ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 жовтня 2024 року м.Дніпросправа № 160/26402/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року у справі №160/26402/23 (суддя Кучма К.С., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промгруп» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Промгруп» (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач) від 09.05.2023 №00/9766/0412 про застосування штрафних санкцій у розмірі 1020, 00 грн.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року позовні вимоги були задоволені, суд визнав протиправним та скасував оскаржене позивачем рішення відповідача.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають істотне значення для правильного вирішення спору, порушення судом норм матеріального права, відповідач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що судом не враховано, що за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ТОВ "Промгруп" за договором оренди від 08.09.2020 р. №2020455 отримало в оренду земельну ділянку загальною площею 0,3843 га за адресою: Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул.Халтуріна, буд.3/2, кадастровий номер 1211000000:08:654:0059 під розміщення комплексу будівель (колишній завод). Договір оренди укладено на 5 років, право оренди земельної ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, інше речове право 22.09.2020 р. за № 38364772. Станом на 01.01.2023 р. договір є діючим, інформація стосовно дострокового розірвання даного договору оренди землі в порядку, визначеному чинним законодавством, відсутня. За порушення позивачем п.286.2 ст.286 ПК України, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 09.05.2023 р. №00/9766/0412. Відповідач вважає, що у суду не було законних підстав для скасування оскарженого позивачем рішення відповідача.
Позивачем подано письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача. У відзиві позивач стверджує, що погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд повно встановив обставини справи та дав належну оцінку доказам, що подавалися обома сторонами. На думку позивача відсутні підстави для скасування законного рішення суду першої інстанції.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, що ТОВ "Промгруп" (код ЄДРПОУ 35747108) знаходиться на обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Відповідно до витягу №10572 з реєстру платників єдиного податку ТОВ "Промгруп" з 01.01.2016 року перебуває на спрощеній системі оподаткування. Дата застосування ставки та групи - 01.04.2019 року. Група - 3, ставка у відсотках з доходу - 3% із реєстрацією ПДВ.
На підставі п.п.19-1.1.1, 19-1.1.2 п.19-1 ст.19-1, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 розділу І Податкового кодексу України, у порядку визначеному п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 та ст.76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України, посадовою особою Криворізького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку з питання неподання податкової звітності з орендної плати за землю ТОВ "Промгруп", згідно із наявною в базах даних інформацією, наданою платниками податків до територіальних органів ДПС України.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 12.04.2023 №8489/04-36-04-12/35747108, яким встановлено факт неподання ТОВ "Промгруп" податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік по орендній платі за землю. Відповідальність платника передбачена пунктом 120.1 статті 120 глави 11 розділу ІІ Кодексу.
25.04.2023 року позивач звернувся до Головного управлінням ДПС у Дніпропетровській області із запереченнями на акт камеральної перевірки.
Листом від 09.05.2023 року "Про результати розгляду заперечень до акту перевірки ТОВ "Промгруп" від 12.04.2023 року №8489/04-36-04-12/35747108" Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомило, що висновки, викладені в акті перевірки, є правомірними, законодавчо обґрунтованими та такими, що відповідають діючому законодавству України та залишаються без змін.
На підставі акту камеральної перевірки Головне управління ДПС у Дніпропетровській області 09.05.2023 року сформувало податкове повідомлення-рішення №00/9766/0412, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкцій (штрафу) у сумі 1 020 грн.
22.06.2023 року позивач звернувся до ДПС України зі скаргою на прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення від 09.05.2023 року №00/9766/0412.
Рішенням ДПС України від 17.08.2023 року податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 09.05.2023 року №00/9766/0412 залишено без змін, а скаргу платника - без задоволення.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення №00/9766/0412 протиправним, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, прийшов до висновку, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області не надано доказів того, що ТОВ "Промгруп" не виконуються умови, які звільняють платника єдиного податку від сплати земельного податку. Отже, нарахування позивачу штрафних санкцій в спірному випадку є безпідставним.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
У розумінні підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно із підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлені цим Кодексом.
Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.
Так, відповідно до підпунктів 269.1.1 та 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування; платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
В силу вимог підпункту 270.1.1 та 270.1.2 пункту 270.1 статті 270 ПК України, об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності; земельні частки (паї), які перебувають у власності; земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування.
Таким чином, обов`язок платника податку сплачувати плату за землю виникає у власників та землекористувачів з дня виникнення права власності або користування земельною ділянкою.
Між тим, за приписами пункту 286.1 статті 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку, є: дані державного земельного кадастру; дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю); дані сертифікатів на право на земельні частки (паї); ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв); д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї); е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку дані державного земельного кадастру.
Згідно із пунктом 287.3 статті 287 ПК України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Положеннями пункту 269.2 статті 269 ПК України регламентовано, що суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, сплачують земельний податок в особливому порядку, передбаченому главою 1 розділу XIV цього Кодексу (за спрощеною системою оподаткування, обліку та звітності).
За змістом пункту 291.2 статті 291 ПК України, спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Відповідно до пункту 291.3 статті 291 ПК України, юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Положеннями підпункту 4 пункту 297.1 статті 297 ПК України визначено, що платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки, що використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування) та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва.
Тобто, спрощена система оподаткування не звільняє суб`єкта господарювання від виконання податкових зобов`язань зі сплати податків, встановлених у пункті 297.1 частини 297 ПК України, а запроваджує інші умови, порядок та механізм їх сплати, а також встановлює можливість відновлення їх сплати на загальних підставах у разі недотримання умов оподаткування за спрощеною системою.
Умовою несплати земельного податку за зазначеною системою оподаткування є те, що суб`єкт господарювання, який є власником чи користувачем земельної ділянки, використовує цю землю для ведення господарської діяльності.
Суд встановив, що ТОВ "Промгруп" не веде господарської діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування, перебуває на спрощеній системі оподаткування і є платником єдиного податку третьої групи, а тому звільняється від обов`язку подання податкової звітності з податку на майно в частині земельного податку.
Підставою ж для нарахування відповідачем штрафних санкцій стали висновки, що ТОВ "Промгруп" не було подано податкової декларації по орендній платі за землю з юридичних осіб за 2023 рік.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач перебуває на спрощеній системі оподаткування та є платником єдиного податку третьої групи зі ставкою 3%.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомості щодо суб`єкта, вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 1211000000:08:654:0059, площею 0,3843 га, реєстраційний номер 2177597712110; орендар: ТОВ "Промгруп"; орендодавець: - Територіальна громада міста Кривого Рогу в особі Криворізької міської ради; вид іншого речового права: право оренди землі; зміст, характеристика іншого речового права: дата укладення договору - 08.09.2020 року, строк - 5 років.
Видами економічної діяльності ТОВ "Промгруп" є: 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 28.92 Виробництво машин і устатковання для добувної промисловості та будівництва; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 52.10 Складське господарство; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
У даній справі відповідач не надав доказів, які б свідчили про не виконання умов договору, укладеного позивачем, чи про здійснення позивачем діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування.
Наявність двох умов надання пільги: а саме використання позивачем власного нежилого приміщення у власній господарській діяльності, розташованого на орендованій земельній ділянці, та наявність у нього статусу платника єдиного податку третьої групи, обумовлює звільнення останнього від обов`язку нарахування, сплати земельного податку та подання такої податкової звітності.
Тобто, відповідачем не доведено належними доказами того факту, що ТОВ "Промгруп" не виконуються умови, які звільняють платника єдиного податку від подання податкової звітності з податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки.
Колегія суддів погоджується з висновками суду, що оскаржене рішення відповідача є протиправним та підлягало скасуванню.
В межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для скасування оскарженого рішення суду першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги відповідача висновків суду першої інстанції не спростовують, тому апеляційну скаргу відповідача слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись п.1ч.1 ст.315, ст.316, ст.ст.322, 328, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року у справі № 160/26402/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122713440 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні