П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22189/24
Перша інстанція: суддя Єфіменко К.С.,
повний текст судового рішення
складено 14.08.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛВІ КОМ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛВІ КОМ» (далі позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10913815/39966018, №10913814/39966018 від 16.04.2024 року, №10930103/39966018, №10930104/39966018 від 18.04.2024 року;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №5 від 09.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №11 від 17.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №13 від 20.12.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №9 від 16.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що товариством були складені та направлені для реєстрації в ЄРПН податкові накладні, однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог ст.56 ПК України товариством було направлено на адресу відповідача повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Незважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були. Позивач не погоджуючись з рішеннями відповідача, звернувся до суду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.08.2024 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ГУ ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «ОЛВІ КОМ» було зареєстроване 25.08.2015 року, номер запису: 1 555 102 0000 001035, статутний фонд на момент створення складав 10000,00 грн..
ТОВ «ОЛВІ КОМ» перебуває на обліку у ГУ ДПС в Одеській області (Подільська ДПІ м. Подільськ) та зареєстровано платником податку на додану вартість з 01.10.2015 року, ІПН 399660115044.
Місцезнаходження юридичної особи: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, б.204.
Види діяльності: 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (основний); 43.21 Електромонтажні роботи; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами та устаткуванням; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.74 Роздрібна торгівля медичними й ортопедичними товарами в спеціалізованих магазинах; 71.11 Діяльність у сфері архітектури; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 41.10 Організація будівництва будівель; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; 43.11 Знесення; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.32 Установлення столярних виробів; 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін; 43.34 Малярні роботи та скління; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.91 Покрівельні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.
22.08.2023 року між ТОВ «ОЛВІ-КОМ» та ТОВ «БЮРО ВИН» (код ЄДРПОУ 34817341) (надалі - Замовник) було укладено договір підряду №044-BBD-AW-C2308 (далі Договір підряду) на виконання певного роду робіт на об`єкті замовника - : «Переобладнання нежитлового приміщення під магазин-бар «BAD BOY» по вулиці Січеславська Набережна, будинок 53, приміщення 1, у м. Дніпро, Дніпропетровська область».
До складу робіт, що виконуються підрядником, згідно Договору, відносяться: будівельно-монтажні, пусконалагоджувальні роботи, електромонтажні та слабкострумові роботи, монтаж водопровідних мереж та каналізації, систем опалення та кондиціювання, пожежних систем.
Склад і обсяг відповідного виду робіт, строки їх виконання визначаються Сторонами у відповідних додатках до Договору
Згідно приписів 5.2. п.5 Договору, Підрядник зобов`язується виконати роботи в строк до 5-ти місяців, з моменту погодження проектної документації, при умові наявності всіх вхідних даних та креслень.
Згідно підписаного 02.10.2023 року Додатка №4 «Кошторис №4» Сторони узгодили перелік та вартість робіт з влаштування підлоги на об`єкті «Переобладнання нежитлового приміщення під магазин-бар «BAD BOY» по вулиці Січеславська Набережна, будинок 53, приміщення 1, місто Дніпро на загальну суму 1768620,00 грн з ПДВ.
Згідно підпункту 2.1 п.2 Додатку №4 оплата проводиться в безготівковому розрахунку на поточний рахунок Підрядника у наступному порядку:
- перший платіж у розмірі - 1590960,00 грн. з ПДВ перераховується Замовником після погодження Кошторису №4.
- остаточна оплата у розмірі - 177660,00 грн. з ПДВ перераховується Замовником після виконання робіт.
Згідно підпункту 4.2 пункту 4 Договору підряду, роботи, що надаватимуться Замовнику, погоджуються шляхом надання Підрядником рахунку. Оплата Замовником відповідного рахунку вважається підтвердженням згоди на виконання Робіт та підтвердження всіх умов, пов`язаних з цим виконанням.
09.10.2023 року Замовник перерахував грошові кошти у сумі - 1590960,00 грн. з ПДВ на поточний рахунок Підрядника, згідно п.2.1 Кошторису №4 до Договору підряду та рахунка-фактури №4.1-044-BBD-AW-C2308 від 06.10.2023 року (платіжна інструкція №23055 ТОВ «БЮРО ВИН» від 09.10.2023 року та банківська виписка ТОВ«ОЛВІ КОМ» за 09.10.2023 року).
Відповідно до приписів 201.1 та 201.10 статті 201 ПК України ТОВ «ОЛВІ КОМ» було складено податкову накладну №5 від 09.10.2023 року на загальну суму отриманих коштів у розмірі сумі - 1590960,00 грн. з ПДВ та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
03.11.2023 року до вказаної накладної було отримано квитанцію наступного змісту: «Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 09.10.2023 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).Додатково повідомляємо: показник «D»=3,6642%, «Р»=539311,51. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
Позивачем було подано до комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН пояснення та належним чином засвідчені копії підтверджуючих документів щодо вище викладених обставин з описом подій.
Однак, рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10930104/39966018 від 18.04.2024 року було відмовлено у зв`язку з наданням платником податків копій документів складених/оформлених з порушенням законодавства.
16.10.2023 року роботи були виконані, про що свідчить підписаний обома Сторонами Акт №4 здачі-прийому виконаних робіт на загальну суму 1768620,00 грн. з ПДВ.
Відповідно до приписів 201.1 та 201.10 статті 201 ПК України ТОВ «ОЛВІ КОМ» на різницю 177660,00 грн. з ПДВ між загальною сумою акту суму 1768620,00 грн. з ПДВ ) та отриманого 17.10.2023 року авансу (у сумі 1590960,00 грн. з ПДВ) було складено податкову накладну №9 від 16.10.2023 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.11.2023 року до вказаної накладної було отримано квитанцію наступного змісту: «Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстр і податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 16.10.2023 року №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).Додатково повідомляємо: показник «D»=3,6085%, «Р»=540578,17. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
17.10.2023 року Замовник оплатив другий платіж у розмірі 30% - 177660,00 грн. з ПДВ (зг. п.2.1 Кошторису №4 до Договору підряду) (платіжна інструкція №23788 від 17.10.2023 року та банківська виписка ТОВ «ОЛВІ КОМ» за 17.10.2023 року).
Позивачем було подано до комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН пояснення та належним чином засвідчені копії підтверджуючих документів щодо вищевикладених обставин з описом подій.
Однак, рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10930103/39966018 від 18.04.2024 року було відмовлено у зв`язку з наданням платником податків копій документів складених/оформлених з порушенням законодавства.
Для виконання робіт по влаштуванню підлоги були задіяні стороні організації, зокрема, був укладений Договір підряду №05-10/23 від 05.10.2023 року (далі Договір виконання робіт) з компанією ТОВ «БЕТАТЕХ» (ЄДРПОУ43440138) на загальну суму 411220,00 грн. з ПДВ.
Згідно пп.1.1 п.1 Договору виконання робіт, та Додатків 1, 2 (Специфікація 1 та Специфікація 2) до цього Договору, Підрядник бере на себе зобов`язання на свій ризик власними або залученими силами та засобами у відповідності до проектної документації і за завданням Замовника і чинних будівельних норм і правил виконати роботи по влаштуванню бетонної підлоги на об`єкті: «Переобладнання нежитлового приміщення під магазин-бар «BAD BOY» по вулиці Січеславська Набережна, будинок 53, приміщення 1, м. Дніпро, Дніпропетровська область».
У рамках виконання обов`язків по Договору виконання робіт, ТОВ «БЕТАТЕХ» надало наступні документи для розгляду і підписання:
- Договірна ціна;
- Локальний кошторис на будівельні роботи №02-01-01 на влаштування бетонної основи підлоги;
- Розрахунок загальновиробничих витрат до Локального кошторису на будівельні роботи №02-01-01 на влаштування бетонної основи підлоги;
- Підсумкова відомість ресурсів, об`єкт влаштування бетонної основи підлоги;
- Пояснювальна записка стосовно об`єкта будівництва.
Надані документи були підписані обома сторонами Договору виконання робіт.
Для виконання робіт по влаштуванню бетонної підлоги ТОВ «ОЛВІ КОМ» було закуплено та передано до ТОВ «БЕТАТЕКС» по Акту приймання передачі від 09.10.2023 року наступні матеріали: технобазальт, бетон.
Всі інші матеріали, згідно Локального кошторису на будівельні роботи №02-01-01, були закуплені ТОВ «БЕТАТЕХ».
Згідно пп.2.2.1 Договір підряду №05-10/23 від 05.10.2023 року, Замовник сплачує передоплату у розмірі 205200,00 грн з ПДВ. Згідно пп.2.3 - остаточний розрахунок здійснюється протягом 5 банківських днів з моменту підписання сторонами Договір підряду №05-10/23 від 05.10.2023 року Акту приймання-передачі виконаних робіт.
06.10.2023 року був здійснений платіж ТОВ «ОЛВІ КОМ» у розмірі 205200,00 грн. з ПДВ на поточний рахунок ТОВ «БЕТАТЕХ» (платіжна інструкція №2660 від 06.10.2023 року) та виписана і зареєстрована податкова накладна ТОВ «БЕТАТЕХ» №1 від 06.10.2023 року.
12.10.2023 року роботи по влаштуванню бетонної підлоги були завершені та був підписаний обома сторонами Акт приймання-передачі виконаних робіт на суму 411220,00 грн. з ПДВ та виписана і зареєстрована податкова накладна ТОВ «БЕТАТЕХ» №2 від12.10.2023 року на суму 206020,00 грн. з ПДВ.
Також 12.10.2023 року був здійснений остаточний платіж у розмірі 206020,00 грн. з ПДВ по Договору підряду №05-10/23 від 05.10.2023 року (платіжна інструкція №206020,00 грн. з ПДВ)
Також з ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ТРАНС» (ЄДРПОУ 40249820) 02.10.2023 року був укладений Договір №МТ-182 про надання послуг по експлуатації будівельних машин та механізмів.
Згідно даного Договору Виконавець (ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ТРАНС») надає Замовнику (ТОВ «ОЛВІ КОМ») послуги щодо експлуатації автобетононасосу для прокачування бетонних сумішей на будівельному об`єкті Замовника та послуги по перевезенню бетонних сумішей авто бетонозмішувачем.
Загальна вартість наданих послуг склала 36250,00 грн. з ПДВ, про що свідчить підписаний обома Сторонами Акт надання послуг №914 від 09.10.2023 року, складена та зареєстрована податкова накладна ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ТРАНС» №20 від 09.10.2023 року та сплачена сума згідно платіжної інструкції ТОВ «ОЛВІ КОМ» №2678 від 11.10.2023 року.
Для виконання робіт згідно Договору підряду і Додатку 4, було здійснено закупівлю необхідних матеріалів у наступних постачальників:
1) ТОВ «БУДІВЕЛЬНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ», ЄДРПОУ 38346885 (технобазальт):
- Договір на виконання підрядних робіт №044-BBD-ВІТ-AW-C2310-01 від 04.10.2023 року та Додаток №1 Специфікація №1
- видаткова накладна №283 від 05.10.2023 року;
- рахунок на оплату №281 від 05.10.2023 року;
- платіжна інструкція №2644 від 05.10.2023 року;
- податкова накладна ТОВ «БУДІВЕЛЬНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ» №4 від 05.10.2023 року;
2) ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ГРУП», ЄДРПОУ 42283266 (бетон):
- Договір поставки №044-BBD-MBG-AW-C2310-02 від 04.01.2023 року;
- видаткова накладна №1967 від 09.10.2023 року;
- рахунок на оплату №927 від 09.10.2023 року;
- ТТН №Р1967-1, ТТН №Р1967-2 від 09.10.2023 року;
- видаткова накладна №1966 від 09.10.2023 року;
- рахунок на оплату №914 від 04.10.2023 року;
- ТТН №Р1966-1, ТТН №Р1966-28 від 09.10.2023 року;
- платіжна інструкція №2649 від 05.10.2023 року;
- податкова накладна ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ГРУП» №4 від 05.10.2023 року;
- податкова накладна ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ГРУП» №5 від 09.10.2023 року;
- податкова накладна ТОВ «МІСТОБУДІВНИК-ГРУП» №6 від 09.10.2023 року;
- платіжна інструкція №2680 від 11.10.2023 року.
Згідно умов пп.5.2 п.5 Договору, Підрядник зобов`язується виконати Роботи в строк до 5-ти місяців, з моменту погодження проектної документації, при умові наявності всіх вхідних даних та креслень.
Згідно підписаного 16.10.2023 року Додатка №6 «Кошторис №6» Сторони узгодили перелік та вартість Електромонтажні роботи на об`єкті «Переобладнання нежитлового приміщення під магазин-бар «BAD BOY» по вулиці Січеславська Набережна, будинок 53, приміщення 1, місто Дніпро, на загальну суму 3803424,53 грн. з ПДВ.
Згідно прип.2.1 п.2 Додатку №6 оплата проводиться в безготівковому розрахунку на поточний рахунок Підрядника у наступному порядку:
- Авансовий платіж у розмірі 70% - 2662397,17 грн. з ПДВ перераховується Замовником після погодження Кошторису №6.
- Остаточна оплата у розмірі 30% - 1141027,36 грн. з ПДВ перераховується Замовником після виконання робіт.
Згідно умов пп.4.2 п.4 Договору підряду, роботи, що надаватимуться Замовнику, погоджуються шляхом надання Підрядником рахунку. Оплата Замовником відповідного рахунку вважається підтвердженням згоди на виконання Робіт та підтвердження всіх умов, пов`язаних з цим виконанням.
17.10.2023 року Замовник перерахував кошти у сумі - 2662397,17 грн. з ПДВ на поточний рахунок Підрядника, згідно п.2.1 Кошторису №6 до Договору підряду та рахунка-фактури №6.1-044-BBD-AW-C2308 від 16.10.2023 року (платіжна інструкція №23789 ТОВ «БЮРО ВИН» від 17.10.2023 року та банківська виписка ТОВ «ОЛВІ КОМ» за 17.10.2023 року).
ТОВ «ОЛВІ КОМ» було складено податкову накладну №11 від 17.10.2023 року на загальну суму отриманих коштів у розмірі сумі - 2662397,17 грн. з ПДВ та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.11.2023 року до вказаної накладної було отримано квитанцію наступного змісту: «Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 17.10.2023 року №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=3,6085%, «Р»=540578,17. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
Позивачем було подано до комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН пояснення та належним чином засвідчені копії підтверджуючих документів щодо вищевикладених обставин з описом подій, але рішеннями про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10913815/39966018 від 16.04.2024 року, було відмовлено у зв`язку з наданням платником податків копій документів складених/оформлених з порушенням законодавства.
20.12.2023 року роботи були виконані, про що свідчить підписаний обома Сторонами Акт №6 здачі-прийому виконаних робіт на загальну суму 3803424,53 грн. з ПДВ.
Відповідно до приписів 201.1 та 201.10 статті 201 ПК України ТОВ «ОЛВІ КОМ» на різницю 1141027,36 грн. з ПДВ між загальною сумою акту суму 3803424,53 грн. з ПДВ) та отриманого 17.10.2023 року авансу (у сумі 662 397,17 грн. з ПДВ) було складено податкову накладну №13 від 20.12.2023 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
17.01.2024 року до вказаної накладної було отримано квитанцію наступного змісту: «Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 20.12.2023 року №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=4,0564%, «Рпоточ»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
Позивачем було подано до комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН пояснення та належним чином засвідчені копії підтверджуючих документів щодо вищевикладених обставин з описом подій.
Однак, рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10913814/39966018 від 16.04.2024 року, було відмовлено у зв`язку з наданням платником податків копій документів складених/оформлених з порушенням законодавства.
25.12.2023 року Замовник оплатив другий платіж у розмірі 30% - 1141027,36 грн. з ПДВ (зг. п.2.1 Кошторису №6 до Договору підряду) (платіжна інструкція №285399742 від 25.12.2023 року та банківська виписка ТОВ «ОЛВІ КОМ» за 25.12.2023 року).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в оскаржуваних рішеннях не зазначено конкретних причин відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки не зазначено чіткого переліку документів, яких не вистачає для прийняття рішення про їх реєстрацію, також не зазначено які саме документи складені позивачем із порушенням законодавства. В додатковій інформації, в якій у дужках зазначено про необхідність зазначити конкретний документ, податковим органом наведено формальний перелік всіх документів, навіть тих які позивачем взагалі не подавались. Тобто, відповідач не наводить конкретно номер та дату документа складеного з порушенням вимог чинного законодавства, який було подано на підтвердження здійснення господарських операцій за спірними накладними.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Постанова №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
З 01.02.2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, фактичною підставою для такого зупинення став п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості визначені Додатком №3 до Порядку №1165.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є сукупна наявність таких обставин: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520, у редакції від 08.03.2023 року), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно з п.4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Водночас колегія суддів зазначає, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації вказаних вище податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно, які йому потрібні документи чи пояснення.
Колегія суддів зазначає, що Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Відповідно до вимог податкового кодексу України та постанови КМ України №1165 від 11.12.2019 року позивачем подано пояснення і документи на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних №5 від 09.10.2023 року, №11 від 17.10.2023 року, №13 від 20.12.2023 року та №9 від 16.10.2023 року.
Для підтвердження реальності здійснення господарської операції надано документи, зокрема договір, звіти про надані послуги та акти виконаних робіт.
Необхідно звернути увагу на те, що податковий орган у своїх квитанціях не конкретизував, саме які документи позивач мав надати йому, а після отримання, наданих позивачем документів, ніяких додаткових документів від нього не вимагав.
З оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних вбачається, що податковий орган відмовив позивачу в реєстрації податкової накладної з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
У графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) вказано: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні, та інші.
Тобто, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних відповідачем чітко не зазначено підставу для відмови в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, лише наведено формальний перелік всіх документів, навіть тих які позивачем взагалі не подавались.
Отже, відповідач не наводить конкретно номер та дату документа складеного з порушенням вимог чинного законодавства, який було подано на підтвердження здійснення господарських операцій за спірними накладними.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що на розгляд відповідачу позивачем були надані всі необхідні первинні документи, які стосуються наведених вище операцій, що не мали дефекту форми, змісту або походження, та які в силу вимог Податкового кодексу України, Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за №168/704, підтверджують здійснення фінансово-господарських відносин позивача з контрагентом.
Таким чином, на підставі наведеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що у Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області були відсутні встановлені законом підстави для відмови у реєстрації вище зазначених податкових накладних.
Отже, рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10913815/39966018, №10913814/39966018 від 16.04.2024 року, №10930103/39966018, №10930104/39966018 від 18.04.2024 року про відмову у реєстрації податкових накладних ТОВ «ОЛВІ КОМ» №5 від 09.10.2023 року, №11 від 17.10.2023 року, №13 від 20.12.2023 року та №9 від 16.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Крім того, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні датою їх подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2024 року без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122713665 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні