239,52 грн, з яких ПДВ 50 539,92 грн. За фактом постачання послуг позивач 31.05.2023 склав податкову накладну № 20, яку надіслав для реєстрації 16.06.2023.

Контролюючий орган реєстрацію податкових накладних зупинив з причини: «… Обсяг постачання товару/послуги 52.10 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій … Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної …».

Реагуючи на зупинення реєстрації податкових накладних, 08.03.2024 Товариство подало до контролюючого органу «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» № 16, № 17, № 18, № 19 (далі Повідомлення).

Факт подання Повідомлень та документів до них (копії яких позивач додав до позовної заяви) відповідачі підтвердили (арк. 97-100).

12.03.2024 Комісія Управління прийняла рішення:

№ 10702933/40416516 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.02.2023 № 23;

№ 10702928/40416516 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.03.2023 № 19;

№ 10702931/40416516 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.04.2023 № 16;

№ 10702930/40416516 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.05.2023 № 20.

Підстава для відмови «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».

За результатами розгляду скарг Товариства ДПС залишила Рішення без змін, підстава «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

При прийнятті рішення суд виходив з такого.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата інкасації готівки у банківській установі, шо обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Абзацом першим пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

В абзаці першому пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України вказано, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

У Повідомленнях позивач вказав, що його обов`язок скласти та зареєструвати податкові накладні виник у зв`язку з подією «постачання послуг», підтвердженням чого є відповідні акти.

Відповідно до пункту 7 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (у відповідній редакції), у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операцій відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Реагуючи на зупинення реєстрації податкових накладних (підстава пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій), Товариство подало відповідні документи.

У Рішеннях Управління вказало, що «… податкова накладна виписана на проведення ризикової операції, а саме: формування податкового кредиту контрагенту ТОВ «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» … який перебуває у переліку ризикових платників з 10.02.2023р. відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника, Постанова КМУ від 11.12.2019р.№1165 …». Цей факт став достатнім для висновку контролюючого органу про те, що всі надані позивачем документи були складені/оформлені з порушенням законодавства (пункт 10 затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», далі Порядок № 520 у відповідній редакції).

На думку суду, у відповідача 1 не було законних підстав для відмови у реєстрації податкових накладних. Управління, в порушення вимог Порядку № 520, фактично усунулося від розгляду поданих Товариством документів, при цьому безпідставно визначило, що всі документи складені/оформлені з порушенням законодавства. Ризиковість контрагента позивача не забороняє такому платнику ані здійснювати господарські операції з цим контрагентом, ані складати/оформлювати документи, що стосуються цих операцій, та, звісно, не звільняє позивача від обов`язків, встановлених нормами Податкового кодексу України. Сам по собі факт визнання платника податку таким, що відповідає критеріям ризиковості, не тягне за собою висновок про нікчемність складених таким платником податку документів.

За такого, суд визнав обґрунтованими вимоги Товариства про визнання протиправними та скасування Рішень.

Розглядаючи позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні. Тобто законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Як свідчить зміст Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, ухвалюючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень. Тобто дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

Натомість у цьому випадку суд не вважає повноваження відповідача 2 дискреційними, оскільки відповідач 2 не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

Задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Отже, для відновлення порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати ДПС зареєструвати податкові накладні.

На підставі вищенаведеного позов належить задовольнити.

Судові витрати (сплачена позивачем сума судового збору), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Управління.

Керуючись статтями 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративногосудочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Прометей Рад" (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54009, ідентифікаціний код: 40416516) до Головне управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 44104027), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код:) задовольнити повністю.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.03.2024 № 10702933/40416516, прийняте комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3.Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕТЕЙ РАД» (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код: 40416516) податкову накладну від 28.02.2023 № 23 датою її фактичного подання.

4.Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.03.2024 № 10702928/40416516, прийняте комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

5.Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕТЕЙ РАД» (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код: 40416516) податкову накладну від 31.03.2023 № 19 датою її фактичного подання.

6.Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.03.2024 № 10702931/40416516, прийняте комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

7.Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕТЕЙ РАД» (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код: 40416516) податкову накладну від 30.04.2023 № 16 датою її фактичного подання.

8.Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.03.2024 № 10702930/40416516, прийняте комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

9.Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕТЕЙ РАД» (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код: 40416516) податкову накладну від 31.05.2023 № 20 датою її фактичного подання.

10. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, ідентифікаційний код: 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Прометей Рад" (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54009, ідентифікаційний код: 40416516) судові витрати в розмірі 12 112 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Птичкіна

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122711098
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/3817/24

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 31.10.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні