Рішення
від 29.10.2024 по справі 420/14235/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/14235/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області», в якому позивач просить:

визнати протиправними дії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» щодо відмови у виправленні в довідці про розмір грошового забезпечення від 07.06.2021 року №33/36-652 дві складові частини грошового забезпечення, а саме: замінити надбавку за специфічні умови проходження служби з розміру 44.91% на розмір 50% та замінити премію з розміру 62,58% на розмір 100% (згідно наказу керівника позивача та такі, що відповідають грошовому атестату на момент звільнення);

зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» підготувати та надати виправлену довідку із зазначеними змінами до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області для перерахунку основного розміру пенсії. Копію довідки та підтвердження направлення довідки до Головного управління пенсійного фонду України в Одеській області надіслати позивачу за допомогою електронних засобів зв`язку на адресу та електронну пошту.

Ухвалою суду від 15.05.2024 було прийнято позовну заяву до розгляду. Вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку та отримує з 2008 року пенсію за вислугу років в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області за нормами Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (надалі Закон № 2262-ХІІ). Пенсію призначено з урахуванням відомостей про грошове забезпечення, що зазначені в грошовому атестаті, виданому УМВСУ в Одеській області, відповідно до якого крім посадового окладу, окладу за спеціальним званням (майор міліції) та надбавки за вислугу років (40%), надбавки за таємність (10%), враховані також надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% та премія у розмірі 100 %.

Державна Установа "Територіальне Медичне Об`єднання МВС України по Одеській області" (далі - ДУ ТМО МВС) склала довідку про грошове забезпечення позивача станом на листопад 2019 року, згідно з якою позивачу було зазначено надбавку за специфічні умови проходження служби у розмірі 44,91% (від посадового окладу, окладу за званням та надбавки за стаж служби) та премію у розмірі 62,58% (від нарахованого грошового забезпечення). Позивач звернувся до Державної Установи "ТМО МВС України по Одеській області" з проханням скласти довідку про грошове забезпечення станом на листопад 2019 року відповідно до відомостей грошового атестату, тобто, розмір премії має становити 100%, а надбавка за особливі умови проходження служби (за виконання особливо важливих завдань) становить 50%, але отримав відмову. Позивач перебував на службі в органах правопорядку протягом тридцяти років, завершивши свою службу у 2008 році. Вихід на пенсію позивача відбувся у період дії наказу МВС № 499 від 31 грудня 2007 року "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ", який передбачав, що особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ установлюється надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, а індивідуальні розміри премії не обмежуються максимальними розмірами та встановлюються за рішенням керівника підрозділу в межах фонду преміювання. Це означає, що розмір премії встановлюється конкретно керівником, а не обов`язково відповідає "середній премії по відповідній посаді".

Ухвалою суду від 15.05.2024 було прийнято позовну заяву до розгляду. Вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 07.06.2024 задоволено частково клопотання представника Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області" про заміну неналежної сторони на належного відповідача - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській, Миколаївський та Херсонський областях та залучено Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській, Миколаївський та Херсонський областях, як другого відповідача.

Відповідач-1 відзиву на позовну заяву не надав.

20.06.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву від Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях (філія ГСЦ МВС) (далі - РСЦ ГСЦ МВС), в якому відповідач-2 вказує, що з 01 травня 2024 року уповноважено Головний сервісний центр МВС на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій з покладенням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС). Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 квітня 2024 року № 259 уповноважено ГСЦ МВС на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення відповідно за березень 2019 року та листопад 2019 року для перерахунку пенсій з урахуванням правових висновків Великої Палати Верховного Суду у справі № 160/8324/19 та судових рішень у справах № 826/3858/18 та № 826/12704/18 з покладенням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС) з 01 травня 2024 року. Враховуючи вищезазначене, ГСЦ МВС через РСЦ ГСЦ МВС з 01 травня 2024 року уповноважений видавати довідки про розмір грошового забезпечення відповідно за березень 2019 року та листопад 2019 року для перерахунку пенсій.

Відповідно до позовної заяви позовні вимоги заявлені лише до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області". Позовні вимоги позивача у даній справі, після залучення співвідповідачів, залишаються незмінними. Водночас, підставою для звернення позивача до суду слугувало те, що в березні 2024 році він звертався до Державної установи "ТМО МВС України по Одеській області" щодо внесення змін у довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19 листопада 2019 року, а саме: з визначенням надбавки за особливості проходження служби у розмірі 50% та премії у розмірі 100%, відповідно до грошового атестату №11 на 2008 рік та отримав відмову на своє звернення, а до суду звернувся в травні 2024 року. Функції з видачі довідок про розмір грошового забезпечення колишнім особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, військовослужбовцям Національної гвардії України, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, членам їх сімей передані регіональним сервісним центрам ГСЦ МВС лише з 01 травня 2024 року. До РСЦ ГСЦ МВС з питань, порушених у позовній заяві, позивач не звертався, будь-яких відмов щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідок про розміри грошового забезпечення позивач не отримував, а тому між РСЦ ГСЦ МВС та позивачем не існує будь-яких правових відносин, тобто РСЦ ГСЦ МВС не е особою яка не визнає, порушує або оспорює право позивача у даній справі.

Також відповдіач-2 стверджує про необґрунтованість позовних вимог, оскільки надбавка за виконання особливо важливих завдань на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії вже не виплачувалась поліцейським, а вказаний відповідачем у довідці розмір премії для перерахунку пенсії є середнім, що фактично сплачений поліцейським за відповідною посадою старшого слідчого в особливо важливих справах за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії.

На виконання доручення Міністра внутрішніх справ України та доповідної записки від 28 січня 2021 року № 3425/22 щодо надання інформації про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, що були фактично виплачені поліцейським, Національною поліцією України 24 лютого 2021 № 2388/09/48-2021 надано інформацію про середні розміри надбавок та премій поліцейських, що фактично виплачені поліцейським за листопад 2019 року, за переліком посад поліцейських Національної поліції, затверджених ПКМУ від 11 листопада 2015 року № 988. Тобто, відповідач, у межах своїх повноважень, повністю володіє інформацією про середні розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для складання, оновленої довідки про грошове забезпечення станом на 19 листопада 2019 року. А тому, при розгляді звернень громадян щодо надання оновлених довідок та з врахуванням листа Національної поліції № 2388/09/48-2021 ДУ ТМО складались довідки та у подальшому скеровувались до ГУ ПФУ в Одеській області для вирішення питання про проведення перерахунку пенсії з 19 листопада 2019 року за прирівняною посадою поліцейського та з його грошового забезпечення.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , 1958 року народження, перебуває на обліку та отримує з 2008 року пенсію за вислугу років в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області як пенсіонер органів МВС. Позивачу була призначена пенсія за нормами Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (надалі Закон № 2262-ХІІ).

Пенсію призначено з урахуванням відомостей про грошове забезпечення, що зазначені в грошовому атестаті, виданому УМВСУ в Одеській області, відповідно до якого крім посадового окладу, окладу за спеціальним званням (майор міліції) та надбавки за вислугу років (40%), надбавки за таємність (10%), враховані також надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% та премія у розмірі 100 %.

Позивач звернувся до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області" (далі - ДУ "ТМО МВС в Одеській області") з проханням скласти довідку про грошове забезпечення станом на листопад 2019 року.

Відповідно до цього запиту, відповідач-1 склав довідку від 07.06.2021 року №33/36-652. Згідно з цією довідкою, позивачу було зазначено надбавку за специфічні умови проходження служби у розмірі 44,91% (від посадового окладу, окладу за званням та надбавки за стаж служби) та премію у розмірі 62,58% (від нарахованого грошового забезпечення).

Позивач звернувся до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України із заявою від 21.03.2024 щодо надання пояснень причин заниження у довідці від 07.06.2021 № 33/36-652 розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії з посиланням на невідповідність цих розмірів відомостям грошового атестату.

Листом №33/36-57 від 11.04.2024 Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" повідомила позивача про те, що у довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії повинні включатись усі складові (основні та додаткові), що передбачені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та виплачувались за відповідною або прирівняною посадою поліцейського станом на 19.11.2019. При складанні довідок використовується діючий алгоритм, на підставі зразкової справи Пз/9901/20/19, який прирівнює посади органів міліції до посади поліцейських, та виконується наказ Міністерства внутрішніх справ України від 28 січня 2021 року №3425/22 . Згідно цього наказу премії та надбавки працівникам міліції прирівняли до середніх премій та надбавок працівників поліції за прирівняними посадами. Посади працівників органів поліції, середні надбавки та премії були затверджені ПКМУ № 988 від 11.11.2015 року.

Вважаючи, що у довідці протиправно не відображена надбавка за специфічні умови проходження служби в розмірі 50% та премія в розмірі 100 %, яку він отримував на час звільнення з органів внутрішніх справ, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позивач вважає, що зміна в законодавстві, що стосується гарантованих соціальних виплат та пенсій не повинна стосуватися до осіб, що вийшли на пенсію задовго до прийняття постанови, якщо зміна в законодавстві стосується змін надбавок та премій в сторону зменшення.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

07 листопада 2015 року набрав чинності Закон "Про Національну поліцію" № 580-VIII, крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (далі - Закон № 900-VIII). Цим Законом статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Законом № 900-VIII доповнено також пункт 12 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 580-VIII абзацом другим, відповідно до якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Статтею 102 Закону № 580-VIII передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом № 2262-XII.

Кабінет Міністрів України постановою № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції. Ця постанова набрала чинності 02 грудня 2015 року.

Пунктом 1 Постанови №988 установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Крім того, постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" №988 від 11.11.2015 затверджено схему окладів за спеціальним званням поліцейських у розмірах згідно з додатком 1, схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10, розміри надбавки за стаж служби в поліції згідно з додатком 11.

Таким чином, у зв`язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою КМУ № 988, та враховуючи зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону № 2262-XII, у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.

Відповідно до пункту 2 постанови № 988 виплата грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання здійснюється в порядку, що затверджується МВС. На виконання вимог статті 94 Закону № 580-VIII та постанови № 988 МВС видало наказ № 260 від 06.04.2016, яким затвердило Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок № 260). Пунктом 2 наказу № 260 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (27 травня 2016 року) та застосовується з дня набрання чинності Законом № 580-VIII, тобто з 07 листопада 2015 року.

Зокрема, Порядком №260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4 Розділу ІІ Порядку №260); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5 Розділу ІІ Порядку №260); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6 Розділу ІІ Порядку №260); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7 Розділу ІІ Порядку №260); надбавка за почесне звання "заслужений" (пункт 8 Розділу ІІ Порядку №260); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9 Розділу ІІ Порядку №260); доплата за вчене звання (пункт 10 Розділу ІІ Порядку №260); доплата за службу в нічний час (пункт 11 Розділу ІІ Порядку №260).

Таким чином, позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, з 01.01.2016 набув право на перерахунок розміру на підставі статті 63 Закону №2262-ХІІ та норм Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008, в редакції з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018.

При цьому, у довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії повинні включатись усі складові (основні та додаткові), що передбачені Постановою №988 та виплачувались завідповідною прирівняною посадою станом на 19.11.2019.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Згідно з положеннями пунктів 1-3 Порядку № 45 (тут і далі - у редакції, чинній на момент формування довідки) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Пенсійний фонд України повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони. Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 45 під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням. Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" . Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Особам рядового складу перерахунок пенсії починаючи з 01.01.2018 року проводиться - з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту, та тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу (додаток 1), затверджених зазначеною постановою.

Стосовно вимог позивача щодо включення до довідки про розмір грошового забезпечення надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі 50 % , тобто у розмірі надбавки за виконання особливо важливих завдань, яка була зазначена в грошовому атестаті, суд дійшов наступних висновків.

У рішенні від 08 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України" (заява № 63134/00) ЄСПЛ вказав, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство (пункт 23).

Суд при розгляді справи враховує висновки Верховного Суду викладені у рішенні від 12 березня 2018 року у зразковій справі №802/2196/17-а.

До змін в грошовому забезпеченні поліцейських, встановлених постановою № 988 та наказом № 260, чинним законодавством України, а саме постановою № 1294 та наказом № 499, було передбачено, що особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ установлюється надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років.

Як установлено судом, надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50 %, яку отримував позивач на момент звільнення з органів внутрішніх справ, на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не була встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувалась особам, які проходили службу в Національній поліції. Постановою КМУ №988 від 11.11.2015 не передбачено встановлення та виплату щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, як надбавки за виконання особливо важливих завдань, відтак, правових підстав для включення даного додаткового виду грошового забезпечення до оновленої довідки відсутнє, оскільки остання не входять до складу грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського станом на 19.11.2019. Такий висновок ґрунтується на положеннях абзацу сьомого пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, відповідно до якого додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Зі змісту заяви вбачається, що позивач ототожнює такий вид додаткового грошового забезпечення як "надбавка за виконання особливо важливих завдань" з новою введеною тільки постановою КМУ № 988 "надбавкою за специфічні умови проходження служби в поліції", яку позивач в період несення служби не отримував.

Відповідно до положень пп. 1 пункту 4 постанови КМУ № 988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення установлювати, зокрема, надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби.

Установлення зазначеної надбавки Голові Національної поліції та заступникам Голови здійснюється з дозволу Прем`єр-міністра України або Першого віце-прем`єр-міністра України, Віце-прем`єр-міністра України за погодженням з Міністром внутрішніх справ.

Так, положеннями пункту 4 розділу ІІ Порядку № 260, передбачено, що розмір надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції встановлюється кожному поліцейському індивідуально залежно від специфіки умов проходження служби (успішне виконання повноважень, якість, складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) на підставі мотивованого подання керівника структурного підрозділу відповідного органу поліції та оголошується наказом по особовому складу; виплата надбавки проводиться на підставі наказу про її встановлення з дня, зазначеного в наказі, у разі відсутності дати - з дня підписання наказу.

Розмір надбавки за специфічні умови проходження служби ( 44,91%) позивачу встановлено у відповідності до листа Національної поліції України 24 лютого 2021 № 2388/09/48-2021, де зазначено інформацію про середні розміри надбавок та премій поліцейських, що фактично виплачені поліцейським за листопад 2019 року, за переліком посад поліцейських Національної поліції, затверджених ПКМУ від 11 листопада 2015 року № 988.

Стосовно незгоди з розміром премії позивач бажає встановити премію у розмірі 100%, яку він отримував під час звільнення з ОВС , то відповідно до положень пп. 2 пункту 4 постанови № 988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення: здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби. Преміювання Голови Національної поліції та заступників Голови здійснюється з дозволу Прем`єр-міністра України або Першого віце-прем`єр-міністра України, Віце-прем`єр-міністра України за погодженням з Міністром внутрішніх справ.

Ураховуючи наведене, Кабінет Міністрів України цією постановою делегував своє право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції, зокрема, здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення.

Відповідно до положень пункту 12 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом № 260, розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції. Накази про преміювання поліцейських видаються до 25 числа кожного місяця на підставі списків начальників структурних підрозділів органу поліції, погоджених з фінансовим підрозділом у частині розміру фонду преміювання. Виплата премії проводиться щомісяця в останній день місяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.

З огляду на закріплене у частині третій статті 63 Закону № 2262-XII правило про те, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, а також вимог пункту 5 Порядку № 45, у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не належить вказувати надбавку за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач під час проходження служби в ОВС та яка була включена до грошового забезпечення при обрахунку пенсії, оскільки така надбавка вже не була встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувалась. Натомість органом Національної поліції виплата визначений розмір надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, яка регламентована постановою № 988, за відповідною посадою поліцейського у середньому розмірі. У довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії вказаний розмір премії, визначений у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за листопад 2019 року.

На виконання доручення Міністра внутрішніх справ України та доповідної записки від 28 січня 2021 року № 3425/22 щодо надання інформації про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, що були фактично виплачені поліцейським, Національною поліцією України 24 лютого 2021 № 2388/09/48-2021 надано інформацію про середні розміри надбавок та премій поліцейських, що фактично виплачені поліцейським за листопад 2019 року, за переліком посад поліцейських Національної поліції, затверджених ПКМУ від 11 листопада 2015 року № 988. Тому у довідці позивачу була встановлена премія станом на 19.11.2019 року у розмірі 62,58% за прирівняною посадою поліцейського. Розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.

У пункті 2.1 Рішення від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави. Водночас зміст основного права не може бути порушений, що є загальновизнаним правилом, на що вказав Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками. Неприпустимим також є встановлення такого правового регулювання, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України.

У пункті 2.2 цього ж Рішення Конституційний Суд України вказав, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту (пункти 2, 3 статті 116 Конституції України).

В Рішенні від 02 березня 1999 року № 2-рп/99 Конституційний Суд України звернув увагу на те, що здійснення в цілому політики соціального захисту не належить до виключних повноважень Верховної Ради України; політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення її проведення, відповідно до пункту 3 статті 116 Конституції України, здійснюється Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади наділений конституційними повноваженнями спрямовувати і координувати діяльність міністерств, інших органів виконавчої влади.

Отже, політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення проведення якої на підставі пункту 3 статті 116 Конституції України здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Наведеними вище положеннями частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що перерахунок пенсій особам, які отримують пенсії за цим Законом, провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, є обов`язковим для виконання органами державної влади, зокрема відповідачем у справі.

Положення абзаців п`ятого та сьомого пункту 5 Порядку № 45 щодо врахування для перерахунку пенсії щомісячної премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, а також неврахування для перерахунку пенсії додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, скасованих чи таких, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), відповідають висновкам ЄСПЛ, викладеним у пункті 23 рішення від 08 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України" (заява № 63134/00).

Тому дії відповідача-1 - ДУ "ТМО МВС України по Одеській області" щодо відмови позивачу підготувати та надати до ГУ ПФУ в Одеській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення не є протиправними, саме цей відповідач на момент розгляду звернення позивача мав повноваження на видачу такої довідки.

При цьому, беручи до уваги, що на момент вирішення даної справи повноваження на видачу запитуваної позивачем довідки відомчими нормативними актами покладено на відповідача-2 - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях, останнього також не слід зобов`язувати підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України нову довідку за відсутності таких підстав.

Приписами ч.1 ст.77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на вказане, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 241-246, 250, 262, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122711189
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/14235/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 29.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні