Постанова
від 31.10.2024 по справі 420/11338/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/11338/23

Перша інстанція: суддя Радчук А.А.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача Турецької І. О.,

суддів Градовського Ю. М., Шеметенко Л. П.

за участі секретаря Алексєєвої Н. М.

представника ГУ ДПС в Одеській області Хавіч Т.Г.

представника ТОВ «ЮЖНАЯ ТОПЛІВНАЯ КОМПАНІЯ» - Фомічова І.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2024 року у справі за позовом адвоката Фомічова Ігоря Олеговича, який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮЖНАЯ ТОПЛІВНАЯ КОМПАНІЯ», до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

У травні 2023 року адвокат Фомічов І.О., який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮЖНАЯ ТОПЛІВНАЯ КОМПАНІЯ» (далі ТОВ «ЮТК») звернувся до суду першої інстанції з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Одеській області), в якому просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення :

- від 23.11. 2022 №9723/15-32-04-06 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 5 411 798,75 грн;

- від 23.11.2022 № 9810/15-32-04-06 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 44 873,00 грн;

- від 23.11.2022 № 9813/15-32-04-06 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 885 056,25 грн;

- від 25.11.2022 № 9862/15-32-04-06 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 502 717, 50 грн;

- від 22.02.2023 № 2381/15-32-04-06 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 146 714,17 грн;

- від 22.02.2023 № 2404/15-32-04-06 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 548 104,67 грн.

Пояснюючи обставини звернення до суду, адвокат зазначає, що контролюючий орган провів камеральні перевірки даних, задекларованих ТОВ «ЮТК» у податковій звітності з податку на додану вартість за період лютий-червень 2022 року, за результатами якої склав відповідні акти.

За результатами вказаних перевірок, контролюючий орган установив порушення ТОВ «ЮТК» пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України (далі ПК України), що виразилось у завищенні податкового кредиту (р. 17), що в свою чергу, призвело до заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до державного бюджету (р. 18).

Суть порушення, полягає в тому, що ТОВ «ЮТК» до складу податкового кредиту включило податкові накладні за період лютий-червень 2022 року, які були складені контрагентом, TOB «ЕКСОН ЮК», з порушенням строку реєстрації.

Обґрунтовуючи протиправність оскаржуваних податкових повідомлень рішень, адвокат покликається на те, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 №2120-IX (далі Закон №2120-IX), підрозділ 2 розділу XX ПК України доповнено пунктом 32-2, згідно якого, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг.

Також, вказаний пункт, як указує адвокат, зобов`язує платників податку, протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану.

Наступним доводом позову є те, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі- Закон №2260-IX) абзац 1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України викладений у новій редакції.

Зокрема, унормовано, що платники податків, які не мають можливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, зобов`язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування (далі - ПН/РК), складених за операціями, здійсненими за лютий-травень 2022 року, протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, або протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення такої можливості, з урахуванням положень Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, та переліку документів на підтвердження, які затверджені наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225 (далі Порядок №225).

Як стверджує адвокат Фомічов І.О. у TOB «ЕКСОН ЮК», в період лютий-липень 2022 була відсутня можливість своєчасного виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК в ЄРПН, а відтак воно, відповідно до положень Порядку №225, звернулося до контролюючого органу із заявою про прийняття рішення про неможливість своєчасного виконання податкового обов`язку щодо складання, на дату виникнення податкових зобов`язань, податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН.

Водночас, в подальшому протягом 60 календарних днів, з першого дня місяця наступного за місяцем відновлення можливості здійснити реєстрацію ПН/РК, складені ТОВ «ЕКСОН ЮК» податкові накладні були зареєстровані в ЄРПН.

За такого правового регулювання та обставин справи, на переконання адвоката, висновки контролюючого органу щодо протиправності включення до складу податкового кредиту його довірителем податкових накладних, складених контрагентом у лютому-червні 2022 року та зареєстрованих з порушенням строку реєстрації - є безпідставними.

Понад те, адвокат звертає увагу, що ГУ ДПС в Одеській області, під час прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, не врахувало заперечення ТОВ «ЮТК» на акти перевірки, чим порушило вимоги ПК України, оскільки заперечення на акт перевірки є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2024 року, ухваленим за правилами загального позовного провадження, позов ТОВ «ЮТК» - задоволено.

Суд визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області

-від 23.11.2022 №9723/15-32-04-06, № 9810/15-32-04-06 та № 9813/15-32-04-06,

-від 25.11.2022 № 9862/15-32-04-06,

-від 22.02.2023 № 2381/15-32-04-06 та № 2404/15-32-04-06.

Суд стягнув з ГУ ДПС в Одеській області, за рахунок бюджетних асигнувань, на користь ТОВ «ЮТК» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 26 840 грн.

Вирішуючи спір по суті та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ «ЮТК», відповідно до положень пункту 32-3 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України мало підстави та право на включення до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість, згідно податкових накладних за період лютий-червень 2022 року, складених контрагентом ТОВ «ЕКСОН ЮК».

Також суд врахував, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.06.2023 у справі № 280/2576/23, яке набрало законної сили 11.01.2024, задоволені позовні вимоги ТОВ «ЕКСОН ЮК» до ГУ ДПС у Запорізькій області.

Суд визнав протиправним та скасував рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 29.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та зобов`язав ГУ ДПС у Запорізькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку щодо складання, на дату виникнення податкових зобов`язань, податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН за результатами взаємовідносин, в тому числі, із ТОВ «ЮТК» (код ЄДРПОУ 40056284).

Покликаючись на правову позицію Верховного Суду, яка викладена, зокрема, у постановах від 07.02.2022 у справі №520/14170/19, від 22.06.2023 у справі № 260/1308/19., суд зазначив, що обставини, встановлені за результатами розгляду адміністративної справи № 280/2576/23 стосовно неможливості своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄПРН за результатами взаємовідносин, у тому числі, з ТОВ «ЮТК», мають преюдиційне значення для вирішення позову у цій справі.

За таких обставин, суд першої інстанції визнав, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення щодо збільшення позивачу сум грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість та застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 25 % на підставі пункту 123.2 статті 123 ПК України, є безпідставними, а тому вважав, що наявні правові підстави для їх скасування.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій покликаючись на ухвалення рішення з порушенням норм матеріального права, просить його скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування апеляційної скарги контролюючий орган зауважує, що 29.11.2022 ГУ ДПС в Запорізькій області прийняло рішення № 31389/6/08-01-04-05-03 про можливість своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку.

Скаржник наполягає на тому, що податкові накладні ТОВ «ЕКСОН ЮК» зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку реєстрації.

На його переконання, якщо податкова накладна постачальником зареєстрована в ЄРПН після спливу строку, зазначеного пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, а, при цьому, він мав можливість своєчасно виконати податкові обов`язки, то покупець втрачає право на формування податкового кредиту за такими операціями, до дати реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Скаржник наполягає на тому, що лише дотримання платником податку строків, передбачених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, надає право на віднесення сум податку на додану вартість до складу податкового кредиту та його коригування.

Отже, на переконання скаржника, оскільки податкові накладні ТОВ «ЕКСОН ЮК» зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, контролюючий орган цілком правомірно прийняв спірні податкові повідомлення рішення щодо збільшення ТОВ «ЮТК» суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість.

ТОВ «ЮТК» у відзиві на апеляційну скаргу, посилаючись на доводи, які ідентичні доводам, викладеним у позовній заяві, та які узгоджуються із висновками суду першої інстанції зазначає про безпідставність поданої апеляційної скарги.

Рішення суду першої інстанції адвокат вважає законним та обґрунтованим, у зв`язку з чим просить в задоволенні скарги відмовити, а рішення суду залишити без змін.

Фактичні обставини справи.

ТОВ «ЮТК» є юридичною особою, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб підприємців, 07.10.2015, код ЄДРПОУ 40056284.

ТОВ «ЮТК» перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області, місцезнаходження юридичної особи: 65039, місто Одеса, проспект Гагаріна, будинок 12-А, офіс 808.

Основний вид економічної діяльності ТОВ «ЮТК»: Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код за КВЕД 46.71 ).

Інші види діяльності: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

ГУ ДПС в Одеській області, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ, у порядку статті 76 ПК України, проведена камеральні перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК».

За результатами камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК» за звітний (податковий) період лютий 2022 року, ГУ ДПС в Одеській області склало акт перевірки №7545/15-32-04-06/40056284 від 20.09.2022, за висновками якого встановив порушення ТОВ «ЮТК» пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України (а.с. 15-16).

В ході камеральної перевірки контролюючий орган встановив, що ТОВ «ЮТК» включило до складу податкового кредиту податкові накладні, зареєстровані контрагентом ТОВ «ЕКСОН ЮК» в ЄРПН з порушенням строку реєстрації.

В акті міститься їх перелік:

від 01.02.2022 № 60 на суму ПДВ 16 294,83 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 03.02.2022 № 180 на суму ПДВ 23 333,33 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від; 03.02.2022 № 190 на суму ПДВ 356 666,7 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 04.02.2022 № 840 на суму ПДВ 333 333,3 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 10.02.2022 № 1070 на суму ПДВ 33 333,33 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 02.02.2022 № 100 на суму ПДВ 300 000 грн (дата реєстрації 19.07.2022);|

від 02.02.2022 № 90 на суму ПДВ 266 666,7 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 03.02.2022 № 170 на суму ПДВ 16 666,67 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 14.02.2022 № 1380 на суму ПДВ 12 717,9 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 04.02.2022 № 830 на суму ПДВ 122 666,7 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 14.02.2022 № 1370 на суму ПДВ 22 952,78 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 10.02.2022 № 1060 на суму ПДВ 14 720,77 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 15.02.2022 № 1390 на суму ПДВ 433 333,3 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 10.02.2022 № 1080 на суму ПДВ 409,15 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 11.02.2022 № 1360 на суму ПДВ 283 333,3 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 11.02.2022 № 1350 на суму ПДВ 59 257,52 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 21.02.2022 № 236 на суму ПДВ 12 919,45 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 15.02.2022 № 1400 на суму ПДВ 26 833,33 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 23.02.2022 № 240 на суму ПДВ 166 666,7 грн (дата реєстрації 19.07.2022);

від 22.02.2022 № 239 на суму ПДВ 333 333,3 грн (дата реєстрації 25.07.2022);

від 16.02.2022 № 235 на суму ПДВ 216 666,7 грн (дата реєстрації 25.07.2022);

від 16.02.2022 № 234 на суму ПДВ 133 333,3 грн (дата реєстрації 25.07.2022);

від 21.02.2022 № 237 на суму ПДВ 464 000 грн (дата реєстрації 26.07.2022);

від 22.02.2022 № 238 на суму ПДВ 255 000 грн (дата реєстрації 26.07.2022);

від 23.02.2022 № 241 на суму ПДВ 425 000 грн (дата реєстрації 04.08.2022).

За висновками контролюючого органу, ТОВ «ЮТК» при складанні уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість за лютий 2022 року безпідставно включило до складу податкового кредиту податкові накладні, виписані у лютому 2022 року на загальну суму ПДВ 4 329 439, 06 грн., які зареєстровані з порушенням строку реєстрації.

23.11.2022, на підставі акта перевірки, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 9723/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України збільшило ТОВ «ЮТК» суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 4 329 439 грн. та застосувало штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 25 % на суму 1 082 359,75 грн. (а.с. 25,147).

ТОВ «ЮТК» оскаржило повідомлення-рішення №9723/15-32-04-06 від 23.11.2022 в адміністративному порядку шляхом подання скарги до Державної податкової служби України (далі ДПС України).

Рішенням ДПС України від 13.02.2023 №3482/6/99-00-06-03-01-03-06, за результатом розгляду скарги, податкове повідомлення-рішення №9723/15-32-04-06 від 23.11.2022 залишено без змін, а скарга підприємства - без задоволення (а.с. 28).

За результатами камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК» за звітний (податковий) період березень 2022 року, ГУ ДПС в Одеській області склало акт №7548/15-32-04-06/40056284 від 20.09.2022, за висновками якого встановлене порушення ТОВ «ЮТК» пункту 50.1 статті 50, пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України (а.с. 30-31).

В ході перевірки контролюючий орган встановив, що ТОВ «ЮТК» включило до складу податкового кредиту податкові накладні зареєстровані, контрагентом ТОВ «ЕКСОН ЮК», в ЄРПН з порушенням строку реєстрації.

Зокрема, це податкові накладні:

від 31.03.2022 №52 на суму ПДВ 22 242,99 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 29.03.2022 № 39 на суму ПДВ 47 528,04 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 30.03.2022 №50 на суму ПДВ 47 600 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

За висновками контролюючого органу, ТОВ «ЮТК» при складанні уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість, за звітний (податковий) період березень 2022 року, безпідставно включило до складу податкового кредиту податкові накладні, виписані у березні 2022 року на загальну суму ПДВ 174 557,76 грн., які зареєстровані з порушенням строку реєстрації.

23.11.2022, на підставі акта перевірки, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 9763/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України збільшило суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 174 558 грн. та застосувало штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 25 % на суму 43 639,50 грн. (а.с. 40).

ТОВ «ЮТК» оскаржило повідомлення-рішення №9763/15-32-04-06 від 23.11.2022 в адміністративному порядку, шляхом подання скарги до ДПС України.

Рішенням ДПС України від 13.02.2023 №3514/6/99-00-06-03-01-03-06, за результатом розгляду скарги, податкове повідомлення-рішення №9763/15-32-04-06 від 23.11.2022 скасовано в частині визначення податкового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 57186,73 грн та в частині штрафних санкцій у розмірі 14296,60 грн, в іншій частині зазначене ППР залишене без змін, а скарга підприємства, відповідно, задоволена частково (а.с. 43-45).

На виконання рішення ДПС України, 22.02.2023, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 2381/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України збільшило суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 146 714,17 грн. та застосувало штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 25 % на суму 29 342,90 грн. (а.с. 46).

За результатами камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК» за звітний (податковий) період квітень 2022 року, ГУ ДПС в Одеській області склало акт №7551/15-32-04-06/40056284 від 20.09.2022, за висновками якого встановило порушення ТОВ «ЮТК» пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України (а.с. 48-50).

В ході перевірки контролюючий орган встановив, що ТОВ «ЮТК» включило до складу податкового кредиту складені та зареєстровані в ЄРПН ТОВ «ЕКСОН ЮК» наступні податкові накладні:

від 05.04.2022 № 37 на суму ПДВ 46 957,71 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 26.04.2022 № 163 на суму ПДВ 7 654,21 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 25.04.2022 № 162 на суму ПДВ 44 649,53 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 22.04.2022 № 148 на суму ПДВ 54 600 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 12.04.2022№ 60 на суму ПДВ 50 766,36 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 06.04.2022 № 55 на суму ПДВ 71 454,95 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 13.04.2022 № 61 на суму ПДВ 32 710,28 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 07.04.2022 № 56 на суму ПДВ 38 467,29 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 11.04.2022 № 59 на суму ПДВ 77 248,6 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 27.04.2022 № 176 на суму ПДВ 75 317,38 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 08.04.2022 № 57 на суму ПДВ 77 248,6 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 26.04.2022 № 167 на суму ПДВ 49 497,2 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 11.04.2022 № 58 на суму ПДВ 51 028,04 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 19.04.2022 № 147 на суму ПДВ 75 317,38 грн (дата реєстрації 18.07.2022).

За висновками контролюючого органу, ТОВ «ЮТК» завищило податковий кредит у розмірі 752 918 грн., завищило від`ємне значення, тобто різницю між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду у розмірі 44 873 грн. та занизило позитивне значення, а саме різницю між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту, яке сплачується до державного бюджету, у розмірі 708 045 грн.

Також у висновку зроблено наголос, що ТОВ «ЮТК» складаючи податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2022 року безпідставно включило до складу податкового кредиту, податкові накладні, виписані у квітні 2022 року на загальну суму ПДВ 752 917,53 грн., які зареєстровані з порушенням строку реєстрації

23.11.2022, на підставі акта перевірки, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення рішення № 9810/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198 ПК України, зменшило розмір від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 44 873 грн (а.с.135) та податкове повідомлення рішення № 9813/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198 ПК України збільшило суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 885 506,25 грн та застосувало штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 25 % на суму 17 7011,25 грн (а.с. 53,135, 56,136).

ТОВ «ЮТК» оскаржило, в адміністративному порядку, повідомлення-рішення від 23.11.2022 №9810/15-32-04-06 та №9813/15-32-04-06, шляхом подання скарги до ДПС України.

Рішенням ДПС України від 13.02.2023 №3511/6/99-00-06-03-01-03-06, за результатом розгляду скарги, податкові повідомлення-рішення від 23.11.2022 №9810/15-32-04-06 та №9813/15-32-04-06 залишені без змін, а скарга підприємства - без задоволення (а.с. 59-60).

За результатами камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК» за звітний (податковий) період травень 2022 року, ГУ ДПС в Одеській області склало акт №7554/15-32-04-06/40056284 від 20.09.2022, за висновками якого встановило порушення ТОВ «ЮТК» пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України (а.с. 61-63).

ТОВ «ЮТК» включило до складу податкового кредиту податкові накладні складені ТОВ «ЕКСОН ЮК» та зареєстровані в ЄРПН з порушення строків:

від 25.05.2022 № 76 на суму ПДВ 102 056,1 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 12.05.2022 № 27 на суму ПДВ 26 299,07 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 24.05.2022 № 75 на суму ПДВ 34 018,69 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 24.05.2022 № 184 на суму ПДВ 35 719,63 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 26.05.2022 № 213 на суму ПДВ 72 800 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 12.05.2022 № 25 на суму ПДВ 6 542,06 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 20.05.2022 № 49 на суму ПДВ 13 607,48 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 12.05.2022 № 26 на суму ПДВ 26 168,22 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 12.05.2022 № 29 на суму ПДВ 114 852,3 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 20.05.2022 № 50 на суму ПДВ 13 607,48 грн (дата реєстрації 18.07.2022).

За висновками контролюючого органу, ТОВ «ЮТК» за звітний (податковий) період травень 2022 року, безпідставно зменшило суму податкових зобов`язань на підставі розрахунків коригування, які складені у травні 2022 року та зареєстровані з порушенням строку реєстрації на загальну суму ПДВ 52 060,33 грн. До того ж, ТОВ «ЮТК» при складанні уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість за травень 2022 року безпідставно включило до складу податкового кредиту податкові накладні, визначені у таблиці 2, які виписані у травні 2022 року та зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку реєстрації на загальну суму ПДВ 445 671,04 грн.

22.02.2023, на підставі акта перевірки, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 2404/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1, пункту 201.4 статті 200 ПК України збільшило ТОВ «ЮТК» податкового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 548104,67 грн та застосувало штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 25 % на суму 10 9621 грн (а.с. 75).

За результатами камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК» за звітний (податковий) період червень 2022 року, ГУ ДПС в Одеській області склало акт №7557/15-32-04-06/40056284 від 20.09.2022, за висновками якого встановило порушення ТОВ «ЮТК» пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України (а.с. 76-77).

ТОВ «ЮТК» включило до складу податкового кредиту податкові накладні складені ТОВ «ЕКСОН ЮК» та зареєстровані в ЄРПН з порушення строків, зокрема:

від 20.06.2022 № 215 на суму ПДВ 100 423,2 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 28.06.2022 № 572 на суму ПДВ 67 056,07 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 20.06.2022 № 214 на суму ПДВ 100 321,1 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 22.06.2022 № 353 на суму ПДВ 64 635,51 грн (дата реєстрації 18.07.2022);

від 20.06.2022 № 213 на суму ПДВ 69 738,32 грн (дата реєстрації 18.07.2022).

За висновками контролюючого органу, ТОВ «ЮТК» за червень 2022 року безпідставно включило до складу податкового кредиту податкові накладні, виписані у червні 2022 року на загальну суму ПДВ 402 174,20 грн, які зареєстровані з порушенням строку реєстрації.

25.11.2022, на підставі акта перевірки, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 9862/15-32-04-06, яким за порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України збільшило суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 402 174 грн та застосувало штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 25 % на суму 100 543,50 грн (а.с. 83-85).

ТОВ «ЮТК» оскаржило повідомлення-рішення №9862/15-32-04-06 від 25.11.2022 в адміністративному порядку, шляхом подання скарги до ДПС України.

Рішенням ДПС України 13.02.2023 №3505/6/99-00-06-03-01-03-06, за результатом розгляду скарги, податкове повідомлення-рішення №9862/15-32-04-06 від 25.11.2022 залишено без змін, а скарга підприємства - без задоволення (а.с. 86-87).

Як випливає з матеріалів справи, додатком до позову наданий лист ТОВ «ЕКСОН ЮК» від 29.09.2022, адресований на адресу контрагентів, в якому повідомляється про подання, 29.09.2022, відповідно до вимог Порядку №225, до контролюючого органу заяви про неможливість своєчасного виконання податкового обов`язку.

29.11.2022 ГУ ДПС в Запорізькій області, за результатом розгляду вказаної заяви, прийняло рішення №31389/6/08-01-04-05-03 про можливість своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкових накладних.

ТОВ «ЕКСОН ЮК» оскаржило рішення ГУ ДПС в Запорізькій області від 29.11.2022 № 31389/6/08-01-04-05-03 у судовому порядку.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.06.2023 у справі №280/2576/23, що набрало законної сили 11.01.2024, позов ТОВ «ЕКСОН ЮК» до ГУ ДПС у Запорізькій області задоволений, рішення скасовано та зобов`язано контролюючий орган прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податку податкового обов`язку щодо складання податкових накладних та їх реєстрації.

Вважаючи податкові повідомленнями-рішеннями протиправними, ТОВ «ЮТК» звернулося до суду з даним позовом.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляції і висновків суду першої інстанції.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для задоволення апеляції, з огляду на таке.

Скаржник не погоджується із суду першої інстанції щодо протиправності спірних податкових повідомлень-рішень щодо збільшення ТОВ «ЮТК» сум грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість та застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 25 % на підставі пункту 123.2 статті 123 ПК України,.

Скаржник наполягає на тому, що оскільки податкові накладні контрагентом позивача зареєстровані з пропуском строку, позивач не мав права включати до податкового кредиту суми податку, за цим відносинами.

Відповідаючи на доводи апеляції, колегія суддів за аналізом приписів ПК України, дійшла таких висновків.

Так, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (далі ПК України).

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту .20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України, камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".

Згідно пункту 76.1 статті 75 ПК України, камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Пункт 86.2 статті 86 ПК України передбачає, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (в редакції Закону № 2120-IX від 15.03.2022; із змінами, внесеними згідно із Законами № 2142-IX від 24.03.2022, № 2173-IX від 01.04.2022; в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022), податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

а) камеральних перевірок;

б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

в) фактичних перевірок.

Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

-лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20.07.2022 та завершуються не пізніше 20.09.2022;

-червень, липень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20.08.2022 та завершуються не пізніше 20.10.2022.

Подані уточнюючі розрахунки до податкових декларацій з податку на додану вартість за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений цим пунктом для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Як мовилося вище, ГУ ДПС в Одеській області, відповідно до положень підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України проведена камеральна перевірка даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «ЮТК» за період лютий-червень 2022 року.

Вказаною перевіркою встановлені порушення платником податків пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України, що виразилося в завищенні податкового кредиту (р. 17), що в свою чергу, призвело до заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до державного бюджету (р. 18), оскільки ТОВ «ЮТК» до складу податкового кредиту включило суми ПДВ згідно податкових накладних за період лютий-червень 2022 року, які були складені TOB «ЕКСОН ЮК» з порушенням строку реєстрації.

Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг, підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 ПК України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Згідно пункту 200.4 статті 200 ПК України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Статтею 123 ПК України передбачені штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладений на контролюючі органи, зменшення бюджетного відшкодування або виявлення фактів використання податкових пільг не за цільовим призначенням чи всупереч умовам чи цілям їх надання.

Відповідно до пункту 123.1 статті 123 ПК України, вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету у зв`язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Відповідно до пункту 123.2 статті 123 ПК України, діяння, передбачені пунктом 123.1 цієї статті, вчинені умисно, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 % від суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Разом з цим, колегія суддів враховує, що Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, в Україні введено воєнний стан, який на час розгляду справи триває.

17.03.2022 набув чинності Закон України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким підрозділ 2 розділу XX Податкового кодексу України доповнено пунктом 32-2 такого змісту:

« 32-2. Тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану, а податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних";».

27.05.2022 набув чинності Закон України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», яким абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України викладено в такій редакції:

« 69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті».

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25.07.2022, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.

Платники податку на додану вартість, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (далі і вище Порядок №225).

Згідно пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225, до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Згідно пункту 3 розділу ІІ Порядку № 225, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Як згадував вище суд апеляційної інстанції, існує судове рішення, що набрало законної сили 11.01.2024 про обов`язок ГУ ДПС у Запорізькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН за результатами взаємовідносин, зокрема, з ТОВ «ЮТК» (код за ЄДРПОУ 40056284).

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Звільнення від доказування з підстав установлення преюдиційних обставин в іншому судовому рішенні, передбачене частиною 4 статті 78 КАС України, варто розуміти так, що учасники адміністративного процесу не зобов`язані повторно доказувати ті обставини, які були встановлені чинним судовим рішенням в іншій адміністративній, цивільній або господарській справі, якщо в цій справі брали участь особи, щодо яких відповідні обставини встановлені або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Тобто, за змістом частини 4 статті 78 КАС України учасники адміністративного процесу звільнені від надання доказів на підтвердження обставин, які встановлені судом при розгляді іншої адміністративної, цивільної чи господарської справи. Натомість такі учасники мають право посилатися на зміст судового рішення у відповідних справах, що набрало законної сили, у якому відповідні обставини зазначені як установлені. Для спростування преюдиційних обставин учасник адміністративного процесу, який ці обставини заперечує, повинен подати суду належні та допустимі докази. Ці докази повинні бути оцінені судом, що розглядає справу, у загальному порядку за правилами статті 90 КАС України. Якщо суд дійде висновку про те, що обставини у справі, що розглядається, є інакшими, ніж установлені під час розгляду іншої адміністративної, цивільної чи господарської справи, то справу належить вирішити відповідно до тих обставин, які встановлені безпосередньо судом, який розглядає справу.

Аналогічні підходи застосовані Верховним Судом, зокрема, у постановах від 07.02.2022 у справі №520/14170/19, від 22.06.2023 у справі № 260/1308/19.

На переконання колегії суддів, суд першої інстанції обґрунтовано визнав, що обставини, встановлені за результатами розгляду адміністративної справи №280/2576/23 стосовно неможливості своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН за результатами взаємовідносин, у тому числі з ТОВ «ЮТК», мають преюдиційне значення для вирішення позовних вимог у даній справі.

Таким чином, оскільки за результатами розгляду адміністративної справи №280/2576/23 встановлено неможливість своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку щодо складання, на дату виникнення податкових зобов`язань, податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН, висновки контролюючого органу щодо безпідставного включення ТОВ «ЮТК» до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість, згідно податкових накладних за період лютий-червень 2022 року, є помилковими.

З урахуванням викладених вище норм та змін до ПК України на період дії воєнного стану, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що ТОВ «ЮТК» на підставі пункту 32-3 підрозділу 2 розділу XX ПК України мало законні підстави та право на включення до складу податкового кредиту сум ПДВ, згідно податкових накладних за період лютий-червень 2022 року, складених контрагентом-продавцем ТОВ «ЕКСОН ЮК».

Зважаючи на викладене, на думку колегії суддів, суд першої інстанції обґрунтовано визнав безпідставними оскаржувані податкові повідомлення-рішення щодо збільшення ТОВ «ЮТК» сум грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість та застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 25 % на підставі п. 123.2 ст. 123 ПК України, та скасував їх у судовому порядку.

На переконання колегії суддів, доводи апеляційної скарги не спростовують наведеного висновку суду першої інстанції.

Отож, оцінюючи, наведені скаржником, в апеляційній скарзі, аргументи, колегія суддів зауважує, що вони були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, в апеляційній скарзі не зазначено.

Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За результатами апеляційного перегляду розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2024 року у справі за позовом адвоката Фомічова Ігоря Олеговича, який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮЖНАЯ ТОПЛІВНАЯ КОМПАНІЯ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Доповідач - суддя І. О. Турецька

суддя Ю. М. Градовський

суддя Л. П. Шеметенко

Повне судове рішення складено 31.10.2024.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122713682
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/11338/23

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 31.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Постанова від 31.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 09.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні