Рішення
від 30.10.2024 по справі 912/2179/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2024 рокум. Кропивницький Справа № 912/2179/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Закуріна М. К. (надалі Суд), розглянувши справу

за позовом Бобринецької міської ради

до:

відповідача-1 Кропивницької районної ради,

відповідача-2 Бобринецької районної ради,

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій,

за участю:

- секретаря судового засідання Рудченко І.О.;

- представників: позивача Рожкована С.М., відповідачів ОСОБА_1 ,

у с т а н о в и в:

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ Бобринецької міської ради

28.08.2024 Бобринецька міська рада звернулася з позовом до Кропивницької районної ради та Бобринецької районної ради і просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Кропивницької районної ради щодо невиконання зобов`язання з передачі у комунальну власність територіальної громади нежитлової будівлі (реєстраційний номер 470731235208), яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Миколаївська, буд. 51;

- зобов`язати Кропивницьку районну раду вирішити питання щодо прийняття рішення про передачу нежитлової будівлі (реєстраційний номер 470731235208, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Миколаївська, буд. 51) у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади.

У якості обґрунтування власної позиції Бобринецька міська рада у процесуальних заявах вказала, що:

- Бобринецька міська територіальна громада утворена у 2015 році на основі Бобринецької міської та Червонодолинської сільської територіальних громад; при утворенні громади вона розраховувала на реалізацію майнового права на майно спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, яке розташоване у міста Бобринець, у тому числі і на нежитлову будівлю (реєстраційний номер 470731235208, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Миколаївська, буд. 51); розпорядженням Кабінету міністрів України № 716-р від 12.06.2020 до складу Бобринецької міської територіальної громад увійшла, з-поміж інших, і Бобринецька міська рада;

- у відповідності до пункту 39 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України Бобринецька районна рада зобов`язана була здійснити передачу із спільної власності територіальних громад району у власність Бобринецької міської ради майно, у тому числі і спірну будівлю;

- 21.10.2020 Бобринецька районна рада прийняла рішення № 492 про передачу спірної будівлі до комунальної власності Кетрисанівської сільської ради; це рішення у подальшому рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 22.12.2022 у справі № 912/1263/22 скасоване;

- з метою прийняття рішення про передачу спірної будівлі до комунальної власності територіальної громади міста на підставі абзацу четвертого пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Бобринецька міська рада звернулася з листом № 03-41/992/01 від 25.07.2023 до Кропивницької районної ради, як правонаступника ліквідованої Бобринецької районної ради за наслідками реорганізації територіального устрою районів Кіровоградської області; проте, протягом чотирьох сесій Кропивницька районна рада не прийняла відповідного рішення про передачу спірної будівлі;

- спір є майновим, оскільки стосується права на отримання майна у власність, а тому підвідомчий господарським судам України.

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ Кропивницької районної ради

Кропивницька районна рада позовні вимоги не визнала і у процесуальних заявах зазначила, що:

- на даний час вона не набула прав як правонаступник від Бобринецької районної ради, оскільки передавальний акт не підписаний, а тому не має прав щодо спірної будівлі;

- у спірному приміщенні на даний час розміщено Комунальний заклад «Будинок дитячої творчості», іншого приміщення для його розміщення Кетрисанівська сільська рада не має;

- правова норма, на підставі якої Бобринецька міська рада заявила вимоги втратила свою чинність, а тому правові підстави для передачі спірної будівлі відсутні;

- Бобринецька міська рада не прийняла рішення про передачу їй спірної будівлі, а тому підстави для передачі відсутні;

- спір не є майновим, оскільки зобов`язання з прийняття рішення стосуються виконання радою владних повноважень.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ ТА РІШЕННЯ

Ухвалою від 30.08.2024 Суд відкрив провадження у справі за правилами загального провадження та установив сторонам строки для подачі процесуальних заяв. Зокрема, Кропивницька міська рада подала відзив на позов та заперечення, а Бобринецька міська рада відповідь на відзив.

Підготовче провадження Суд здійснив у засіданні, яке відбулося 25.09.2024, а розгляд справи по суті 30.10.2024.

УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ

Як слідує з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 32-33) Бобринецька районна рада зареєструвала своє право власності на нежитлову будівлю, загальною площею 212,8 кв. м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Державна реєстрація права власності здійснена 06.10.2014.

21.10.2020 Бобринецька районна рада прийняла рішення № 492 «Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району) та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Кетрисанівської сільської ради» (а.с. 17). Згідно з пунктом 1 рішення та пункту 1 додатку 2 до нього (а.с. 19 на зв.) Районна рада вирішила передати до 01.01.2021 Кетрисанівській сільській раді нежитлову будівлю (будинок дитячої творчості ), який знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Миколаївська, 51.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 32-33) Кетрисанівська сільська рада зареєструвала своє право власності на нежитлову будівлю, загальною площею 212,8 кв. м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Державна реєстрація права власності здійснена 03.12.2020.

Проте, 22.12.2022 Господарський суд Кіровоградської області ухвалив рішення у справі № 912/1263/22, яким визнав протиправним та скасував рішення Бобринецької районної ради № 492 «Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району) та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Кетрисанівської сільської ради» у частині передачі Кетрисанівській сільській раді нежитлової будівлі, яка знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Миколаївська, 51 (а.с.23-30).

У зв`язку з цим, згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 32-33) до Реєстру 04.12.2023 внесені відомості щодо припинення права власності Кетрисанівської сільської ради на вказану будівлю та одночасно (04.12.2023) внесений запис про поновлення права власності на неї за Бобринецької районною радою.

Поряд з цим, 22.01.2021 Кропивницька районна рада прийняла рішення № 70 «Про початок реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради» (а.с. 14-15). За змістом рішення районна рада вирішила, з поміж іншого:

- почати процедуру реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради (пункт 1);

- визначити, що Кропивницька районна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобринецької районної ради (пункт 2);

- утворити комісію з реорганізації Бобринецької районної ради (пункт 3);

- доручити голові Кропивницької районної ради затвердити форму передавального акту (пункт 5);

- доручити начальнику відділу бухгалтерського обліку та з питань власності виконавчого апарату Кропивницької районної ради забезпечити своєчасне та повне прийняття і оприбуткування активів та зобов`язань Бобринецької районної ради згідно з передавальним актом (пункт 8);

- доручити голові комісії з реорганізації забезпечити державну реєстрацію припинення Бобринецької районної ради (пункт 9.4.).

За твердженнями представника Кропивницької районної ради та Бобринецької районної ради на час розгляду справи в суді реорганізація не завершена, передавальний акт не підписаний, а право власності на спірну будівлю за Кропивницькою районною радою не зареєстроване.

Безпосередньо Бобринецька міська об`єднана територіальна громада з центром у місті Бобринець утворена відповідно до рішення Кіровоградської обласної ради № 781 від 14.08.2015 «Про утворення Бобринецької міської об`єднаної територіальної громади» (а.с. 16).

13.12.2023 та 25.06.2024 розпорядженнями міського голови міста Бобринець відповідно № 13-02 та № 03-02 з ідентичними назвами: «Про забезпечення передачі майна у комунальну власність міської територіальної громади» доручено Відділу освіти, молоді та спорту Бобринецької міської ради підготувати і подати до фінансового управління міської ради пропозиції щодо доцільності та ефективного використання нежитлової будівлі, яка знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул.. Миколаївська, 51 (а.с. 34, 36).

24.07.2024 Бобринецька міська рада звернулася з листом № 04-13/1002/01 до Кропивницької районної ради, в якому висловила прохання прийняти рішення про передачу до комунальної власності Бобринецької територіальної громади нежитлової будівлі, яка знаходиться на території міста, а саме за адресою: м. Бобринець, вул. Миколаївська, 51. У листі вона також вказала, що передача повинна відбутися за наслідками зміни територіального устрою районів та громад.

Водночас, 03.09.2024 до Кропивницької міської ради та Бобринецької міської ради (в особі голови комісії з реорганізації) звернулася Кетрисанівська сільська рада, яка у листі № 1-38/47/1 (а.с. 66-67) висловила прохання про передачу спірної будівлі до комунальної власності сільської ради для розміщення будинку дитячої творчості.

ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН

Щодо правонаступництва Кропивницької районної ради прав та обов`язків ліквідованої Бобринецької районної ради

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів» у Кіровоградській області утворено Кропивницький район (з адміністративним центром у місті Кропивницький) у складі територій Аджамської сільської, Бобринецької міської, Великосеверинівської сільської, Гурівської сільської, Дмитрівської сільської, Долинської міської, Знам`янської міської, Катеринівської сільської, Кетрисанівської сільської, Компаніївської селищної, Кропивницької міської, Новгородківської селищної, Олександрівської селищної, Соколівської сільської, Суботцівської сільської, Первозванівської сільської, Устинівської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України; та ліквідовано Бобринецький район.

Згідно з підпунктами 1-3, 11 пункту 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

- повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі - ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (підпункт 1);

- не пізніше завершення другої сесії районної ради, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розміщеної в адміністративному центрі новоутвореного району, а у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, - утворення районних рад як юридичних осіб (підпункт 2);

- районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом (підпункт 3);

- під час здійснення реорганізації юридичних осіб - районних рад повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює комісія з реорганізації (підпункт 11).

З цього слідує, що районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району. Тому ці повноваження правонаступництва не залежать від факту підписання між ліквідованою територіальною громадою та її правонаступником передавального акту щодо передачі майна та активів.

У цьому контексті Суд установив, що Кропивницька районна рада 22.01.2021 прийняла рішення № 70 «Про початок реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради», за яким розпочата процедура реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради, а у пункті 2 рішення визначила, що вона є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобринецької районної ради.

Отже, з моменту прийняття цього рішення Кропивницька районна рада є правонаступником прав та обов`язків Бобринецької районної ради у незалежності від непідписання передавального акту на час розгляду справи в суді.

У зв`язку з таким висновком заперечення Кропивницької районної ради щодо ненабуття нею прав правонаступника у зв`язку з непідписанням передавального акту є необґрунтованими.

Щодо обов`язку з передачі спірного майна до комунальної власності Бобринецької міської ради

Право комунальної власності регулюється статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Цією нормою визначено, що:

- територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, з-поміж іншого, на нерухоме майно, нежитлові приміщення (частина 1);

- підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом (частина 2);

- територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби (частина 3);

- районні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад (частина 4);

- органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (частина 5);

- доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою (частина 6);

- право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів; об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (частина 8);

- сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради мають право: 1) вносити пропозиції про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об`єктів, що належать до державної та інших форм власності, якщо вони мають важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб територіальних громад; 2) на переважне придбання в комунальну власність приміщень, споруд, інших об`єктів, розташованих на відповідній території, якщо вони можуть бути використані для забезпечення комунально-побутових та соціально-культурних потреб територіальних громад; 3) мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць (частина 9).

Відтак, об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, а безпосередньо міські ради мають право вносити пропозиції про передачу у комунальну власність відповідних територіальних громад міст майна суб`єктів інших форм власності.

Частина 2 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Водночас, за змістом пункту 10 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:

- з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст (абзац 1);

- майно, передане до комунальної власності районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні ради або уповноважені ними органи; відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу (абзац 2);

- за пропозицією сільських, селищних, міських рад районні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад (абзац 3);

- правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України (абзац 4).

У свою чергу, згідно з правовими положеннями Бюджетного кодексу України:

- міжбюджетні відносини це відносини між державою, Автономною Республікою Крим та територіальними громадами щодо забезпечення відповідних бюджетів фінансовими ресурсами, необхідними для виконання функцій, передбаченихКонституцієюта законами України (частина 1 статті 81 );

- метою регулювання міжбюджетних відносин є забезпечення відповідності повноважень на здійснення видатків, закріплених законодавчими актами за бюджетами, та фінансових ресурсів, які мають забезпечувати виконання цих повноважень (частина 2 статті 81);

- розмежування видів видатків між місцевими бюджетами здійснюється на основі принципу субсидіарності з урахуванням критеріїв повноти надання гарантованих послуг та наближення їх до безпосереднього споживача; відповідно до цих критеріїв види видатків поділяються на такі групи: 1) перша група - видатки на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів, які забезпечують необхідне першочергове надання гарантованих послуг і які розташовані найближче до споживачів; 2) друга група - видатки на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів, які забезпечують надання основних гарантованих послуг для всіх громадян України; 3) третя група - видатки на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів, які забезпечують гарантовані послуги для окремих категорій громадян, або реалізацію програм, потреба в яких існує в усіх регіонах України (частина 1 статті 86);

- видатки першої групи здійснюються з бюджетів сіл, їх об`єднань, селищ, міст та бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад (частина 2 статті 86);

- видатки другої групи здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та міст обласного значення, а також районних бюджетів та бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад (частина 3 статті 86);

- районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом (пункт 39 Розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення»).

Отже, наведені правові положення вказують на те, що у випадку припинення (ліквідації) районної ради за наслідками зміни територіального устрою в Україні, правонаступник такої районної ради повинен пізніше 1 липня 2021 року передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України. Саме розмежування видатків між бюджетами повинне враховувати критерії повноти надання гарантованих послуг та наближення їх до безпосереднього споживача. При цьому прийняття рішення органом місцевого самоврядування (у тому числі міською радою) про отримання майна до комунальної власності не потребується.

Суд також враховує правовий висновок щодо застосування наведених правових положень, наданий Верховним Судом за наслідками розгляду справи № 917/183/21 у постанові від 07.06.2023. Зокрема, у пунктах 22.2-22.5 Суд вказав, що:

- з системного аналізу приписів пункту 10 розділу V Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вбачається два випадки передачі об`єктів спільної власності територіальних громад району у комунальну власність територіальних громад: 1) за заявницьким принципом, тобто, за пропозицією сільських, селищних, міських рад рішенням, зокрема, районної ради (абзац третій пункта 10 розділу V Закону); 2) на виконання зобов`язання, встановленого Законом, правонаступником районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року (абзац четвертий пункту 10 розділу V Закону) (пункт 22.2.);

- за своїм змістом приписи абзаців третього та четвертого пункту 10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» мають імперативний характер, позаяк у співвідношенні з частиною восьмою статті 60 цього Закону встановлюють два випадки обов`язкової передачі районною чи обласною радою об`єктів спільної власності територіальних громад на користь конкретної територіальної громади району чи області незалежно від наявності згоди інших територіальних громад району чи області на передачу вказаних об`єктів (пункт 22.3.);

- у першому випадку (абзац третій пункту 10 розділу V Закону) передачі до комунальної власності відповідних територіальних громад підлягає майно (що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст), яке знаходиться на території цих громад та задовольняє виключно їх потреби; тобто, за заявницьким принципом (перший випадок) районна рада у прийнятті рішення про передачу об`єкта спільної власності району повинна керуватися наявністю двох обов`язкових критеріїв: 1) об`єкт спільної власності територіальних громад знаходиться на території територіальної громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідний об`єкт задовольняє колективні потреби виключно тієї територіальної громади, на території якої він знаходиться (пункт 22.4);

- у другому випадку (абзац четвертий пункту 10 розділу V Закону) на виконання зобов`язання, покладеного законом на правонаступника районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, об`єкти спільної власності району передаються за такими двома обов`язковими критеріями: 1) об`єкти спільної власності територіальних громад знаходяться на території громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

У цьому контексті Суд установив, що нежитлова будівля (будинок дитячої творчості), розташована за адресою: м. Бобринець, вул. Миколаївська, 51, тобто знаходиться на території Бобринецької міської територіальної громади. За наслідками припинення Бобринецької районної ради право власності на цю будівлю перейшло до Кропивницької районної ради, а тому вона на підставі абзацу 4 пункту 10 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та пункту 39 Розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» БК України, а також, з урахуванням критерію повноти надання гарантованих послуг та наближення їх до безпосереднього споживача, зобов`язана була у строк до 01.07.2021 передати її Бобринецькій міській раді.

Попередньо Суд вказав, що згідно з абзацом 3 пункту 10 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» за пропозицією міських рад районні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, а тому процедура передачі спірного майна включає прийняття Кропивницькою районною радою рішення з його передачі до комунальної власності Бобринецької міської ради.

Суд також установив, що Бобринецька міська рада звернулася до Кропивницької районної ради з пропозицією про передачу у комунальну власність територіальної громади міста спірної нежитлової будівлі, що підтверджується листом № 04-13/1002/01 від 24.07.2024, проте, станом на час розгляду справи в суді Кропивницька районна рада не передала Бобринецькій міській раді спірне майно, чим порушила наведені правові положення.

У цьому контексті Суд також враховує, що за наведеними правовим приписами прийняття рішення Бобринецькою міською радою про прийняття майна до комунальної власності як першооснова передачі не потребується, а тому заперечення Кропивницької районної ради щодо цього є необґрунтованими.

Цивільні права та обов`язки можуть виникати у відповідності до частини 3 статті 11 Цивільного кодексу України безпосередньо з актів цивільного законодавства, а тому, оскільки обов`язок з передачі спірного майна виник з наведених правових положень, він є зобов`язанням у розумінні цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 599 ЦК України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

У зв`язку з цим, закінчення наведеного строку для передачі майна (01.07.2021) ніяким чином не впливає на існуючий обов`язок з передачі майна, оскільки зобов`язання не було виконане, а тому воно не припинялося, у тому числі і станом на час розгляду справи в суді. За таких обставин заперечення Кропивницької районної ради щодо закінчення строку для передачі майна є необґрунтованими.

Стосовно тверджень Кропивницької районної ради про розміщення у спірному приміщенні Комунального закладу «Будинок дитячої творчості» Кетрисанівської сільської ради Суд зазначає, що ця обставина не може впливати на виконання наведених правових обов`язків з передачі майна до комунальної власності Бобринецької міської ради, але питання його розміщення може вирішуватися в інший спосіб - шляхом угоди між Бобринецькою міською радою та Кетрисанівською сільською радою.

Щодо способу захисту порушених прав

За змістом частини 1 статті 5 Господарського процесуального кодексу України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні і суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Частина 2 статті 16 Цивільного кодексу України визначає способи захисту порушених прав та інтересів, до яких, з-поміж інших, відносить «примусове виконання обов`язку в натурі» (пункт 5) та «визнання незаконною бездіяльність органу місцевого самоврядування» (пункту 10).

У спорі Бобринецька міська рада позовні вимоги визначила як «визнання протиправною бездіяльності Кропивницької районної ради» та «зобов`язання Кропивницької районної ради вирішити питання щодо прийняття рішення».

Оскільки, слова «протиправність» та «незаконність» є синонімами, тому Суд уважає обраний Бобринецькою міською радою спосіб захисту таким, що відповідає закону у цій частині. Поряд з цим, оскільки «зобов`язання з вирішення питання про прийняття рішення» направлені саме на прийняття належного рішення, тому ці вимоги також відповідають закону.

Щодо підвідомчості спору господарським судам України

Господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, з-поміж інших, справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (пункт 6 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України).

У справі спірні відносини виникли за наслідками невиконання Кропивницькою районною радою обов`язків з передачі майна до комунальної власності Бобринецької міської ради, а безпосередньо позов направлений на захист права на отримання його у власність.

Отож, спір стосується захисту прав Бобринецької міської ради на майно, а тому спірні відносини мають характер цивільно-правових, майнових, у зв`язку з чим він підлягає розгляду в господарських судах України.

За таким висновком, заперечення Кропивницької районної ради у цьому контексті є необґрунтованими.

ВИСНОВКИ

На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів Суд висновує, що:

- оскільки Кропивницька районна рада 22.01.2021 прийняла рішення № 70 «Про початок реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради», за яким розпочата процедура реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради, а у пункті 2 рішення визначила, що вона є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобринецької районної ради, тому вона з моменту прийняття цього рішення є правонаступником прав та обов`язків Бобринецької районної ради у незалежності від непідписання передавального акту на час розгляду справи у суді;

- у випадку припинення (ліквідації) районної ради за наслідками зміни територіального устрою правонаступник такої районної ради повинен пізніше 1 липня 2021 року передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України; у зв`язку з цим, оскільки нежитлова будівля (будинок дитячої творчості), розташована за адресою: АДРЕСА_1 , тобто знаходиться на території Бобринецької міської територіальної громади, тому за наслідками припинення Бобринецької районної ради право власності на цю будівлю перейшло до Кропивницької районної ради, а тому вона, з урахуванням критерію повноти надання гарантованих послуг та наближення їх до безпосереднього споживача, зобов`язана була у строк до 01.07.2021 передати її Бобринецькій міській раді;

- передача спірної будівлі повинна бути здійснена на підставі прийнятого Кропивницькою районною радою рішення, але остання його не прийняла, чим проявила бездіяльність та порушила права Бобринецької міської ради.

На підставі викладеного позовні вимоги Бобринецької міської ради, які спрямовані до Кропивницької районної ради є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Проте, ці ж позовні вимоги, при спрямуванні їх до Бобринецької районної ради задоволенню не підлягають, оскільки не стосуються її прав та обов`язків.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Судовими витратами у справі є витрати Бобринецької міської ради на сплату судового збору, сплачені платіжною інструкцією № 461 від 09.08.2024, у сумі 3028 грн, які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з Кропивницької районної ради.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України,

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Визнати незаконною бездіяльність Кропивницької районної ради щодо невиконання зобов`язання з передачі у комунальну власність територіальної громади Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (реєстраційний номер 470731235208), яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Миколаївська, буд. 51.

3. Зобов`язати Кропивницьку районну раду (25014, м. Кропивницький, вул. Дарвіна, буд. 25; ідентифікаційний номер 24745502) прийняти рішення про передачу нежитлової будівлі з реєстраційним номером 470731235208, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Миколаївська, буд. 51, у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади, тобто Бобринецькій міській раді (27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, буд. 80; ідентифікаційний номер 04055239).

4. Стягнути з Кропивницької районної ради (25014, м. Кропивницький, вул. Дарвіна, буд. 25; ідентифікаційний номер 24745502) на користь Бобринецької міської ради (27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, буд. 80; ідентифікаційний номер 04055239) - 3028 грн компенсації по сплаті судового збору.

5. У задоволенні позовних вимог, які спрямовані до Бобринецької районної ради відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення

Повне рішення Суд склав 31.10.2024

Суддя М.К. Закурін

Копії рішення направити в електронній формі до електронних кабінетів Бобринецькій міській раді та Кропивницькій районній раді; та на поштову адресу Бобринецькій районній раді: 27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, б. 80.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122716179
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо визнання права власності

Судовий реєстр по справі —912/2179/24

Ухвала від 07.01.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 04.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 04.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 30.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 30.08.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні