Постанова
від 23.10.2024 по справі 120/11267/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/11267/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Дончик Віталій Володимирович

Суддя-доповідач - Смілянець Е. С.

23 жовтня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Смілянця Е. С.

суддів: Драчук Т. О. Полотнянка Ю.П. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Довганюк В.В.,

представника позивача: Сівовни Ю.В.,

представників відповідача: Антощука В.Д., Моргун С.Г.,

представника третьої особи: Лісовського С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області, Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів, ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , Тростянецька селищна рада про визнання протиправними та скасування рішення та постанов,

В С Т А Н О В И В :

В липні 2023 року позивачі, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , звернулись в суд з адміністративним позовом до Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області, Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" (відповідачів), у якому просили:

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» від 24.04.2023, оформлене витягом з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою;

- визнати протиправними та скасувати постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 року №№ 10, 11, 12, 13 та 14 «Щодо постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області «Про розгляд витягу з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Тростянецької селищної районної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою від 06.05.2023 року № № 5, 6, 7, 8 та 9;

- визнати протиправними та скасувати постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 № № 15, 16, 17, 18 та 19 «Про визнання ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_7 обраними депутатами Тростянецької селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі шляхом висування від Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 17.07.2023 № 25 «Про визнання обраним депутатом Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати», якою визнано ОСОБА_11 таким, що не набув депутатського мандату та визнано ОСОБА_10 обраним депутатом як наступного за черговістю кандидата»;

- визнати протиправними та скасувати постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 17.07.2023 № №22, 23, 24, 26 та 27 «Про реєстрацію депутата Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_12 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 визнаних обраними в територіальному виборчому окрузі № 1 шляхом висування від Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".

Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 21.12.2023 позов задовольнив частково. Визнав протиправною та скасував постанову Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 № 10 «Щодо постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області «Про розгляд витягу з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Тростянецької селищної районної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_4 за народною ініціативою від 06.05.2023 №5».

Визнав протиправною та скасував постанову Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 № 11 «Щодо постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області «Про розгляд витягу з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Тростянецької селищної районної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою» від 06 травня 2023 року № 6».

Визнав протиправною та скасував постанову Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 № 12 «Щодо постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області «Про розгляд витягу з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Тростянецької селищної районної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою» від 06 травня 2023 року № 7».

Визнав протиправною та скасував постанову Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 № 13 «Щодо постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області «Про розгляд витягу з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Тростянецької селищної районної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_5 за народною ініціативою» від 06 травня 2023 року № 8».

Визнав протиправною та скасував постанову Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 № 14 «Щодо постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області «Про розгляд витягу з протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Тростянецької селищної районної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою» від 06 травня 2023 року № 9».

В іншій частині позовних вимог, - відмовив.

Судове рішення мотивоване тим, що правові підстави для визнання протиправним та скасування рішення Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» від 24.04.2023 відсутні. Судом перевірено процедуру прийняття рішень щодо формування складу органів місцевого самоврядування та надано оцінку діям відповідачів щодо дотримання порядку та процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, яка визначена в розділі V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Вважає, що Виборчим кодексом України та Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10.08.2020 № 173 не передбачено повноважень територіальної виборчої комісії на внесення змін до прийнятої постанови, зміни по суті прийнятого рішення чи його скасування, а тому постанови територіальної виборчої комісії від 24.06.2023 року №№ 10, 11, 12, 13 та 14 є протиправними та підлягають скасуванню.

Не погоджуючись з рішенням суду, позивачі подали апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просять скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначають, що 25.11.2020 року позивачі набули повноважень депутатів Тростянецької селищної ради, однак не зважаючи на належне виконання ними обов`язків депутатів, вищим керівним органом політичної партії прийнято рішення від 24.04.2023, оформлене протоколом № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою.

В свою чергу, позивачі мають право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо них відповідачами регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою, тому вважають, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не виконано завдань адміністративного судочинства, суд фактично усунувся від надання оцінки доказам сторони Позивачів, не врахував їх при прийнятті оскаржуваного рішення, не обґрунтував свою позицію в тексті оскаржуваного рішення.

Вважають, що при розгляді питання про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою з`їздом політичної партії порушено їх право, встановлене статтею 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", бути присутнім під час розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо їх відкликання, та при прийнятті відповідного рішення вищим керівним органом політичної партії. Таке рішення є необґрунтованим, оскільки не містить жодних мотивів щодо невідповідності їх практичної діяльності основним принципам і положенням програми політичної партії.

Крім того, позивачі вважають протиправними постанови територіальної виборчої комісії про скасування власних рішень щодо припинення ініціативи про відкликання депутатів, оскільки таке рішення може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. Правовідносини у справі № 761/3540/20 та у справі № 120/11267/23 не є подібними, а постанова Великої Палати Верховного суду у справі №761/3540/20 не є релевантною до даної справи № 120/11267/23.

У відзиві на апеляційну скаргу представник відповідача зазначає, що оскаржувані рішення позачергового з`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», що відбувся 24.04.2023 належать до внутрішньо-організаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом України «Про політичні партії в Україні» випадків (розділ V цього Закону, ст.ст. 18-24), і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту, тому заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Зазначене відповідає правовій позиції, викладеній в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.03.2021 року в справі №761/3540/20.

В судовому засіданні представник позивачів підтримав доводи апеляційної скарги та просив суд задовольнити її.

Представники відповідачів та третьої особи заперечували проти задоволення апеляційної скарги позивача та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Згідно з положеннями ч. 3ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства(далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року були обрані депутатами Тростянецької селищної районної ради VIII скликання від Вінницької обласної організації політичної партії Українська стратегія Гройсмана.

01.04.2023 на Конференції Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" вирішено внести пропозиції щодо відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою, що підтверджується протоколом від 01.04.2023 року № 01-04/2023.

03.04.2023, на виконання приписів частини 2 статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», Вінницька обласна організація Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» повідомила Тростянецьку селищну територіальну виборчу комісію Гайсинського району Вінницької області та Вищий керівний орган Партії про прийняте рішення від 01.04.2023 року про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою.

24.04.2023 позачерговим З`їздом Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», на підставі звернення Вінницької обласної організації, прийнято рішення про відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою, з підстав, що передбачені п. 3 ч. 1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (а.с. 44-49, том 1).

06.05.2023 Тростянецькою селищною територіальною виборчою комісією, за наслідком розгляду протоколу № 1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» від 24.04.2023 про відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою, прийнято постанови №№ 5, 6, 7, 8, 9 про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

В подальшому, Тростянецькою селищною територіальною виборчою комісією прийнято постанови від 24.06.2023 №№ 10, 11, 12, 13 та 14 «Про визнання постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії «Про розгляд витягу з протоколу №1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою» від 06.05.2023 №№ 5, 6, 7, 8, 9, такими, що не відповідають ч.2 ст. 3, ч.9 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

24.06.2023 Тростянецькою селищною територіальною виборчою комісією прийнято постанови №№15, 16, 17, 18 та 19 «Про визнання ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_7 обраними депутатами Тростянецької селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі шляхом висування від Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року»;

17.07.2023 Тростянецькою селищною територіальною виборчою комісією прийнято постанови № №22, 23, 24 та 26 «Про реєстрацію депутата Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_12 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 визнаних обраними в територіальному виборчому окрузі № 1 шляхом висування від Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".

Також, 17.07.2023 Тростянецькою селищною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №25 «Про визнання обраним депутатом Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати», якою визнано ОСОБА_11 таким, що не набув депутатського мандату та визнано ОСОБА_10 обраним депутатом як наступного за черговістю кандидата» та №27 «Про реєстрацію депутата Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_10 , визнаного обраним в територіальному виборчому окрузі № 1 шляхом висування від Вінницької обласної організації Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".

Вважаючи, що процедура відкликання за народною ініціативою позивачів, як депутатів Тростянецької селищної ради відбулася всупереч вимогам статей 37-41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та потягла за собою прийняття протиправного та необґрунтованого рішення Керівного органу Партії та постанов Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії, позивачі звернулися з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Так, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року №93-IV.

Відповідно до ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

4)невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 цього Закону.

Згідно ч. 1 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Приписами ч. 9 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Згідно ч. 2 ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Частиною 7 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" встановлено, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Згідно ч.ч. 8, 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Слід також зазначити, що Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно ч. 1 ст. 284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 284 Виборчого кодексу України, реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

Отже, з аналізу вищевикладених норм матеріального права видно, що депутат місцевої ради може бути відкликаний за народною ініціативою у встановленому Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" порядку.

При цьому, як вірно зазначено судом першої інстанції, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має, в даному випадку, місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом.

Разом з тим, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.

Після прийняття зазначеного рішення, організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції).

Водночас, відповідна виборча комісія, після одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, інформує депутата та місцеву раду.

Поряд з цим, протокол зборів (конференції), на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

В свою чергу, вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Після прийняття вищим керівним органом політичної партії рішення про відкликання депутата за народною ініціативою повноваження відповідного депутата припиняються з моменту прийняття такого рішення.

Разом з тим, частиною 1 ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» встановлено, що про дату, час і місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, організатори таких зборів письмово повідомляють депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання.

Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори виборців депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Як встановлено судом першої інстанції, відповідно до п. 5.1. Статуту Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», вищим керівним органом Партії є З`їзд Партії, який скликається Політрадою Партії не рідше ніж один раз на два роки.

01.04.2023 відбулася Конференція Вінницької обласної організації Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» за участю 29 делегатів, у якій, крім делегатів від організацій Партії, взяли участь позивачі.

Згідно протоколу Конференції Вінницької обласної організації Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» від 01.04.2023 № 01-04/2023 позивачі виступили та надали відповідні пояснення своєї позиції щодо їх відкликання за народною ініціативою, що, свідчить про дотримання гарантованого права депутатів на виступ та надання пояснень своєї позиції.

Отже, обов`язок щодо повідомлення позивачів про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії відповідачем виконано та забезпечено їх право на гарантований виступ та пояснення своєї позиції.

Що стосується права позивачів бути присутніми під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, колегія суддів погоджується із судом першої інстанції, що Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" не покладає обов`язок на вищий керівний орган партії повідомляти депутатів, про дату, час і місце проведення З`їзду.

Тобто, гарантії такого права реалізуються шляхом безперешкодного доступу депутатів на засідання вищого керівного органу політичної партії.

Разом з тим, позивачі, будучи обізнаними про рішення Конференції Вінницької обласної організації від 01.04.2023 та усвідомлюючи подальші законодавчо встановлені дії щодо реалізації такого рішення, мали реальну, об`єктивну можливість виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії з метою отримання інформації про проведення З`їзду, на якому розглядатиметься питання про їх відкликання.

Таким чином, враховуючи участь позивачів на конференції Вінницької обласної організації Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» суд першої інстанції обґрунтовано вважав безпідставними твердження позивачів про порушення Політичною партією "Українська стратегія Гройсмана" положень статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в частині права депутатів місцевої ради бути присутнім при розгляді питання про їх відкликання.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції щодо доводів позивачів про необґрунтованість рішення вищого керівного органу політичної партії в частині невідповідності практичної діяльності основним принципам і положенням програми політичної партії, колегія суддів зазначає наступне.

Так, частиною 2 ст. 4 Закону України «Про політичні партії в Україні» встановлено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Колегія суддів погоджується, що позивачі, мають право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо них відповідачами регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою в порядку визначеному чинним законодавством, однак в межах та у спосіб, що визначає, зокрема ст. 19 КАС України.

Приписами ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті, тому судом першої інстанції не було закрито провадження в частині позовних вимог, а здійснено правових аналіз та зроблено висновки в частині, що стосується процедури прийняття рішень щодо формування складу органів місцевого самоврядування.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає, що представник позивачів неправильно трактує Закони України «Про статус депутатів місцевих рад», «Про політичні партії» та помилково вважає обмеженим право позивачів на судовий захист.

Доводи апеляційної скарги, що "оскаржуване рішення містить суперечливі та взаємовиключні висновки, що позивачі в свою чергу мають право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо них відповідачем регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою, а тому у цій категорії справ, суд перевіряє лише процедуру прийняття рішень", не відповідає дійсності.

В даному випадку позивачів, як депутатів місцевих рад, було відкликано за народною ініціативою відповідно до п.3 ч.1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а саме за невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.

Таким чином, суд зобов`язаний надати оцінку діям відповідачів щодо дотримання порядку та процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, яка визначена в розділі V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Така оцінка судом першої інстанції була надана і суд апеляційної інстанції з нею погоджується.

Однак, що стосується висновків керівного органу партії щодо вчинків депутата та відповідності його дій принципам та положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, на думку суду таке рішення, в тому числі і його обґрунтування, належить до внутрішньо організаційної діяльності партії, а мотиви якими керувалась партія є її дискреційними повноваженнями.

Доводи апеляційної скарги, що правовідносини у справі № 761/3540/20 та у справі № 120/11267/23 не є подібними, а Постанова Великої Палати Верховного Суду у справі №761/3540/20 не є релевантною до даної справи № 120/11267/23, колегія суддів вважає недоречними, оскільки суд першої інстанції навів зазначену постанову Верховного Суду для того, щоб підкреслити наявність дискреційних функцій політичної партії в які втручатись заборонено, зокрема щодо відповідності чи невідповідності депутатів основним принципам і положенням програми політичної партії, внутрішньої організаційної діяльності партії.

Так, подібність правовідносин означає тотожність суб`єктного складу учасників відносин, об`єкта та предмета правового регулювання, а також умов застосування правових норм (зокрема, часу, місця, підстав виникнення, припинення та зміни відповідних правовідносин). При цьому, зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності визначається обставинами кожної конкретної справи (пункт 32 постанови Великої Палати Верховного Суду від 27 березня 2018 року у справі № 910/17999/16; пункт 38 постанови від 25 квітня 2018 року у справі № 925/3/7, пункт 40 постанов від 25 квітня 2018 року у справі № 910/24257/16). Такі ж висновки були викладені і в постановах Верховного Суду України від 21 грудня 2016 року у справі № 910/8956/15 та від 13.09.2017 у справі № 923/682/16.

Під судовими рішеннями в подібних правовідносинах необхідно розуміти такі рішення, де подібними (тотожними, аналогічними) є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судом фактичні обставини, а також наявне однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин (пункт 6.30 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19 травня 2020 року у справі № 910/719/19, пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі № 922/2383/16; пункт 8.2 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16 травня 2018 року у справі № 910/5394/15-г; постанова Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі № 2-3007/11; постанова Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 757/31606/15-ц).

Слід також зазначити, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23 березня 2021 року у справі № 761/3540/20 вказала, що питання щодо скликання і проведення з`їздів політичної партії належать до її внутрішньо організаційної діяльності.

Колегія суддів наводить зазначену практику не як релевантну цій справі, а для того, що ще раз наголосити на наявності в політичної партії внутрішньої діяльності на яку, жоден орган влади та суд не вправі впливати.

Також, Велика Палата Верховного Суду вказала, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом № 2365-III випадків, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту.

Крім того, суд апеляційної інстанції зазначає, що цей спір стосується правовідносин, не пов`язаних з виборчим процесом, оскільки під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів (вибори Президента України) або через законодавчо встановлений строк після цього оприлюднення. Пов`язаність правовідносин з виборчим процесом полягає в тому, щоб ці правовідносини виникли в межах виборчого процесу й стосувалися підготовки та проведення виборів. Спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України.

При цьому, позовні вимоги у цій справі не передбачають оскарження дії чи бездіяльності структурного утворення партії в частині порушення виборчих прав або інтересів громадян щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Таким чином, колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги, що позивачі не були забезпечені правом на присутність під час прийняття рішення Партії, про дату, час та місце засідання вищого керівного органу. До того ж варто відзначити, що конструкція статті 48 Закону № 93-IV не визначає обов`язок вищого керівного органу політичної партії письмово повідомляти депутата місцевої ради про засідання, на якому буде вирішуватися питання про його відкликання за народною ініціативою, як до прикладу, - у випадку конференції місцевої обласної організації політичної партії.

Також, колегія суддів ставиться критично до доводів апеляційної скарги, якими ототожнюється реалізація компетенції у межах дискреції суб`єктом владних повноважень та органом політичної партії, оскільки таке порівняння не містить правового підґрунтя. Тому посилання представника позивачів на постанови Верховного Суду від 25.07.2019 № 826/13000/18, від 08.07.2021 № 160/674/19 є помилковими.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції обґрунтовано вважав, що оцінка відповідності чи невідповідності практичної діяльності депутатів основним принципам і положенням програми політичної партії належать до внутрішньо організаційної діяльності такої партії.

При цьому, колегія суддів зазначає, що поняття «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в ширшому контексті, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і тих спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції щодо прийнятих Тростянецькою селищною територіальною виборчою комісією Гайсинського району Вінницької області постанов від 06.05.2023 року №№ 5, 6, 7, 8 та 9 про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , колегія суддів враховує наступне.

Приписами частини 6 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» встановлено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Отже, територіальна виборча комісія наділена повноваженнями на прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради лише щодо відкликання депутата за народною ініціативою в порядку ч. 2 ст. 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», а саме, за ініціативою виборців.

При цьому, частиною 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Тобто, територіальна виборча комісія у разі надходження рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції щодо постанов Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії від 24.06.2023 №№ 10, 11, 12, 13 та 14 «Про визнання постанови Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії «Про розгляд витягу з протоколу №1/2023 позачергового З`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутатів Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 за народною ініціативою» від 06.05.2023 року №№ 5, 6, 7, 8, 9, такими, що не відповідають ч.2 ст. 3, ч.9 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», колегія суддів зазначає наступне.

Згідно частини 15 статті 36 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Аналогічні за змістом положення містяться у Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10.08.2020 № 173 (надалі Порядок).

Отже, законодавцем чітко сформовано перелік компетентних органів (суб`єктів), якими може бути скасовано рішення ТВК, а саме виборча комісія вищого рівня або суд.

Таким чином, Виборчим кодексом України та Порядком не передбачено повноважень територіальної виборчої комісії на внесення змін до прийнятої постанови, зміни по суті прийнятого рішення чи його скасування, а тому постанови територіальної виборчої комісії від 24.06.2023 року №№ 10, 11, 12, 13 та 14 є протиправними та підлягали скасуванню.

Враховуючи вищевикладене, постанови територіальної виборчої комісії від 24.06.2023 про визнання третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів, ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 обраними в єдиному багатомандатному виборчому окрузі шляхом висування від Вінницької обласної організації Політичної партії Українська стратегія Гройсмана» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та подальші постанови про їх реєстрацію депутатами є правомірними та такими, що відповідають Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та Виборчому кодексу України.

Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає необґрунтованим доводи апеляційної скарги, що місцевий адміністративний суд необґрунтовано відмовив у задоволенні позовних вимог про скасування постанов Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області від 24.06.2023 та 17.07.2023

Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст.315,316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 31 жовтня 2024 року.

Головуючий Смілянець Е. С. Судді Драчук Т. О. Полотнянко Ю.П.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122713789
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —120/11267/23

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні